Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Lerarenopleiders onder de loep : De ontwikkeling van een beroepsprofiel voor lerarenopleiders en het effect van het kennisnemen daarvan op hun zelfdiagnose
Author:
ISBN: 9071282457 Year: 2002 Publisher: Tonden Bob Koster

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Ontwikkeling door werkplekleren : een handreiking voor leraren
Authors: ---
ISBN: 9789006955200 Year: 2009 Publisher: Thieme/Meulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praktijkervaring opdoen is nog altijd onontbeerlijk om het onderwijzen onder de knie te krijgen. Het nieuwe werkplekleren neemt dit serieus en prikkelt studenten, begeleidende leerkrachten en docenten om echt alles uit de stage te halen wat erin zit. Niet zo gek dus dat deze manier van leren steeds meer aandacht krijgt. (Bron: www.thiememeulenhoff.eu)


Book
Steunen leren stimuleren : praktijkboek voor begeleiding van docenten.
Authors: ---
ISBN: 9001080707 Year: 1999 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het begeleidingsmodel dat de basis van het boek vormt, is uitgebreid beproefd. Met behulp van dit boek kan de begeleider leren om op elk gewenst moment in de loopbaan waar zich knelpunten voordoen, steun te bieden aan collega's. Teksten en oefeningen zijn rechtstreeks aan de school- en begeleidingspraktijk gekoppeld. Zo wordt de begeleider toegerust om zo goed mogelijk zijn taken te vervullen.


Book
Steunen leren stimuleren: praktijkboek voor begeleiding van docenten
Authors: ---
ISBN: 9789001080709 Year: 1999 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het beroep van docent is afwisselend, interessant en uitdagend. Maar de docent loopt ook verhoogde risico's om problemen te krijgen en wellicht vast te lopen, gezien de voortdurende onderwijs- en organisatieveranderingen, het veranderend gedrag van leerlingen en gegeven de hoge werk- en prestatiedruk. De risico's gelden evenzeer voor beginnende leraren als voor leraren met ervaring die zich voor nieuwe en onbekende situaties geplaatst zien. Gerichte ondersteuning en begeleiding op school, door ervaren collega's, is onontbeerlijk. Alleen, begeleiden moet men leren. Steunen Leren Stimuleren is een praktijkboek over begeleiden van docenten door docenten. Het begeleidingsmodel dat de basis van het boek vormt is uitgebreid beproefd. Met behulp van dit boek kan de begeleider leren om op elk gewenst moment in de loopbaan waar zich knelpunten voordoen, steun te bieden aan collega's. Teksten en oefeningen zijn rechtstreeks aan de school- en begeleidingspraktijk gekoppeld. Zo wordt de begeleider toegerust om zo goed mogelijk zijn taken te vervullen. Ook schoolleiders kunnen van dit boek profiteren. Het boek helpt hen om de kwaliteit van hun docententeams te bevorderen.


Book
Vitaliteit in processen van collectief leren : samen kennis creëren in basisscholen en lerarenopleidingen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044124330 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel basisscholen en lerarenopleidingen hebben de ambitie een onderwijspraktijk te ontwikkelen die voor alle betrokkenen interessant, motiverend, uitdagend en betekenisvol is. Dit streven vraagt om een proces waarin de behoeften van leerlingen, leraren, studenten en opleiders serieus worden genomen. Als belanghebbenden participeren zij in de vormgeving van de beoogde praktijk. Het op systematische wijze realiseren van een gezamenlijke ambitie wordt collectief leren of collectief kennis creëren genoemd. Collectief kennis creëren is een vitaal proces waarin aan de individuele behoeften van betrokkenen aan relatie, competentie en autonomie tegemoet wordt gekomen. Tegelijk wordt ook voorzien in de collectieve behoeften aan cohesie, coherentie en coöperatie. Deze publicatie biedt een theoretisch model voor collectieve leerprocessen en gaat in op de vormgeving ervan. Zij laat aan de hand van casuïstiek zien hoe collectief leren in een basisschool en een opleiding gestalte krijgt en biedt er een samenhangende methodiek voor. (Bron: covertekst)


Book
Ontwikkeling door onderzoek : een handreiking voor leraren
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Utrecht : ThiemeMeulenhoff,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Docenten leren reflecteren : systematische reflectie in de opleiding en begeleiding van leraren
Authors: --- ---
Year: 2009 Publisher: Barneveld Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Ontwikkeling door onderzoek : een handreiking voor leraren
Authors: --- ---
Year: 2007 Publisher: Baarn ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Onderwijs is van ons : collectief leren in school en opleiding.
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Zwolle Interactum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Docenten leren reflecteren : systematische reflectie in de opleiding en begeleiding van leraren.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789024416073 Year: 2006 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Professionele ontwikkeling en reflectie is een inleidend hoofdstuk. Hierin bakenen we het begrip reflectie af en verantwoorden we waarom reflectie belangrijk is in de lerarenopleiding. Daarnaast brengen we een fasering aan in de opbouw van het leren in de opleiding. In begeleidingsvaardigheden staat het begeleiden van reflectie centraal. Opleiders voeren met grote regelmaat begeleidingsgesprekken met hun studenten in het kader van de voortgang in de stage of in de opleiding. In dit hoofdstuk lichten we de belangrijkste begeleidingsvaardigheden toe. In collegiaal ondersteund leren gaan we nader in op de vraag : hoe leer je studenten om zelfstandig te reflecteren? We beschrijven in dit hoofdstuk onze praktijkervaringen met collegiaal ondersteund leren waarin studenten elkaar begeleiden bij het reflecteren. Dit traject is ontwikkeld op de eerstegraads lerarenopleiding en van daaruit vertaald naar tweedegraads opleidingen en PABO's. Een reflectie op reflectie ten slotte is een hoofdstuk waarin we stilstaan bij enkele theoretische achtergronden. Reflectieactiviteiten in grote groepen beschrijft een aantal concrete activiteiten en oefeningen die opleiders kunnen gebruiken om het leren reflecteren in grote groepen vorm te geven. Van begeleid worden naar begeleid worden beschrijft een drietal instituutsbijeenkomsten rond het trainen van begeleidingsvaardigheden van leraren in opleiding (LIO's).

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by