Narrow your search

Library

LUCA School of Arts (1186)


Resource type

dissertation (1186)


Language

Dutch (852)

English (314)

French (11)

German (3)

Spanish (2)

More...

Year
From To Submit

2023 (289)

2022 (222)

2021 (252)

2020 (206)

2019 (214)

More...
Listing 1 - 10 of 1186 << page
of 119
>>
Sort by

Dissertation
Wanneer de stad gaat slapen
Authors: ---
Year: 2020 Publisher: Genk : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Scriptie Wachten Op Morgen
Authors: ---
Year: 2020 Publisher: Genk : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Masterscriptie omtrent masterproef Wachten Op Morgen waarbij er vier onderzoeksvragen worden onderzocht.

Keywords


Dissertation
Night Call Scriptie
Authors: ---
Year: 2020 Publisher: Genk : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mijn eindwerk aan de LUCA school of Arts is een korte horrorfilm. Om dit eindwerk zo goed mogelijk te maken heb ik onderzoek gedaan naar het genre. Ik onderzoek waarom we in eerste instantie naar horror kijken. Verder bekijk ik hoe bepaalde subgenres te combineren vallen, door het analyseren van verschillende genrefilms. Deze vragen helpen me hopelijk verder om zelf een kleine horrorfilm te kunnen maken.

Keywords


Dissertation
Een exploratief ontwikkelingsonderzoek - behoud de verbeelding - Klezmer- en Balkanmuziek: een nieuwe dimensie in de beleving
Authors: ---
Year: 2019 Publisher: Leuven : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze scriptie is vooreerst een exploratief theoretisch onderzoek naar klezmer- en balkanmuziek en vervolgens een toetsend ontwikkelingsonderzoek naar het bekomen van een kwalitatieve uitvoering, vertrekkend van een eenvoudige partituur. Sinds het interbellum bestond er een eerste generatie klezmermuzikanten, nog opgegroeid in Europa binnen de Joodse traditie. Tijdens de jaren '70 zorgde een tweede generatie voor een revival van de klezmermuziek. Vermits deze jonge muzikanten vanuit hun scholing zeer vertrouwd waren met het paradigma van de jazz en de 'third stream', gebruikten ze deze ideeën, vaardigheden en attitudes ook voor klezmermuziek. Met dit onderzoek wil ik nagaan of het mogelijk is om aan de hand van een klezmermelodie een interessante en kwalitatieve uitvoering te bewerkstelligen in de geest van en met repetitievormen van de tweede generatie. Individualiteit en improvisatorisch vermogen, alsook het meesterschap om andere muziekstijlen te integreren in een nummer zijn hiervoor significante parameters. Om dit onderzoek te kunnen uitvoeren, verzocht ik mijn collega-muzikanten van KiMiZ om hun medewerking. Geen van ons heeft weliswaar een opleiding genoten waarbij het paradigma van de 'third stream' aansluit, maar we trachtten binnen dit paradigma te repeteren. Wat bleek uit het onderzoek is dat er enthousiast gemusiceerd, gezocht en geëxperimenteerd werd. Ideeën werden al dan niet goed bevonden en werkten op hun beurt stimulerend om grenzen te verleggen. Een passionele betrokkenheid en een positieve energie waren duidelijk aanwezig en leverden als slotsom een nummer dat zowel uitvoerder als ook publiek kan bekoren. Op basis van dit onderzoek kan ik iedere muzikant aanraden om, ongeacht welk genre muziek, deze manier van samenwerken een kans te geven...

Keywords


Dissertation
Rom-Com in Split-Screen
Authors: ---
Year: 2020 Publisher: Genk : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

INTENTIEVERKLARING Ik wil een fictie kortfilm maken die bijna volledig in split-screen verteld wordt. Ik wil deze techniek gebruiken om mijn verhaal inhoudelijk en visueel te ondersteunen. ONDERWERP Vanuit het plan om een split-screen film te maken is het idee gevormd om een romantische komedie te maken over een break-up. Ik ben dus vanuit vorm vertrokken en heb hierbij een passend onderwerp gekozen. Mijn motivatie om een speciale visuele techniek te gebruiken is om meer diepgang te geven aan het verhaal, om mijn kortfilm te laten opvallen tussen de talloze anderen en om mezelf uit te dagen om een andere manier van storytelling te proberen. THEMA De kortfilm gaat over een koppel dat uit elkaar gaat en de break-up verwerkt. Door de split-screen wil ik benadrukken dat vrouwen en mannen hier gedragsmatig anders mee omgaan. Daarnaast wil ik inspelen op genderstereotypes en sterke vrouwelijke karakters neerzetten. Ik wil het cliché einde en ideologie van de romantische komedie aanpakken, namelijk dat de hoofdkarakters hun ‘happy end’ vinden door samen een koppel te vormen. Mijn kortfilm eindigt met het hoofdpersonage, Sarah, die leert dat ze even geen man nodig heeft in haar leven en gelukkig kan zijn met haarzelf. PREMISSE Na een pijnlijke break-up splitst het scherm zich in tweeën en zien we gelijktijdig hoe twee twintigers verder gaan met hun levens. De een wil terug met de ander, de ander wil meer vrijheid. ONDERZOEKSVRAGEN Wat zijn de mogelijkheden van split-screen op het gebied van storytelling in fictie?  Door te kijken naar waarom en hoe split-screen wordt gebruikt in een aantal fictiefilms, heb ik een lijst gemaakt van de verschillende functies ervan. Deze mogelijkheden van split-screen heb ik toegepast op mijn kortfilm. Hoe zorg ik ervoor dat de kijker twee vertellingen tegelijk kan volgen?  Bij een split-screen film is het belangrijk om te onderzoeken hoe de blik van de kijker gestuurd kan worden. Door het lezen van onderzoeken en het analyseren van bestaande werken, ben ik erachter gekomen hoe kijkgedrag beïnvloed kan worden. Om de theorie over te zetten naar praktijk heb ik een scène van mijn kortfilm verfilmd. Ik heb voorspeld, op basis van het resultaat van de onderzoeken, waar de blik van de kijker naar gericht zal zijn. Het resultaat, van het bestuderen van onderzoeken, het analyseren van bestaande werken en het experiment, is een lijst van een aantal technieken die ik, in mijn kortfilm, heb gebruikt om de blik van de kijker te sturen. Wat is de psychologische boog van het verwerken van een break-up van een vrouw en man?  Om een geloofwaardig verhaal over een break-up te schrijven en te regisseren is het van belang om te begrijpen wat iemand doormaakt in de periode na een break-up. Bovendien hoop ik, door gebruik te maken van split-screen, het verschil in het verwerken van een break-up tussen vrouwen en mannen te laten zien Hoe doorbreek ik de clichés van de romantische komedie?  Om te onderzoeken hoe ik de clichés van de romantische komedie kan doorbreken, heb ik eerst gekeken naar het genre romantische komedie zelf en dan verder vastgesteld wat de clichés zijn. Door middel van het bestuderen van literatuur, het onderzoeken van de publieke mening en het analyseren van bestaande werken heb ik een antwoord kunnen geven op de onderzoeksvraag. Het resultaat ervan is toegepast op mijn kortfilm.

Keywords


Dissertation
Castraatrollen versus Hosenrollen - Een analyse van Sesto en Annio uit La Clemenza di Tito van W.A. Mozart
Authors: ---
Year: 2022 Publisher: Leuven : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mezzosopranen vertolken in hedendaagse operahuizen een brede waaier aan verschillende rollen. Onder deze rollen vinden we ook de categorie Hosenrollen terug: dit zijn mannelijke personages die door een vrouw geïnterpreteerd worden. Een deel van deze rollen werd oorspronkelijk voor castraten geschreven. We kunnen bijgevolg de Hosenrollen opdelen in oorspronkelijke Hosenrollen en oorspronkelijke castraatrollen. Vandaag bestaan er geen castraten meer, maar deze rollen zijn wel nog veelvuldig in het repertoire van operahuizen terug te vinden. De auteur is als zangeres geïnteresseerd om Hosenrollen beter te vertolken en wil onderzoeken in welke mate het onderscheid maken tussen oorspronkelijke castraat- en Hosenrollen haar artistieke uitvoeringspraktijk zal verbeteren. Om dit in de praktijk om te zetten, werd de opera La Clemenza di Tito van W.A. Mozart als case study gekozen. In deze opera schreef Mozart namelijk zowel een oorspronkelijke castraatrol (Sesto) als een oorspronkelijke Hosenrol (Annio). Vervolgens wil de auteur onderzoeken in welke mate deze personages de algemene eigenschappen van castraat- en Hosenrollen bevatten. Dit leidt tot de volgende twee onderzoeksvragen: 1)Zijn de algemene eigenschappen van oorspronkelijke castraat- en Hosenrollen terug te vinden in Sesto en Annio? 2)In welke mate leidt het onderscheid maken tussen een Hosenrol en een castraatrol tot een betere uitvoeringspraktijk? Dit werk bevat drie delen. De eerste drie hoofdstukken omvatten een academische literatuurstudie en brengen de historische context, de algemene zangtechnische eigenschappen en karaktereigenschappen van castraat- en Hosenrollen in kaart. In de volgende drie hoofdstukken wordt een inferentieel onderzoek gevoerd. Hierbij wordt getoetst of de algemene eigenschappen van castraat- en Hosenrollen in de case study terug te vinden zijn. Tot slot volgt een praktijkonderzoek waarin de auteur reflecteert over haar ontwikkeling in het vertolken van de rollen doorheen het onderzoeksproces. Uit dit onderzoek is duidelijk geworden dat Annio en Sesto op zangtechnisch vlak duidelijke voorbeelden zijn van respectievelijk een Hosen- en een castraatrol. Echter zijn de karaktereigenschappen van de personages minder eenduidig in een categorie in te delen. Verder blijkt dat het onderzoek de artistieke uitvoeringspraktijk van de auteur tot een hoger niveau heeft getild. Ondanks het feit dat de resultaten van dit onderzoek niet leiden tot een meer ‘geloofwaardige’ acteerprestatie, kon de auteur meer nuance en betekenis aanbrengen bij de verschillende mannelijke rollen. Daarnaast zorgde een diepgaande kennis over de historische context ervoor dat de auteur de rollen vandaag met meer vakkennis en zelfvertrouwen op de scène kan vertolken.

Keywords


Dissertation
De mythe van het aards paradijs. Hoe vertaal je de klimaatcrisis naar het theater?
Authors: ---
Year: 2020 Publisher: Leuven : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het aards paradijs is een concept dat in tijden van wereldwijde ecocide, etnocide en sociale onrechtvaardigheid een vage idylle lijkt. De Aarde wordt sinds eeuwen aan een exponentieel stijgende snelheid uitgebuit, geclaimd en geruïneerd onder het excuus van “paradijzen” te creëren. Moeder Aarde en het aards paradijs mogen dan wel op het eerste gezicht op elkaar lijken: ze verschillen totaal van elkaar. Het aards paradijs en de westerse drang ernaar zorgt voor een kwalijke scheiding tussen natuur en cultuur. Wat blijft er over van Moeder Aarde? We hebben steeds meer te maken met verwoeste landschappen waar ooit een gebalanceerde ecologie heerste. Hoe kunnen we dit stoppen? Is het mogelijk om in plaats van paradijzen te creëren, de aarde weer de aarde te laten zijn? Is het mogelijk om met onze omgeving en de natuur op een duurzame manier samen te leven? Deze scriptie staat op het troebele kruispunt tussen antropologie, filosofie, activisme en artistieke praktijk. Het kruispunt is troebel omdat er zoveel verschillende verhalen worden verweven, maar daarom niet minder de moeite om ze van dichterbij te proberen bekijken. Deze scriptie probeert erachter te komen welke verhalen we vandaag in het theater van de Lage Landen moet brengen. Welke praktijken en stemmen in de podiumkunsten plaatsen de noodzaak en de verbeelding van betere werelden voorop? En op welke manier stellen ze die voor? Samen met inspirerende stemmen zoals Donna Haraway, Anissa Boujdaini en Hannah De Meyer komen we te weten dat er plaats gemaakt moet worden voor het verbeelden van nieuwe narratieven die rekening houden met de intersectionaliteit van de maatschappij waarin we leven: het een kan niet geduid worden zonder ook andere gelinkte factoren in acht te nemen. Wie is verantwoordelijk voor Moeder Aarde en wie voor haar ondergang? Voor we de muren van het aards paradijs slopen: wie verkreeg steeds opnieuw de toegang? Deze scriptie is een onderzoek naar het eigen bewustzijn van de gelaagdheid van de maatschappijen waarin we leven en van de eigen privileges. Het is een onderzoek naar de geschiedenis van het aards paradijs en stippelt een eerste paar stappen uit hoe die ongemakkelijke en verontrustende verhalen theatraal op een verbredende en positieve manier te verbeelden.

Keywords


Dissertation
Van symfonie naar harmonie
Authors: ---
Year: 2019 Publisher: Leuven : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Symfonische muziek omschrijven voor harmonieorkest in geen sinecure. Veel hangt af van het gekozen werk en het gekozen doelorkest, maar gelukkig is er veel mogelijk als die twee keuzes voldoende op elkaar zijn afgestemd. In deze scriptie worden veel voorkomende problemen bij het arrangeren en transcriberen bondig verwoord en getoetst aan de expertise van Samuel Adler en Frank Erickson, twee Amerikaanse dirigenten, pedagogen, componisten en arrangeurs. Hun uitgaven omvatten bijzonder veel gedetailleerde kennis omtrent deze materie. In het tweede hoofdstuk volgt in grote lijnen het proces tot het bekomen van mijn transcriptie van Prokofievs symfonische suite van zijn opera L’amour des trois oranges (1926) voor de Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen, waaruit zal blijken waarin het behaalde succes van de transcriptie schuilt. De nieuwe score voor harmonieorkest is toegevoegd als bijlage en werd reeds op 28 maart 2019 uitgevoerd door de Gidsen, het doelorkest. Dankzij dit concert, dat ook mijn directie-examen was, heeft de transcriptie haar vuurdoop overleefd en werd ze positief onthaald door het publiek, het orkest en de jury.

Keywords


Dissertation
Animation as a Medium for Running Political Commentary; An Analysis Of “Rule of Thumb”
Authors: ---
Year: 2023 Publisher: Genk : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ghana, formerly known as Gold Coast gained its independence from colonial rule on 6th March 1957. The name Ghana was chosen because of a connection between the current indigenes and travelers who migrated south from the ancient kingdom of Ghana. The nation is acknowledged as a democracy. I have cast two ballots in the nation's elections as a citizen of Ghana. Ghana's democracy is governed by a constitution that was established in 1992, during the country's transition from military to civilian government. Many Ghanaian political analysts have cited this shift as being both iconic and perfect for the development of the nation (Mensah Bonsu, 2021). The democratic system has been used by the nation to elect 5 presidents in peace. However, the country's continued progress does not exactly mirror that of a democratic state. Among other problems, there are ongoing instances of nepotism, misappropriation of funds, corruption, and economic difficulties. Leaders of the nation who hold various political posts seem to prioritize their personal profits over what the nation's tax-paying citizens are due. An interesting dynamic to this situation is the unfortunate plight of citizens who believed in the ideologies of the politicians and actively participated in their journey to gain political leadership. They also experience the harsh conditions all citizens experience when campaign promises are not honoured by the elected leaders. Despite the fact that some citizens fall victim to the lies propagated by the political leaders when they seek power, other individuals vote for other reasons. In most cases, it appears, the manifestos of political parties or individuals running for leadership positions are not assessed based on the merits of their policies or interventions but elected based on family ties, tribal connections, religious beliefs, and other vain reasons. Tribalism plays a major role in electing political leaders in Ghana. This is mostly evident in the pattern of votes declared during elections. It is common knowledge that certain tribes in Ghana align themselves with specific political parties. The political parties record massive votes in these so-called affiliate regions consistently. This highlights the issue of default voting patterns irrespective of policies, interventions or leadership skills. This bias in my opinion is one of the major causes of the complacency and lack of accountability exhibited by political leaders in Ghana. In Ghana’s most recent elections, I witnessed political leaders visit some communities to share tokens of money and souvenirs to electorates as motivation to win their support and subsequently their votes. These activities, usually described as ‘vote buying’, have become common practice for political parties when going to the polls draws near. In such visits they mostly create the impression of identifying with the struggles of the people. In some instances, politicians have eaten in the homes of people in deprived communities to create perceptions of being “down to earth”, humane, and tolerant. Despite the obvious cues such gestures project as “PR gimmicks”, people fall for the charm of the leaders. I may probably be a victim of one of such orchestrated systems by leaders to appear as ideal candidates. As an artist and animator, this plight sparked ideas to tell my story, the people’s story and leaders’ story through animation. The aim was to present the reality of this situation in a new way that makes clear

Keywords


Dissertation
My Mother Became a Bird
Authors: ---
Year: 2023 Publisher: Genk : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This thesis addresses the genesis of my poetic documentary animation, ''My Mother Became a Bird'', from the initial idea to the end result. During the process of creating this animation, I researched mourning, pain, memory, object memory, and fear of forgetting. More precisely, by researching and searching the theoretical concepts that I wanted and the conceptual guide for writing the story and script of this animation; In this thesis, I discussed the creative process of research and searching and finding ideas until doing the work and using visual techniques that helped the concept of the work. In the theory section, I defined and examined key concepts: mourning, pain, memory, hidden spirits in objects, and fear of forgetting. I also gave examples of works of art incorporating these themes. The medium of animation has provided me with a platform to express my emotions regarding the loss of my mother and the preservation of her memory in a visually captivating yet authentic and personal manner. Through animation, I have been able to breathe life into some of these memories and emotions. Given that memory is a subjective experience and can fade with time, it was crucial for me to immortalize my mother's memory by depicting her experiences in animation. To achieve this, I found that the hand-drawn charcoal animation technique combined with stop-motion object animation was the most effective method for bringing these memories to life. With the use of objects and photo animation, and incorporating real objects that belonged to my mother into the film, I aimed to showcase her documentary presence and evoke a sense of nostalgia. Additionally, the charcoal technique and the interplay of darkness and light within the film serve to convey the fleeting nature of memory and the fear of forgetting.

Keywords

Listing 1 - 10 of 1186 << page
of 119
>>
Sort by