Narrow your search

Library

KU Leuven (4)

ULiège (4)

LUCA School of Arts (3)

UGent (2)

CaGeWeB (1)

UAntwerpen (1)

UCLouvain (1)

ULB (1)

UNamur (1)

Vlaams Parlement (1)

More...

Resource type

book (5)

digital (1)


Language

English (3)

French (3)


Year
From To Submit

2022 (4)

2021 (2)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Camering: Fernand Deligny on Cinema and the Image
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789087283841 9087283849 9789400604308 9400604300 Year: 2022 Publisher: Amsterdam

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Fernand Deligny (1913-1996), 'poet and ethologist', is mostly known for his work with autistic children and for his influence on the revolutions in French post-war psychiatry. Though neither director nor a theorist of the image, cinema is constantly called into his social, pedagogical, and clinical experimentations. More interested in the processes of making, he distinguishes 'camering' from filming, thus emphasizing not the finished film but a 'film to come'. This volume provides Deligny's essential corpus on cinema and the image. It shows both the role of cameras in many of his experimental 'attempts' with delinquents and autistic children and his highly speculative reflections on image.


Book
Camering : Fernand Deligny on cinema and the image
Authors: --- --- ---
ISBN: 9400604300 Year: 2022 Publisher: Leiden : Leiden University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Fernand Deligny (1913-1996), 'poet and ethologist', is mostly known for his work with autistic children and for his influence on the revolutions in French post-war psychiatry. Though neither director nor a theorist of the image, cinema is constantly called into his social, pedagogical, and clinical experimentations. More interested in the processes of making, he distinguishes 'camering' from filming, thus emphasizing not the finished film but a 'film to come'. This volume provides Deligny's essential corpus on cinema and the image. It shows both the role of cameras in many of his experimental 'attempts' with delinquents and autistic children and his highly speculative reflections on image.


Digital
Camering : Fernand Deligny on cinema and the image
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789400604308 Year: 2022 Publisher: Leiden Leiden University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Camérer : à propos d'images
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9782373670172 2373670178 Year: 2021 Publisher: Paris : L'Arachnéen,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dans le cadre de ses tentatives pédagogiques, ou anti-pédagogiques, Fernand Deligny (1913-1996), éducateur, écrivain, a manifesté de tout temps un intérêt pour le cinéma. Dans les textes de ce recueil, il s'interroge d'abord sur ce qu'une certaine pratique cinématographique, qu'il appelle "camérer" (plutôt que filmer), peut bien signifier. Puis, dans un dialogue serré avec lui-même et avec l'énigme de la perception autistique (il a vécu pendant trente ans avec des enfants autistes), il aborde l'image, une et multiple, celle qui ne se voit pas, celle qu'ont en partage le poète et le cinéaste, celle qui fait "repère" , celle qui ne se laisse pas prendre.La quasi-totalité des textes de Deligny et l'iconographie qui les accompagne sont inédits, de même que les essais critiques proposés par les meilleurs connaisseurs de son oeuvre.


Book
Fernand Deligny et la philosophie : Un étrange objet

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L’école de la rue de la Brèche-aux-Loups, l’asile d’Armentières, les adolescents placés sous main de justice à Lille, le réseau de La Grande Cordée, les autistes des aires de séjour des Cévennes : durant plus de soixante ans, Deligny a construit un travail autour de l’enfance en marge. Un travail qui lie de manière indissociable théorie et pratique, occasions et tentatives, écriture et cinéma. Non pas tant pour aider ces enfants à rentrer dans le rang ou à s’adapter, mais pour construire avec eux des conditions d’existence différentes, en dehors ou en travers des institutions. Son chemin croise la philosophie avec insistance : parce qu’il lit les philosophes, discute leurs thèses, parfois dialogue directement avec eux ; parce que les philosophes, de plus en plus, se découvrent interrogés par cet itinéraire, ces écrits, ces détours. Par une pensée à la fois de l’immuable et de la circonstance ; par un regard qui s’avère – en un sens inusuel – profondément et autrement politique. The school on the Rue de la Brèche-aux-Loups, Armentières Asylum, adolescents placed under the care of the courts in Lille, the La Grande Cordée network, autistic people in the living areas of the Cévennes: for more than sixty years, Deligny has built a body of work around children on the fringes. A work that inextricably links theory and practice, opportunities and attempts, writing and cinema. Not so much to help these children fall into line or adapt, but to build different conditions of existence with them, outside or through institutions. His path intersects with philosophy insistently: because he reads philosophers, discusses their theses, sometimes dialogues directly with them; because philosophers are increasingly finding themselves questioned by this itinerary, these writings, these detours. By a reflection on both the immutable and the circumstantial; by a perspective that turns out – in an unusual sense – to be deeply and differently political.


Book
« Il faut éduquer les enfants… » : L’idéologie de l’éducation en question

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La phrase « il faut éduquer les enfants… » sonne simultanément comme une évidence, une injonction et un idéal. Il semble évident d’adhérer à ce qui semble même un invariant anthropologique. Le présent ouvrage propose pourtant une autre perspective grâce à des études philosophiques et historiques s’appuyant sur deux grandes périodes : un long XIXe siècle tourmenté par la révolution et l’émancipation, qui génère la figure centrale de l’école, et un XXe siècle travaillé par l’extrême violence et l’inquiétude sur l’humain. Portant sur des expérimentations théoriques et pratiques, révélant les contradictions ou les failles des appareils éducatifs, l’ouvrage engage une démarche philosophique critique sur « l’idéologie de l’éducation » qui commande, depuis deux ou trois siècles au moins, nos façons d’apprendre, de socialiser, d’aider à grandir et de former les petits d’humains dans des institutions déterminées (la famille et l’école avant tout) et suivant des représentations et des catégories précises (la catégorie d’enfance, en premier lieu). C’est cette « idéologie de l’éducation » qu’il s’agit ici d'étudier, de problématiser et d’interroger. The sentence “children have to be educated…” seems all at once like a foregone conclusion, an injunction and an ideal. It seems obvious to adhere to what seems to be an anthropological invariant. However, this work proposes another perspective based on philosophical and historical studies of two major periods: a long nineteenth century tormented by the Revolution and emancipation, which gave birth to the central figure of the school, and a twentieth century moulded by extreme violence and concern about the human being. Focusing on theoretical and practical experiments that reveal the contradictions or flaws of educational apparatuses, this book engages in a critical philosophical approach on the “ideology of education” which has commanded, for two or three centuries at least, our ways of learning, of socialising, of helping…

Listing 1 - 6 of 6
Sort by