Narrow your search

Library

KU Leuven (1)

Thomas More Mechelen (1)


Resource type

dissertation (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2023 (1)

2004 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
Exploratief onderzoek van de Taaltoets Alle Kinderen in Vlaanderen. 4 : Bijzondere aandacht voor de fonologische vaardigheden als voorwaarde voor schriftelijke taalverwerving.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Meermaals versnelde jongeren naar de universiteit: voorbereidend onderzoek voor de opzet van een mogelijk pilootproject

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderzoek toont aan dat cognitief begaafde studenten soms moeilijkheden kunnen ervaren tijdens hun overgang naar het hoger onderwijs. In deze masterproef focussen we ons op een kleiner deel van deze groep, namelijk jongeren die twee of meer jaren in hun schoolloopbaan zijn versneld (meermaals versneld) en bijgevolg hun overgang naar het hoger onderwijs twee jaar vervroegd meemaken in vergelijking met hun leeftijdsgenoten. Enkele jaren geleden nam KU Leuven het initiatief om de mogelijkheid te exploreren om, in samenwerking met de organisatie Spring-Stof, een gericht ondersteuningsaanbod voor deze doelgroep te ontwikkelen. In dit pilootproject zouden deze jongeren de kans krijgen om vakken te volgen die aansluiten bij hun geavanceerde cognitieve capaciteiten en interesses, deze interesses verder te exploreren met het oog op het maken van een doordachte studieloopbaankeuze, hun studievaardigheden te ondersteunen en hen de gelegenheid te bieden om contact met ontwikkelingsgelijken te hebben. We onderzoeken in deze masterproef de behoefte van deze doelgroep aan dergelijk pilootproject en de bijhorende doelen ervan. Hiervoor is er gebruikgemaakt van een kwalitatieve onderzoeksmethode, namelijk focusgroepen. Er zijn drie focusgroepen georganiseerd: twee met meermaals versnelde leerlingen die de overgang naar het hoger onderwijs nog voor zich hebben en één met meermaals versnelde studenten aan de KU Leuven, die reeds de overgang hebben gemaakt. De ervaringen met en verwachtingen van de overgang naar het hoger onderwijs werden bevraagd. Ook werd het pilootproject met zijn doelen uitgelegd, waar vervolgens op werd ingegaan. De data zijn geanalyseerd op zowel een inductieve als deductieve manier van coderen. Uit de analyses blijkt dat verschillende factoren, zowel faciliterend als belemmerend, een invloed (kunnen) uitoefenen op de overgang naar het hoger onderwijs van meermaals versnelde studenten. Zo was het feit dat de studenten zich jonger voelen dan hun medestudenten een mogelijk belemmerende factor op sociaal vlak en werd de verworven zelfstandigheid op academisch vlak door enkele studenten als faciliterend ervaren. Wel hadden de meeste studenten het gevoel dat hun overgang naar het hoger onderwijs vrij vlot was verlopen. In de groep meermaals versnelde leerlingen die hun overgang nog voor zich hebben, was er meer sprake van onenigheid omtrent de verwachtingen rond die overgang. Zo dachten sommige leerlingen dat ze het moeilijk zouden hebben op sociaal vlak, terwijl anderen zich hier niet veel zorgen over maakten. Verder kwam hieruit voort dat er wel degelijk een groep meermaals versnelde jongeren bestaat die nood heeft aan een bepaalde mate van ondersteuning tijdens deze overgang, maar voor sommige participanten hoefde dit niet zo uitgebreid te zijn als in het pilootproject wordt voorgesteld. Er werden enkele suggesties gegeven voor een begeleidingsprogramma in het secundair onderwijs, waarbij er ingezet zou worden op het bieden van ondersteuning bij het maken van een doordachte studiekeuze. Dit was dan ook het belangrijkste doel van het pilootproject voor de participanten, samen met het exploreren van hun interesses en vakken volgen die aansluiten bij hun geavanceerde capaciteiten en interesses. Het doel om andere meermaals versnelde studenten te leren kennen was van wisselend belang en de doelen inzetten op studiemotivatie en studiemethode was voor de meeste participanten van ondergeschikt belang.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by