Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In the early sixteenth century, the popularity of Saint Dimpna made the abbot of the abbey of Tongerlo decide to have a huge altarpiece that would depict the life story of this special saint. The assignment came into the hands of the Antwerp painter Goossen Van der Weyden, grandson of Flemish Primitive Rogier, who took over many elements from his grandfather in his eclectic style.0The result of this assignment, the monumental Dimpna altarpiece, was recently acquired by The Phoebus Foundation. The panels were treated in the Foundation's restoration studio for three years. The astonishing result led to new insights into the history of the altarpiece, its maker and commissioner, and about the cult of Saint Dimpna. Leading specialists shed their light on the altarpiece and their years of research are now bundled in this luxurious, richly illustrated publication.00Exhibition: Sint-Dimpnakerk, Geel, Belgium (27.03.-07.06.2020) / Art Museum of Estonia - Niguliste Museum, Tallinn, Estonia (20.06. ? 04.10.2020 )
246.7 --- 246.7 Kunst als middel van evangelisatie --- Kunst als middel van evangelisatie --- Exhibitions --- Weyden, van der, Goossen --- Van der Weyden, Goossen --- Altarpieces --- Conservation. Restoration --- Iconography --- restoration [process] --- iconography --- altarpieces --- panel painting [image-making] --- Dymphne [s.] --- anno 1500-1599 --- heiligenverering --- Dympna v. m. Gelae --- Iconographie
Choose an application
de Heem, Jan Davidsz. --- Heem, Jan Davidsz. de, --- Painting --- vanitas [still lifes] --- flower pieces --- Heem, de, Jan Davidsz.
Choose an application
Conservation. Restoration --- Iconography --- restoration [process] --- iconography --- easel paintings [paintings by form] --- restauratie (kunst) --- iconografie --- Luke [Evangelist] --- Mary [s.] --- kunst --- middeleeuwen --- schilderkunst --- iconologie --- kunst en religie --- 7.046 --- 75.046 --- 75.041 --- 75.033/034 --- zestiende eeuw --- Antwerpen --- België --- renaissance --- Sint-Lucas --- Sint-Lukas --- madonna --- kunstgeschiedenis --- 16e eeuw --- 17e eeuw --- Schilderkunst - iconografie : epische, mythologische en religieuze voorstellingen
Choose an application
In the early sixteenth century, the popularity of Saint Dimpna made the abbot of the abbey of Tongerlo decide to have a huge altarpiece that would depict the life story of this special saint. The assignment came into the hands of the Antwerp painter Goossen Van der Weyden, grandson of Flemish Primitive Rogier, who took over many elements from his grandfather in his eclectic style. The result of this assignment, the monumental Dimpna altarpiece, was recently acquired by The Phoebus Foundation. The panels were treated in the Foundation's restoration studio for three years. The astonishing result led to new insights into the history of the altarpiece, its maker and commissioner, and about the cult of Saint Dimpna. Leading specialists shed their light on the altarpiece and their years of research are now bundled in this luxurious, richly illustrated publication.
Van der Weyden, Goossen --- Altarpieces --- Art, Flemish. --- Painting, Flemish --- Altarpieces, Flemish --- Women saints in art --- Flemish altarpieces --- Weyden, Goossen van der, --- Dympna, --- Dimna, --- Dymphna, --- Der Weyden, Goossen van, --- Van der Weyden, Goossen, --- Weyden, Goswin van der, --- Art. --- Exhibitions --- Flemish painting --- Christian spirituality --- Dymphne [s.] --- Weyden, Goossen van der --- Weyden, Goossen van der, - 1465-approximately 1545 --- Dympna, - Saint
Choose an application
Seghers behoort tot de meest gezochte schilders van zijn tijd. Het bloemstuk in al zijn vormen was zijn specialiteit. In de glazen vaas op dit klein stilleven weerspiegelt zich de ruit van Seghers’ atelier. Op uiterst delicate wijze stelde Seghers een boeket samen met een gele roos, een koolroos, een witte roos, een hyacint, lissen en een tulp. Een dergelijk schilderij werd aanzien als een statussymbool en als een gegeerd verzamelobject. Net als een echte ruiker werden ze ook als relatiegeschenk aangeboden.
flower pieces --- Painting --- easel paintings [paintings by form] --- Seghers, Daniël --- Schilderkunst --- schilderijen --- bloemstillevens --- 625.1 Schilderkunst --- bloemen --- iconografie --- stillevens --- techniek --- 18de eeuw --- 75.071 --- kunstgeschiedenis --- schilderkunst --- Daniël Seghers --- schilders --- Seghers, Daniel, --- iconografie. --- stillevens. --- bloemen. --- techniek. --- Seghers, Daniël. --- 18de eeuw.
Choose an application
De 'Studie van een jonge vrouw' (ca. 1649-1659) van de Brusselse kunstenares Michaelina Wautier lijkt op het eerste gezicht een gewone studie. Niets is minder waar! Een blik in detail en achter de verflagen onthult grote geheimen van deze vergeten belangrijke kunstenares. Niet alleen haar markante leven zelf maar ook het intrigerende werk roept veel vragen op. Wie is de afgebeelde vrouw? Hoe kwam het werk tot stand en wat was de functie ervan? Dankzij recent materiaaltechnisch onderzoek is het mogelijk de schilderes aan het werk te zien. Dit boek geeft dan ook een uitzonderlijke inkijk in het atelier van Michaelina Wautier. In de reeks "Phoebus Focus" gaan experts en wetenschappers in op topstukken uit de rijke collectie van kunststichting The Phoebus Foundation.
Painting --- Wautier, Michaelina --- painting [image-making] --- Wautier, Michaelina, --- Woutiers, Michaelina --- Woutiers, Michaelina, --- 75.034 --- Barok --- schilderkunst --- Michaelina Wautier --- vrouwen --- schilderkunst - barok, koloniale stijl, renaissance en rococo --- Vlaamse school --- vrouwelijke kunstenaar --- Wautier Michaelina --- Criticism and interpretation --- de la Mars, Melchior --- De la Mars, Melchior, --- La Mars, Melchior de, --- Wautier, Michaelina.
Choose an application
Narcisjes, neerhangende roze rozen, een oranje lelie, gevlamde tulpen, felblauwe irissen, … De variatie aan bloemen en de felle kleuren zijn overweldigend en spatten van dit paneeltje. Bloemenvaas met varkensbrood en edelstenen is een meesterwerk van een van de belangrijkste schilders uit de late zestiende en vroege zeventiende eeuw: Jan I Brueghel (1568-1625). Hoewel hij ook wel ‘Bloemenbrueghel’ werd genoemd, begon hij pas als late dertiger bloemenvazen te schilderen. Bloemenvaas met varkensbrood en edelstenen is een van de vroegste en mooiste voorbeelden. Aan de hand van dit overweldigende pronkstuk zoomt deze Phoebus Focus in op de inspiratiebronnen, de drijfveren en de werkwijze van de meester die zich met zo veel overgave en precisie richtte op al die bloemenpracht.
Painting --- easel paintings [paintings by form] --- flower pieces --- Bruegel, Jan [Elder] --- kunst --- België --- verzamelingen --- collecties --- 7.074 --- The Phoebus Foundation --- Huts Fernand --- Van den Heuvel Karine --- schilderkunst --- 75.071 --- Brueghel Jan de Oudere --- stillevens --- bloemen --- 75.049 --- stilleven van planten, bloemen en fruit. --- Brueghel, Jan I. --- stilleven van planten, bloemen en fruit --- Brueghel, Jan I
Choose an application
restoration [process] --- iconography --- Conservation. Restoration --- Iconography --- easel paintings [paintings by form] --- Painting --- Luke [Evangelist] --- Mary [s.] --- 625.1 Schilderkunst --- Maria --- Sint-Lucas --- christelijke iconografie --- heiligen --- Maagd Maria --- Sint-Lucas. --- Maagd Maria. --- heiligen. --- christelijke iconografie. --- Maria.
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|