Narrow your search
Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Gevangen in een schelp : ontwikkelingsgericht muziekonderwijs in de onderbouw
Authors: ---
ISBN: 9001757545 Year: 2005 Publisher: Groningen Wolters Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gevangen in een schelp gaat over de ontdekkingstocht van jonge kinderen in de wereld van de muziek. Uitgangspunt hierbij is niet de leerstof, maar de manier waarop jonge kinderen leren en zich ontwikkelen. Daarmee is het boek geschikt voor zowel het Dalton- en Montessori-onderwijs als voor het reguliere onderwijs. Het boek begint met een praktijkverhaal van een leerkracht van groep 1/ 2. Hij gaat samen met zijn leerlingen zeven weken aan de slag met het thema 'ik ben muzikant' en beschrijft dit proces mede aan de hand van uitspraken, tekeningen en foto's van de kinderen. Vervolgens bespreekt het boek de visie op ontwikkelingsgericht onderwijs en de wijze waarop de praktijk-theorie binnen de basisontwikkeling voor groep 1 t/m 4 wordt toegepast. Achtergronden en vragen zorgen voor een onderbouwing van het praktijkverhaal. Daarbij wordt ook de link gelegd tussen muziek en spel en muziek en taalontwikkeling. Gevangen in een schelp is uitgetest in de praktijk en blijkt erg aan te slaan bij docenten en kinderen. De centrale gedachte van dit boek is dat onderwijs meer kan zijn dan het belopen van vastgestelde wegen. Het gaat ook over verwondering en verbazing.


Book
Plezier met poëzie
Authors: ---
ISBN: 9005170174 Year: 1990

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
De logica van het vraaggericht leren
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044122909 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In een tijdsgewricht waarin er op vragen als: Wat is goed onderwijs? Welke inhouden zijn belangrijk? Welke rol spelen de vragen van lerenden? Wat moet de relatie lerende - leraar zijn? geen eenduidige antwoorden lijken te bestaan, is het lectoraat op een zoektocht gegaan. Een van de uitkomsten van die zoektocht is de gedachte dat het er in het onderwijs om gaat de lerenden in staat te stellen steeds slimmere vragen te stellen. Die lerenden kunnen kinderen, hbo-studenten, beroepsbeoefenaren of beroepsopleiders zijn. Vraaggerichtheid is iets anders dan een u-vraagt-wij-draaien-benadering of een zoek-het-zelf-maar-uit-benadering. Vraaggerichtheid betekent niet dat de kennis verkwanseld moet worden, dat resultaten er niet toe doen en dat de leraar als joker wordt ingezet. Vraaggerichtheid is ook iets anders als ik-weet-wat-goed-voorje- is en ik-zal-je-leren-om-de-goede-vragen-te-stellen. Naast de neoliberale logica van het kiezen en de belerende logica van het onderrichten, staat de zorgzame logica van het vraaggericht leren. De logica van het vraaggericht leren vertrekt vanuit de gemeenschap. Ze neemt niet het individu als uitgangspunt, niet de lerende en niet de leraar. Ze grijpt niet aan in een leertheorie. Ze begint niet bij de inhoud of bij een didactisch stappenplan. Het interesseert de logica van het vraaggericht leren wel, maar het is niet haar beginpunt. De logica van het vraaggericht leren begint bij de vraag: Wat hebben we hier nodig? (Bron: covertekst)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by