Narrow your search
Listing 1 - 10 of 245 << page
of 25
>>
Sort by

Book
Handboek diagnostiek in de leerlingenbegeleiding : kind en context
Authors: ---
ISBN: 9789044134438 Year: 2016 Publisher: Antwerpen Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om elke leerling onderwijs en zorg op maat te kunnen bieden, moeten zijn specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften, en de context waarin hij functioneert, in kaart worden gebracht. Het is een hele klus, een bijna onmogelijke taak zelfs, om over elk mogelijk probleem een parate kennis van de recentste wetenschappelijke inzichten te bezitten.Dit handelingsgericht handboek bundelt alvast alle inhoudelijke wetenschappelijke kennis die vereist is om de diverse diagnostische vragen te beantwoorden. Per thema of doelgroep wordt een stand van zaken gegeven van de theorievorming en het empirische onderzoek, met een vertaling van theorie en onderzoek naar de diagnostische praktijk. Vervolgens komt een selectie van diagnostische middelen aan bod: tests, vragenlijsten, observatieschalen, interviews enz. Ten slotte, gaat elk hoofdstuk in op de aansluiting tussen diagnostiek en advisering of hulpverlening.Het handboek is in de eerste plaats bedoeld voor (school)psychologen en (ortho)pedagogen in de onderwijs- of leerlingenbegeleiding met diagnostiek in hun takenpakket en studenten in de (toegepaste) psychologie en pedagogische wetenschappen. Ook anderen die een degelijke kennis over diagnostiek willen verwerven, vinden hier hun gading. De inzichten die in dit handboek staan beschreven, gelden zowel voor het Vlaamse als voor het Nederlandse onderwijsveld. Ze kunnen toegepast worden in zowel het basisonderwijs als het secundair of voortgezet onderwijs.


Book
Het onderwijslandschap in Vlaanderen : een blik op structuren, aanbod, regelgeving en informatiebronnen
Authors: ---
ISBN: 9789078331551 Year: 2008 Publisher: Brussel VCLB Service

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wie leerlingen op een deskundige manier wil begeleiden, moet over een degelijke kennis van het onderwijs beschikken. Deze kennis is van belang bij uiteenlopende aspecten van leerlingenbegeleiding en in het bijzonder bij de studie- en beroepskeuzebegeleiding. Dit handboek is tot stand gekomen als cursustekst voor het vak Basisprincipes schoolpsychologische werk aan de K.U.L. Dit handboek maakt de lezer wegwijs in het uitgebreide Vlaamse onderwijslandschap. Eerst wordt een handig schema gepresenteerd om zichzelf en anderen te oriënteren in het landschap. Vervolgens komen basis- en secundair onderwijs, leren en werken, buitengewoon onderwijs, onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers en hoger onderwijs aan bod. ook worden de verschillende opleidingsmogelijkheden voor volwassenen belicht zoals volwassenonderwijs, afstandsonderwijs, deeltijds kunstonderwijs, uniformopleidingen (brandweer, defensie, politie, piloot), opleidingen bij Syntra en VDAB, beroepsopleidingen voor kansengroepen en het sociaal-cultureel volwassenwerk. (Bron: covertekst)


Book
Handboek diagnostiek in leerlingenbegeleiding
Authors: ---
ISBN: 9789044122152 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om elke leerling onderwijs en zorg op maat te kunnen bieden, moeten zijn specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften in kaart worden gebracht, en de context waarin hij functioneert. Het is een hele klus, zelfs een bijna onmogelijke taak om over elk mogelijk probleem een parate kennis van de recentste wetenschappelijke inzichten te bezitten. Dit handelingsgericht handboek bundelt alvast alle inhoudelijke wetenschappelijke kennis die vereist is om de diverse diagnostische vragen te beantwoorden. Per thema of doelgroep wordt een stand van zaken weergegeven van de theorievorming en het empirische onderzoek, met een vertaling van theorie en onderzoek naar de diagnostische praktijk. Vervolgens komt een selectie van diagnostische middelen aan bod: tests, vragenlijsten, observatieschalen, interviews enz. Ten slotte gaat elk hoofdstuk in op de aansluiting tussen diagnostiek en advisering of hulpverlening.

Keywords

Verpleegkunde --- Leerlingbegeleiding. --- Orthopedagogics --- psychodiagnostiek --- leerlingenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- meetinstrumenten (psychologie) --- Educational psychology --- Educational systems. Teaching systems --- 371.048 --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- zorgverbreding --- leerproblemen --- zelfbeeld --- gedragsproblemen --- dyscalculie --- motivatie --- 454.23 --- Allochtonen --- Begrijpend lezen --- Concentratiemoeilijkheden --- Diagnostiek --- Emotionele problemen --- Gedragsproblemen --- Gehandicapt-licht mentaal --- Gezin --- Hoogbegaafden --- Intelligentie --- Leerling-leerkracht/interactie --- Leerlingenbegeleiding --- Leerlingenrelaties --- Leerproblemen --- Lezen --- Motivatie --- Opvoedingsproblemen --- Rekenproblemen --- Spellen --- Taalproblemen --- Technisch lezen --- Zorgverbreding --- 474.23 --- 376 --- Hulpverlening --- Leerstoornissen --- Onderwijs --- Testen --- Leerlingbegeleiding --- 371.212 --- Lerarenopleiding : CVO --- 080988.jpg --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Didactische principes --- Diagnose --- Begeleiding --- 370.040 --- Didactics --- Primary education --- Secondary education


Book
Nederlandse vertaling van de Teacher-Rating-Scale-of-School-Adjustment (TRSSA): (Ladd, 1992) toetsing van de factorstructuur en constructie van een verkorte versie.
Authors: ---
Year: 2002 Publisher: Leuven Steunpunt LOA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Nederlandse vertaling van de Student-Teacher-Relationship-Scale (STRS): (Pianta, 2001) toetsing van de factorstructuur en constructie van een verkorte versie.
Authors: ---
Year: 2002 Publisher: Leuven Steunpunt LOA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
De kwaliteit van interacties met de leerkracht bij kinderen met een gehechtheidsstoornis : een exploratief onderzoek met het Leerkracht Relatie Interview.
Authors: ---
Year: 2021 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
De toepassing van genetica : rechtsbescherming bij de toepassing van genetica in en buiten de gezondheidszorg
Authors: --- ---
Year: 1994 Publisher: Brussel : Federale Diensten voor Wetenschappelijke, Technische en Culturele Aangelegenheden,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Geïntegreerde zorg op school : een inspiratieboek voor de praktijk
Authors: --- ---
ISBN: 9789033491825 Year: 2013 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek bundelt de belangrijkste inzichten uit een grootschalig onderzoek naar het zorgbeleid in Vlaamse basis- en secundaire scholen. Aan de basis van dit onderzoek ligt een geïntegreerde visie op zorg, waarbij de leraar een centrale rol vervult in het opnemen van zorgtaken en hierbij ondersteund wordt door een goed uitgebouwd zorgbeleid op school. De auteurs bespreken niet alleen de resultaten maar reiken ook concrete handvatten aan om een geïntegreerde zorgverlening op school uit te bouwen. Wat zijn de kenmerken van een geïntegreerd zorgbeleid op school? En op welke manier beïnvloeden deze kenmerken de mate waarin leraren zich opgewassen voelen om zorgtaken op te nemen? Hoe kan de zorgverantwoordelijke een meerwaarde betekenen? En welke zorg nemen leraren juist op in de klas? Dit boek wil niet alleen directies, zorgverantwoordelijken of schoolondersteuners, maar ook leraren en aspirant leraren inspireren bij de realisatie van geïntegreerde zorg op school. Op het einde van elk hoofdstuk geven de auteurs concrete suggesties om met de bevindingen uit het onderzoek aan de slag te gaan.


Book
Handleiding vragenlijst studiekeuze taken (VST)
Authors: --- ---
ISBN: 9789078331834 Year: 2010 Publisher: Brussel VCLB Service

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Longitudinaal onderzoek in het basisonderwijs : basisrapportage leerkrachtvragenlijst eerste leerjaar 2003 - 2004.
Authors: --- ---
Year: 2005 Publisher: Leuven Steunpunt LOA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 10 of 245 << page
of 25
>>
Sort by