Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Educational psychology --- gedragsstoornissen --- Social problems --- sociaal gedrag --- Child rearing --- Problem children --- -#GSDBP --- Difficult children --- Maladjusted children --- Children --- Behavior disorders in children --- Child raising --- Raising of children --- Rearing of children --- Training of children --- Child care --- Child development --- Child psychology --- Education --- Development and guidance --- Management --- Training --- School discipline --- #GSDBP --- Student discipline --- Students --- Discipline --- School management and organization
Choose an application
stoma heeft een grote impact op het leven van de patiënt. De doelstelling van de bachelorproef is via een ontwikkelde tool de educatie aan de stomapatiënt te optimaliseren. Deelvragen die hierbij geanalyseerd worden, zijn: -Op welke manier kunnen de zorgverleners steun geven aan de patiënt bij de psychologische verwerking? -Hoe gebeurt de educatie optimaal rond de verzorging van een colo-en ileostoma? -Welke alternatieven, met het oog op het ontslag, kunnen aangeboden worden bij de patiënt om hen beter te informeren? Dit alles wordt uitgediept in een literatuurstudie over stoma en wordt daarna via het model van bij de Vaate in een infobrochure gegoten. Naast deze infobrochure zal AZ Maria Middelares gebruik kunnen maken van een instructiekaart en kunststoma. Uit de bachelorproef is gebleken dat zowel pre- als postoperatieve educatie aan een stomapatiënt zeer belangrijk zijn, opdat deze patiënt het volledige proces beter kan verwerken. Ook wordt duidelijk dat schriftelijke voorlichting vele voordelen heeft en daarom hier ook verkozen wordt. Het is van belang dat de infobrochure nog verder geëvalueerd wordt.
Verpleegkunde --- sociale vaardigheden --- Educational sciences --- opvoeding --- pedagogiek --- Social psychology --- #PEDA *6.018.326 --- #PEDA *6.58 --- interactionele theorie --- opvoeding en onderwijs --- 419.3 --- 467 --- 474.22 --- Gedragsproblemen --- Interactief onderwijs --- Kinderen --- Opvoeding --- Opvoedingsstijlen --- Relatie leraar - leerling --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Sociale vaardigheidstrainingen --- Gedrag --- Interactie --- Leary --- Lichaamstaal --- Taal --- Pedagogische psychologie - Onderwijspsychologie --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Onderwijsstijlen
Choose an application
interactionele theorie --- sociale vaardigheden --- opvoeding en onderwijs --- 433.1 --- Interactionele theorie --- Developmental psychology --- Developmental psychology. --- Groepsleiders. --- Interactie. --- Jeugdhulpverlening. --- Opvoedingsmethoden. --- Speciaal onderwijs.
Choose an application
Het werkt verhelderend opvoedingsproblemen te benaderen als interactieproblematiek. Met deze uitspraak wordt bedoeld dat bij de verklaring en de oplossing van problemen vooral gekeken wordt naar de wisselwerking tussen het kind en de professionele opvoeder én tussen het kind en andere kinderen.Interactiewijzer geeft hiervoor een tweeledige aanpak:1. De professionele opvoeder krijgt aanwijzingen om zijn pedagogische stijl voor dat kind kritisch te beoordelen en, indien nodig, bij te stellen.2. Er worden groepssituaties gecreëerd die bij het kind het vanzelfsprekend gebruik van ontbrekende sociale vaardigheden uitlokken.De adviezen zijn toegesneden op de dagelijkse praktijk in de groep en bieden zo interessante aanknopingspunten voor diagnostische beschrijvingen en handelingsplannen.Interactiewijzer heeft terecht een vaste plaats verworven in jeugdhulp, onderwijs en opleidingsinstellingen. Ook in deze 10e editie verwerkten de auteurs weer feedback van de vele gebruikers. Het boek is nu afgestemd op multimediaal gebruik. Het is uitgebreid met ondersteunend online-materiaal zoals vragenlijsten en een videokanaal met extra toelichtingen. Dit materiaal is te bekijken via https://lerarencampus.nl/ en https://vangorcumstudie.nl/. De bijbehorende computerprogramma's via http://www.interactiewijzer.nl/ zijn vanaf deze druk gratis te gebruiken. Verder zijn teksten geactualiseerd en is de indeling van het boek gebruiksvriendelijker geworden.De auteurs zijn beiden klinisch psycholoog en hebben een ruime ervaring binnen de (semi-)residentiële hulpverlening en het speciaal onderwijs.(Bron: http://vangorcum.nl/)
Social psychology --- Educational sciences --- pedagogiek --- sociale vaardigheden --- opvoeding --- Interactie-analyse --- Gedragsprobleem --- Kind --- Diagnose --- Handelingsplan --- Sociale vaardigheden --- Orthopedagogiek --- Interactieproblemen --- opvoedingsproblemen --- Jeugdhulp --- Handelingsgericht werken
Choose an application
Choose an application
Interactiewijzer is al 30 jaar een goed wetenschappelijk onderbouwde klassieker in onderwijs en jeugdhulp, zowel voor scholing als voor toepassing in de dagelijkse praktijk.In Interactiewijzer worden opvoedingsproblemen benaderd als interactieproblematiek: bij de verklaring en oplossing van problemen wordt vooral gekeken naar de wisselwerking tussen het kind en de professionele opvoeder én tussen het kind en andere kinderen. Het problematische gedrag van een kind wordt beschreven vanuit deze wisselwerking, waarbij het risico bestaat dat ongewenste interactionele cirkels in stand worden gehouden. Het boek geeft hiervoor een tweeledige aanpak:- De professionele opvoeder krijgt aanwijzingen om zijn pedagogische stijl voor dat kind kritisch te beoordelen en, indien nodig, bij te stellen.- Er worden groepssituaties gecreëerd die bij het kind het vanzelfsprekend gebruik van ontbrekende sociale vaardigheden uitlokken.Deze benadering biedt interessante aanknopingspunten voor zowel analyse als aansluitende handelingsplannen.Deze 11e editie van Interactiewijzer is grondig herzien, geüpdatet en aangevuld. De wetenschappelijke onderbouwing is geactualiseerd en aanvullende groepsprogramma?s zijn ?evidence-based? herzien. Daarnaast is nog meer aandacht besteed aan de koppeling met de praktijk. De praktijkvoorbeelden zijn aangevuld: er staan nu meer dan 300 voorbeelden uit de dagelijkse praktijk in het boek!De inhoud van het boek wordt ondersteund met een online omgeving: interactiewijzer.nl. Hier staan aanvullende en ondersteunende instructievideo?s en veel downloadmateriaal, waaronder gratis software. Ook is er de mogelijkheid om vragenlijsten online in te vullen.De auteurs zijn beiden klinisch psycholoog en hebben een ruime ervaring binnen de (semi-)residentiële hulpverlening en het (speciaal) onderwijs.https://www.uitgeverijvangorcum.nl/product/100-507_Interactiewijzer
Gedragsstoornis --- Kind --- Orthopedagogiek --- Diagnose --- Persoonlijkheidsleer --- Sociale vaardigheden
Choose an application
De 'Interactiewijzer' biedt een praktisch, theoretisch onderbouwd middel waarmee professionele opvoeders de problematische interactie tussen het kind (de jongere) en de andere kinderen (jongeren) kunnen ombuigen. Opvoedingsproblemen en problematisch gedrag van kinderen worden niet beschreven vanuit oorzakelijke verbanden, maar vanuit een wisselwerking. Hierdoor kan je problematisch vastgeroeste interactiepatronen herkennen. De auteurs laten zien hoe je deze kunt doorbreken door specifieke sociale vaardigheden gericht te beïnvloeden. Ze bewerkten de interactionele theorie van Leary voor de orthopedische situatie. Dit aangepaste model biedt een samenhangend kader voor een handelingsgerichte diagnostiek. De 'Interactiewijzer' is gericht naar professionelen in het primair en secundair (speciaal) onderwijs, dagcentra voor schoolgaande jeugd, kinderdagverblijven en uiteenlopende vormen van (semi)residentiële jeugdhulpverlening. In deze 9e editie verwerken de auteurs de feedback van de vele gebruikers. De teksten zijn geactualiseerd en uitgebreid met bijlagen voor o.a. oplossingsgericht werken, combineren met Kids Skills en Mission Possible en elementaire houdingsaanwijzingen voor de professionele opvoeder.
sociale vaardigheden --- Educational sciences --- opvoeding --- pedagogiek --- Social psychology --- Gedragsstoornissen ; kinderen (0-12 jaar) --- Orthopedagogie ; diagnostiek --- Persoonlijkheidsleer --- Sociale vaardigheden ; kinderen (0-12 jaar) --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Diagnostiek --- Handelingsplannen --- Sociale vaardigheden --- Orthopedagogiek --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
gedragsstoornissen --- lager onderwijs --- Personality development --- Primary education --- Pedagogiek en onderwijskunde --- psychologische pedagogiek --- gedragsproblemen --- Gedragsproblemen ; basisonderwijs --- 474.22 --- Probleemgedrag ; leerlingen --- socio-educatieve problemen --- orthopedagogiek --- basisonderwijs --- 465 --- basisonderwijs (ler) --- gedragsproblemen (ler) --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- psychologische pedagogiek. --- Psychologische pedagogiek.
Choose an application
Het werkt verhelderend opvoedingsproblemen te benaderen als interactieproblematiek. Met deze uitspraak wordt bedoeld dat bij de verklaring en de oplossing van problemen vooral gekeken wordt naar de wisselwerking tussen het kind en de professionele opvoeder én tussen het kind en andere kinderen. Interactiewijzer geeft hiervoor een tweeledige aanpak: 1. De professionele opvoeder krijgt aanwijzingen om zijn pedagogische stijl voor dat kind kritisch te beoordelen en, indien nodig, bij te stellen. 2. Er worden groepssituaties gecreëerd die bij het kind het vanzelfsprekend gebruik van ontbrekende sociale vaardigheden uitlokken. De adviezen zijn toegesneden op de dagelijkse praktijk in de groep en bieden zo interessante aanknopingspunten voor diagnostische beschrijvingen en handelingsplannen. Interactiewijzer heeft terecht een vaste plaats verworven in jeugdhulp, onderwijs en opleidingsinstellingen. Ook in deze 10e editie verwerkten de auteurs weer feedback van de vele gebruikers. Het boek is nu afgestemd op multimediaal gebruik. Het is uitgebreid met ondersteunend online-materiaal zoals vragenlijsten en een videokanaal met extra toelichtingen. Dit materiaal is te bekijken via www.lerarencampus.nl en www.vangorcumstudie.nl. De bijbehorende computerprogramma's zijn vanaf deze druk gratis te downloaden via www.interactiewijzer.nl. Verder zijn teksten geactualiseerd en is de indeling van het boek gebruiksvriendelijker geworden. De auteurs zijn beiden klinisch psycholoog en hebben een ruime ervaring binnen de (semi-)residentiële hulpverlening en het (speciaal) onderwijs.'De handelingsgerichtheid neemt door Interactiewijzer toe omdat de opvoeder bij de advisering wordt betrokken en op zijn eigen bijdrage in de problematische interactie wordt aangesproken.'Noëlle Pameijer in De Psycholoog'Het is de auteurs gelukt complexe, hoog abstracte interactie- en systeembegrippen te vertalen naar de pedagogische praktijk van alledag.'Harrie van Leeuwen, kinder- en jeugdpsychiater, Amsterdam'De auteurs gebruiken een invalshoek die in de jeugdhulpverlening te weinig wordt benut. Dat het ene gedrag het andere uitlokt, wordt misschien wel onderkend, maar te weinig gebruikt als startpunt voor interventies.'Jan van der Ploeg in Tijdschrift voor Orthopedagogiek'De auteurs geven hele concrete, praktische maar bovenal realistische richtlijnen voor de opvoeder om probleemgedrag te lijf te gaan.'Rob Keukens in Onderwijs en Gezondheidszorg
Social psychology --- Educational sciences --- pedagogiek --- sociale vaardigheden --- opvoeding
Choose an application
Sociale Vaardigheidstraining en Interactietaal voor de hele groep: In de leercyclus benoemen, herkennen, toepassen leren kinderen welke gedragsalternatieven er voor hen zijn in sociale situaties. Ze oefenen in de schoolpraktijk van alledag met die alternatieven en komen er zo achter welk gedrag op welk moment het meest gepast is. Ze leren daarvoor ook een taal op hun eigen belevingsniveau.
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|