Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Ouders willen bij het kiezen van een school het allerbeste voor hun kind. Als hun kind een verstandelijke beperking of ontwikkelingsachterstand blijkt te hebben, wordt de schoolkeuze echter minder vanzelfsprekend. Kan hun kind ook naar de gewone kleuterschool? Wat kan men doen om deze integratie of inclusie meer kans op slagen te geven? Kleuterleid(st)ers, directies, begeleiders, therapeuten, CLB-medewerkers en andere hulpverleners hebben vergelijkbare vragen. Pasklare antwoorden zijn er niet. Wel bundelde de dienst Thuisbegeleiding De Tandem zijn ervaringen met ouders en scholen in het drieluik "Naar de gewone kleuterschool".Deel 3: Praktische tips voor integratie en inclusieHierin krijgen kleuterleid(st)ers en begeleiders suggesties aangereikt voor de dagelijkse praktijk van gewoon kleuteronderwijs op maat van een kleuter met een verstandelijke beperking of algemene ontwikkelingsachterstand.Inhoud: Wat is een verstandelijke handicap of algemene ontwikkelingsachterstand? - Welke opdrachten en activiteiten aanbieden? - Wat van de kleuter verwachten? - Sociaal-emotionele ontwikkeling - Zelfredzaamheid - Denken, verstandelijke ontwikkeling - Opdrachtgerichtheid, taakspanning en concentratie - Communicatie en taal - Grove motoriek - Fijne motoriek - De kracht van samenwerking
Geïntegreerd onderwijs. --- Mentaal gehandicapte kinderen --- Onderwijs. --- Orthopedagogics --- orthodidactiek --- kleuteronderwijs --- Kindergarten --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- inclusief beleid --- buitengewoon onderwijs --- inclusief onderwijs --- integratie --- 460.8 --- kleuters --- orthopedagogiek --- 474.23 --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Inclusief onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Zorgverbreding --- inclusie --- D30365.jpg --- D30366.jpg --- Inclusie --- Kleuterschool: verstandelijk gehandicapten --- Buitengewoon onderwijs --- Didactische principes --- 460.8 ) Buitengewoon onderwijs --- integratie buitengewoon en gewoon onderwijs --- mentale handicap --- ontwikkelingsachterstand --- . --- 37.014 --- Communicatie --- Geïntegreerd onderwijs ; kleuteronderwijs --- Geïntegreerd onderwijs ; mentaal gehandicapte kinderen --- Integratie --- Kinderen met een handicap --- Kleuters --- Motoriek --- Ondersteuning --- Onderwijs --- Ontwikkeling --- Zelfredzaamheid --- 471 --- Gehandicapte kinderen --- verstandelijk gehandicapte kinderen --- 365 --- 371.1 --- 362.31 --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Gewoon onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- Thuisbegeleiding --- Ontwikkelingsproblemen --- Achterstand --- Schoolkeuze --- Mensen met een verstandelijke beperking --- 471.4 --- Integratie buitengewoon - gewoon onderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Didactiek; algemeen --- Primary education --- Begeleiding --- Methodiek --- gezinsbegeleiding --- leerlingbegeleiding --- 392.5 --- 371.21 --- geïntegreerd onderwijs --- GON --- zorgverbreding --- D30364.jpg --- thuiszorg --- 376 --- 362.1 --- GON-begeleiding --- integratiebegeleiding --- Kind met een verstandelijke handicap --- Ontwikkelingsprobleem --- Hoger onderwijs --- Kleuter --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport --- Inclusief onderwijs ; kleuteronderwijs. --- Onderwijs ; verstandelijke handicap.
Choose an application
Kind met een verstandelijke handicap --- Kind --- Buitengewoon onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- Thuisbegeleiding --- Zorgverbreding --- Inclusief onderwijs --- Ontwikkelingsprobleem
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Geïntegreerd onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Integratie --- Inclusief onderwijs --- Kind met een handicap --- Schoolmanagement --- Onderwijs --- Onderwijsbeleid
Choose an application
Geïntegreerd onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Integratie --- Inclusief onderwijs --- Kind met een handicap --- Onderwijsbeleid --- Schoolmanagement --- Onderwijs --- Onderzoek Arteveldehogeschool
Choose an application
Universal Design for Learning --- Inclusief onderwijs --- Didactiek --- Handelingsgericht werken --- Gelijke onderwijskansen --- Diversiteit --- Onderzoek Arteveldehogeschool
Choose an application
Een inclusieve leeromgeving maakt kwaliteitsvol onderwijsmogelijk voor alle leerlingen, ongeacht hun beperking, etniciteit, sociale afkomst, taal, gender,... Dit betekent dat een schoolteam actief de noden ondersteunt, zodat alle leerlingen tot leren en participeren komen op zowel cognitief, sociaal, emotioneel motorisch als moreel vlak. De kaarten bevatten links naar het Potential-platform met bijhorende QR-codes. Houd dus best een smartphone of tablet bij de hand om die te openen. Via 'inspireer mij' kan je op www.potentialtoteach.be doorklikken naar deze gespreksstarters. Op de online community http://gespreksstarters.potentialtoteach.be staan alle kaarten en een video met uitleg. Je kan er ook ideeën delen met collega's van andere scholen en netwerken.
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|