Narrow your search
Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Naar de gewone kleuterschool : praktische tips voor integratie en inclusie
Author:
ISBN: 9044112384 9044112368 9044112376 9044112392 9789044112399 9789044112375 9789044112382 Year: 2012 Publisher: Antwerpen De Tandem Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ouders willen bij het kiezen van een school het allerbeste voor hun kind. Als hun kind een verstandelijke beperking of ontwikkelingsachterstand blijkt te hebben, wordt de schoolkeuze echter minder vanzelfsprekend. Kan hun kind ook naar de gewone kleuterschool? Wat kan men doen om deze integratie of inclusie meer kans op slagen te geven? Kleuterleid(st)ers, directies, begeleiders, therapeuten, CLB-medewerkers en andere hulpverleners hebben vergelijkbare vragen. Pasklare antwoorden zijn er niet. Wel bundelde de dienst Thuisbegeleiding De Tandem zijn ervaringen met ouders en scholen in het drieluik "Naar de gewone kleuterschool".Deel 3: Praktische tips voor integratie en inclusieHierin krijgen kleuterleid(st)ers en begeleiders suggesties aangereikt voor de dagelijkse praktijk van gewoon kleuteronderwijs op maat van een kleuter met een verstandelijke beperking of algemene ontwikkelingsachterstand.Inhoud: Wat is een verstandelijke handicap of algemene ontwikkelingsachterstand? - Welke opdrachten en activiteiten aanbieden? - Wat van de kleuter verwachten? - Sociaal-emotionele ontwikkeling - Zelfredzaamheid - Denken, verstandelijke ontwikkeling - Opdrachtgerichtheid, taakspanning en concentratie - Communicatie en taal - Grove motoriek - Fijne motoriek - De kracht van samenwerking

Keywords

Geïntegreerd onderwijs. --- Mentaal gehandicapte kinderen --- Onderwijs. --- Orthopedagogics --- orthodidactiek --- kleuteronderwijs --- Kindergarten --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- inclusief beleid --- buitengewoon onderwijs --- inclusief onderwijs --- integratie --- 460.8 --- kleuters --- orthopedagogiek --- 474.23 --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Inclusief onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Zorgverbreding --- inclusie --- D30365.jpg --- D30366.jpg --- Inclusie --- Kleuterschool: verstandelijk gehandicapten --- Buitengewoon onderwijs --- Didactische principes --- 460.8 ) Buitengewoon onderwijs --- integratie buitengewoon en gewoon onderwijs --- mentale handicap --- ontwikkelingsachterstand --- . --- 37.014 --- Communicatie --- Geïntegreerd onderwijs ; kleuteronderwijs --- Geïntegreerd onderwijs ; mentaal gehandicapte kinderen --- Integratie --- Kinderen met een handicap --- Kleuters --- Motoriek --- Ondersteuning --- Onderwijs --- Ontwikkeling --- Zelfredzaamheid --- 471 --- Gehandicapte kinderen --- verstandelijk gehandicapte kinderen --- 365 --- 371.1 --- 362.31 --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Gewoon onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- Thuisbegeleiding --- Ontwikkelingsproblemen --- Achterstand --- Schoolkeuze --- Mensen met een verstandelijke beperking --- 471.4 --- Integratie buitengewoon - gewoon onderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Didactiek; algemeen --- Primary education --- Begeleiding --- Methodiek --- gezinsbegeleiding --- leerlingbegeleiding --- 392.5 --- 371.21 --- geïntegreerd onderwijs --- GON --- zorgverbreding --- D30364.jpg --- thuiszorg --- 376 --- 362.1 --- GON-begeleiding --- integratiebegeleiding --- Kind met een verstandelijke handicap --- Ontwikkelingsprobleem --- Hoger onderwijs --- Kleuter --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport --- Inclusief onderwijs ; kleuteronderwijs. --- Onderwijs ; verstandelijke handicap.


Book
De gewone kleuterschool : een weg die de moeite waard is?
Author:
Publisher: Z.p. De Tandem

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Beginnend inclusief onderwijs in Vlaanderen : case-study van een kleuter met een verstandelijke handicap in een Freinetschool
Authors: ---
Year: 1998

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Universeel ontwerp in de klas en op school : een ruimer kader - op-stap naar redelijke aanpassingen.
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Gent : Artevelde Hogeschool,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Universeel ontwerp in de klas en op school : op-stap naar redelijke aanpassingen
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Gent Artevelde Hogeschool

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Universeel ontwerp in de klas en op school : op-stap naar redeljke aanpassingen
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Gent Arteveldehogeschool

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Klaar voor redelijke aanpassingen : een leidraad
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent Arteveldehogeschool

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Klaar voor redelijke aanpassingen : een leidraad
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent Arteveldehogeschool

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Universeel ontwerp in de klas en op school : op-stap naar redelijke aanpassingen - een ruimer kader
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Gent Arteveldehogeschool

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Object
Doos vol Potential. : Gespreksstarters over diversiteit en inclusie
Authors: --- --- ---
Year: 2021 Publisher: S l. UCLL

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een inclusieve leeromgeving maakt kwaliteitsvol onderwijsmogelijk voor alle leerlingen, ongeacht hun beperking, etniciteit, sociale afkomst, taal, gender,... Dit betekent dat een schoolteam actief de noden ondersteunt, zodat alle leerlingen tot leren en participeren komen op zowel cognitief, sociaal, emotioneel motorisch als moreel vlak. De kaarten bevatten links naar het Potential-platform met bijhorende QR-codes. Houd dus best een smartphone of tablet bij de hand om die te openen. Via 'inspireer mij' kan je op www.potentialtoteach.be doorklikken naar deze gespreksstarters. Op de online community http://gespreksstarters.potentialtoteach.be staan alle kaarten en een video met uitleg. Je kan er ook ideeën delen met collega's van andere scholen en netwerken.

Keywords

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by