Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Het nieuwe Directorium voor de catechese werd in juni 2020 voorgesteld door Mgr. Fisichella, voorzitter van de Pauselijke raad voor de bevordering van de nieuwe evangelisatie, en is voor alle catechisten beschikbaar. Maar wat is een Directorium voor de catechese dan juist? Er zijn er in het verleden immers al twee met diezelfde naam verschenen. En waarom die keuze om er een nieuw te publiceren in 2020?Het Vademecum dat u in uw handen heeft beantwoordt deze vragen in een levendige en toegankelijke taal. Het biedt tegelijk een overzicht van de twaalf hoofdstukken van het werk. Voor elk hoofdstuk worden voor de lezer de voornaamste ideeën toegelicht, de bijdrage aan de catechetische reflectie, de toepassing die eruit kan voortvloeien, enkele specifieke observaties en vragen om in groep over na te denken. Op die manier willen we catechisten in de lezing begeleiden om hen in staat te stellen er lessen uit te trekken.
Choose an application
Het nieuwe Directorium voor de catechese werd in juni 2020 voorgesteld door Mgr. Fisichella, voorzitter van de Pauselijke raad voor de bevordering van de nieuwe evangelisatie, en is voor alle catechisten beschikbaar. Maar wat is een Directorium voor de catechese dan juist? Er zijn er in het verleden immers al twee met diezelfde naam verschenen. En waarom die keuze om er een nieuw te publiceren in 2020?Het Vademecum dat u in uw handen heeft beantwoordt deze vragen in een levendige en toegankelijke taal. Het biedt tegelijk een overzicht van de twaalf hoofdstukken van het werk. Voor elk hoofdstuk worden voor de lezer de voornaamste ideeën toegelicht, de bijdrage aan de catechetische reflectie, de toepassing die eruit kan voortvloeien, enkele specifieke observaties en vragen om in groep over na te denken. Op die manier willen we catechisten in de lezing begeleiden om hen in staat te stellen er lessen uit te trekken.
Catechese --- Evangelie --- Werkboek --- 268 --- 268 Catechese. Enseignement de religion --- 268 Catechese. Godsdienstonderwijs --- Catechese. Enseignement de religion --- Catechese. Godsdienstonderwijs
Choose an application
Un manuel de formation pour les catéchistes... Un outil rigoureux pour mieux aborder les questions essentielles : qu'est-ce que la catéchèse, quels en sont les objectifs et les tâches, quel rôle joue-t-elle dans la communauté ecclésiale, quelles en sont les exigences dans le monde d'aujourd'hui ? Une mine de références bibliographiques sans précédent... La catéchèse était assimilée précédemment à l'enseignement de la doctrine chrétienne par le moyen des " catéchismes ". Sa compréhension s'est aujourd'hui élargie pour répondre à une nouvelle conscience, à des exigences nouvelles et à de nouvelles lignes directrices. On la conçoit comme un ministère ou comme un service de la Parole de Dieu, incarnée dans les expériences de la foi, orientée vers un cheminement chrétien de maturation qui s'insère d'une manière vitale dans le projet plus large du renouveau ecclésial : On passe ainsi d'une catéchèse fonctionnelle, qui serait principalement au service de l'administration des sacrements dans l'Eglise, à une catéchèse qui met en mouvement l'initiation et la croissance dans une perspective d'évangélisation. On passe d'une catéchèse de " conservation ", qui perpétue la situation ecclésiale existante, à une catéchèse " transformatrice ", qui est au service d'un modèle renouvelé de croyant et de communauté, et du projet résolu d'une Eglise renouvelée fraternelle et diaconale (ecclésiologie de communion et de service). On passe d'un style de catéchèse relativement centré sur la piété à une catéchèse soucieuse de libération et d'engagement, attentive aux dimensions sociale et historique de la foi. On passe finalement à une catéchèse ouverte au dialogue interreligieux et interculturel. Une catéchèse obsédée par la défense de sa propre identité cède le pas à une catéchèse qui, tout en demeurant enracinée dans la foi chrétienne telle que vécue et articulée par l'Eglise, est aussi ouverte au dialogue et sensible à la dimension œcuménique, et capable de promouvoir la compréhension et la coexistence pacifique entre ses fidèles et ceux qui partagent d'autres convictions.
Didactics of religion --- Catechese --- Catéchèse --- Education --- Opvoeding --- #gsdb11 --- 268 --- C1 --- catechese --- Catechese. Godsdienstonderwijs --- Kerken en religie --- 268 Catechese. Enseignement de religion --- 268 Catechese. Godsdienstonderwijs --- Catechese. Enseignement de religion
Choose an application
Choose an application
Christian education --- Religious education --- Ethical education --- Theological education --- Education, Christian --- 268 --- Education --- Moral education --- Theology, Practical --- Spiritual formation --- Theology --- 268 Catechese. Enseignement de religion --- 268 Catechese. Godsdienstonderwijs --- Catechese. Enseignement de religion --- Catechese. Godsdienstonderwijs --- Study and teaching
Choose an application
Described as 'the Catholic church's best kept secret,' Catholic Social Teaching provides a rich body of thought, and finds a particular resonance as all denominations in the church seek to engage with the needs of contemporary society. Yet beyond the immediate context of the Catholic church, it is all too readily ignored. Resolutely aimed at those who come from traditions beyond the movement's traditional catholic heartlands but who seek to view their ministry through the lens of generous orthodoxy, "Love in Action" offers a deeply scriptural but accessible introduction to this vital approach to the church's ministry in the world.
Christian sociology --- Church and social problems --- 268 --- 268 Catechese. Enseignement de religion --- 268 Catechese. Godsdienstonderwijs --- Catechese. Enseignement de religion --- Catechese. Godsdienstonderwijs --- Catholic Church and social problems --- Christian social theory --- Social theory, Christian --- Sociology, Christian --- Sociology --- Catholic Church
Choose an application
Faith --- 234.2 --- 268 --- 268 Catechese. Enseignement de religion --- 268 Catechese. Godsdienstonderwijs --- Catechese. Enseignement de religion --- Catechese. Godsdienstonderwijs --- 234.2 Leer van het geloof. De Fide --- Leer van het geloof. De Fide --- Religious belief --- Theological belief --- Belief and doubt --- Religion --- Salvation --- Theological virtues --- Trust in God
Choose an application
"Die Religionspädagogik befindet sich derzeit im Umbau. Sie sieht sich mit hochkomplexen Phänomenen konfrontiert, insbesondere mit Fragen der Säkularisierung und Pluralisierung, der Inklusion, der Anerkennung der Verschiedenen und der Integration von Geflüchteten, aber auch der religiösen Urteilsbildung in Zeiten von fake news und sozialer Ungleichheit. Die Radikalität der Anfragen fordert sie zur Revision ihrer Grundlegung heraus. Kann die gegenwärtig dominierende Denkform der Pluralitätsfähigkeit die Herausforderungen parieren? Oder muss sie durch andere ersetzt werden? Bernhard Grümme unterzieht die zurzeit einflussreichsten Ansätze einer kritischen Diskussion und gelangt so zu einem Plädoyer für die Denkform der Aufgeklärten Heterogenität."--
Religious education --- Secularization --- Religious pluralism --- Social integration --- 268 --- 268 Catechese. Enseignement de religion --- 268 Catechese. Godsdienstonderwijs --- Catechese. Enseignement de religion --- Catechese. Godsdienstonderwijs --- Pluralism (Religion) --- Pluralism --- Religion --- Religions --- Appropriation and impropriation --- Impropriation --- Church and state --- Ethical education --- Theological education --- Education --- Moral education --- Religious aspects --- Law and legislation
Choose an application
WAAROM MOETEN KINDEREN NOG UIT HET HOOFD LEREN? WORD JE DOOR MEER VAKKENNIS AUTOMATISCH EEN BETERE LERAAR? HOE ZET JE EEN HELE KLAS OPTIMAAL AAN HET DENKEN? Lesgeven kun je niet aan de hand van een checklist. Er is geen lijst van recepten die ervoor zorgt dat leerlingen dag na dag een geijkt stappenplan doorlopen en aan het eind van het schooljaar de juiste leerstof kunnen opdreunen. Niet alles werkt bij iedereen met hetzelfde resultaat of in dezelfde context. Maar dat betekent niet dat er geen hulpmiddelen zijn die impact hebben. In dit boek gaat pedagoog Pedro De Bruyckere vanuit die gedachte op zoek naar methoden die écht werken, en onderzoekt hij in welke omstandigheden ze werken, voor welke doelgroep, en waarom. Klaskit levert een praktisch beeld op van wat leren inhoudt en schept overzicht in de massa aan tegenstrijdige ideeën over onderwijs. Want wie onder meer weet hoe je effectieve feedback geeft, hoe je het best een relatie opbouwt met je leerlingen en wat een sterke schoolvisie kan opleveren, heeft de tools in handen om een topleraar te worden.
Onderwijspraktijk ; Didactiek. --- klassenmanagement --- Didactic strategies --- didactische werkvormen --- reflectie (psychologie) --- Onderwijspraktijk --- Didactiek --- lerarenschap --- lesgeven --- #PBIB:+110.10 --- didactiek --- Lesgeven --- Leren leren --- 454.2 --- Onderwijsstrategie --- leren leren --- onderwijsstrategieën --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- 371.3 --- Onderwijsstrategieën --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijskunde --- leraren --- 268 --- 371.13 <493> --- 371.13 <493> Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding--België --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding--België --- 268 Catechese. Enseignement de religion --- 268 Catechese. Godsdienstonderwijs --- Catechese. Enseignement de religion --- Catechese. Godsdienstonderwijs --- Didactics --- lerarenopleiding --- werkvormen en leeractiviteiten --- Primary education --- Secondary education
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|