Narrow your search
Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Grensoverschrijdende integrale leerlingenzorg : een (pro)actief proces.
Authors: ---
ISBN: 9044118951 9789044118957 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is de tweede publicatie in boekvorm over de opbrengsten van het project 'Grensoverschrijdende Integrale leerlingenzorg'. Dit driejarig project is uitgevoerd in het kader van INTERREG III A: grensregio Vlaanderen-Nederland, deelgebied Benelux-Middengebied. De Provincie Antwerpen en Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg zijn de partners aan weerszijde van de grens. Een achttal Vlaamse en Nederlandse scholen hebben binnen dit project gezamenlijk gewerkt aan de ontwikkeling en optimalisering van Integrale Leerlingenzorg op scholen voor Secundair Onderwijs (Vlaanderen) en Voortgezet Onderwijs (Nederland). Evenals in het eerste boek 'Grensoverschrijdende Integrale Leerlingenzorg: Een (re)actief proces' (2004) wordt het ontwikkelen van Leerlingenzorg ook in dit boek opgevat als een integraal proces dat iedere school op zijn eigen manier doorloopt, passend bij de eigen visie op onderwijs en zorg en aansluitend bij de eigen 'cultuur. De 'zorg' is gericht op ontwikkeling van leerlingen én docenten. (Bron: covertekst)


Multi
seksespecifieke sudiekeuzen in het wetenschappelijk onderwijs : een wetenschappelijke proeve op het gebied van de sociale wetenschappen
Author:
ISBN: 9063707118 Year: 1990 Publisher: Nijmegen Instituut voor Toegepaste Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De laatste jaren hebben vrouwen hun achterstand in het onderwijs voor een groot deel ingelopen. Met name de deelname aan het voortgezet onderwijs is voor jongens en meisjes ongeveer gelijk geworden. Ook op universitair niveau halen meisjes hun achterstand in. Iets anders is hun keuze voor studierichtingen waar de kans op een bloeiende arbeidstoekomst voor hen het geringst is. 'Seksespecifieke studiekeuzen in het wetenschappelijk onderwijs' is de neerslag van het onderzoek naar de effectiviteit van beleidsmaatregelen waardoor men tracht de veronderstelde reserves aan vrouwelijk talent aan te boren en oorzaken op te sporen van sekseverschillen in onderwijskeuzes en -prestaties.


Book
Slim differentiëren
Author:
ISBN: 9789045562902 Year: 2017 Publisher: Berchem De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als leerkracht word je vandaag in toenemende mate geconfronteerd met diversiteit in de klas, waardoor de nood aan binnenklasdifferentiatie groeit. Dat roept allerlei praktische vragen op:- Wat doe ik met leerlingen die een basis missen ?- Hoe vermijd ik eindeloos tijdverlies tijdens remediëringssessies ?- Hoe zorg ik dat sterke leerlingen geen nadeel ondervinden van de focus op tragere leerlingen ?- Hoe vermijd ik chaos in de klas tijdens groepswerk ?- Hoe stem ik instructies af op de instructiebehoefte van mijn leerlingen ?- Hoe realiseer ik mijn leerplan bij alle leerlingen ? Of: hoe zorg ik dat alle leerlingen de eindtermen behalen ?- Hoe zorg ik dat snelle of geïnteresseerde leerlingen geprikkeld blijven ?- Hoe verkrijg ik een actieve leerhouding bij al mijn leerlingen ?Dit boek reikt je een reeks inzichten aan om deze en andere vragen over binnenklasdifferentiatie op te lossen. Differentiatie helemaal onder de knie krijgen is geen makkelijke opdracht. Toch kan starten met binnenklasdifferentiatie laagdrempelig zijn. We verzamelen een reeks ideeën waarmee je zelf aan de slag kan, of je nu veel of weinig ervaring met differentiatie hebt. We delen ervaringen van leerkrachten die er al mee aan de slag zijn, en kijken ook open naar de voor- en nadelen van alle leerstrategieën die we voorstellen. Zo kun je als leerkracht verstandig inspelen op de verschillen in je klas en slim differentiëren.Bron : http://www.vanin.be


Book
Talent in elke student : werkboek voor studenten : handleiding voor talentgerichte begeleiding in het hoger onderwijs : werkboek voor studenten
Author:
ISBN: 9789033498336 9789462922341 Year: 2015 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het hoger onderwijs is het competentiegericht opleiden reeds een aantal jaar de norm: we verwachten van studenten een bepaald niveau van competenties vooraleer zij zich op de arbeidsmarkt kunnen begeven. Werken aan competenties zorgt dus voor de professionele ontwikkeling van studenten.Maar naast deze professionele ontwikkeling gaan er steeds meer stemmen op om aandacht te hebben voor de persoonlijke ontwikkeling van studenten door hun talenten te stimuleren.De aandacht voor talenten is de laatste jaren enorm toegenomen, eerst in de psychologie en de bedrijfswereld, maar stilaan ook in het onderwijs. Het overkoepelende uitgangspunt bij een dergelijke talentgerichte visie is: vertrekken vanuit wat iemand niet kan, heeft een negatieve invloed op die persoon; vertrekken vanuit wat iemand wel kan, heeft een positieve invloed.Met dit boek krijg je als docent of opleidingsteam zicht op de meerwaarde en de mogelijkheden van talentgerichte begeleiding. Bovendien is het mogelijk om - passend bij de opleidingsspecifieke context en noden - methoden en werkvormen uit te kiezen die talentontwikkeling bij studenten stimuleren.De fiches met werkvormen zijn eveneens apart te verkrijgen als een werkboek waarmee de studenten aan de slag kunnen.Bron : http://www.acco.be


Book
Ieders leer-kracht : binnenklasdifferentiatie in de praktijk
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789462921788 9462921784 Year: 2015 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het bieden van differentiatie in leerstof en aanpak is een van de grootste uitdagingen in de onderwijspraktijk, zeker in het basisonderwijs waar alle niveaus nog bij elkaar zitten. Dit boek biedt praktische handvatten om met differentiatie in de klas aan de slag te gaan. Leerlingen verschillen in de manier waarop ze het best leren en ze verschillen in wat ze al kunnen en weten. Daardoor is niet iedere methode voor alle leerlingen even geschikt. Differentiatie komt tegemoet aan die verschillen. Die diversiteit kan men ook benutten: zo kunnen leerlingen ook van elkaar leren. Stap-voor-stap wordt deze methode uitgewerkt: eerst wordt aandacht besteed aan de diverse verschillen tussen leerlingen, dan aan de didactische toepassingen, vervolgens aan diverse praktische tips voor de lespraktijk, aan evaluatie van het leerproces en aan de bijdrage van de diverse betrokkenen. Afgesloten wordt met inspirende modellen en verwante concepten. Met een duidelijke inhoudsopgave en een lijst met referenties. Drie schrijfsters zijn verbonden aan Vakgroep Educatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel en één is coördinator van het Brussels Expertisenetwerk Onderwijs van de Universitaire Associatie Brussel. Voor leerkrachten basis- en voortgezet onderwijs. © NBD Biblion


Book
Coach zijn van beginnende (en andere) leraren.
Authors: --- ---
ISBN: 9030117834 Year: 2002 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerkrachten die hun eerste stappen zetten in het onderwijs, kunnen dankbaar gebruikmaken van de ervaringen en de deskundigheid van collega's die al langer in functie zijn. Voorwaarde is dat die collega's over de vaardigheden beschikken om de nieuwkomers te coachen. En ook leerkrachten of andere personeelsleden die een nieuwe taak toebedeeld krijgen, kunnen vaak rijkelijk profiteren van de kennis van meer ervaren collega's. Ook wie al langer aan de slag is als leraar, kan veel voordeel halen uit de 'luisterende aanwezigheid' van zo'n collega-coach. Dit boek beschrijft en bespreekt op een praktijkgerichte manier hoe coaching in al deze situaties kan verlopen.

Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by