Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Andere tijden, andere scholen
Author:
ISBN: 9026615817 Year: 1971 Publisher: Nijkerk Callenbach

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Meedoen en zeker weten : pedagogisch-antropologische opstellen.
Authors: --- ---
ISBN: 9060092899 Year: 1977 Publisher: Meppel Boom


Book
Opvoedingsondersteuning : methoden, nieuwe opvattingen en praktische toepassingen
Author:
ISBN: 9066650745 Year: 1992 Publisher: Utrecht SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Levende traditie : essays over opvoeding, onderwijs en vorming.
Author:
ISBN: 9055734411 Year: 1997 Publisher: Best Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Opvoeden doe je elke dag.
Author:
ISBN: 9789056177737 Year: 2007 Publisher: Leuven Van Halewijck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe lang mag een kind televisie kijken? Is zakgeld noodzakelijk? Samen op vakantie, hoe blijft het voor iedereen leuk? Hoe reageer je op een slecht rapport? De poes is dood, zorg ik best snel voor een nieuwe? Hoe vertel ik mijn kind dat ik kanker heb?Het zijn vragen die iedere ouder bezighouden. Opvoeden is geen last, het is veeleer een omgaan van ouders met hun kinderen waar iedereen veel plezier aan kan beleven. En wat men graag doet, wil men ook goed doen. Logisch toch dat ouders daarbij tips, adviezen, ondersteuning en complimentjes kunnen gebruiken. De praktijk - als kinderpsychiater praat ze met ouders voortdurend over opvoedsituaties - heeft Lieve Swinnen geleerd dat mensen uit je verhaal vaak één advies vasthouden. In dit boek staan 365 tips die de opvoeding voor ouders aanzienlijk kunnen vergemakkelijken ... want opvoeden doe je elke dag!


Book
De publieke betekenis van pedagogisch denken en handelen : bijdragen aan de veertiende Landelijke Pedagogendag
Authors: --- ---
ISBN: 9789088500749 Year: 2010 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als er binnen het domein van opvoeding, onderwijs en vorming één tendens is die niet kan worden ontkend, dan is het wel dat het pedagogische denken en handelen de laatste jaren steeds meer aan een proces van toenemende technologisering onderhevig is geworden. Hiermee wordt bedoeld dat het antwoord op pedagogische vragen en dagdagelijkse probleemsituaties tegenwoordig niet alleen op voorhand vast lijkt te liggen, maar ook dat het steeds meer zogenaamde experts zijn die aanspraak maken op het correcte en effectieve antwoord op deze problemen. Ondanks het persistente karakter van deze evolutie hebben zowel wijsgerig als historisch pedagogen zich steeds ingezet om er een kritisch weerwoord tegen te vinden. Eén van die weerwoorden, namelijk ‘het publieke’, werd het centrale thema van de Landelijke Pedagogendag 2009. Uit de verschillende in deze bundel opgenomen bijdragen blijkt enerzijds duidelijk dat de notie van ‘het publieke’ een krachtdadig instrument is om de reductie van het pedagogisch denken en handelen tot een verzameling van eenvoudig toe te passen technieken in vraag te stellen. Anderzijds tonen de verschillende bijdragen ook dat we niet kunnen spreken over hét publieke, maar dat er eerder sprake is van een continuüm van perspectieven waarbij het publieke nu eens gelijkgesteld wordt aan de publieke ruimte waarbinnen jongeren voorbereid moeten worden op het leven in de samenleving en dan weer verduidelijkt wordt als die ruimte waarbinnen bepaalde maatschappelijke structuren en denkpatronen bevraagd en ontmoetingen met het andere mogelijk worden. Als er binnen het domein van opvoeding, onderwijs en vorming één tendens is die niet kan worden ontkend, dan is het wel dat het pedagogische denken en handelen de laatste jaren steeds meer aan een proces van toenemende technologisering onderhevig is geworden. Hiermee wordt bedoeld dat het antwoord op pedagogische vragen en dagdagelijkse probleemsituaties tegenwoordig niet alleen op voorhand vast lijkt te liggen, maar ook dat het steeds meer zogenaamde experts zijn die aanspraak maken op het correcte en effectieve antwoord op deze problemen. Ondanks het persistente karakter van deze evolutie hebben zowel wijsgerig als historisch pedagogen zich steeds ingezet om er een kritisch weerwoord tegen te vinden. Eén van die weerwoorden, namelijk 'het publieke', werd het centrale thema van de Landelijke Pedagogendag 2009.


Book
Opvoeding in de stad : maatschappelijke uitdagingen aan de pedagogiek
Authors: ---
ISBN: 9033423766 Year: 1990 Publisher: Leuven ; Amersfoort Acco


Book
Zonde van de tijd : zeven opstellen over opvoeding.
Author:
ISBN: 9789066657489 9066657480 Year: 2006 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

oed hebben de psychosociale gevolgen en de omgevingsfactoren op de therapietrouwheid bij jongeren tussen 12 en 18 jaar met diabetes type 1? Wat kunnen wij als hulpverlener doen om deze therapietrouwheid te bevorderen.Methode:Wij hebben ervoor gekozen om een literatuurstudie te doen aangevuld met een kwalitatief onderzoek bij jongerenmet diabetes type . Op die manier willen we nagaan hoe jongeren de begeleiding van hun omgeving en hulpverleners ervaren. Dit kwalitatief onderzoek is opgebouwd aan de hand van enquêtevorming. Met de resultaten van deze enquêtes in combinatie met de reeds gedane literatuurstudie hebben wij ervoor gekozen deze informatie te verwerken tot een brochure gericht naar de algemene verpleegkundigen.Resultaat: Uit de literatuurstudie blijkt dat jongeren die gediagnosticeerd zijn met deze aandoening gevoeliger zijn voor het ontwikkelen van mentale problemen. De meest voorkomende hierbij zijn stress, angst, eetstoornissen en depressie. De mate waarin deze kunnen voorkomen is afhankelijk van de copingsstrategie van de jongeren. De enquêtes tonen aan dat jongeren bij de diagnosestelling vooral emoties tonen van verdriet, angst en boosheid. Wanneer tijdens de verdere begeleding van de jongeren hier niet verder op wordt ingegaan kan dit leiden tot het ontwikkelen van mentale problemen.Conclusie:Vanuit de literatuurstudie en de resultaten van de enquêtes kan geconcludeerd worden dat bepaalde jongeren ontevreden zijn over de psychosociale begeleiding. Bij de enquêtes wordt er vermeld dat de mentale druk vaak heel zwaar is en hier onvoldoende aandacht wordt aan besteed en kunnen de psychosociale gevolgen van diabetes type 1 de therapietrouwheid beïnvloeden? Er kan vastgesteld worden dat dit zeker wel het geval is.


Book
Grenzen stellen : werken aan positief ouderschap.
Author:
ISBN: 9055741620 Year: 1999 Publisher: Baarn Intro

Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by