Listing 1 - 10 of 33 << page
of 4
>>
Sort by

Book
The comprehensive school
Author:
ISBN: 0140206132 Year: 1978 Publisher: Harmondsworth Penguin books

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Verstandig onderwijsbeleid : rede, op 2 februari 2007 in verkorte vorm uitgesproken ter gelegenheid van zijn afscheid als hoogleraar Empirische Sociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam
Authors: ---
ISBN: 9789044121100 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Degelijk onderwijs vormt één van de belangrijkste pijlers van een samenleving. Beslist geen sinecure, en bij het denken hierover staan de beste stuurlui vaak aan wal. Dit is zeker niet het geval in deze publicatie. De auteur was van 1967 tot 2006 als onderzoeker en als beleidsadviseur nauw betrokken bij het onderwijsbeleid in Nederland. In dit boek blikt hij terug en trekt hij lessen voor de toekomst. Hij signaleert vooreerst dat het gevoerde beleid, hoewel gebaseerd op rationele overwegingen, toch vele paradoxen en inconsistenties vertoont. Dit blijkt onder meer uit de kwaliteit en de effectiviteit van het onderwijs, het toezicht daarop, het leraarschap en de bekostiging van vooral het hoger onderwijs. Hoe komt dit? Zoals vaak blijkt ook hier een spanningsverhouding te bestaan tussen enerzijds politieke en anderzijds wetenschappelijke rationaliteit en blijft het onderwijsbestel een uiterst complex object van besturing. Via een doortastende analyse van deze problematiek formuleert de auteur tot slot suggesties voor een verstandig onderwijsbeleid in de toekomst. (Bron: www.maklu.be)


Book
Het Nederlandse schoolsysteem
Authors: ---
ISBN: 9001245005 Year: 1995 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Leidraad voor programma's en acties
Authors: ---
ISBN: 9282899284 Year: 2000 Publisher: Luxembourg Bureau voor Officiële Publicaties der Europese Gemeenschappen


Book
De ongelijke basisschool : Etniciteit, sociaal milieu, sekse, verborgen differentiatie, segregatie, onderwijskansen en schooleffectiviteit
Author:
ISBN: 9055542334 9789055542338 Year: 2003 Publisher: Nijmegen ITS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit onderzoeksrapport handelt over de 'reproductie van sociale ongelijkheid in het onderwijs'. Bedoeld wordt dat er een duidelijk verband is tussen allerlei sociale ongelijkheid onder ouders en het schoolsucces - en daarmee ook de lagere maatschappelijke positie - van hun kinderen. Dit onderzoek poogt te doorgronden hoe dit mechanisme tot stand komt.


Book
Vergelijken van onderwijssystemen
Author:
ISBN: 9789033464867 Year: 2007 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vergelijken van onderwijssystemen is een systematische inleiding in de camparatieve pedagogiek en geeft een staalkaart van de diverse stromingen die we bij het vergelijken van onderwijssystemen kunnen terugvinden. Daarbij wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen vergelijkingen met een beperkte context en contextrijke vergelijkingen. Bij de eerste gaat het dan om vergelijkende studies op basis van indicatoren en benchmarks of ook om classificaties van onderwijssystemen, zoals ISCED en diverse classificatiesystemen die binnen Europa ingang vinden (Europees raamwerk voor kwalificaties, Europees referentiekader voor talen...). Dit boek biedt ook een overzicht van de bevoorrechte thema's uit het vergelijeknd onderzoek, telkens ruim geïllustreerd met voorbeelden. Er worden ook een drietal belangrijke denkschema's voorgesteld waarop vergelijkende studies gebaseerd kunnen worden, met name de rationaliteitentheorie, het systeemdenken en het relatieassenmodel van Wielemans. Het boek bevat ook een overzichtelijke schets van de onderwijssystemen in Duitsland, Engeland, Frankrijk en Nederland. (Bron: covertekst)


Book
Vakken vullen in het studiehuis : een praktische didactiek van het studiehuis en reultaten van twintig praktijkexperimenten
Authors: --- --- ---
ISBN: 9053507647 Year: 1998 Publisher: Leuven Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op basis van de beschrijvingen van de praktijkexperimenten in vele vakken is in samenspraak met de leraren van deze experimenten een aanzet tot een praktische didactiek van het studiehuis ontwikkeld. Een zestal didactische principes worden beschreven en geïllustreerd met de praktijkbeschrijvingen: matiging van instructietijd ten behoeve van actieve leeractiviteiten van leerlingen; goed gebruik maken van de mogelijkheden voor inrichting van de leeromgeving; rekening houden met verschillen tussen leerlingen en hun wijze van leren; aandacht voor leren leren; bevorderen van zelfstandigheid; bevorderen van taakbereidheid. Verder worden vier aanpakken die in de praktijk nog niet vaak worden toegepast besproken: greep houden op de gang van zaken; ondersteuning van leerlingen die problemen hebben met zelfstandigheid of taakbereidheid; afspraken maken met leerlingen; beoordeling door leerlingen van hun eigen werk. (Bron: covertekst)


Book
Modules als bouwstenen voor het onderwijs in Nederland en Schotland : vergelijkend onderzoek naar een modulair aanbod voor het beroepsgericht leerplicht- en volwassenenonderwijs met aandacht voor de ongekwalificeerde uitstroom
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9055502367 Year: 1999 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven. Hoger Instituut voor de Arbeid


Book
Het Nederlandse onderwijs verandert : ontwikkelingen sinds 1800
Author:
ISBN: 9062835880 Year: 1983 Publisher: Muiderberg Coutinho

Listing 1 - 10 of 33 << page
of 4
>>
Sort by