Listing 1 - 10 of 33 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
onderwijs : engeland (ler) --- Education --- 452.2
Choose an application
Degelijk onderwijs vormt één van de belangrijkste pijlers van een samenleving. Beslist geen sinecure, en bij het denken hierover staan de beste stuurlui vaak aan wal. Dit is zeker niet het geval in deze publicatie. De auteur was van 1967 tot 2006 als onderzoeker en als beleidsadviseur nauw betrokken bij het onderwijsbeleid in Nederland. In dit boek blikt hij terug en trekt hij lessen voor de toekomst. Hij signaleert vooreerst dat het gevoerde beleid, hoewel gebaseerd op rationele overwegingen, toch vele paradoxen en inconsistenties vertoont. Dit blijkt onder meer uit de kwaliteit en de effectiviteit van het onderwijs, het toezicht daarop, het leraarschap en de bekostiging van vooral het hoger onderwijs. Hoe komt dit? Zoals vaak blijkt ook hier een spanningsverhouding te bestaan tussen enerzijds politieke en anderzijds wetenschappelijke rationaliteit en blijft het onderwijsbestel een uiterst complex object van besturing. Via een doortastende analyse van deze problematiek formuleert de auteur tot slot suggesties voor een verstandig onderwijsbeleid in de toekomst. (Bron: www.maklu.be)
onderwijsbeleid --- School management --- Netherlands --- Onderwijsbeleid --- Nederland --- 452.2 --- 090842.jpg --- Onderwijsbeleid ; Nederland --- Education and state --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
School management --- Netherlands --- #SBIB:316.334.1O221 --- 452.2 --- Nederland --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- schoolbesturen --- schoolsysteem --- Organisatie van het onderwijs: nationaal
Choose an application
Choose an application
Dit onderzoeksrapport handelt over de 'reproductie van sociale ongelijkheid in het onderwijs'. Bedoeld wordt dat er een duidelijk verband is tussen allerlei sociale ongelijkheid onder ouders en het schoolsucces - en daarmee ook de lagere maatschappelijke positie - van hun kinderen. Dit onderzoek poogt te doorgronden hoe dit mechanisme tot stand komt.
452.2 --- Basisonderwijs --- Kansenbeleid --- Ongelijkheid --- Schoolbeleid --- Segregatie --- Politiek, wetgeving en organisatie * --- #BSCH : vak : didactiek --- Schoolbooks - Didactic material --- 81.21 social inequality in education. --- Basisonderwijs. --- Sekseverschillen. --- Sociale ongelijkheid. --- Nederland.
Choose an application
0-542-3
Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Teaching --- HO (hoger onderwijs) --- onderwijs in het buitenland --- Greece --- 452.2 --- Griekenland --- onderwijs --- Eu-grie 452.2 --- Onderwijs ; Griekenland --- #PEDA *1 <495> --- 470 --- GR / Greece - Griekenland - Grèce --- EG / Europese Unie 339.543EC/EU --- Griekenland (495) --- Onderwijs 37 --- 37 <495> --- #A9712A --- 37 <495> Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Griekenland --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Griekenland --- Openbaar onderwijs: algemeenheden
Choose an application
Vergelijken van onderwijssystemen is een systematische inleiding in de camparatieve pedagogiek en geeft een staalkaart van de diverse stromingen die we bij het vergelijken van onderwijssystemen kunnen terugvinden. Daarbij wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen vergelijkingen met een beperkte context en contextrijke vergelijkingen. Bij de eerste gaat het dan om vergelijkende studies op basis van indicatoren en benchmarks of ook om classificaties van onderwijssystemen, zoals ISCED en diverse classificatiesystemen die binnen Europa ingang vinden (Europees raamwerk voor kwalificaties, Europees referentiekader voor talen...). Dit boek biedt ook een overzicht van de bevoorrechte thema's uit het vergelijeknd onderzoek, telkens ruim geïllustreerd met voorbeelden. Er worden ook een drietal belangrijke denkschema's voorgesteld waarop vergelijkende studies gebaseerd kunnen worden, met name de rationaliteitentheorie, het systeemdenken en het relatieassenmodel van Wielemans. Het boek bevat ook een overzichtelijke schets van de onderwijssystemen in Duitsland, Engeland, Frankrijk en Nederland. (Bron: covertekst)
Onderwijs. --- Opvoedkunde. --- onderwijsvormen --- vergelijkende pedagogiek --- HO (hoger onderwijs) --- Higher education --- Educational systems. Teaching systems --- Comparative education --- Enseignement Onderwijs --- onderwijskunde --- pedagogiek --- 452.2 --- Duitsland --- Europa --- Frankrijk --- Nederland --- Opvoedkunde (Pedagogiek) --- Verenigd Koninkrijk --- Vergelijkende pedagogiek --- classificatie --- onderwijssystemen --- 112074.jpg --- Onderwijs ; EU --- Vergelijkende pedagogie --- Onderwijs overige landen, organisatie --- 452.2 Politiek, wetgeving en organisatie --- Onderwijs --- Onderwijssystemen --- Pedagogiek --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Op basis van de beschrijvingen van de praktijkexperimenten in vele vakken is in samenspraak met de leraren van deze experimenten een aanzet tot een praktische didactiek van het studiehuis ontwikkeld. Een zestal didactische principes worden beschreven en geïllustreerd met de praktijkbeschrijvingen: matiging van instructietijd ten behoeve van actieve leeractiviteiten van leerlingen; goed gebruik maken van de mogelijkheden voor inrichting van de leeromgeving; rekening houden met verschillen tussen leerlingen en hun wijze van leren; aandacht voor leren leren; bevorderen van zelfstandigheid; bevorderen van taakbereidheid. Verder worden vier aanpakken die in de praktijk nog niet vaak worden toegepast besproken: greep houden op de gang van zaken; ondersteuning van leerlingen die problemen hebben met zelfstandigheid of taakbereidheid; afspraken maken met leerlingen; beoordeling door leerlingen van hun eigen werk. (Bron: covertekst)
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Secondary education --- Didactic strategies --- didactiek --- SO (secundair onderwijs) --- Netherlands --- Research on teaching --- 484.2 --- Studiehuis --- 452.2 --- onderwijs : nederland (ler) --- studiehuis (ler) --- studiehuis --- Onderwijsvernieuwing --- Secundair onderwijs --- Nederland --- Didactiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Ecosse --- Enseignement pour adultes --- Enseignement technique et professionnel --- Nederland --- Pays-Bas --- Schotland --- Technisch en beroepsonderwijs --- Volwasseneneducatie --- Academic collection --- Nederland (492) --- Onderwijs 37 --- 450.41 --- 450.42 --- 452.2 --- Module --- Onderwijssystemen --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijssociologie --- Politiek, wetgeving en organisatie *
Choose an application
Education --- -Education --- -19de eeuw --- 20ste eeuw --- 452.2 --- Nederland --- onderwijsgeschiedenis --- onderwijsvernieuwing --- schoolsystemen --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- History --- -History --- 19de eeuw
Listing 1 - 10 of 33 | << page >> |
Sort by
|