Narrow your search

Library

KBR (2)

UCLouvain (2)

ULB (2)

ULiège (2)

KMSKA (1)

UAntwerpen (1)

UGent (1)

UNamur (1)

VUB (1)


Resource type

book (2)


Language

English (1)

French (1)


Year
From To Submit

2015 (1)

2007 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Comment l'art devient l'art : dans l'Italie de la Renaissance
Author:
ISBN: 9782070779390 2070779394 Year: 2007 Volume: *6 Publisher: Paris : Gallimard,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L'extraordinaire développement des arts qui commence en Toscane autour de 1300 va de pair avec la création, dans les marges du fait artistique proprement dit, de textes, d'images, de monuments et d'institutions qui contribuent à la prise de conscience et à la reconnaissance de la spécificité de l'art. C'est ce phénomène, la transformation de l'art en Art, dont Édouard Pommier écrit l'histoire. Annoncé par les intuitions de Dante, il se manifeste d'abord par la promotion des artistes à un statut élevé, celui des hommes illustres, qui les fait entrer dans l'histoire ; par les premiers discours que les artistes tiennent sur leur propre activité, donnant naissance à la théorie des arts ; par la création de portraits, d'allégories, de maisons où s'invente leur image et qui célèbrent leur carrière, leur culture et leurs aspirations ; par la désignation d'œuvres exemplaires qu'ils vont contempler en une sorte de pèlerinage les consacrant comme chefs-d'œuvre ; par la fondation, enfin, d'institutions comme les musées et les académies qui donnent à la création artistique la dimension d'un héritage légué dès l'Antiquité, un patrimoine. Avec la maîtrise et la clarté d'un savoir consommé, l'approche profondément originale de ce sujet souvent abordé, mais jamais de manière si exhaustive, à la fois dans le temps, dans l'espace et sous tous les aspects, fait de cet ouvrage une synthèse remarquable. Accessible à quiconque s'intéresse à l'art, il constitue aussi une contribution importante à l'histoire de l'esthétique.


Book
Remembering the Middle Ages in Early Modern Italy
Authors: --- ---
ISBN: 9782503555584 2503555586 Year: 2015 Publisher: Turnhout Brepols

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The relationship between early modern Italy and its medieval past has become the object of new interest and debate in art history. To a certain extent, other fields of scholarship, such as history, history of literature, and history of philosophy, have remained alien to the discussion. Yet, the emergence of the humanities as autonomous disciplines in the nineteenth century was predicated on the arduous and sophisticated scrutiny and re-thinking of the ‘divides’ in the history of western Europe and their hermeneutical validity. Articulating the division between ancient / medieval and medieval / Renaissance has been particularly important in this discourse. At present, although the interpretation of the medieval / Renaissance divide no longer rests on the oversimplifying binomial of continuity / discontinuity, the identification and assessment of what historically constitutes a break, a transition, a regression, or a novelty are still topics of contention and ambivalence.Remembering the Middle Ages in Early Modern Italy approaches these important interpretive issues through the fresh lens of case studies carried out by scholars from the diverse fields of history of art and architecture, history of literature, and philosophy. In these essays, the notion of ‘remembrance’ is examined and inflected in multiple ways: as memory and survival, as a process of distance and clarification, and as nostalgia, repudiation, and revival. Remembering the Middle Ages also offers an updated survey on the ways in which the medieval / Renaissance divide was originally constructed in the fifteenth and sixteenth centuries and subsequently interpreted from Jacob Burckhardt’s The Civilization of the Renaissance in Italy (1860) to the present day.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by