Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Watchmen has been hailed as the quintessential graphic novel and has spawned a body of literary criticism since its 1986 initial appearance in installments. This work explores the graphic novel's reception in both popular and scholarly arenas and how the conceptual relationship between images and words affects the reading experience. Other topics include heroism as a stereotype, the hero's journey, the role of the narrator, and the way in which the graphic layout manipulates the reader's perception of time and space.
Adaptations cinématographiques --- Cinéma et bandes dessinées --- Moore, alan (1953-...) --- Romans graphiques
Choose an application
Bandes dessinées --- Sémiotique et bandes dessinées --- Cinéma et bandes dessinées --- Scénaristes de bandes dessinées --- Cinéma et société --- Bandes dessinées --- Cinéma --- Critique et interprétation --- Esthétique --- Influence
Choose an application
Dès son premier long métrage, À bout de souffle (1960), Jean-Luc Godard se montre attentif à la bande dessinée, au roman-photo et à la publicité. Il s'empare de ces images populaires pour construire certaines séquences cinématographiques, y fait des allusions ou les cite dans ses films, mais surtout - de façon plus originale et plus méconnue - s'en empare hors écran. C'est ainsi qu'entre 1960 et 1968, les films de Godard s'accompagnent d'un important appareil promotionnel inspiré par les bandes dessinées et les romans-photos qui paraissent aussi bien dans la presse spécialisée que dans les quotidiens ou les publications destinées à la jeunesse. Alors que le récit en images déferle en France, le cinéaste surfe sur cette autre vague nouvelle pour annoncer la sienne. Au-delà de leur aspect promotionnel, les ciné-romans et les bandes dessinées conçus pour À bout de souffle, Une femme est une femme ou Alphaville participent à la fabrication du film chez Godard, en ce qu'ils fonctionnent comme des prolongement du cinéma hors la salle : une extension de l'action de l'artiste à l'ensemble de l'espace médiatique. En somme, le moyen pour Godard d'exercer son art en «contrebandes», de le déplacer vers un contrechamp populaire. Jusqu'à présent inexplorées, les raisons pour lesquelles Godard s'empare du roman-photo et de la bande dessinée sont multiples : contourner la censure politique ou l'interdiction de ses films aux moins de dix-huit ans, inventer une forme de promotion moderne pour des films nouveaux, concilier cinéma d'auteur et culture populaire, penser un nouveau rapport entre image et texte, prolonger l'acte cinématographique, s'approprier et détourner les mass-media ainsi que le fera à sa suite l'Internationale situationniste. Contrebandes Godard reproduit de nombreux documents restés inédits depuis les années 1960, et fait la part belle à plusieurs œuvres dans leur intégralité : les maquettes originales du feuilleton que Raymond Cauchetier - le plus célèbre photographe de plateau de la Nouvelle Vague, qui fut également l'un des plus talentueux réalisateurs de roman-photo - réalisa à partir d'À bout de souffle pour Le Parisien libéré; le ciné-roman voulu par Godard pour accompagner la sortie d'Une femme est une femme; la bande dessinée conçue pour la promotion d'Alphaville, parues dans Figaropravda, un faux journal promotionnel imaginé par Godard pour la sortie du film; Journal d'une femme mariée, l'adaptation graphique du film éponyme que Macha Méril et Godard cosignèrent en 1965; une présentation du Petit Soldat dans les colonnes des Cahiers du cinéma, etc. Ces documents sont introduits par les historiens de l'art Pierre Pinchon et Marie-Charlotte Calafat, et par un témoignage exclusif de Macha Méril. Coédité avec le MuCEM dans le cadre de l'exposition «Roman-photo» (13 décembre 2017 - 23 avril 2018), cet ouvrage a reçu le soutien du Centre national de la cinématographie.
film --- fotografie --- film en fotografie --- nouvelle vague --- Godard Jean-Luc --- twintigste eeuw --- Frankrijk --- fotoromans --- fotoroman --- Cinéma et bandes dessinées --- Photographie et cinéma --- Cinéma et politique --- Roman-photo --- Godard, Jean-Luc --- Cinéma --- Bande dessinée
Choose an application
A Brief History of Comic Book Movies traces the meteoric rise of the hybrid art form of the comic book film. These films trace their origins back to the early 1940s, when the first Batman and Superman serials were made. The serials, and later television shows in the 1950s and 60s, were for the most part designed for children. But today, with the continuing rise of Comic-Con, they seem to be more a part of the mainstream than ever, appealing to adults as well as younger fans. This book examines comic book movies from the past and present, exploring how these films shaped American culture from the post-World War II era to the present day, and how they adapted to the changing tastes and mores of succeeding generations.
Choose an application
The American Comic Book Industry and Hollywood traces the evolving relationship between the American comic book industry and Hollywood from the launch of X-Men, Spider-Man, and Smallville in the early 2000s through the ascent of the Marvel Cinematic Universe, the Arrowverse, and the Walking Dead Universe in the 2010s. Perren and Steirer illustrate how the American comic book industry simultaneously has functioned throughout the first two decades of the twenty-first century as a relatively self-contained business characterized by its own organizational structures, business models, managerial discourses, production cultures, and professional identities even as it has remained dependent on Hollywood for revenue from IP licensing. The authors' expansive view of the industry includes not only a discussion of the "Big Two," Marvel/Disney and DC Comics/Time Warner, but also a survey of the larger comics ecosystem. Other key industry players, including independent publishers BOOM! Studios, IDW, and Image, digital distributor ComiXology, and management-production company Circle of Confusion, all receive attention. Drawing from interviews, fieldwork, archival research, and trade analysis, The American Comic Book Industry and Hollywood provides a road map to understanding the operations of the comic book industry while also offering new models for undertaking trans- and inter-industrial analysis.
Motion pictures and comic books --- Motion picture industry --- Comic books, strips, etc. --- Comic books, strips, etc. --- Comic books, strips, etc. --- Cinéma et bandes dessinées --- History. --- History. --- History. --- Influence. --- Publishing.
Choose an application
« L’adaptation est devenue une pratique majeure d’une création contemporaine qui ne se refuse plus aucun croisement sémiotique possible (remédiation, intermédialité, crossover, crossmédia, spin-off, etc.) que ce soit dans les arts narratifs ou visuels. Si ce phénomène n’est pas nouveau, force est de constater que la question de l’adaptation associée au 9e art n’a soulevé jusqu’alors que de trop rares réflexions. Ce volume collectif est, à ce titre, l’un des tout premiers à être consacré intégralement à ce sujet. Construit en deux parties, l’une traitant des adaptations littéraires en bandes dessinées, l’autre des adaptations cinématographiques de bandes dessinées, cet ouvrage mêlant approches théoriques et analyses d’œuvres spécifiques ouvre la porte d’une pratique culturelle en perpétuelle révolution et d’un champ de recherche encore plein d’avenir. »--
Comic books, strips, etc. --- Motion pictures and comic books --- Bandes dessinées --- Cinéma et bandes dessinées --- History and criticism --- Histoire et critique --- Cinéma et bandes dessinée --- Littérature --- Motion pictures and comic books. --- Comic books and motion pictures --- Bandes dessinées --- Cinéma et bandes dessinées --- Histoire et critique. --- Adaptations en bandes dessinées --- Adaptations cinématographiques --- Literature --- Film adaptations --- Television adaptations --- Adaptations --- Comic books, strips, etc. - Adaptations --- Literature - Comic books, strips, etc. - History and criticism --- 82-931 --- 82-931 Stripverhaal --- Stripverhaal
Choose an application
Comic strip characters in motion pictures. --- Comic strip characters in motion pictures --- 741.5 --- 791.41 --- beeldverhaal --- film --- film en strips --- strips --- stripverfilmingen --- Motion pictures --- Cinéma et bandes dessinées --- Personnages de bandes dessinées, dessins animés, etc. --- Au cinéma --- 82-931 --- 070.84 --- 741.5 Spotprenten. Karikaturen. Cartoons. Striptekeningen. Satirische tekeningen --- Spotprenten. Karikaturen. Cartoons. Striptekeningen. Satirische tekeningen --- 070.84 Comics. Stripverhalen--(in de krant) --- Comics. Stripverhalen--(in de krant) --- 82-931 Stripverhaal --- Stripverhaal --- Drawing --- Film --- Epical, mythological and fictitious figures --- beeldverhalen
Choose an application
When Art Spiegelman's Maus won the Pulitzer Prize in 1992, it marked a new era for comics. Comics are now taken seriously by the same academic and cultural institutions that long dismissed the form. And the visibility of comics continues to increase, with alternative cartoonists now published by major presses and more comics-based films arriving on the screen each year. Projections argues that the seemingly sudden visibility of comics is no accident. Beginning with the parallel development of narrative comics at the turn of the 20th century, comics have long been a f
82-312.5 --- Stripverhaal --- Comic books, strips, etc. --- Motion pictures and comic books --- Narration (Rhetoric) --- History and criticism --- Comic books, strips, etc --- Narrative (Rhetoric) --- Narrative writing --- Rhetoric --- Discourse analysis, Narrative --- Narratees (Rhetoric) --- Comic books and motion pictures --- History and criticism. --- Comic books, strips, etc. - United States - History and criticism --- Motion pictures and comic books - United States --- 82-931 --- 070.84 --- 741.5 --- 741.5 Spotprenten. Karikaturen. Cartoons. Striptekeningen. Satirische tekeningen --- Spotprenten. Karikaturen. Cartoons. Striptekeningen. Satirische tekeningen --- 070.84 Comics. Stripverhalen--(in de krant) --- Comics. Stripverhalen--(in de krant) --- 82-931 Stripverhaal --- Bandes dessinées --- Cinéma et bandes dessinées --- Narration --- États-Unis --- 1870-1914 --- Histoire et critique --- 20e siècle --- United States
Choose an application
Both comics studies and adaptation studies have grown separately over the past twenty years. Yet there are few in-depth studies of comic books and adaptations together. Available for the first time in English, this collection pores over the phenomenon of comic books and adaptation, sifting through comics as both sources and results of adaptation. Essays shed light on the many ways adaptation studies inform research on comic books and content adapted from them. Contributors concentrate on fidelity to the source materials, adaptation and myth, adaptation and intertextuality, as well as adaptation and ideology. After an introduction that assesses adaptation studies as a framework, the book examines comics adaptations of literary texts as more than just illustrations of their sources. Essayists then focus on adaptations of comics, often from a transmedia perspective. Case studies analyze both famous and lesser-known American, Belgian, French, Italian, and Spanish comics. Essays investigate specific works, such as Robert Louis Stevenson's The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde, the Castilian epic poem Poema de Mio Cid, Ray Bradbury's Martian Chronicles, French comics artist Jacques Tardi's adaptation 120, rue de la Gare, and Frank Miller's Sin City. In addition to Marvel Comics' blockbusters, topics include various uses of adaptation, comic book adaptation of literary texts, narrative deconstruction of performance and comic book art, and many more.
Comic books, strips, etc. --- Motion pictures and comic books --- Literature --- Film adaptations --- Television adaptations --- Adaptations --- History and criticism --- Grafische kunsten --- Literaire semiotiek --- Graphic arts --- Literary semiotics --- Motion pictures and comic books. --- Film adaptations. --- Television adaptations. --- Literature. --- Adaptations. --- History and criticism. --- Comic books, strips, etc --- Bandes dessinées --- Cinéma et bandes dessinées. --- Littérature --- Adaptations cinématographiques. --- Adaptations télévisées. --- Histoire et critique --- Histoire et critique. --- Adaptations cinématographiques --- Comic books, strips, etc. - Adaptations --- Literature - Comic books, strips, etc. - History and criticism --- 82-931 --- 070.84 --- 741.5 --- 070.84 Comics. Stripverhalen--(in de krant) --- Comics. Stripverhalen--(in de krant) --- 82-931 Stripverhaal --- Stripverhaal --- 741.5 Spotprenten. Karikaturen. Cartoons. Striptekeningen. Satirische tekeningen --- Spotprenten. Karikaturen. Cartoons. Striptekeningen. Satirische tekeningen
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|