Narrow your search
Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Digital
Exit concentratie : een documentaire over concentratiescholen
Authors: ---
Year: 2012 Publisher: Z.p. AVS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Witte vlucht, zwarte magie : stapstenen in het opnieuw aantrekkelijk maken van concentratiescholen voor autochtone leerlingen
Authors: ---
Year: 1998 Publisher: Brussel Koning Boudewijnstichting

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Digital
Exit concentratie : een documentaire over concentratiescholen
Authors: ---
Year: 2012 Publisher: Z.p. AVS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Witte zwanen, zwarte zwanen : de mythe van de zwarte school
Author:
ISBN: 9789029085045 Year: 2010 Publisher: Amsterdam Meulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 1983 bleek een kleine basisschool in Rotterdam na de zomervakantie opeens een school te zijn met grotendeels Marokkaanse en Turkse leerlingen. Hun vaders, die toen nog gastarbeiders heetten, hadden massaal hun gezin meegenomen naar Nederland. Het bleef niet bij deze ene 'zwarte' school. Ruim 25 jaar later heeft Nederland een van de meest gesegregeerde onderwijssystemen van Europa. In Witte zwanen, zwarte zwanen beschrijft onderzoeksjournalist Anja Vink het ontstaan en de gevolgen van deze onderwijssegregatie. Ze laat beleidsmakers aan het woord, volgt docenten en hun leerlingen en graaft in dossiers. Daarbij gaat ze geen taboe uit de weg: versterkt het Nederlandse schoolsysteem niet juist de achterstanden van leerlingen? Hebben we het wel over het juiste onderwerp als we het hebben over zwarte scholen? Gaat het eigenlijk niet over de nieuwe scholen voor de armen van de eenentwintigste eeuw? Vink laat zien hoe de segregatie in stilte groeit en wat de gevolgen zijn voor de leerlingen, de scholen en onze maatschappij. (Bron: www.meulenhoff.nl)


Dissertation
De overgang van het lager naar het secundair onderwijs : bieden concentratiescholen voldoende kansen om een juiste studiekeuze te maken? Een inkijk in 4 Gentse scholen.
Author:
Year: 2017 Publisher: Gent Arteveldehogeschool, Opleiding Sociaal Werk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
De jeugd van tegenwoordig : een jaar in de zwarte klas
Author:
ISBN: 9020405241 Year: 2006 Publisher: Amsterdam Veen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Beter leren, beter presteren : duurzaam beter onderwijs met de systematische aanpak van het Schoolontwikkelingsproject
Authors: --- ---
ISBN: 9789065085511 9065085513 Year: 2006 Publisher: Amersfoort CPS onderwijsontwikkeling en advies


Book
Eén hand kan niet klapt en andere verhalen uit de zwarte klas
Author:
ISBN: 9027497206 9789027497208 Year: 2004 Publisher: Utrecht Het Spectrum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Persoonlijke ervaringen van een docent Nederlands op enkele Amsterdamse scholen met veel allochtone leerlingen.


Book
Segregatie in het basisonderwijs : geen zwart-wit verhaal
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044128949 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek worden de resultaten gepresenteerd van een grootschalig onderzoek naar segregatie in het basisonderwijs in drie Vlaamse steden. Een primeur, want eerder onderzoek hiernaar is schaars. Segregatie wordt niet alleen beschreven en gemeten, maar ook onderzocht naar zijn oorzaken en gevolgen.De resultaten worden bovendien op een aangenaam leesbare manier voorgesteld aan de lezer. Naast deze wetenschappelijke bevindingen wordt dit boek verrijkt met reflecties van practici, beleidsmakers en andere wetenschappers in het onderwijsveld. Kortom, dit boek geeft gefundeerde én genuanceerde antwoorden op vele vragen met betrekking tot segregatie in het onderwijs.


Book
Moedertaalonderwijs bij allochtonen : geïntegreerd onderwijs in de eigen taal en cultuur
Author:
ISBN: 9033442795 9789033442797 Year: 1999 Volume: 6 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In een eerste deel wordt nagegaan hoe allochtonen te Brussel aankijken tegen concentratiescholen, wat Turkse en Marokkaanseouders denken over lessen moedertaal voor hun kinderen en of cultuurmenging bij kinderen verwarring sticht of rechtlijnigheid bevordert. De delen twee en drie staan stil bij het onderwijs eigen taal en cultuur respectievelijk in Vlaanderen en Brussel. De auteurs, meestal praktijkmensen, vertellen over wat het OETC eigenlijk moet zijn, hoe met het Nederlands, met het interculturalisme en met de ouders wordt omgegaan. In een laatste hoofdstuk evalueert Johan Leman de toepassing van de non-discriminatieverklaring en schetst hij de positieve bijdrage van het OETC binnen dit kader.

Keywords

Minorities --- Multicultural education --- Native language --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Intercultureel onderwijs. --- Migranten --- Migrantenkinderen --- Education --- Study and teaching --- Onderwijsbeleid --- Vlaanderen. --- Onderwijs --- concentratiescholen --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- moedertaalonderwijs --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Intercultureel onderwijs --- 376.7 --- Concentratiescholen --- Cultuur --- Geïntegreerd onderwijs --- Integratie --- Intercultureel onderwijs ; Brussel --- Intercultureel onderwijs ; materialen --- Taal --- 475.36 --- Allochtonen --- Brussel --- Intercultureel --- Moedertaal --- Nederlands --- Non-discriminatiebeleid --- OETC --- Taalbeschouwing --- Vlaanderen --- geïntegreerd onderwijs --- migranten --- onderwijs aan allochtone groepen --- Nederlands: didactiek anderstaligen --- allochtonen --- cultuur --- didactiek --- taal --- Academic collection --- #PBIB:+105.30 --- #PBIB:+107.31 --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Moedertaal --- #KVHB:Onderwijs; allochtonen --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 734 Multicultureel onderwijs --- Onderwijs eigen taal en cultuur OETC --- Mother tongue --- Vernacular language --- Language and languages --- Intercultural education --- Culturally relevant pedagogy --- Ethnic minorities --- Foreign population --- Minority groups --- Persons --- Assimilation (Sociology) --- Discrimination --- Ethnic relations --- Majorities --- Plebiscite --- Race relations --- Segregation --- Onderwijs in eigen taal en cultuur --- (zie ook: roldoorbrekend onderwijs) --- (zie ook: teleonderwijs) --- didactiek basisonderwijs - onderwijs in eigen taal en cultuur --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Opvang anderstalige leerlingen --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Onderwijs in de Eigen Taal en Cultuur (OETC) --- Nederlands als tweede taal --- Allochtone leerlingen --- Migrantenproblematiek --- Linguïstiek --- Taalverwerving --- Concentratieschool --- NT2 --- Allochtone leerling --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Culturally sustaining pedagogy --- Leerling met een migratieachtergrond --- Native language - Study and teaching - Belgium --- Minorities - Education - Belgium --- Multicultural education - Belgium

Listing 1 - 10 of 10
Sort by