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Chacun connaît les pyramides égyptiennes, les temples grecs, le forum romain et convient que ces traces de civilisations mortes prouvent... que les civilisations meurent, donc qu'elles sont mortelles ! Notre civilisation judéo-chrétienne vieille de deux mille ans n'échappe pas à cette loi. Du concept de Jésus, annoncé dans l'Ancien Testament et progressivement nourri d'images par des siècles d'art chrétien, à Ben Laden qui déclare la guerre à mort à notre Occident épuisé, c'est la fresque épique de notre civilisation que je propose ici. On y trouve : des moines fous du désert, des empereurs chrétiens sanguinaires, des musulmans construisant leur "paradis à l'ombre des épées", de grands inquisiteurs, des sorcières chevauchant des balais, des procès d'animaux, des Indiens à plumes avec Montaigne dans les rues de Bordeaux, la résurrection de Lucrèce, un curé athée qui annonce la mort de Dieu, une révolution jacobine qui tue deux rois, des dictatures de gauche puis de droite, des camps de la mort bruns et rouges, un artiste qui vend ses excréments, un écrivain condamné à mort pour avoir écrit un roman, deux jeunes garçons qui se réclament de l'islam et égorgent un prêtre en plein office, sans parler de mille autres choses... Ce livre n'est ni optimiste ni pessimiste, mais tragique car, à cette heure, il ne s'agit plus de rire ou de pleurer, mais de comprendre. -- Book cover.
Life --- Death --- Christianity --- Judaism --- Religious aspects --- Philosophy --- Christianity. --- Judaism. --- Philosophy. --- Civilization, Western --- Regression (Civilization) --- History. --- Life - Religious aspects - Christianity --- Life - Religious aspects - Judaism --- Death - Religious aspects - Christianity --- Death - Religious aspects - Judaism --- Christianity - Philosophy --- Judaism - Philosophy
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This is the first study of the death and mourning practices of the founders of Judaism - the Rabbis of late antiquity. The author outlines the rituals described in early texts and interprets them to uncover the beliefs which caused their foundation.
Death in rabbinical literature. --- Jewish mourning customs --- Death --- Mourning customs, Jewish --- Mourning (Jewish law) --- Mourning customs --- Rabbinical literature --- History. --- Religious aspects --- Judaism. --- Death in rabbinical literature --- Judaism --- History --- Death - Religious aspects - Judaism --- Jewish mourning customs - History
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Jewish customs and traditions about death, burial and mourning are numerous, diverse and intriguing. They are considered by many to have a respectable pedigree that goes back to the earliest rabbinic period. In order to examine the accurate historical origins of many of them, an international conference was held at Tel Aviv University in 2010 and experts dealt with many aspects of the topic. This volume includes most of the papers given then, as well as a few added later. What emerges are a wealth of fresh material and perspectives, as well as the realization that the high Middle Ages saw a set of exceptional innovations, some of which later became central to traditional Judaism while others were gradually abandoned. Were these innovations influenced by Christian practice? Which prayers and poems reflect these innovations? What do the sources tell us about changing attitudes to death and life-after death? Are tombstones an important guide to historical developments? Answers to these questions are to be found in this unusual, illuminating and readable collection of essays that have been well documented, carefully edited and well indexed.
Jewish mourning customs --- Death --- Jews --- Judaism --- Hebrews --- Israelites --- Jewish people --- Jewry --- Judaic people --- Judaists --- Ethnology --- Religious adherents --- Semites --- Mourning customs, Jewish --- Mourning (Jewish law) --- Mourning customs --- Religious aspects --- Judaism. --- History --- Folklore. --- Liturgy. --- Religion. --- Jewish mourning customs - Europe --- Death - Religious aspects - Judaism --- Jews - Europe, Western - History - 70-1789 --- Judaism - History - Medieval and early modern period, 425-1789
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"Tant de fois je me suis tenue avec des mourants et avec leurs familles. Tant de fois j'ai pris la parole à des enterrements, puis entendu les hommages de fils et de filles endeuillés, de parents dévastés, de conjoints détruits, d'amis anéantis..." Etre rabbin, c'est vivre avec la mort : celle des autres, celle des vôtres. Mais c'est surtout transmuer cette mort en leçon de vie pour ceux qui restent: "Savoir raconter ce qui fut mille fois dit, mais donner à celui qui entend l'histoire pour la première fois des clefs inédites pour appréhender la sienne. Telle est ma fonction. Je me tiens aux côtés d'hommes et de femmes qui, aux moments charnières de leurs vies, ont besoin de récits." A travers onze chapitres, Delphine Horvilleur superpose trois dimensions, comme trois fils étroitement tressés : le récit, la réflexion et la confession. Le récit d'une vie interrompue (célèbre ou anonyme), la manière de donner sens à cette mort à travers telle ou telle exégèse des textes sacrés, et l'évocation d'une blessure intime ou la remémoration d'un épisode autobiographique dont elle a réveillé le souvenir enseveli. Nous vivons tous avec des fantômes: "Ceux de nos histoires personnelles, familiales ou collectives, ceux des nations qui nous ont vu naître, des cultures qui nous abritent, des histoires qu'on nous a racontées ou tues, et parfois des langues que nous parlons." Les récits sacrés ouvrent un passage entre les vivants et les morts. "Le rôle d'un conteur est de se tenir à la porte pour s'assurer qu'elle reste ouverte" et de permettre à chacun de faire la paix avec ses fantômes...
Deuil --- Femmes rabbins --- Aspect religieux --- Judaïsme. --- Bereavement --- Women rabbis --- Religious aspects --- Judaism --- Histoire --- Judaïsme --- History --- Death --- Grief --- Jewish mourning customs --- History. --- Rabbis --- Women in Judaism --- Death - Religious aspects - Judaism --- Grief - Religious aspects - Judaism --- Women rabbis - France --- 296*65 --- 296*65 Joods monotheïsme --- Joods monotheïsme
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Reliance on essentialist or syncretistic models of cultural dynamics has limited past evaluations of ancient Jewish populations. This reexamination of evidence for Jews of North Africa offers an alternative approach. Drawing from methods developed in cultural studies and historical linguistics, this book replaces traditional categories used to examine evidence for early Jewish populations and demonstrates how direct comparison of Jewish material evidence with that of its neighbors allows for a reassessment of what the category of “Jewish” might have meant in different North African locations and periods and, by extension, elsewhere in the Mediterranean. The result is a transformed analysis of Jewish cultural identity that both emphasizes its indebtedness to larger regional contexts and allows for a more informed and complex understanding of Jewish cultural distinctiveness.
Jews --- Jewish sepulchral monuments --- Tombs --- Death --- Judaism --- Hellenistic Judaism --- Judaism, Hellenistic --- Religions --- Semites --- Sepulchral monuments --- Hebrews --- Israelites --- Jewish people --- Jewry --- Judaic people --- Judaists --- Ethnology --- Religious adherents --- History --- Religious aspects --- Judaism. --- Religion --- Africa, North --- Barbary States --- Maghreb --- Maghrib --- North Africa --- Antiquities, Roman. --- Ethnic relations. --- Jews - Africa, North - History - To 1500. --- Jewish sepulchral monuments - Africa, North. --- Tombs - Africa, North. --- Death - Religious aspects - Judaism. --- Judaism - North Africa - History - To 1500. --- Judaism - History - Post-exilic period, 586 B.C.-210 A.D. --- Africa, North - Antiquities, Roman. --- Africa, North - Ethnic relations.
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