Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (645)

UCLL (490)

KU Leuven (439)

Odisee (388)

Thomas More Kempen (367)

VIVES (365)

Hogeschool Gent (348)

Thomas More Mechelen (306)

KBR (238)

UGent (203)

More...

Resource type

book (915)

object (88)

dissertation (42)

audio (35)

image (12)

More...

Language

Dutch (761)

English (165)

French (38)

Undetermined (12)

German (7)


Year
From To Submit

2024 (4)

2023 (9)

2022 (11)

2021 (15)

2020 (25)

More...
Listing 1 - 10 of 983 << page
of 99
>>
Sort by

Book
Activeren, differentiëren en formatief handelen : in alle fasen van de les
Authors: --- ---
ISBN: 9789046908464 9046908461 Year: 2022 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe zorg je er als docent voor dat leerlingen met plezier naar school blijven gaan en actief met de les meedoen? En hoe maak je ze verantwoordelijk voor hun eigen leerproces? Het boek Activeren, differentiëren en formatief handelen helpt toekomstige, beginnende én ervaren docenten om aandachtiger les te geven en leerlingen bewuster te laten leren. Het boek brengt drie actuele begrippen in het onderwijs bij elkaar: activeren, differentiëren en formatief handelen. Deze belangrijke begrippen krijgen een theoretisch kader en een praktische uitwerking, waardoor ze meteen toepasbaar zijn in de dagelijkse onderwijspraktijk.Het boek behandelt het meest gangbare onderwijsmodel: de directe instructie. Dit model is steeds het uitgangspunt in alle fasen van de les. Het boek stimuleert docenten om hun leerlingen van het begin tot het eind actief bij de les te betrekken (activeren). Op een manier die ruimte biedt aan de verschillen die er nu eenmaal tussen leerlingen bestaan (differentiëren). De auteurs combineren hun uitgebreide praktijkervaringen met theorie en de laatste wetenschappelijke inzichten. De tips en werkvormen die zij beschrijven zijn erop gericht om alle leerlingen stap voor stap inzicht te geven in hun eigen leerproces (formatief handelen). Het boek daagt docenten uit om hun eigen lesmethode te versterken en leerlingen extra keuzemogelijkheden te bieden.De unieke indeling van het boek volgt de praktische opbouw van de les in vijf fases. In de eerste vijf hoofdstukken behandelt het boek een afzonderlijke fase. De auteurs geven voor iedere fase voorbeelden van eenvoudige toepassingen en concrete werkvormen. In de vervolghoofdstukken komen onder andere grotere opdrachten en taken, toetsen en beoordelen en vakoverstijgende leervaardigheden aan de orde. Dit boek is geschreven voor studenten van lerarenopleidingen en leraren op alle niveaus van het voortgezet onderwijs. De combinatie van theorie en praktijk over het activeren, differentiëren en formatief handelen geeft studenten meer grip op hun eigen leerproces. De concrete werkvormen bieden zowel beginnende als ervaren docenten direct toepasbare voorbeelden om hun lessen te verbeteren.

Keywords

2KHM --- differentiatie


Book
Het onderwijsleerproces : binnenklasdifferentiatie
Author:
Year: 1980 Publisher: Deurne Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Werken in combinatiegroepen : differentiatie in kleine en kleiner wordende basisscholen
Author:
ISBN: 9032106422 9789032106423 Year: 1987 Publisher: Baarn : Bekadidact,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Informatie met praktijkvoorbeelden over de onderwijskundige aspecten van de vorming van combinatieklassen in de basisschool.

Commitment and instability in cell differentiation
Authors: ---
ISBN: 0121531201 Year: 1986 Publisher: Orlando London Toronto Academic Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Adaptief onderwijs : betekenis en effectiviteit
Authors: ---
ISBN: 9068137034 Publisher: Amsterdam SCO-Kohnstamm Instituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Digital
Binnenklasdifferentiatie
Publisher: Z.p. S.n.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Classe multi-niveaux et pédagogie différenciée
Authors: ---
ISBN: 9782014016253 Year: 2018 Publisher: Vanves Hachette

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Onderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden : een overzicht van de wetenschappelijke kennis
Author:
ISBN: 9789463012355 Year: 2019 Publisher: Delft Eburon Business

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Nederland zijn er alleen al in het basisonderwijs ruim 30.000 kinderen die zeer makkelijk kunnen leren. Hierdoor passen zij niet goed in het bestaande onderwijssysteem. Als het onderwijs aan deze kinderen niet aan hun leerbehoeften wordt aangepast, kunnen zij leer- en gedragsproblemen krijgen. Deze problemen komen tot uiting in onderpresteren, belemmeringen in de ontwikkeling, blijvend motivatieverlies, verveling, sociale en emotionele problemen, depressie of andere psychische stoornissen.Problemen en ervaringen die kinderen op school en bij het leren opdoen beïnvloeden niet alleen hun functioneren op de basisschool. Ze hebben ook een verregaande invloed op hun functioneren tijdens een vervolgopleiding en bij het vinden van een plaats in de maatschappij. Wanneer deze kinderen niet goed worden begeleid, kunnen zij uiteindelijk uitvallen uit het onderwijssysteem. Om dit te voorkomen is het noodzakelijk dat het onderwijs wordt aangepast.In dit boek wordt een beknopt overzicht gegeven van wetenschappelijke kennis over het onderwijs aan kinderen die zeer makkelijk leren, veelal hoogbegaafden genoemd. Ingegaan wordt op de definiëring van zeer makkelijk lerend of hoogbegaafd, de noodzaak van aangepast onderwijs voor deze kinderen, de gevolgen als het onderwijs niet aan hen wordt aangepast, en de vraag welke aanpassingen nodig zijn.Deze uitgave is een bewerking van een deel van het proefschrift Gelijkheid troef (2017) van Willy de Heer. Wetenschappelijke kennis over zeer makkelijk lerende of hoogbegaafde kinderen wordt in dit boek op een toegankelijke wijze samengevat. Deze kennis is van groot belang voor de betrokkenen, maar vooral ook voor de samenleving als geheel.Willy de Heer is oprichtster van de stichting Kenniscentrum voor Makkelijk Lerenden. De missie van de stichting is om zeer makkelijk èn makkelijk lerenden onderwijs te bieden dat aansluit bij hun leerbehoeften, waardoor zij hun persoonlijkheid, talenten en geestelijke en lichamelijke vermogens zo volledig mogelijk kunnen ontplooien. Ter ondersteuning van de stichting is er de website kenniscentrumvoormakkelijklerenden.nl. Doel van de website is om informatie te verstrekken en ondersteuning te bieden aan ouders, leerkrachten, docenten, wetenschappers en medewerkers van scholen, samenwerkingsverbanden, pabo?s, overheids-, gezondheidszorg-, jeugdzorg- en overige hulpverleningsinstanties.Bron: https://eburon.nl/product/onderwijs-aan-zeer-makkelijk-lerenden-of-hoogbegaafden/


Book
Differentiëren in de praktijk : handvatten en voorbeelden voor vaksectieleiders en docenten in het VO
Authors: --- ---
ISBN: 9789083192611 Year: 2022 Publisher: Rotterdam CED-groep

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In een klas heb je als docent altijd te maken met meerdere functioneringsniveaus van leerlingen. Aansluiting op hun beginsituatie is een vereiste, tegelijkertijd zijn de doelen die bereikt moeten worden dezelfde. De noodzaak om in het voortgezet onderwijs in klassen te differentiëren is echter steeds groter geworden. De leerbehoeften van leerlingen lopen sterk uiteen. Sommige leerlingen hebben behoefte aan extra instructie, anderen aan meer herhalings- of verdiepingslesstof.Door terugkeer van dakpanklassen kunnen leerlingen hun uiteindelijke keuze uitstellen, om zo op een hoger niveau hun schoolloopbaan te eindigen. Weliswaar bevordert dat de kansengelijkheid, maar door meer heterogene groepen, is ook de uitdaging om voor iedere leerling het optimale onderwijs te bieden nog groter geworden. Door te differentiëren, bijvoorbeeld met activerende werkvormen, kun je inspelen op het gewenste maatwerk en leerlingen helpen om hun prestaties te optimaliseren.Differentiëren in de praktijk is geschreven voor (aankomende) vakdocenten en alle andere professionals die het voortgezet onderwijs willen versterken. Het boek geeft vanuit een doordachte aanpak concreet beproefde handvatten om in de klas en de vaksectie te werken aan differentiëren en de kwaliteit van de lessen te verbeteren. Zo komen de vaksectie, de docent in de klas en de leerling aan de orde met ieder zijn eigen rol in het differentiëren.De thema?s: waarom differentiëren?, differentiëren in de vaksectie, differentiëren in de klas en de les en wat differentiëren vraagt van de leerlingen, worden in diverse hoofdstukken uitgebreid behandeld. Differentiëren in de praktijk bevat bovendien tal van illustratieve praktijkvoorbeelden van de scholen waarin de auteurs hebben gewerkt.https://www.cedgroep.nl/webwinkel/product/differentiëren-in-de-praktijk-handvatten-en-voorbeelden-voor-vaksectieleiders-en-docenten

Differentiation in practice : a resource guide for differentiating curriculum : grades 9-12
Authors: ---
ISBN: 9781416600503 Year: 2005 Publisher: Alexandria, USA Association for Supervision and Curriculum Development

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Join Carol Ann Tomlinson and Cindy A. Strickland in the continuing exploration of how real teachers incorporate differentiation principles and strategies throughout an entire instructional unit. Focusing on the high school grades, but applicable at all levels, Differentiation in Practice, Grades 9?12, will teach anyone interested in designing and implementing differentiated curriculum how to do so or how to do so more effectively. Inside, you?ll findAnnotated lesson plans for differentiated units in English, mathematics, history, science, art, and world languages.Samples of differentiated product assignments, learning contracts, rubrics, and homework handouts.An overview of the non-negotiables in differentiated classrooms and guidelines for using the book as a learning tool.An extended glossary and recommended readings for further exploration of key ideas and strategies.Each unit highlights underlying standards, delineates learning goals, and takes you step by step through the instructional process. Unit developers provide running commentary on their use of flexible grouping and pacing, tiered assignments and assessments, learning contracts, and numerous other strategies. The models and insight presented will inform your own differentiation efforts and help you meet the challenge of mixed-ability classrooms with academically responsive curriculum appropriate for all learners.(Bron: http://www.ascd.org/Publications/Books/Overview/Differentiation-in-Practice-Grades-9-12.aspx)

Listing 1 - 10 of 983 << page
of 99
>>
Sort by