Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Onder de zorgleerlingen valt ook het zogenaamde onhandige kind. Het kind dat zich minder vanzelfsprekend kan bewegen en daardoor wordt belemmerd in het spelen, leren of zichzelf verzorgen. Het kind dat veel extra moeite en energie moet opbrengen voor vaardigheden die zijn of haar klasgenoten automatisch lijken te ontwikkelen. Het gaat hier over de leerlingen met DCD, Development Coördination Disorder, een stoornis in de motorische coördinatie.
DCD --- leerproblemen --- motorische problemen --- ontwikkelingdyspraxie --- 463.5 --- 464 --- Dyspraxie(DCD, Ontwikkelingsdyspraxie) --- Motorisch gehandicapten --- Dyspraxie (DCD) --- 093151.jpg --- Ontwikkelingsdyspraxie --- Lichamelijk gehandicapten --- Kinderen met leerproblemen --- departement Gezondheidszorg 10 --- DCD : developmental coördination disorder --- motorische vaardigheden --- Developmental Coordination Disorder --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding
Choose an application
Heeft je kind problemen met de uitvoering van zijn dagelijkse bezigheden, omdat het motorisch onder het te verwachten niveau zit dat bij zijn leeftijd hoort? Loopt, kruipt, zit het moeilijker dan andere kinderen? Laat het makkelijker dingen vallen, is het onhandiger, schrijft het moeilijk leesbaar of presteert het slecht op school als het om sport en spel gaat? Misschien heeft je kind wel DCD. DCD (Developmental Coordination Disorder of Coördinatie-Ontwikkelingsstoornis) is een veelvoorkomende ontwikkelingsstoornis. Onhandige kinderen met een zwakke coördinatie hebben natuurlijk altijd al bestaan. Alleen gaf men er vroeger een andere benaming aan. De meest gekende (en nog steeds gebruikte) is 'dyspraxie' of 'ontwikkelingsdyspraxie'. Een kleine vijftien jaar geleden pas is men deze stoornis aandachtiger gaan bestuderen. Sindsdien spreekt men van DCD. Dit boek richt zich in de eerste plaats tot de ouders, maar is eveneens bruikbaar voor leerkrachten en hulpverleners. Dit beschrijft hoe je het beste de weg doormaakt van de diagnose en hoe je als ouder, leerkracht of hulpverlener ondersteunend kunt helpen in de zorg voor deze kinderen en jongeren, thuis en op school.Met talrijke voorbeelden en praktisch bruikbare tips.
Leerstoornissen. --- Motoriek --- Ontwikkelingsdyspraxie. --- Ontwikkelingsstoornissen. --- Kinderen. --- orthodidactiek --- motorische ontwikkeling --- ontwikkelingsstoornissen --- Orthopedagogics --- bewegingsstoornissen --- coördinatie --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- DCD --- Developmental Coordination Disorder --- coördinatie-ontwikkelingsstoornis --- motorische problemen --- 464 --- DCD-syndroom --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- psychomotorische stoornissen --- 415.3 --- 463.5 --- 463.9 --- DCD (Developmental Coordination Disorder) --- Dyspraxie (DCD, Ontwikkelingsdyspraxie) --- Motorisch gehandicapten --- Dyspraxie (DCD) --- Kinderen --- Motorische problemen --- Ontwikkelingsproblemen --- 376.55 --- Behandelingen --- Diagnostiek --- Hulpverlening --- Motorische stoornissen --- Ontwikkelingsdyspraxie --- Ontwikkelingsstoornissen --- 159.92 --- 159.94 --- 469 --- Onhandigheid --- Opvoeding --- 081102.jpg --- kinderen met leerproblemen --- Uitvoerende functies --- Lichamelijk gehandicapten --- Overige groepen --- Kinderen met leerproblemen --- Apraxia --- Psychomotor disorders in children --- Orthopedagogiek --- Leerproblemen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Ontwikkelingsprobleem --- Motorische stoornis --- Leerprobleem
Choose an application
Kinderen met ontwikkelings- of leerstoornissen hebben vaak problemen met hun motoriek waardoor alledaagse, terugkerende handelingen en activiteiten zoals aankleden, eten, sporten en leren schrijven heel moeilijk voor hen zijn. Dit toegankelijke boek voor ouders én specialisten biedt steun bij de beoordeling van de motorische ontwikkeling van deze kinderen en geeft verschillende lesmethoden en adviezen om kinderen met coördinatieproblemen te kunnen helpen in de klas, bij het spelen en thuis. (Bron: www.uitgeverijpica.nl)
Motoriek --- Leerstoornissen --- Ontwikkelingsstoornissen --- Kinderen (0-12 jaar). --- autisme --- motoriek --- leerstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- Orthopedagogics --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- motorische ontwikkeling --- orthopedagogiek --- 464 --- 616.03 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Autisme --- Dyspraxie (DCD, Ontwikkelingsdyspraxie) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Motorisch gehandicapten --- Motorische ontwikkeling --- 463.5 --- ADHD --- Coördinatieproblemen --- Dyspraxie (DCD) --- Kinderen --- Leerproblemen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 080225.jpg --- Leerstoornissen ; kinderen --- Motoriek ; kinderen --- Kinderen met leerproblemen --- Lichamelijke opvoeding in het onderwijs, sport op school --- Lichamelijk gehandicapten --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- motorische problemen --- dyspraxie --- coördinatie --- 376 --- Dyspraxie --- Motorische stoornissen --- Coördinatie --- Orthopedagogiek --- PXL-Education 2016 --- motorische vaardigheden --- zelfbeeld --- Developmental Coordination Disorder --- Ontwikkelingsproblemen --- Zorgverbreding --- Bewegingsorganen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Ontwikkelingsprobleem --- Leerprobleem --- Kind --- Bewegingsorgaan --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Het werkgeheugen is een tijdelijke opslagplaats van informatie. Je zou kunnen zeggen dat het de Post-it is van je hersenen. De hoeveelheid informatie die je kunt onthouden is van grote invloed op schoolprestaties en latere carrière. Wanneer je begrijpt hoe het werkgeheugen van een kind werkt kun je het schoolse leren en het concentratievermogen beter begeleiden. Een verbetering van het werkgeheugen kan vooral voor kinderen met een stoornis waar een niet goed functionerend werkgeheugen aan ten grondslag ligt heel praktisch zijn. Dan gaat het om stoornissen als: dyslexie, dyscalculie, spraak- en taalproblemen, motorische ontwikkelingsstoornissen, ADHD en ASS.Dit boek laat zien hoe problemen in een vroeg stadium op te sporen zijn en hoe problemen met het werkgeheugen aangepakt kunnen worden met betere schoolprestaties als resultaat. Door de gedegen theoretische onderbouwing en toegankelijke stijl biedt deze uitgave professionals, ouders en studenten een onmisbare handleiding om leerlingen tot hun recht te laten komen.
Cognitive psychology --- autisme --- leerstoornissen --- Orthopedagogics --- geheugen (mensen) --- dyslexie --- geheugentraining --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Leerproblemen --- Dyslexie --- Rekenstoornissen --- Dyspraxie (DCD) --- ADHD --- Autisme --- Leerstoornissen --- Dyscalculie --- 464 --- Orthopedagogie --- Gezondheid --- Kinderen met leerproblemen --- Geheugenproblemen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Developmental Coordination Disorder --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Lager onderwijs --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Leerprobleem --- Geheugenprobleem --- Leerstoornis --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Neuropathology --- Psycholinguistics --- taalverwerving --- Orthopedagogics --- dysfagie --- taalstoornissen --- leerstoornissen --- orthodidactiek --- #KVHB:Dysfasie --- dysfasie --- kinderen --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Kindergeneeskunde --- Logopedie --- 463.4 --- basisonderwijs --- logopedie --- spraakstoornissen --- Dysfasie --- Dyspraxie (DCD) --- Kinderen --- Spraakproblemen --- Taalontwikkeling --- Taalproblemen --- 376.56 --- Dysfatische stoornissen --- Ontwikkelingsstoornissen --- Taal --- Taalverwerving --- 090225.jpg --- Ontwikkelingsdyspraxie --- Spraakstoornissen ; kinderen --- Pédopsychiatrie --- Pédiatrie --- Orthophonie --- Spraak- en taalgebrekkigen --- Spraakontwikkeling --- Developmental Coordination Disorder --- Ontwikkelingsproblemen --- Kind --- Taalprobleem --- Spraakprobleem --- Ontwikkelingsprobleem --- Ernstige spraak- en taalmoeilijkheden --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Sinds een tiental jaren wordt er meer en meer aandacht besteed aan kinderen met motorische coördinatiestoornissen. DCD (coördinatie-ontwikkelingsstoornis), ook ontwikkelingsdyspraxie genoemd, is niet de stoornis van rekenen, lezen of spelling. Het is de leerstoornis van de motorische vaardigheid. Het gaat hierbij om het handig en bij een normaal tempo kunnen omspringen met alle motorische taken die van een kind op een bepaalde leeftijd verwacht worden.
Motoriek --- Ontwikkelingsdyspraxie. --- Kinderen. --- bewegingsapparaat --- motorische ontwikkeling --- Orthopedagogics --- Kindergarten --- psychomotoriek --- psychomotorische stoornissen --- #KVHB:Dyspraxie --- #KVHB:Motoriek --- #KVHB:Ontwikkelingsstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- mensen met een motorische beperking --- ontwikkelingsdyspraxie --- ontwikkelingsstoornissen --- 415.3 --- kinderen --- motoriek --- 463.5 --- 463.9 --- 464 --- Bewegingsproblemen --- Dyspraxie (DCD, Ontwikkelingsdyspraxie) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Motorische ontwikkeling --- Ontwikkelingsstoornissen --- Diagnostiek --- Dyspraxie (DCD) --- Kinderen --- Motorische problemen --- Ontwikkeling van kinderen --- Ontwikkelingsproblemen --- Therapie --- 376.55 --- Behandelingen --- Dysorthografie --- Hulpverlening --- Motoriek ; kinderen --- Motorische stoornissen --- Motorische vaardigheden --- Ontwikkelingsdyspraxie --- 463 --- 606.4 --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- bewegingsstoornissen --- kinderzorg --- leerstoornissen --- revalidatie --- agressie, emoties, instinct, motoriek en wil --- Lichamelijk gehandicapten --- Overige groepen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: groeistoornissen) --- 362.7 --- 159.99 --- 159.98 --- 365 --- leerstoornissen (ler) --- ontwikkelingsdyspraxie (ler) --- Kleuteronderwijs. Peuteronderwijs --- Orthopedagogiek --- Onhandigheid --- dyspraxie --- DCD. --- Motorisch gehandicapte kinderen --- ADHD --- Developmental Coordination Disorder --- Coördinatieproblemen --- Basiscompetenties --- Lichamelijk gehandicapte kinderen --- Kind --- Kind met een lichamelijke handicap --- Coördinatieprobleem --- Ontwikkelingsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Basisgeletterdheid
Choose an application
De term development coordination disorder (DCD) of ontwikkelingsstoornis van de motorische coordinatie wordt gebruikt om kinderen te beschrijven die thuis of op school problemen hebben met taken die motorische vaardigheid vereisen. Deze kinderen bewegen onhandig, stuntelig, moeizaam, minder gecoördineerd. Het motorische leerproces is bij hen verstoord. Deze stoornis treedt vaak op in combinatie met andere ontwikkelingsstoornissen zoals ADHD, dyslexie en autisme. Er wordt vertrokken van een aantal concrete voorbeelden van kinderen met DCD om de problemen van deze kinderen te verduidelijken. Met diagnostische criteria voor DCD, zoals opgenomen in DSM IV. Deze diagnostische criteria worden ook naar de praktijk vertaald. Onderzoek en behandeling komen aan bod, met bijzondere aandacht voor de schrijfmotorische problemen van deze kinderen. Therapeutische mogelijkheden en beperkingen worden besproken, maar ook het volledige zorgkader wordt geschetst. Een aantal praktische tips voor thuis en op school werden verzameld. De onderliggende mechanismen van DCD zijn nog onvoldoende begrepen. De huidige stand van het wetenschappelijk onderzoek wordt samengevat.
Physiotherapy. Alternative treatments --- motoriek --- kinesitherapie --- ontwikkelingsstoornissen --- motorische ontwikkeling --- schrijfproblemen --- Apraxia --- Flanders (Belgium) --- Psychomotor disorders in children --- DCD --- motorische problemen --- ontwikkelingsproblemen --- psychomotorische ontwikkeling --- 464 --- DCD-syndroom --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- psychomotoriek --- psychomotorische stoornissen --- 415.3 --- DCD (Developmental Coordination Disorder) --- Bewegingsstoornissen (bewegingsproblemen) --- Dyspraxie (DCD) --- Kinderen en adolescenten met een fysieke handicap (spastische kinderen) --- Kinderen --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Motorische problemen --- Ontwikkelingsproblemen --- Personen met een fysieke handicap (lichamelijk gehandicapten, mindervaliden) --- 376.55 --- Behandelingen --- Developmental coordination disorder --- Diagnostiek --- Kinderen met leerproblemen ; basisonderwijs --- Motorische stoornissen --- Motorische vaardigheden --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen --- Ontwikkelingsstoornissen --- 606.4 --- developmental coordination disorder --- kinderen --- kinderpsychiatrie --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- kinderen met leerproblemen --- Uitvoerende functies --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: orthopedagogiek) --- (zie ook: groeistoornissen) --- departement Gezondheidszorg 07 --- motorische stoornissen --- DCD : developmental coördination disorder --- dyspraxie --- Developmental Coordination Disorder --- Zorgverbreding --- Jeugd --- Bewegingsstoornissen --- Motorische stoornis --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Ontwikkelingsprobleem --- Jongere
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|