Narrow your search
Listing 1 - 10 of 250 << page
of 25
>>
Sort by

Dissertation
Seniyai di kalebasac de tenereer en The Gambia Hygiëne in en rond het huis
Authors: --- --- --- ---
Year: 2009 Publisher: Gent : [s.n.],

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Probleemstelling: Hoe kan ik, gedurende mijn buitenlandse stage, bij de bewoners van Kerr Sering een gedragsverandering bekomen op vlak van persoonlijke hygiëne, hygiëne in de keuken en wondverzorging, zodat infecties en ziekten door slechte hygiëne vermeden kunnen worden? In Gambia is er geen leerplicht, waardoor er velen geen kennis hebben over hoe zij het lichaam op een goede manier moeten verzorgen. Organisatie 'Picca' heeft me raad gegeven om iets te doen rond hygiëne, omdat de lokale bevolking hier niets over weet. Ze weten bijvoorbeeld niet hoe ze hun tanden en handen moeten poetsen. Via voorlichting probeer ik aan preventie te doen en hoop ik dat ik een gedragsverandering bekom bij de mensen. Conclusies: Voor mijn afstudeerproject heb ik de bewoners van Kerr Sering, Gambia voorlichting gegeven in verband met persoonlijke hygiëne, hygiëne in de keuken en wondverzorging. Via deze voorlichting heb ik geprobeerd een gedragsverandering te bekomen bij deze mensen, zodat infecties en ziektes omwille van slechte hygiëne vermeden kunnen worden. Het was niet gemakkelijk een onderwerp voor mijn afstudeerproject te kiezen voor mijn eerste bezoek aan de stageplaats. Samen met het project 'Picca' heb ik besloten mijn eindwerk te maken over voorlichting rond hygiëne. Een vreemde taal, een vreemde cultuur en het feit dat je niet altijd onmiddellijk welkom bent bij de lokale bevolking kan voor moeilijkheden zorgen tijdens de weg die je aflegt naar de gedragsverandering. Uiteindelijk kwam ik tot een goede relatie met de lokale bevolking en waren ze me allemaal dankbaar om wat ik hen bijbracht. Toch kan ik niet met zekerheid zeggen dat het doel, namelijk de gedragsverandering, bereikt is. Er zijn zeker wel stappen gezet richting de gedragsverandering, maar voor een echte gedragsverandering, moet je je hier langer mee bezighouden. Als deze sessies worden voortgezet, is de kans groot dat de ouders deze gedragsverandering wel gaan bereiken.

Keywords

Gambia


Dissertation
TUTI PICCHER DEFA WASSING: kleine vogels worden geboren. De ouders van de kinderen van de school Picca in Kerr Sering, Gambia informatie verschaffen rond zwangerschap en babyverzorging, door middel van visualisatie en modelling, met als doel empowerment.
Authors: --- --- --- ---
Year: 2009 Publisher: Gent : [s.n.],

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Probleemstelling: Door de afwezige leerplicht en armoede in Gambia, gaan veel mensen niet naar school. Waardoor analfabetisme en een gebrek aan theoretische informatie heerst onder de bevolking. De organisatie vroeg of ik info momenten wou organiseren, rond zwangerschap en babyverzorging, voor de ouders van de kinderen van de school Picca. Vanuit deze vraag gaf ik in Gambia enkele sessies aan de ouders om empowerment te bereiken. Conclusies: Toekomen in een land, niet veel ouders zien, de cultuur niet kennen, de taal niet spreken, hoog percentage aan analfabetisme en een gebrek aan kennis, maar toch je sessies uitvoeren is een hele opgave. Het was dan ook een heel proces om je sessies in elkaar te knutselen, de cultuur en de bevolking te leren kennen en het uitvoeren van de sessies. Na drie sessies ben ik er niet in geslaagd om de doelstelling empowerment te bereiken. Het was de eerste keer dat dit werd uitgevoerd, wij vormden de brug tussen de lokale bevolking en de organisatie in België. Omdat Picca in de toekomst meer met de ouders wil werken.

Keywords

Gambia


Dissertation
'Semboo' of power zoals in empowerment.
Authors: --- --- --- ---
Year: 2011 Publisher: Gent : [s.n.],

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Probleemstelling: De conclusie is het volgende. Op lange termijn is het project The Pulley mogelijk mits er continuïteit is. De mensen in Gambia staan er voor open en zijn heel enthousiast om nieuwe inzichten en methoden bij te leren. Ook in the college waar de vormingssessies doorgingen staan ze open voor vernieuwing. Door de vormingspakketten te ondersteunen met tal van concrete voorbeelden, maar ook door genoeg variatie en herhaling in de vormingen te steken, is het voor de studenten aantrekkelijker. Op die manier kunnen de studenten informatie uitwisselen met elkaar en van elkaar leren. Tevens is het ook een wisselwerking geweest tussen mezelf en de studenten, waaruit ik veel geleerd heb. Conclusies: De conclusie is het volgende. Op lange termijn is het project The Pulley mogelijk mits er continuïteit is. De mensen in Gambia staan er voor open en zijn heel enthousiast om nieuwe inzichten en methoden bij te leren. Ook in the college waar de vormingssessies doorgingen staan ze open voor vernieuwing. Door de vormingspakketten te ondersteunen met tal van concrete voorbeelden, maar ook door genoeg variatie en herhaling in de vormingen te steken, is het voor de studenten aantrekkelijker. Op die manier kunnen de studenten informatie uitwisselen met elkaar en van elkaar leren. Tevens is het ook een wisselwerking geweest tussen mezelf en de studenten, waaruit ik veel geleerd heb.

Keywords

Gambia


Dissertation
'Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe?' Hoe kan via praktijkgerichte vorming aan hogeschool studente n in de lerarenopleiding in Gambia, een alternatief geïntrod uceerd worden voor de lichamelijke sancties bij het opvoeden en onderwijzen van lagere school kinderen in Gambia?
Authors: --- --- --- ---
Year: 2011 Publisher: Gent : [s.n.],

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Probleemstelling: Aan de hand van verschillende sessies was het mogelijk om enkele alternatieven aan te reiken. Zo kwamen verschillende beloningen aan bod, maar ook enkele alternatieve sancties zoals time-out. De studenten waren erg enthousiast en leergierig. Aan de hand van hun feedback kon ik opmaken dat de methodieken die ik had aangereikt rond belonen en straffen, een hulpmiddel waren om verder aan de slag te gaan als leerkracht. In deze sessies was het wel belangrijk om enkele methodische handvaten te gebruiken, zoals spel en discussie. Deze handvaten zorgden voor interactie en diepgang. Ook een aangepaste begeleidingsstijl zoals het openstaan voor verschillende visie, een houding van respect en het werken met feedback naar en van de studenten. Tenslotte was het hierbij belangrijk om voor continuïteit te zorgen. Zo kunnen de studenten deze methodieken verder gebruiken en zet het project, ‘the Pulley’, zich voort. Dit deed ik aan de hand van hand-outs en een spelenbundel. Tenslotte werden de Engelstalige versies van de sessie doorgegeven aan een docente aan de hogeschool in Gambia. Zo kan zij deze sessies verder zetten. Conclusies: Aan de hand van verschillende sessies was het mogelijk om enkele alternatieven aan te reiken. Zo kwamen verschillende beloningen aan bod, maar ook enkele alternatieve sancties zoals time-out. De studenten waren erg enthousiast en leergierig. Aan de hand van hun feedback kon ik opmaken dat de methodieken die ik had aangereikt rond belonen en straffen, een hulpmiddel waren om verder aan de slag te gaan als leerkracht. In deze sessies was het wel belangrijk om enkele methodische handvaten te gebruiken, zoals spel en discussie. Deze handvaten zorgden voor interactie en diepgang. Ook een aangepaste begeleidingsstijl zoals het openstaan voor verschillende visie, een houding van respect en het werken met feedback naar en van de studenten. Tenslotte was het hierbij belangrijk om voor continuïteit te zorgen. Zo kunnen de studenten deze methodieken verder gebruiken en zet het project, ‘the Pulley’, zich voort. Dit deed ik aan de hand van hand-outs en een spelenbundel. Tenslotte werden de Engelstalige versies van de sessie doorgegeven aan een docente aan de hogeschool in Gambia. Zo kan zij deze sessies verder zetten.

Keywords

Gambia


Dissertation
Jong gespeeld is oud geleerd. De introductie van de methodiek 'agogisch spel' in een kleuterschool in Gambia.
Authors: --- --- --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : [s.n.],

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Probleemstelling: Toen ik voor het eerst geconfronteerd werd met het lesgeven aan de kleuters in de Picca Nursery School, was ik ontsteld. Het onderricht was enkel afgestemd op het verwerven van kennis en het steeds herhalen van de leerstof. De kleuters leerden de materie van buiten, zonder enige vorm van inzicht. Als de kleuters een toepassing kregen, konden ze die meestal niet oplossen. Nochtans waren de leerkrachten gemotiveerd en enthousiast, maar hun aanpak was weinig efficiënt.Daarom koos ik ervoor om te zoeken naar mogelijkheden om het aanbod via een methodiek te vergoten en creatieve werkvormen te implementeren. Ik opteerde voor "agogisch spel", een methodiek waarin je vier spelvormen terugvindt: beeldend creëren, educatief spel, drama en muziek. Door verschillende activiteiten te organiseren rond deze vier spelvormen, wou ik de leerkrachten laten inzien dat de kleuters meer gebaat zijn bij een spelende aanpak van lesgeven. Conclusies: De creatieve en speelse werkvormen waren een groot succes, zowel bij de kleuters als bij de leerkrachten. De kleuters volgden de lessen aandachtig mee en gingen helemaal op in de activiteiten; ze beleefden er plezier aan, maar tegelijkertijd leerden ze bij. Ik zorgde er steeds voor dat de opdrachten aansloten bij hun mogelijkheden en hun interesses en dat er genoeg uitdaging in zat. In plaats van bijvoorbeeld de verschillende soorten dieren van buiten te leren, organiseerde ik spelletjes rond het thema ‘dieren’. De kinderen leerden effectief veel sneller bij door de speelse en creatieve manier van lesgeven. De leerkrachten werden steeds intensief betrokken bij al mijn activiteiten. Hun mening was voor mij zeer belangrijk, ze werden vooraf ingelicht over de activiteit die ik zou geven, legde hen de opdracht uit en deed bepaalde zaken voor. Dit zorgde ervoor dat ze de positieve effecten van het spelend leren inzagen en zelf tot de conclusie kwamen van de voordelen van de methodiek ‘agogisch spel’.’ En deze opzet is, dankzij de voorzichtige en subtiele aanpak gelukt.Er is een grote kans op de continuïteit van mijn project, maar ik moet ook realistisch blijven. Het organiseren van speelse en creatieve activiteiten vergt veel voorbereidingswerk, buiten de reguliere lesuren. Dit is uiteraard niet altijd vanzelfsprekend voor de leerkrachten. Hopelijk putten ze moed uit de transformatie van de "creative room" tot een aangenaam en stimulerend lokaal en raadplegen ze als ondersteuning regelmatig de map die ik hen gegeven heb met al de opdrachten en werkvormen in, om zelf creatief te blijven lesgeven.

Keywords

Gambia


Dissertation
'Meester, je doet me pijn!'.
Authors: --- --- --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : [s.n.],

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Probleemstelling: Mijn stage speelde zich af in het buitenland, namelijk in drie verschillende scholen in Gambia. Hoewel leerkrachten er geen fysieke bestraffing meer mogen gebruiken in de schoolcontext, worden fysieke bestraffingen toch nog steeds toegepast in de scholen. Meermaals zag ik hoe de kinderen stokslagen kregen van hun leerkracht. Al snel bleek dat een gebrek bij de leerkrachten aan informatie over alternatieve straffen bijdraagt tot het continueren van deze handelingen. Dit bracht me bij de volgende probleemstelling:“Op welke manier kan ik aan de studenten lerarenopleiding in de Gambiaanse college alternatieven voor fysieke bestraffing aanbieden, opdat ze deze inzichten toepassen wanneer ze in het werkveld staan?”Ik wou nagaan of vormingen over ‘straffen en belonen’ bijdragen tot een mentaliteitsverandering van leerkrachten in opleiding. Mijn doelstelling hierbij was om tot een vormingspakket te komen, dat ik wou implementeren in het curriculum van een leraar in opleiding. Conclusies: De Gambiaanse leraren in opleiding, die proefkonijn waren bij mijn vormingen over 'straffen en belonen' zijn leergierig, enthousiast en ontvangen elke vorm van hulp met open armen. Toch was het bespreken van alternatieven straffen voor fysieke bestraffing geen gemakkelijke zaak. Open staan voor ieders mening en rekening houden met andermans waarden en normen, was van belang om aanwezige weerstand weg te werken. Doorheen de vormingen, merkte ik een ombuiging in de mening van de studenten. Aan de hand van de feedback die ik kreeg bij het geven van mijn vormingen, kreeg mijn vormingspakket vorm. Dit voorgelegd aan de departementshoofden van de EPS-opleiding, werd er besloten om dit vormingspakket, op te nemen in het curriculum.

Keywords

Gambia


Dissertation
Contextueel werken in Gambia. Hoe introduceer ik methodieken van De Katrol in de thuiscontext van leerlingen uit het basisonderwijs en studenten lerarenopleiding in Gambia?
Authors: --- --- --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : [s.n.],

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Probleemstelling: Hoe introduceer ik methodieken van De Katrol in de thuiscontext van leerlingen uit het basisonderwijs en studenten lerarenopleiding in Gambia? Conclusies: Gedurende mijn buitenlandse stage in Gambia heb ik getracht een aanzet te geven tot het overdragen van de methodieken van De Katrol van de schoolse context van leerlingen uit het basisonderwijs en studenten lerarenopleiding naar hun thuiscontext. Hierbij ben ik contextueel, structureel, systeemgericht, outreachend, en volgens de cognitieve leertheorie te werk gegaan. De rode draad doorheen mijn werk wordt bijgevolg gevormd door de thema's straffen en belonen, empowerment, betrokkenheid, participatie, talenten en gave gebieden. Ik ging hier allereerst mee aan de slag in mijn gastgezin door het aanbieden van huiswerkbegeleiding volgens de cognitieve leertheorie en opvoedingsondersteuning naar analogie met contextuele hulpverlening. Ook in het plaatselijke jeugdcentrum werkte ik samen tot het opzetten van educatieve programma's, waarbij voornamelijk oureachend te werk gegaan werd. In de hogeschool waarop ik vormingen gaf over straffen en belonen, gaf ik de studenten de opdracht om aan de hand van een checklist huiswerkbegeleiding te geven aan de kinderen van hun familie of aanverwanten en vrienden. In de kleuter- en lagere school heb ik voornamelijk gewerkt rond de talenten en gave gebieden van de leerlingen.

Keywords

Gambia


Book
The lantern festival in Senegambia
Author:

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Gambia


Book
Gambia
Author:
Year: 1965 Volume: 32 Publisher: Bonn : K. Schroeder,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Gambia


Book
Michael Tomkinson's Gambia
Author:
ISBN: 9780905500713 0905500717 Year: 1987 Publisher: Hammamet, Tunisia: Michael Tomkinson Pub.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Gambia --- Gambia

Listing 1 - 10 of 250 << page
of 25
>>
Sort by