Narrow your search
Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Pensées neuves sur le cours de religion
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9782873243517 2873243511 Year: 2009 Volume: 3 Publisher: Bruxelles Lumen Vitae

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dans nos sociétés, on s'interroge sur la pertinence, et donc les finalités, d'une éducation religieuse dans le cadre de l'école. La situation est variable d'un pays à l'autre et est fonction de l'état des relations entre les institutions religieuses et le pouvoir politique qui est porteur de telle ou telle idéologie en la matière. On peut toujours vouloir, par parti pris, imposer la réduction du religieux à la sphère privée, mais les faits sont là : les religions occupent à nouveau une place importante dans l'espace public, et donc à l'école. Au-delà de ces querelles sur la fonction de la religion dans la vie d'une société, c'est une profonde mutation culturelle qui interroge de l'intérieur l'éducation religieuse, qu'elle prenne la forme d'une initiation, d'un cours, d'une recherche de sens ou d'un travail sur les options de vie. Ce qui affecte au quotidien le cours de religion, c'est l'hétérogénéité, en termes de vécu biographique, de ses destinataires. Cela s'explique par l'inversion du rapport à la vérité. Au lieu que le sujet s'inscrive petit à petit dans une tradition commune qui le précède, c'est aujourd'hui le sujet qui se construit une tradition et donc une vérité de vie. Quelle est encore dans un groupe, une classe, la base d'expérience commune sur laquelle construire ensemble une démarche? Sommes-nous condamnés à l'individualisation et à la fragmentation des parcours d'apprentissage ? Cela questionne la possibilité même d'une éducation religieuse dans le cadre scolaire où on progresse nécessairement en groupe-classe. Est-il possible, et à quelles conditions, de poursuivre à l'école une tâche qui nécessite un tel accompagnement personnalisé ? Ou bien est-on acculé à modifier les objectifs et le contenu du cours de religion? Bref, assurer une éducation religieuse, avec l'impact existentiel que cela implique, est-ce encore pertinent à l'école? D'autre part, est-il possible de concilier confessionnalité et pluralisme?.


Book
Inclusive religious education : international perspectives
Authors: ---
ISBN: 9783643903556 3643903553 Year: 2014 Volume: 12 Publisher: Wien Lit

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

To what extent is diversity perceived and recognized as a resource in contemporary religious education in schools and congregations? What happens with children and their teachers when classrooms shift into inclusive learning communities, where all are invited to learn from their abilities and vulnerabilities? This book offers theoretical and empirical insights into the complex domain of inclusive religious education. It brings together scholars working on the intersection of theological, educational, and disability studies.

Animer une équipe en catéchèse.. 2, L'adolescent et la foi de l'Eglise : 12-16 ans
Authors: --- ---
ISBN: 2227910399 9782227910393 Year: 1990 Publisher: Paris: Le Centurion,


Book
Theologisieren mit Kindern
Authors: --- ---
ISBN: 3170170937 Year: 2002 Publisher: Stuttgart Kohlhammer

Animer une équipe de catéchèse.. 1, L'enfance : 4-12 ans
Authors: --- --- ---
ISBN: 2227910275 9782227910270 Year: 1989 Publisher: Paris: Le Centurion,


Book
Teaching religion, teaching truth : theoretical and empirical perspectives.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9783034308182 3034308183 Year: 2012 Volume: 1 Publisher: Bern Lang


Book
Religionspädagogische Rekonstruktionen : wie Jugendliche glauben können
Author:
ISBN: 3766805355 9783766805355 Year: 1977 Volume: 3 Publisher: Stuttgart Calwer

Inspiring faith in schools : studies in religious education.
Authors: --- ---
ISBN: 9780754660316 0754660311 Year: 2007 Publisher: Aldershot Ashgate

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inspiring Faith in Schools addresses the privileging of secularism that appears to affect RE in countries influenced by modern western thought. The authors argue that a more engaging form of RE would emerge if religious life were to inhabit centre stage. Currently religious faith is made to hover in the wings awaiting the call to face the inquisitorial challenge of the modern day enquirer. The consequent relationship between pupil and the Divine as the purpose of study is then already intrinsically irreligious, as indicated in the Book of Job by putting God in the dock, whereas it is the pupil who should be (cross-)examining his or her life. What are the ways of exciting and engaging the young so that they begin to entertain the possibility of religious life as a genuine option for themselves? Leading scholars in philosophy and theology from the UK, Australia, Canada and the USA come together to address these questions together with RE experts. Marius Felderhof writes an Afterword summing up the challenges faced by such a re-visioning of RE.


Book
New perspectives on religious and spiritual education
Authors: ---
ISBN: 3830927002 9783830927006 Year: 2012 Volume: 4 Publisher: Münster Waxmann


Book
A hermeneutics of religious education
Author:
ISBN: 9781441114426 1441114424 9781441119094 9781441136565 Year: 2015 Publisher: London Bloomsbury Academic

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

What does it mean to understand a religion?How should the concept of truth be addressed in the contemporary classroom?What is the proper subject matter of religious education and how does it relate to other subjects and the school curriculum as a whole?Despite the prevalence of literature on these subjects, these issues are far from resolved and consequently the place and nature of religious education in our schools is precarious and confused. A Hermeneutics of Religious Education argues that although the tradition of philosophical hermeneutics has transformed both educational thought and the academic discipline of religious studies, the literature of religious education pedagogy has paid only limited attention to these developments. To engage with them fully entails a transformation of our understanding of religious education and its importance in a curriculum of the twenty-first century.

Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by