Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: Een corpus samenstellen van 1600 zinnen en onderzoek doen naar de eerstezinsplaats van deze 1600 zinnen. Middelen: Vakliteratuur. Functionele analyse en onderzoek topic-focus. Resultaten: In 60 % van de zinnen staat het subject ( bepaald, meestal soortnaam) vooraan. Dit subject komt meestal overeen met de topic van de zin (= uitgangspunt, reeds gekende informatie). Naast het subject komt meestal een adverbiale satelliet ( vooral van tijd) vooraan te staan. In het overgrote deel van de zinnen staat er een element vooraan dat de topic van de zin is. De focus ( nieuwe info) komt zelden vooraan te staan.
Contrastieve studie. --- Eerstezinsplaats. --- Focus. --- Frans. --- Grammaticale studie. --- Informatieverdeling. --- Nederlands. --- Thema-rhema-principe. --- Topic.
Choose an application
Doelstelling: Vergelijkende studie van demonstratieve elementen in het Nederlands, het Frans en het Spaans. Beschrijving en onderzoek. Middelen: Er werden vooral grammaticaboeken geraadpleegd. Een corpus werd samengesteld op basis van tekstmateriaal van twee teksttypes: narratieve en instructieve teksten. Resultaten: De keuze van het juiste demonstratieve element is niet zo eenvoudig als vele grammatica's laten blijken. Het begrip " afstand" is niet bepalend voor de keuze van het juiste demonstratieve element. Het zijn enkele grammaticale functies en functies die afhangen van de teksttype die de keuze beïnvloeden van het geschikte demonstratieve element.
Contrastieve studie. --- Demonstratieve elementen. --- Frans. --- Fysieke afstand. --- Grammaticale studie. --- Nederlands. --- Referentiële afstand. --- Spaans. --- Teksttype. --- Vergelijkende studie.
Choose an application
Doelstelling: Een vergelijkende studie van de verschillende vormen en gebruiksfuncties van de demonstratieve elementen in het Nederlands, het Spaans en het Engels. Middelen: Grammaticaboeken, woordenboeken. Eigen onderzoekscorpus op basis van twee tekstsoorten: narratieve en instructieve tekst. Resultaten: De keuze van een bepaalde demonstratieve klasse, namelijk dichtbij of veraf, varieert naargelang een bepaalde tekstsoort, naargelang de taal waarin ze voorkomen, enz.
Aanwijzende voornaamwoorden. --- Contrastieve studie. --- Demonstrativa. --- Engels. --- Gebruiksfuncties demonstratieve elementen. --- Grammaticale studie. --- Nederlands. --- Spaans. --- Vergelijkende studie. --- Vormen demonstratieve elementen.
Choose an application
Doelstelling: Een vergelijking tussen de plaats in de zin van adverbiale satellieten van tijd en van plaats in het Frans en in het Nederlands. Uitzoeken waarom ze op die plaats gaan staan. Middelen: Aan de hand van een corpus. Franse zinnen worden in het Nederlands vertaald en worden geëvalueerd. Resultaten: De plaats van de adverbiale satelliet is in 90% van de gevallen dezelfde in het Frans als in het Nederlands. In twee gevallen echter kan de plaats van de satelliet niet behouden worden: de adverbiale satellieten die zich in het Frans tussen het onderwerp en het werkwoord bevinden en zij die zich in het Frans tussen de twee delen van het werkwoord plaatsen, zullen in het Nederlands bijna altijd een andere plaats innemen. Voor de rest zijn de verschillen tussen de zinsplaats in het Frans en in het Nederlands miniem.
Adverbiale satelliet van plaats. --- Adverbiale satelliet van tijd. --- Adverbiale satelliet. --- Contrastieve studie. --- Corpus. --- Frans. --- Grammaticale studie. --- Nederlands. --- Zinsplaatsen.
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|