Listing 1 - 10 of 724 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In de discussie over de multiculturele samenleving wordt het belang van het onderwijs als voorwaarde voor volwaardig burgerschap meer dan ooit gepropageerd. Ondanks de vele inspanningen blijft het Vlaamse onderwijs worstelen met de vraag hoe het beter zou kunnen omgaan met sociale en culturele ongelijkheid. Het is één van de grote pijnpunten dat de democratisering van het onderwijs aan de etnische minderheden lijkt voorbij te gaan. Het debat hierover blijft echter vaak in algemeenheden steken of laat gepolariseerde ideologisch gekleurde stellingnamen zien. Om dit te overstijgen moet de discussie over beleidsvorming gevoed worden door wetenschappelijke feitenkennis en argumenten. Dit boek wil op dit punt een bijdrage leveren. De Stichting Gerrit Kreveld heeft het thema onderwijs in de immigratiesamenleving ter harte genomen en hieromtrent mensen met expertise samengebracht onder meer in een colloquium, in rondetafelgesprekken en in deze publicatie. De onderzoekers uit verschillende vakgebieden die in het boek aan het woord zijn, werpen een licht op de huidige stand van het wetenschappelijk onderzoek over allochtonen en diversiteit in het Vlaamse onderwijs. De volgende facetten komen aan bod: doorstroom en uitstroom van allochtone leerlingen, deelname aan levenslang en levensbreed leren, het vraagstuk van etnische segregatie, juridische kwesties inzake instroom en spreiding van leerlingen, de relatie tussen taal en achterstandbestrijding, leerlingenparticipatie, comprehensief secundair onderwijs en meertalig onderwijs. Het boek richt zich tot alle onderwijsbetrokkenen: onderzoekers, beleidsverantwoordelijken, terreindeskundigen in het onderwijsveld en de ruime diversiteitsector.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Vergelijkende beschrijvingen van de dagelijkse praktijk op vier basisscholen.
Intercultureel onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Intercultureel onderwijs. --- Kleuteronderwijs.
Choose an application
Didactiek. --- Intercultureel onderwijs. --- Onderwijsmanagement. --- intercultureel onderwijs.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
This book considers the many and often controversial debates about the theoretical underpinning, ideological positioning and political significance of intercultural learning in and for the European youth field. Its starting point is the current de-politicisation of intercultural learning in the field, which sees it as a central approach. Contributors challenge the elevation of intercultural dialogue to panacea for all societal problems from civil war to educational failure, the problematic position of notions of culture at the heart of intercultural learning practice and much of the accepted wisdom on the purposes, contents, approaches and methods of intercultural learning and on the competences required of those delivering it. In an attempt to breathe new life into what is criticised as a stagnant debate, this book asks all those concerned with political education and intercultural learning to rethink where they stand in relation to the theoretical foundations and basic principles of an educational practice that seems to be in need of radical re-politicisation if it is to live up to the contemporary challenges putting its mobilisational capacity to the test.
Listing 1 - 10 of 724 | << page >> |
Sort by
|