Listing 1 - 10 of 45 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Lesgeven in het hoger onderwijs gaat veel verder dan alleen kennisoverdracht. Docenten worden geacht te kunnen prikkelen, spiegelen, belonen, afremmen én worden geacht creatieve interventies te bedenken. Ook wordt verwacht dat zij af kunnen stemmen in teams, nadenken over hun eigen loopbaan en als afstudeerbegeleiders op één lijn komen. Dat alles moet volgens de kwaliteitseisen van de overheid en van de hogescholen en universiteiten zelf zijn. Opgebouwd uit veertien aparte hoofdstukken volgt *DOCENT!* dé actuele themas uit het hoger onderwijs. Denk aan: starten als docent, voorbereiden van colleges en andere bijeenkomsten, studieloopbaanbegeleiding, maken van studiehandleidingen en geven van feedback. Bovendien gaat het boek in op instellingsbrede onderwerpen, zoals toetsing en kwaliteitszorg. Elke paragraaf behandelt een thema uit de onderwijspraktijk en bevat bijbehorende verwerkingsopdrachten. Ook worden er veel direct toepasbare tips, schemas en praktijkopdrachten gegeven.
Didactics --- HO (hoger onderwijs) --- kennisoverdracht --- didactiek --- lesgeven
Choose an application
School management --- kennisoverdracht --- kennismaatschappij --- onderwijsbeleid --- onderwijsvernieuwing
Choose an application
Geschiedenis van de kennisoverdracht vanaf de klassieke oudheid tot en met de renaissance in zeven belangrijke steden.
905.1 --- wetenschapsgeschiedenis --- kennisoverdracht --- cultuurgeschiedenis - algemeen --- Science --- World history
Choose an application
Teaching --- Information systems --- education --- media --- kennisoverdracht --- media --- multimedia --- onderwijs
Choose an application
Kennisoverdracht. --- Naturwissenschaften. --- Science, Medieval. --- Weltbild. --- Wetenschap. --- Beaujouan, Guy. --- Geschichte 1000-1500.
Choose an application
Didactic strategies --- Organization theory --- kennisoverdracht --- sociale netwerken --- e-learning --- didactische processen
Choose an application
Cognitive psychology --- Didactics of social education --- kennisoverdracht --- orthopedagogiek --- probleemoplossend denken --- competenties --- creativiteit
Choose an application
Leren in vijf dimensies vormt de praktijkuitwerking van jarenlang wetenschappelijk onderzoek naar leren en onderwijzen. De Amerikaanse onderzoeker Robert J. Marzano ontwierp een praktisch model, Dimensions of learning, waarin hij de nieuwe inzichten uit de leertheorie vertaalde naar praktische instrumenten waarmee docent, docent in opleiding en leerling aan de slag kunnen. Het model onderscheidt vijf dimensies, die samen complexe leerprocessen beschrijven:1. zin in leren krijgen: motivatie;2. nieuwe kennis verwerven en integreren in wat je al weet;3. die nieuwe kennis verbreden en verdiepen;4. met die kennis onderzoek doen;5. eisen stellen aan jezelf: reflectie.Leren in vijf dimensies is een volledig op de Nederlandse situatie toegespitste bewerking voor de moderne lespraktijk in het voortgezet onderwijs.In deze geheel herziene achtste editie is de volgorde waarin de dimensies worden behandeld aangepast. Het boek begint met de drie kerndimensies ? Dimensies 2, 3 en 4 ? en vervolgens pas 1 en 5. Hiermee volgt de herziening Marzano (2019; 2017) en wordt recht gedaan aan het uitgangspunt dat de drie kennisdimensies de harde kern van het onderwijs vormen.In Dimensie 2 zijn nieuwe werkvormen verwerkt, vooral werkvormen die rekening houden met nieuwe praktijken als retrieval practice en formatieve evaluatie. In de bespreking van het aanleren van vaardigheden is er nu ook aandacht voor het aanleren van complexe vaardigheden die bestaan uit meerdere ?kleinere? vaardigheden. Ook Dimensies 1, 3 en 4 zijn aangevuld met extra voorbeelden. Dimensie 5 betreft eisen stellen aan de manier waarop je leert en is aangevuld met meerdere ?habits of mind?. Hij bevat een uitwerking van de complexe vaardigheid t reflecteren?.De Inleiding stelt vragen bij lijstjes van effectieve onderwijsaanpakken. Wietske Miedema bespreekt de foute aanname dat onderwijsonderzoek ooit een lijst van lesaanpakken zou kunnen opleveren die het leren van leerlingen zouden kunnen garanderen. Alleen onderwijsaanpakken in onderlinge samenhang, en dan alleen nog in de juiste context en met de juiste randvoorwaarden, en ook nog op de juiste manier uitgevoerd, zouden dat kunnen. In deze bespreking passeren meerdere lijstjes de revue.Deze nieuwe editie van Leren in Vijf Dimensies leunt net als eerdere drukken zwaar op de praktijk van co-auteur Wietske Miedema, die als lerarenopleider in zowel het tweedegraads- als het eerstegraadsgebied honderden studenten heeft begeleid en met hen heeft gezocht naar werkzame aanpakken en werkvormen. De beste daarvan zijn in dit boek opgenomen.https://www.uitgeverijvangorcum.nl/onderwijs/100-499_Leren-in-vijf-dimensies
Didactics --- Secondary education --- kennis --- motivatie --- reflectie (psychologie) --- kennisoverdracht --- didactiek --- SO (secundair onderwijs) --- didactische werkvormen --- Secundair onderwijs --- Nederland --- Didactiek --- Leerproces
Choose an application
Cognitive psychology --- Social psychology --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Didactics of social education --- studiemotivatie --- kennisoverdracht --- orthopedagogiek --- leerlingenbegeleiding --- studieproblemen
Choose an application
De C in ICT staat voor communicatie, maar een specialist in communicatietechnologie is niet direct een communicatiespecialist. Interpersoonlijke vaardigheden voor de ICT speelt in op de groeiende behoefte aan het aanleren en verbeteren van de communicatieve vaardigheden bij deze beroepsgroep. De moderne ICT'er is een multi-inzetbare specialist, die een brug moet slaan tussen mens en techniek. Het boek is verdeeld in drie delen (communicatieve, interpersoonlijke en persoonlijke vaardigheden), met in elk deel bijbehorende vaardigheden. De drie delen kunnen achtereenvolgend bestudeerd worden of los van elkaar, als naslagwerk. De vaardigheden die aan bod komen zijn onder andere het schrijven van rapporten, samenwerken en presenteren. Daarnaast wordt ingegaan op de communicatieprocessen rond de implementie van nieuwe ICT-systemen, IT-audits en projectmanagement. Praktijkvoorbeelden en situatieschetsen illustreren de theorie. Door middel van voorbeelden uit het werkveld is deze editie van Interpersoonlijke vaardigheden voor de ICT nog meer toegespitst op de ICT-sector. Daarnaast is het deel over communicatieve vaardigheden uitgebreid en gaat dieper in op de besproken theorie. Ten slotte zijn de voorbeelden geactualiseerd en is de inhoud aangepast aan de hedendaagse communicatievormen. Dankzij Pearson XTRA, met onder andere videomateriaal en verdiepende opdrachten, is dit een onmisbaar boek voor iedere ICT-student. Dit boek is geschreven voor studenten in het hoger onderwijs die een ICT-opleiding volgen.
teamwork --- communicatievaardigheden --- Sociology of occupations --- interpersonele communicatie --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- kennisoverdracht --- 005.57 --- informatie --- teamwerk --- Communicatie --- samenwerkingsvaardigheden --- communicatie --- Communicatiemiddelen --- Communicatieve vaardigheden --- Samenwerking
Listing 1 - 10 of 45 | << page >> |
Sort by
|