Narrow your search
Listing 1 - 10 of 47 << page
of 5
>>
Sort by

Book
Patrick V.
Authors: ---
ISBN: 9068225979 Year: 1998 Publisher: Hasselt Clavis

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
En toen was ik de helikopter : het vertellen van verhalen in de klas
Authors: --- ---
ISBN: 9053330518 Year: 1991 Publisher: Amsterdam Prometheus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In En toen was ik de helikopter beschrijft de vermaarde Amerikaanse pedagoge Vivian Gussin Paley aan de hand van een aantal praktijkgevallen hoe kinderen die om wat voor redenen dan ook sociaal geïsoleerd zijn, met veel geduld en inzet normaal functionerende mensen worden. De school vormt daarbij, letterlijk en figuurlijk, de plaats waar die socialisatie tot stand komt. Het vertellen van verhalen is daarbij een belangrijk hulpmiddel. De kinderen worden de hoofdpersonen in het verhaal, gaan actief deelnemen en raken zo geleidelijk uit hun isolement, waardoor ze na verloop van tijd in staat zijn op ongedwongen en spontane wijze met andere kinderen om te gaan.


Book
Creatieve oplossingen bij gedragsproblemen op school.
Authors: ---
ISBN: 9044112023 Year: 2001 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen kunnen op school problematisch gedrag vertonen. De school en vooral de leerkracht in de klas moet daar wat mee. Dit boek levert ideeën en praktische methoden aan om met situaties waarin mensen binnen het onderwijs meer dan eens vastlopen, om te gaan. Vaak hebben gedragsof emotionele probIemen van leerlingen te maken met gezinsof persoonlijkheidsfactoren. Leerkrachten kunnen daar meestal niet veel aan doen. Maar ze moeten nu eenmaal wel uit de voeten kunnen met storend gedrag, of het veranderen, ongeacht wat de oorzaak ervan is. Dit boek houdt zich dan ook bezig met wat er meteen in de praktijk gedaankan worden. De hier beschreven methoden zijn te gebruiken in de klas, bij het begeleiden van leerkrachten, in hulpverleningsgesprekken, bij het uitstippelen van schoolstrategieën enz. Omdat leerkrachten en andere medewerkers van een school vaak krap in hun tijd zitten, is de behoefte aan snelwerkende manieren om problemen het hoofd te bieden groot. Dit boek geeft precies een dergelijke manier van werken aan.


Book
Gedragsproblemen op de basisschool : een opleidings- en praktijkboek
Authors: --- ---
ISBN: 902550034X Year: 1988 Publisher: Nijmegen Dekker & van de Vegt


Book
Pedagogische verwaarlozing en orthopedagogiek : opvoeding, behandeling, personeelsbegeleiding, management
Author:
ISBN: 9053503862 Year: 1995 Volume: 10 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een kind heeft recht op opvoeding. Wanneer er niet wordt opgevoed zodra dat nodig is, is er sprake van pedagogische verwaarlozing. Eerst analyseert de auteur het verschijnsel pedagogische verwaarlozing. Dan licht hij uitgebreid de diagnose en de behandeling toe. Ook de supervisie van de hulpverleners en hetmanagement van hulpverlende instellingen komen aan bod.


Book
Doorgaan totdat je niet meer kunt? Onderzoek naar aanleiding van de motie-Lambrechts, Kortram en Ross-van Dorp over de voorzieningen voor leerlingen die (tijdelijk) nioet meer op school terecht kunnen
Authors: --- ---
ISBN: 9044111205 Year: 2001 Publisher: Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ieder jaar worden er talloze leerlingen tijdelijk of permanent verwijderd van hun school voor voortgezet onderwijs. Aanleiding voor het (tijdelijk) verwijderen van leerlingen is in het algemeen het gedragspatroon dat in wisselwerking tussen leerling en professionals op school wordt ontwikkeld. Dit boek gaat in op de problematiek van scholen en leerlingen met betrekking tot (tijdelijke) verwijdering. Wat doen scholen om leerlingen binnen schoolondersteuning aan te bieden? Welke verantwoordelijkheden hebben de leerlingen zelf op dit vlak? Welke ondersteuning wordt er aan deze leerlingen geboden wanneer zij eenmaal van school zijn verwijderd? Vindt de ondersteuning plaats vanuit een samenhangend geheel van voorzieningen? De resultaten van dit onderzoek zijn relevant voor zowel het onderwijsbeleid als de praktijk van scholen en begeleidingsinstellingen en -projecten. (Bron: covertekst) Ieder jaar worden er talloze leerlingen tijdelijk of permanent verwijderd van hun school voor voortgezet onderwijs. Aanleiding voor het (tijdelijk) verwijderen van leerlingen is in het algemeen het gedragspatroon dat in wisselwerking tussen leerling en professionals op school wordt ontwikkeld. Dit boek gaat in op de problematiek van scholen en leerlingen met betrekking tot (tijdelijke) verwijdering. Wat doen scholen om leerlingen binnen schoolondersteuning aan te bieden? Welke verantwoordelijkheden hebben de leerlingen zelf op dit vlak? Welke ondersteuning wordt er aan deze leerlingen geboden wanneer zij eenmaal van school zijn verwijderd? Vindt de ondersteuning plaats vanuit een samenhangend geheel van voorzieningen? De resultaten van dit onderzoek zijn relevant voor zowel het onderwijsbeleid als de praktijk van scholen en begeleidingsinstellingen en -projecten. (Bron: covertekst)


Book
Zorgenkinderen : omgaan met opvoedingsproblemen.
Author:
ISBN: 902631714X Year: 2001 Publisher: Amsterdam Ambo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoewel de opvoeding van de meeste kinderen uiteindelijk leidt tot gezonde volwassen persoonlijkheden, kampen veel ouders met opvoedingsproblemen. Meestal zijn deze problemen tijdelijk en niet zo ernstig, soms gaat het om heel hardnekkige problemen met een zorgwekkende prognose. In Zorgenkinderen behandelt Juliaan van Acker een breed scala van opvoedingsproblemen. Deze variëren van problemen met peuters die vreselijk lastig zijn, slaapproblemen, eetstoornissen, hyperactiviteit en angstproblemen hebben, tot opstandig en brutaal gedrag van pubers en zelfs jeugdcriminaliteit. Extra aandacht wordt besteed aan problemen in allochtone gezinnen en aan ouders die problemen hebben met de kinderbescherming. Aan de hand van vele voorbeelden uit zijn praktijk als therapeut en op basis van zijn kennis als pedagoog laat Van Acker zien hoe iets aan deze problemen gedaan kan worden. Kernthema's in zijn behandelmethode zijn: het niet diskwalificeren van de ouders, het werken aan de concrete problemen uit het gewone dagelijkse leven, samenwerking met het gezin en met de school, volharding, behandeling op maat van het gezin en er rekening mee houden dat elk gezin en elk kind uniek is.


Book
Tel dan eerst even tot tien : voorkomen van agressief gedrag
Author:
ISBN: 906508455X Year: 2000 Publisher: Amersfoort CPS


Book
Een eerlijke kans : basisonderwijs voor kinderen in kansarmoede
Authors: ---
ISBN: 9789401417143 Year: 2014 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Weg met de clichés over kansarme kinderen in de lagere school Luisteren naar kansarme kinderen zelf, is het vertrekpunt om hen echt vooruit te helpen. Wie aan leerkrachten vraagt hoe ze kijken naar kinderen in kansarmoede, krijgt vooral structurele kenmerken als antwoord: voedseltekort, weinig geld, bedreigde gezondheid, ... Wie luistert naar hoe de kansarme zijn basisschool heeft ervaren, krijgt een ander verhaal: verstoorde identiteitsontwikkeling, stress, cognitieve dysfuncties, ... Via getuigenissen en bevragingen toont dit boek het verschil in thema's tussen beide belevingswerelden. Het diept uit welke thema's er echt toe doen voor de betrokkenen en geeft een leidraad om aan de slag te gaan.


Multi
Van kansarm naar kansrijk? : studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kinderen uit kwetsbare gezinnen
Author:
ISBN: 9789044123968 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leven in armoede ontneemt kinderen en jongeren kansen om volwaardig te participeren aan de maatschappij. Sociale uitsluiting begint al van in de vroege kinderjaren en zet zich door in de schoolse loopbaan. Kinderen uit kwetsbare gezinnen hebben het moeilijker dan andere kinderen om een diploma of getuigschrift te behalen. Ze participeren minder vlot in de maatschappij en ze blijven in de armoedespiraal vastzitten. Armoede is een complexe werkelijkheid, die niet altijd in te passen valt in de bestaande hulpverleningsmodellen. De Katrol heeft als doel aan huis studie- en opvoedingsondersteuning te geven aan jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen en hun ouders. Deze studie- en opvoedingsondersteuning gebeurt door hogeschoolstudenten uit sociaal - agogische richtingen en de lerarenopleiding.

Listing 1 - 10 of 47 << page
of 5
>>
Sort by