Listing 1 - 10 of 47 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
465 --- affectie --- gedragsstoornissen --- hechting (psychologie) --- instellingen --- jeugddelinquentie --- kindermishandeling --- literatuur --- probleemgedrag --- Bijzondere jeugdbijstand --- Fiction --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen
Choose an application
In En toen was ik de helikopter beschrijft de vermaarde Amerikaanse pedagoge Vivian Gussin Paley aan de hand van een aantal praktijkgevallen hoe kinderen die om wat voor redenen dan ook sociaal geïsoleerd zijn, met veel geduld en inzet normaal functionerende mensen worden. De school vormt daarbij, letterlijk en figuurlijk, de plaats waar die socialisatie tot stand komt. Het vertellen van verhalen is daarbij een belangrijk hulpmiddel. De kinderen worden de hoofdpersonen in het verhaal, gaan actief deelnemen en raken zo geleidelijk uit hun isolement, waardoor ze na verloop van tijd in staat zijn op ongedwongen en spontane wijze met andere kinderen om te gaan.
Vertellen --- Jeugdliteratuur --- Taalopvoeding --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- socio-educatieve problemen --- orthopedagogiek --- 465 --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Choose an application
Leerlingen kunnen op school problematisch gedrag vertonen. De school en vooral de leerkracht in de klas moet daar wat mee. Dit boek levert ideeën en praktische methoden aan om met situaties waarin mensen binnen het onderwijs meer dan eens vastlopen, om te gaan. Vaak hebben gedragsof emotionele probIemen van leerlingen te maken met gezinsof persoonlijkheidsfactoren. Leerkrachten kunnen daar meestal niet veel aan doen. Maar ze moeten nu eenmaal wel uit de voeten kunnen met storend gedrag, of het veranderen, ongeacht wat de oorzaak ervan is. Dit boek houdt zich dan ook bezig met wat er meteen in de praktijk gedaankan worden. De hier beschreven methoden zijn te gebruiken in de klas, bij het begeleiden van leerkrachten, in hulpverleningsgesprekken, bij het uitstippelen van schoolstrategieën enz. Omdat leerkrachten en andere medewerkers van een school vaak krap in hun tijd zitten, is de behoefte aan snelwerkende manieren om problemen het hoofd te bieden groot. Dit boek geeft precies een dergelijke manier van werken aan.
464 --- Basisonderwijs --- Competentiegericht onderwijs --- Gedragsproblemen --- Onderwijs --- Relatie leraar - leerling --- Kinderen met leerproblemen --- Gedragsstoornissen onderwijs --- D31143.jpg --- #PBIB:+107.21 --- gedragsproblemen --- 465 --- orthopedagogiek --- socio-educatieve problemen --- 467 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Probleemsituaties --- counseling --- onderwijs --- probleemgedrag --- 37.06 --- Diagnostiek --- Gedragsstoornissen --- Leerlingbegeleiding --- Methodiek --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Gedragsstoornissen ; onderwijs
Choose an application
gedragsstoornissen --- lager onderwijs --- Personality development --- Primary education --- Pedagogiek en onderwijskunde --- psychologische pedagogiek --- gedragsproblemen --- Gedragsproblemen ; basisonderwijs --- 474.22 --- Probleemgedrag ; leerlingen --- socio-educatieve problemen --- orthopedagogiek --- basisonderwijs --- 465 --- basisonderwijs (ler) --- gedragsproblemen (ler) --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- psychologische pedagogiek. --- Psychologische pedagogiek.
Choose an application
Een kind heeft recht op opvoeding. Wanneer er niet wordt opgevoed zodra dat nodig is, is er sprake van pedagogische verwaarlozing. Eerst analyseert de auteur het verschijnsel pedagogische verwaarlozing. Dan licht hij uitgebreid de diagnose en de behandeling toe. Ook de supervisie van de hulpverleners en hetmanagement van hulpverlende instellingen komen aan bod.
Orthopedagogiek --- Leermoeilijkheden. --- Orthopedagogics --- pedagogische verwaarlozing --- orthopedagogiek --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Pedagogie --- 465 --- management --- mishandeling --- orthopedagogen --- pedagogiek --- personeelsbeleid --- verwaarloosde kinderen --- verwaarlozing --- verwennen --- 37.013 --- Jeugdzorg --- Management --- Opvoeding --- Orthopedagogie --- Personeel --- Verwaarlozing --- Verwaarloosde kinderen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen
Choose an application
Ieder jaar worden er talloze leerlingen tijdelijk of permanent verwijderd van hun school voor voortgezet onderwijs. Aanleiding voor het (tijdelijk) verwijderen van leerlingen is in het algemeen het gedragspatroon dat in wisselwerking tussen leerling en professionals op school wordt ontwikkeld. Dit boek gaat in op de problematiek van scholen en leerlingen met betrekking tot (tijdelijke) verwijdering. Wat doen scholen om leerlingen binnen schoolondersteuning aan te bieden? Welke verantwoordelijkheden hebben de leerlingen zelf op dit vlak? Welke ondersteuning wordt er aan deze leerlingen geboden wanneer zij eenmaal van school zijn verwijderd? Vindt de ondersteuning plaats vanuit een samenhangend geheel van voorzieningen? De resultaten van dit onderzoek zijn relevant voor zowel het onderwijsbeleid als de praktijk van scholen en begeleidingsinstellingen en -projecten. (Bron: covertekst) Ieder jaar worden er talloze leerlingen tijdelijk of permanent verwijderd van hun school voor voortgezet onderwijs. Aanleiding voor het (tijdelijk) verwijderen van leerlingen is in het algemeen het gedragspatroon dat in wisselwerking tussen leerling en professionals op school wordt ontwikkeld. Dit boek gaat in op de problematiek van scholen en leerlingen met betrekking tot (tijdelijke) verwijdering. Wat doen scholen om leerlingen binnen schoolondersteuning aan te bieden? Welke verantwoordelijkheden hebben de leerlingen zelf op dit vlak? Welke ondersteuning wordt er aan deze leerlingen geboden wanneer zij eenmaal van school zijn verwijderd? Vindt de ondersteuning plaats vanuit een samenhangend geheel van voorzieningen? De resultaten van dit onderzoek zijn relevant voor zowel het onderwijsbeleid als de praktijk van scholen en begeleidingsinstellingen en -projecten. (Bron: covertekst)
Gedragsstoornissen --- Wegzenden --- Secundair onderwijs. --- Leerlingen. --- #A0204A --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- 465 --- gedragsproblemen --- leerlingenbegeleiding --- onderwijsbeleid --- probleemgedrag --- wegzenden --- 37.06 --- Leerlingbegeleiding --- Ondersteuning --- Onderwijs --- Gedragsstoornissen ; secundair onderwijs --- Secundair onderwijs ; Nederland --- Straffen ; onderwijs --- Wegzenden ; leerlingen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen
Choose an application
Hoewel de opvoeding van de meeste kinderen uiteindelijk leidt tot gezonde volwassen persoonlijkheden, kampen veel ouders met opvoedingsproblemen. Meestal zijn deze problemen tijdelijk en niet zo ernstig, soms gaat het om heel hardnekkige problemen met een zorgwekkende prognose. In Zorgenkinderen behandelt Juliaan van Acker een breed scala van opvoedingsproblemen. Deze variëren van problemen met peuters die vreselijk lastig zijn, slaapproblemen, eetstoornissen, hyperactiviteit en angstproblemen hebben, tot opstandig en brutaal gedrag van pubers en zelfs jeugdcriminaliteit. Extra aandacht wordt besteed aan problemen in allochtone gezinnen en aan ouders die problemen hebben met de kinderbescherming. Aan de hand van vele voorbeelden uit zijn praktijk als therapeut en op basis van zijn kennis als pedagoog laat Van Acker zien hoe iets aan deze problemen gedaan kan worden. Kernthema's in zijn behandelmethode zijn: het niet diskwalificeren van de ouders, het werken aan de concrete problemen uit het gewone dagelijkse leven, samenwerking met het gezin en met de school, volharding, behandeling op maat van het gezin en er rekening mee houden dat elk gezin en elk kind uniek is.
#KVHB:Orthopedagogie --- opvoedingsproblemen --- slaapstoornissen --- kinderen --- angst --- eetstoornissen --- hyperactiviteit --- ADHD --- eetproblemen --- gedragsproblemen --- socio-educatieve problemen --- orthopedagogiek --- 465 --- Opvoedingsproblemen --- gezinsbegeleiding --- moeilijk opvoedbare jongeren --- opvoedingsondersteuning --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- 392.5 --- 376 --- 37.018
Choose an application
Agressiviteit ; kinderen --- Geweld ; scholen ; preventie --- agressieve kinderen --- geweld --- agressie --- 465 --- Agressie --- Geweld --- 416.5 --- Agressieve kinderen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Gedragsprobleem --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Weg met de clichés over kansarme kinderen in de lagere school Luisteren naar kansarme kinderen zelf, is het vertrekpunt om hen echt vooruit te helpen. Wie aan leerkrachten vraagt hoe ze kijken naar kinderen in kansarmoede, krijgt vooral structurele kenmerken als antwoord: voedseltekort, weinig geld, bedreigde gezondheid, ... Wie luistert naar hoe de kansarme zijn basisschool heeft ervaren, krijgt een ander verhaal: verstoorde identiteitsontwikkeling, stress, cognitieve dysfuncties, ... Via getuigenissen en bevragingen toont dit boek het verschil in thema's tussen beide belevingswerelden. Het diept uit welke thema's er echt toe doen voor de betrokkenen en geeft een leidraad om aan de slag te gaan.
Kansarme kinderen ; basisonderwijs ; Vlaanderen. --- basisonderwijs --- onderwijsbeleid --- kansarmoede --- gedifferentiëerd onderwijs --- onderwijssociologie --- sociale ongelijkheid --- gelijkekansenbeleid --- Sociology of education --- School management --- Belgium --- Kansarme kinderen ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- Zorgverbreding ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- 465 --- sociale problemen --- welzijnszorg --- sociale opvoeding --- 37.061 --- Kansarmoede --- Basisonderwijs --- Ontwikkelingsstoornissen --- 307.3 --- kansarme kinderen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Sociologie van de welvaart --- Education [Elementary ] --- Aims and objectives --- Children with social disabilities --- Education --- Youth with social disabilities --- Kansarme kinderen --- PXL-Education 2014 --- Lager onderwijs --- Vlaanderen --- Zorgverbreding --- Kinderen en jeugd --- Sociale uitsluiting --- Zorgcoördinatie --- Psychosociale problemen --- Hechtingsproblemen --- Kind --- Zorgcoördinatie (onderwijs) --- Psychosociaal probleem --- Hechtingsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Emigratie --- Jongere
Choose an application
Leven in armoede ontneemt kinderen en jongeren kansen om volwaardig te participeren aan de maatschappij. Sociale uitsluiting begint al van in de vroege kinderjaren en zet zich door in de schoolse loopbaan. Kinderen uit kwetsbare gezinnen hebben het moeilijker dan andere kinderen om een diploma of getuigschrift te behalen. Ze participeren minder vlot in de maatschappij en ze blijven in de armoedespiraal vastzitten. Armoede is een complexe werkelijkheid, die niet altijd in te passen valt in de bestaande hulpverleningsmodellen. De Katrol heeft als doel aan huis studie- en opvoedingsondersteuning te geven aan jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen en hun ouders. Deze studie- en opvoedingsondersteuning gebeurt door hogeschoolstudenten uit sociaal - agogische richtingen en de lerarenopleiding.
Children of minorities --- Mental health --- #KVHB:Kansarmoede --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Studiebegeleiding --- armoede --- kansarmoede --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- opvoedingsondersteuning --- 450.9 --- 465 --- Armoede --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Kansarmen --- Kansarmoede --- Opvoedingsondersteuning (triple P) --- Opvoedingsondersteuning --- Hulpverlening --- Methodiek --- Kansarme jeugd ; onderwijs ; Vlaanderen --- Opvoedingsondersteuning ; kansarmen --- Overige onderwerpen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Contains audio-visual material --- Gezinsbegeleiding --- Kansarmen en onderwijs. --- Onderwijsopbouwwerk. --- Kansarmen. --- Kansarme gezinnen. --- Sociology of social care --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Teacher education. Teacher's profession --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- studiebegeleiding --- schoolopbouwwerk --- gezinspedagogiek --- Kansarme kinderen --- Vlaanderen --- Onderwijs --- Thuisbegeleiding --- Kinderen --- Gelijke onderwijskansen --- Uitsluiting --- Armoedebeleid --- Sociale uitsluiting --- opvoedingsprojecten --- 120586.jpg --- Kansarmoede, Kind --- Kansarme --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Listing 1 - 10 of 47 | << page >> |
Sort by
|