Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Leren kun je observeren : je onderwijs afstemmen op de leerlingen.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789006951912 Year: 2012 Publisher: Amersfoort ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat kan ik doen om Dennis meer zelfvertrouwen te geven? Wat doet Brenda tijdens de les waardoor zij bijna nooit haar werk op tijd af heeft? Waardoor zijn de toetsscores in deze periode lager dan ik verwachtte? Leraren worden dagelijks geconfronteerd met voorvallen en ervaringen die vragen oproepen. Vragen die onderzoek kunnen uitlokken. Een goede leraar is een onderzoekende leraar die nieuwsgierig is en zichzelf vragen stelt bij de praktijk. Dit vraagt oefening en kennis. Deze uitgave helpt (aanstaande) leraren deze onderzoekende houding te ontwikkelen en in te zetten bij het afstemmen van hun onderwijs op de leerlingen. 'Leren kun je observeren' is de herziening van het succesvolle 'Observeren kun je leren', waarbij het accent nog meer ligt op de beroepspraktijk van leraren in het basis- en speciaal onderwijs. Het boek biedt informatie en tips bij het observeren van leerlingen, en voorbeelden die uitnodigen om zelf in de eigen praktijk op onderzoek te gaan. Bij de uitgave hoort een schat aan begeleidend materiaal zoals opdrachten, observatielijsten, checklists en instructieve filmpjes.


Book
De kunst en wetenschap van het lesgeven : een evidence-based denkkader voor goed, opbrengstgericht onderwijs : tien vragen (en antwoorden) om uw lessen sterker te maken.
Authors: ---
ISBN: 9789461180223 Year: 2011 Publisher: Vlissingen Den Haag Tilburg Zoetermeer Bazalt HCO Fontys Fydes OnderwijsAdvies

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Goede lessen opbouwen door slim gebruik te maken van wat de huidige wetenschap ons hierover kan leren? Dat kan aan de hand van de tien concrete vragen uit De Kunst en Wetenschap van het Lesgeven. Met deze tien vragen houdt u zowel rekening met het kiezen van de juiste onderwijsstrategie, goed pedagogisch handelen als met het klassenmanagement en het afstemmen van het onderwijsaanbod op de specifieke leerlingen in de klas. Marzano heeft alle relevante wetenschappelijke publicaties voor u op waarde geschat en overzichtelijk samengevat in dit boek. Wilt u deze waardevolle kennis handig gebruiken om uw lessen te verbeteren? Het kan met dit raamwerk voor goed onderwijs! De laatste jaren is aan de hand van onderzoek heel veel bekend geworden over goed onderwijs. Het lesgeven zelf is weliswaar geen wetenschap, maar onderzoek vertelt ons wel welke aanpakken de leerlingen het beste kunnen helpen. U bepaalt vervolgens welke aanpakken u met welke leerlingen wilt toepassen en op welk moment. Goed onderwijs draait dus om de combinatie van de door de wetenschap vastgestelde beste methoden en uw vakmanschap. Het vakmanschap van de leraar. In deze uitgave benadrukken we zowel 'de kunst' als 'de wetenschap' van het lesgeven. Alles wat nodig is voor een goede les, wordt behandeld door de volgende tien vragen te beantwoorden: 1. Hoe stel ik leerdoelen vast en communiceer ik deze, houd ik vorderingen van leerlingen bij en vier ik successen? 2. Hoe laat ik leerlingen goed omgaan met nieuwe kennis? 3. Hoe laat ik leerlingen oefenen en hun begrip van nieuwe kennis verdiepen? 4. Hoe laat ik leerlingen hypothesen opstellen over nieuwe kennis en deze toetsen? 5. Hoe krijg ik betrokken leerlingen? 6. Hoe stel ik regels & routines op en hoe handhaaf ik deze? 7. Hoe herken en erken ik de naleving en het gebrek aan naleving van regels & routines? 8. Hoe bouw en onderhoud ik een goede relatie met leerlingen? 9. Hoe communiceer ik hoge verwachtingen voor alle leerlingen? 10. Hoe ontwikkel ik goede lessen binnen een samenhangend geheel?


Book
Voor de leeuwen! : over leerlingen, hun heftige hersens en trefzeker lesgeven
Authors: --- ---
ISBN: 9789023254423 Year: 2016 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor de leeuwen! is een helder en toegankelijk boek over hoe je een zelfverzekerde en geliefde docent kunt worden. Zo'n docent waarvan leerlingen zich jaren later nog de naam herinneren. Hun geheim? Dat ze pubers begrijpen en waarderen, zoals een leeuwentemmer liefdevol zijn leeuwen aanvoelt. Daarom verkent dit boek het puberbrein en beschrijft hoe je leerlingen 'temt'. Hoe je tieners motiveert en voor je vak wint. Hoe je ze in beweging krijgt zonder voortdurend de zweep te gebruiken.


Book
Pedagogische tact : op het goede moment het juiste doen, óók in de ogen van de leerling.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789044130126 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Pedagogische tact is geen competentie, maar een kwaliteit van de leraar zelf. Bijvoorbeeld een goede vraag, een blik van verstandhouding, een besliste stem, een hand op de schouder ... Hoe ga je als leerkracht op een tactvolle manier om met emoties van je leerlingen? (samenvatting)


Book
Regie in de klas : omgaan met veranderende relaties tussen leerkracht en leerling
Authors: ---
ISBN: 9789057183386 Year: 2013 Volume: *1 Publisher: Brussel ASP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Anno 2013 zijn de relaties tussen leerkracht en leerling minder afgelijnd dan vroeger. Ook het leren en de onderwijsprocessen zijn niet meer als voorheen. Jongeren zijn bovendien kritischer en mondiger geworden en beleven de afstand tussen hen en de lesgever als minder groot. De overdracht van leerinhouden en het bijbrengen van attitudes blijkt in de praktijk moeizamer te verlopen door deze veranderende verhoudingen. Regie in de klas wil zowel de beginnende als de ervaren leerkracht inzicht geven in de manier waarop hij de groeiende diversiteit en complexiteit binnen de klas en binnen de schoolmuren in handen kan nemen. Het boek laat nadenken, durft diepe karrensporen te verlaten en biedt praktische werkmiddelen aan. Daardoor kan de leerkacht met toenemend vertrouwen als regisseur van zijn klaspraktijk groeien. Zijn medespeler, de leerling, krijgt hier de rol van performer: hij is actief en wordt uitgedaagd om aan het leerproces deel te nemen. Groeien in sociale autonomie is het uiteindelijke doel van het leertraject. Leerkrachten uit het basis- en secundair onderwijs of uit de lerarenopleiding kunnen hier nieuwe, werkbare impulsen en inzichten ontdekken om met leerlingen de voorgestelde competenties in te oefenen. Het bereiken van deze competenties wordt theoretisch onderbouwd. De beeldspraak van de regisseur en de performer is dus meer dan een leuke invalshoek.


Book
Praktijkboek voor leraren : professionele ontwikkeling op de werkplek.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789046903964 9789046965559 9046965554 Year: 2014 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kennis die studenten op de pabo en de lerarenopleiding opdoen, valt pas op z'n plek als zij voor de klas staan. Hoe halen zij het beste uit de beroepsvoorbereiding en stages? Goed lesmateriaal kan daar een nuttige bijdrage aan leveren. Dit boek ondersteunt de studenten bij zelfreflectie, ervaringsleren op de werkplek en het meten en vastleggen van eigen groei. Praktijkboek voor leraren maakt studenten verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Voor diverse fases van hun studie krijgen zij gereedschap aangereikt, waarmee de theorie benut kan worden op de werkplek. Zo leren studenten zichzelf als professional én als persoon kennen. Praktijkboek voor leraren heeft een compacte opzet en gaat uit van 'Leren door doen'. Het boek behandelt de thema's: Ik als leraar, Mijn werkplek, Mijn lessen en Mijn portfolio. Per onderwerp krijgt de student inzicht in wie hij is, wat hij wil, welke acties hij kan ondernemen en wat het resultaat daarvan is. De student bepaalt zelf welke thema's op welk moment relevant zijn. Het praktijkboek is geschreven voor aankomende en startende leraren in het basis en voortgezet onderwijs. De auteurs zijn verbonden aan de NHL Hogeschool. Walter Geerts is lerarenopleider en adjunct-afdelingshoofd Talen. Joke van Balen is docent vakdidactiek Nederlands. Wybe Postma is lerarenopleider en opleider in de school.


Book
Onderzoekvaardig in onderwijs
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789023250920 Year: 2013 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderzoekvaardig in onderwijs is een 12-stappenplan voor het doen van praktijkonderzoek (practice based evidence) in het primair en het voortgezet onderwijs.Als goede leerkracht heb je een onderzoekende houding. Om maximaal resultaat uit je leerlingen te halen, zet je deze houding om in goed onderzoek. Dit boek helpt je op een heldere manier onderzoekvaardig te worden in twaalf stappen. 'Ik keek nogal op tegen onze onderzoeksopdracht, maar het boek ging me inspireren. Ik vond het ook interessant om casussen van andere studenten te lezen in het boek', zegt Marrit van der Steen (vierdejaarsstudent lerarenopleiding). Daan Bakker (lerarenopleider): 'Voor zowel de excellerende student als de student die graag wat meer uitleg en voorbeelden wil hebben, is Onderzoekvaardig in onderwijs een overzichtelijk, bruikbaar hulpmiddel. En het leest als een roman!' Bij het uitkomen van de eerste druk kwamen naast de positieve reacties ook suggesties ter verbetering binnen. Hiervan hebben de auteurs dankbaar gebruik gemaakt. Het resultaat is een gewijzigde, tweede druk, waarin het voortgezet onderwijs zich beter zal herkennen en waarbij de onderzoeker nog meer wordt ondersteund door extra uitleg en adequate modellen. De auteurs werken op lerarenopleidingen. Ze bundelden hun jarenlange ervaring in het onderwijs en hun specifieke kennis en vaardigheden met hetzelfde doel als de beoogde gebruiker: onderwijsverbetering.


Book
Talent voor de klas : een praktisch handboek voor de startende leerkracht
Authors: --- ---
ISBN: 9789053005897 Publisher: Drunen Delubas

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Beginnende leerkrachten, maar ook leerkrachten die al een aantal jaren meedraaien worstelen vaak met dezelfde vraagstukken. 'Talent voor de klas' biedt antwoorden op deze vragen.De theorie, tips, adviezen en prikkelende vragen in dit boek zullen je inspireren de leerkracht te worden die je zelf altijd had willen hebben. Vind de antwoorden op vragen als:-Waar moet ik aan denken als ik met een nieuwe klas start?-Hoe organiseer ik mijn klas?-Hoe creëer ik een gezellige en veilige sfeer in de klas?-Welke regels hanteer ik en welke routines gebruik ik?-Hoe plan ik lessen en houd ik grip op mijn tijd?-Hoe geef ik effectief instructie en houd ik mijn leerlingen betrokken?-Wat is een goede leerkracht en hoe kan ik mij in die zin verder ontwikkelen?De verschillende onderwerpen worden aan de hand van praktijkvoorbeelden en met veel humor besproken.


Book
Pedagogische tact : Op het goede moment het juiste doen, óók in de ogen van de leerling
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789044136456 Year: 2019 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er zijn veel redenen waarom het lang niet altijd lukt het beste uit een leerling te halen. Te vaak worden leerlingen gereduceerd en gelabeld tot een nummer, een toetsscore of een 'puberbrein dat niet kan plannen'. Dat zijn vrijwel altijd oversimplificaties die authentiek contact in de weg staan. Het hart van goed onderwijs wordt namelijk gevormd door de interactie tussen leraar en leerling. Dat terrein wordt in dit inspirerende boek zorgvuldig verkend, overtuigend gebaseerd op een combinatie van wetenschappelijke inzichten en persoonlijke ervaringen. Daarom is dit een belangrijk boek, met een positieve boodschap.(Prof. Rob Martens, Open Universiteit | Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek)Gelukkig beseffen bijna alle docenten, uit liefde voor hun vak en hun betrokkenheid bij hun leerlingen, dat opvoeden en begeleiden van leerlingen de kern is van hun dagelijks functioneren. Als tegenwicht aan het beleid van de overheid hebben onze docenten inspiratie nodig, een bevestiging en verdieping dat hun natuurlijke pedagogische grondhouding de enig juiste is. Die inspiratie biedt dit boek Pedagogische tact, een must voor alle schooldirecties en docenten in het Nederlandse onderwijs. Zeker nu!(Wim P. Littooij is voormalig voorzitter van de Raad van Bestuur van de Vereniging voor CVO (Christelijk Voortgezet Onderwijs) te Rotterdam en omgeving)In een fractie van een seconde de goede pedagogische interventie doen, gericht op het welbevinden en de ontwikkeling van de groep en de individuele kinderen. Pedagogische tact gaat over 'bewuste intuïtie' in onderwijs en opvoeding. Docenten en management hebben Pedagogische Tact, als ontwikkelingstraject gevolgd. Studenten worden volwassen en als onmisbare partner in het onderwijs benaderd. Dit boek biedt een schat aan wijsheid voor elke - aankomende - leraar!(Robert Viëtor, directeur Lerarenopleidingen Hogeschool Leiden)Ik ben er gaandeweg mijn docentschap achtergekomen hoe belangrijk de relatie tussen leraar en leerling is in het leerproces. Het boek Pedagogische tact duidt dit proces op een prachtige manier. Door authentieke praktijkvoorbeelden te koppelen aan inspirerende theorieën heb je een krachtig instrument in handen om jezelf als leraar te verbeteren. Lesgeven is voor mij steeds meer 'samen leren' geworden en Pedagogische Tact is een gids om die reis voort te zetten.


Book
Praktijkboek voor leraren : professionele ontwikkeling op de werkplek
Authors: --- ---
ISBN: 9789046903964 9789046965559 9046965554 Year: 2014 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kennis die studenten op de pabo en de lerarenopleiding opdoen, valt pas op z'n plek als zij voor de klas staan. Hoe halen zij het beste uit de beroepsvoorbereiding en stages? Goed lesmateriaal kan daar een nuttige bijdrage aan leveren. Dit boek ondersteunt de studenten bij zelfreflectie, ervaringsleren op de werkplek en het meten en vastleggen van eigen groei. Praktijkboek voor leraren maakt studenten verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Voor diverse fases van hun studie krijgen zij gereedschap aangereikt, waarmee de theorie benut kan worden op de werkplek. Zo leren studenten zichzelf als professional en als persoon kennen. Praktijkboek voor leraren heeft een compacte opzet en gaat uit van 'Leren door doen'. Het boek behandelt de thema's: Ik als leraar, Mijn werkplek, Mijn lessen en Mijn portfolio. Per onderwerp krijgt de student inzicht in wie hij is, wat hij wil, welke acties hij kan ondernemen en wat het resultaat daarvan is. De student bepaalt zelf welke thema's op welk moment relevant zijn. Het praktijkboek is geschreven voor aankomende en startende leraren in het basis en voortgezet onderwijs.

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by