Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Het onderwijzen van Nederlands als tweede taal : handreiking aan onderwijsgevenden met anderstalige leerlingen van vier tot en met zestien jaar.
Authors: ---
ISBN: 900103070X 9789001030704 Year: 1984 Publisher: Groningen Wolters

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handreiking voor leerkrachten en studenten pedagogische richting over het onderwijzen van het NT2. Vertaling van de theorieën daaromtrent naar de dagdagelijkse praktijk.


Book
Retoriek en praktijk van het schoolvak Nederlands 2002 : 16de conferentie Het schoolvak Nederlands : Gent, 15 en 16 november 2002
Authors: ---
ISBN: 9038204868 Year: 2003 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De bijdragen illustreren theorie, onderzoek en praktijk van het onderwijs Nederlands anno 2002. Op alle onderwijsniveaus van basisonderwijs over secundair naar hoger onderwijs zien we hoe het traditionele curriculum (spreek-, luister-, lees- en schrijfvaardigheid; taalbeschouwing en literatuur) geïntegreerd wordt binnen nieuwe concepten als taalbeleid, interactief leren, gelijke kansen, communicatie, netwerk, ICT, leesbevordering...


Book
Een taak voor iedereen : perspectieven voor taakgericht onderwijs
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9044110411 9789044110418 Year: 2000 Publisher: Leuven/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vlaamse en Nederlandse auteurs van verschillende instellingen gaan elk vanuit hun eigen invalshoek in hun bijdrage in op de achtergronden en toepassingen van taakgericht onderwijs. Bij taakgericht onderwijs wordt uitgegaan van de behoeften van de leerders, en wordt aan hun (taal)vaardigheid gebouwd door hen levensechte taken te laten uitvoeren. De principes van taakgericht onderwijs worden vandaag met succes toegepast in alle niveaus van (taal)onderwijs, en laten zich goed vertalen naar verwante domeinen, buiten de schoolmuren, buiten de grenzen van Vlaanderen en Nederland. Dit boek illustreert deze rijke en ruimte invulling. Het bevat zinvolle en goed toegankelijke achtergrondinformatie en onderzoeksgegeven, naast veel en onmiddellijk bruikbare informatie en aanwijzingen voor de praktijk.


Multi
Pistache 1 : manuel
Authors: ---
ISBN: 9789086618330 9789086618347 9789086618316 9789086618323 9789086618361 9789086618378 9789086618354 Year: 2008 Volume: 1 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Pistache à l'école - 2. Bon anniversaire Sammy - 3. Zoé est malade - 4. Zoé chez Ada - 5. Un jour à la ferme - 6. Un petit frère pour Julien et Jeanne - 7. Pistache à la piscine - 8. Vive les vacances!


Book
Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9028017828 9789028017825 Year: 2001 Publisher: Zutphen Thieme/Meulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor een groot aantal kinderen dat naar de basisschool gaat isNederlands niet hun eerste taal. Zij moeten zich die taal juist in die jaren eigen maken. Maar, het verwerven van een tweede taal vereist specifieke deskundigheid van hun leerkrachten. Dit handboek geeft inzicht in het proces van tweede-taalverwerving, in het bijzonder van het Nederlands alstweede taal. Bovendien besteden de auteurs, deskundigen op hetterrein, aandacht aan beproefde werk- en oefenvormen waarmee de leerkrachten de verwerving van het Nederlands als tweede taal kunnen stimuleren. Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs is geschrevenvoor studenten aan de lerarenopleiding basisonderwijs (pabo) en voor leerkrachten in het basisonderwijs. De tekst kan zowel in groepsverband als individueel doorgenomen worden.In de tekst zijn vragen en opdrachten opgenomen. Elk hoofdstukbevat een zelftoets en een lijst met verwijzingen waarmee de lezer meer over een bepaald onderwerp te weten kan komen.


Book
Taaljournaal. Spelling. 4.
Authors: --- ---
ISBN: 9030626836 9030626844 9030626852 9030626828 9030626860 9030626879 9030626887 9030630337 9020814060 9020815970 903062681X 9789030626800 9030626801 Year: 1998 Publisher: Lier Van In


Book
Moedertaalonderwijs bij allochtonen : geïntegreerd onderwijs in de eigen taal en cultuur
Author:
ISBN: 9033442795 9789033442797 Year: 1999 Volume: 6 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In een eerste deel wordt nagegaan hoe allochtonen te Brussel aankijken tegen concentratiescholen, wat Turkse en Marokkaanseouders denken over lessen moedertaal voor hun kinderen en of cultuurmenging bij kinderen verwarring sticht of rechtlijnigheid bevordert. De delen twee en drie staan stil bij het onderwijs eigen taal en cultuur respectievelijk in Vlaanderen en Brussel. De auteurs, meestal praktijkmensen, vertellen over wat het OETC eigenlijk moet zijn, hoe met het Nederlands, met het interculturalisme en met de ouders wordt omgegaan. In een laatste hoofdstuk evalueert Johan Leman de toepassing van de non-discriminatieverklaring en schetst hij de positieve bijdrage van het OETC binnen dit kader.

Keywords

Minorities --- Multicultural education --- Native language --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Intercultureel onderwijs. --- Migranten --- Migrantenkinderen --- Education --- Study and teaching --- Onderwijsbeleid --- Vlaanderen. --- Onderwijs --- concentratiescholen --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- moedertaalonderwijs --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Intercultureel onderwijs --- 376.7 --- Concentratiescholen --- Cultuur --- Geïntegreerd onderwijs --- Integratie --- Intercultureel onderwijs ; Brussel --- Intercultureel onderwijs ; materialen --- Taal --- 475.36 --- Allochtonen --- Brussel --- Intercultureel --- Moedertaal --- Nederlands --- Non-discriminatiebeleid --- OETC --- Taalbeschouwing --- Vlaanderen --- geïntegreerd onderwijs --- migranten --- onderwijs aan allochtone groepen --- Nederlands: didactiek anderstaligen --- allochtonen --- cultuur --- didactiek --- taal --- Academic collection --- #PBIB:+105.30 --- #PBIB:+107.31 --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Moedertaal --- #KVHB:Onderwijs; allochtonen --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 734 Multicultureel onderwijs --- Onderwijs eigen taal en cultuur OETC --- Mother tongue --- Vernacular language --- Language and languages --- Intercultural education --- Culturally relevant pedagogy --- Ethnic minorities --- Foreign population --- Minority groups --- Persons --- Assimilation (Sociology) --- Discrimination --- Ethnic relations --- Majorities --- Plebiscite --- Race relations --- Segregation --- Onderwijs in eigen taal en cultuur --- (zie ook: roldoorbrekend onderwijs) --- (zie ook: teleonderwijs) --- didactiek basisonderwijs - onderwijs in eigen taal en cultuur --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Opvang anderstalige leerlingen --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Onderwijs in de Eigen Taal en Cultuur (OETC) --- Nederlands als tweede taal --- Allochtone leerlingen --- Migrantenproblematiek --- Linguïstiek --- Taalverwerving --- Concentratieschool --- NT2 --- Allochtone leerling --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Culturally sustaining pedagogy --- Leerling met een migratieachtergrond --- Native language - Study and teaching - Belgium --- Minorities - Education - Belgium --- Multicultural education - Belgium

Listing 1 - 7 of 7
Sort by