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'The canonization of Newman is no conventional accolade to a very pious man. Newman strove all his life after holiness, but he had more than his share of human frailties. He could be tyrannical in friendship, he was thin-skinned and easily offended, slow to forgive, even at times implacable. Canonizations always have a point, which is often political, in the broadest sense. Newman believed passionately that religion without dogma slid inexorably into mere sentiment, and it would be possible to portray him as the patron saint of dogmatism, a model for the tame theologian anxiously eager to stay within the bounds of orthodoxy. But that would be a radical misunderstanding of his life's work. Newman possessed one of the most original Christian minds of modern times, indeed of any time. His significance for the Catholic Church, and for all the churches, is neither as a model of mere piety, nor as a paragon of conformist orthodoxy, but specifically as a teacher and exemplar of Christian thinking at the edge; for the patient, generous, attentive and interrogative mind he brought to bear on the questions of good and evil, meaning and purpose, that are the heart of religion.'--book jacket.
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Quelques mots. C'est peut-être à cet indice que se reconnaît le philosophe authentique. À l'économie des termes par lesquels se dit l'essentiel de l'intuition dont vit l'esprit. Des mots inséparables de la conscience de soi, et grâce auxquels nous pouvons dire avec Descartes : « je pense, donc je suis », ou bien avec John Henry Newman (1801-1890), se découvrant pleinement fidèle à l'intention du geste cartésien dans son Journal philosophique : « je sens, donc je suis » - « sentio, ergo sum ». Le « cogito newmanien » tient dans ces quelques mots. Mais ces mots sont ceux de Descartes, vers lequel il se tourne à un moment décisif de son acheminement vers la maturation de sa propre pensée. Ce livre instruit le dossier de cette rencontre à partir d'une confrontation directe et structurelle de leurs doctrines respectives, notamment en donnant accès à la première traduction française des Fragments de 1859 du Journal philosophique. Tout se passe comme si Newman, dans sa lecture du cogito, reprenait en une conceptualisation à peine différente la thèse cartésienne fondamentale des Méditations II et III. Le cogito se présente non comme une déduction, mais comme une auto-affection attestant en même temps l'existence de l'ego et celle de Dieu.
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