Narrow your search
Listing 1 - 10 of 30 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Basismappen voor groep 1/2 (NL) en kleuteronderwijs (Vlaanderen) : basismap handleiding
Authors: ---
ISBN: 9789078688082 Year: 2008 Publisher: Noordhorn Leskist


Object
Tiptop. Kleuters.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9027682135 9027682143 9027682151 902768216X 9027682178 9027682194 9027682208 9027682216 9027682607 Year: 2002 Publisher: Tilburg Zwijsen Educatief

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

TipTop Kleuters is spelen en leren tegelijk, want kleuters oefenen er ongemerkt hun reken- en taalvaardigheid mee. Elk kind kan met TipTop Kleuters zelfstandig aan de slag en antwoorden zelf controleren. Het enige wat ze hoeven te doen, is aan de veer onder aan de kaart trekken. Verdwijnen alle balletjes? Dan zijn alle opdrachten goed. De 80 spelkaarten bevatten steeds twee opdrachten : een taal-leesopdracht en een rekenopdracht. De opdrachten zijn verdeeld over acht thema's : vakantie, feest, nieuw in de groep, speelgoed, ziek zijn, tijd, uitstapjes maken en dierentuin. TipTop Kleuters biedt opdrachten op drie niveaus : er zijn kaarten voor jonge kleuters, kleuters die al wat verder zijn én kleuters die klaar zijn voor een uitdaging.


Book
Basisontwikkeling in de onderbouw
Author:
ISBN: 9023232577 Year: 2003 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Basisontwikkeling is een werkplan voor de onderbouw (4-8 jarigen). In hoofdstuk 1 wordt beschreven dat Ontwikkelingsgericht Onderwijs het concept achter Basisontwikkeling is. Het Ontwikkelingsgericht Onderwijs is een onderwijspedagogisch concept, geinspireerd door het Ervaringsgericht Onderwijs (Laevers) en het situatie-georienteerde onderwijs, zoals aan de orde komt in hoofdstuk 2. Andere inspiratiebronnen zijn het Ontwikkelende Onderwijs en het adaptief onderwijs. De uitgangspunten van Ontwikkelingsgericht Onderwijs worden uiteengezet. In hoofdstuk en de doelen van Basisontwikkeling aan bod. Het cirkelschema, bijgevoegd als bijlage bij het boek, laat de onderlinge samenhang en accenten op een andere manier zien. In hoofdstuk 4 worden de vijf kernactiviteiten beschreven. Dit zijn: de spelactiviteiten, de constructieve en beeldende activiteiten, de gespreksactiviteiten, de lees- en schrijfactiviteiten en de reken- en wiskundeactiviteiten. Deze activiteiten zijn verbonden aan inhouden en thema's. De rol van de leerkracht wordt in hoofdstuk 5 toegelicht, terwijl in hoofdstuk 6 het observeren, registreren en evalueren aan bod komt. HOREB (Handelingsgericht Observeren, Registeren en Evalueren) door middel van het logboek, de kinderdagboeken en het activiteitenboek worder uitgewerkt. Hoofdstuk 7 gaat in op de vraag welke organisatorische voorzieningen nodig zijn. Tenslotte wordt in hoofdstuk 8 de Basisontwikkeling Plus beschreven, een verdere verdieping en verbreding. Er wordt ingegaan op onderwijs aan kinderen die op extra ondersteuning zijn aangewezen, op de voorschoolse periode, de aansluiting met de bovenbouw en contacten met ouders.


Multi
Ervaringsgericht werken met jonge kinderen : Een voormiddag bij 4-jarigen.
Authors: --- ---
ISBN: 907479808X Year: 1998 Volume: 5 Publisher: Leuven : CEGO,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het verloop van een voormiddag bij 3-jarigen in de klas bij M. Werkers. Men vormt zich een beeld van de verschillen met de gangbare praktijk, van de klemtonen die gelegd worden, van de inbreng, van de leidster en van de sfeer die men in EGKO nastreeft. 1) Ervaringsgericht Onderwijs : de theorie achter de praktijk 2)Het dagverloop, het organisatiepatroon en de plattegrond van de klas 3) Hoe de leerkracht haar praktijk vorm geeft en beleeft 4) Kijkwijzer : drie invalshoeken om de videobeelden te duiden 5) Beschrijving en duiding van de videofragmenten 6) Opdrachten bij de drie invalshoeken 7) Suggesties voor het werken met de video. Deze video illustreert het verloop van een voormiddag in een EGKO-klas bij 3-jarigen.


Book
Basismappen voor groep 1/2 (NL) en kleuteronderwijs (Vlaanderen) : basismap 'ridders en prinsessen'
Authors: ---
ISBN: 9789078688037 Year: 2008 Publisher: Noordhorn Leskist

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een serie waarmee thematisch werken met kleuters echt praktisch vorm krijgt en waarvan de losse delen ook voor projectmatig gebruik zeer geschikt zijn. De inhoud van elke map is overzichtelijk ingedeeld volgens de kernactiviteiten van de basisontwikkeling: Gespreks- en taalactiviteiten, Spelactiviteiten, Reken- en wiskundeactiviteiten, Lees- en schrijfactiviteiten, Constructieve activiteiten. Vele tips, suggesties voor inrichting van de hoeken en kant-en-klare kopieerbladen maken de Basismappenserie praktisch werkbaar en flexibel inzetbaar. Het pakket bevat een handleiding en een basismap voor volgende thema's: Boerderij, Ridders en Prinsessen, Ziek zijn, Groenten en Fruit, Paddenstoel, Post & Co en een extra map voor een eigen thema.


Book
Basismappen voor groep 1/2 (NL) en kleuteronderwijs (Vlaanderen) : basismap 'groente & fruit'
Authors: ---
ISBN: 9789078688044 Year: 2008 Publisher: Noordhorn Leskist

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een serie waarmee thematisch werken met kleuters echt praktisch vorm krijgt en waarvan de losse delen ook voor projectmatig gebruik zeer geschikt zijn. De inhoud van elke map is overzichtelijk ingedeeld volgens de kernactiviteiten van de basisontwikkeling: Gespreks- en taalactiviteiten, Spelactiviteiten, Reken- en wiskundeactiviteiten, Lees- en schrijfactiviteiten, Constructieve activiteiten. Vele tips, suggesties voor inrichting van de hoeken en kant-en-klare kopieerbladen maken de Basismappenserie praktisch werkbaar en flexibel inzetbaar.


Book
Basismappen voor groep 1/2 (NL) en kleuteronderwijs (Vlaanderen) : basismap 'boerderij'
Authors: ---
ISBN: 9789078688013 Year: 2007 Publisher: Noordhorn Leskist

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een serie waarmee thematisch werken met kleuters echt praktisch vorm krijgt en waarvan de losse delen ook voor projectmatig gebruik zeer geschikt zijn. De inhoud van elke map is overzichtelijk ingedeeld volgens de kernactiviteiten van de basisontwikkeling: Gespreks- en taalactiviteiten, Spelactiviteiten, Reken- en wiskundeactiviteiten, Lees- en schrijfactiviteiten, Constructieve activiteiten. Vele tips, suggesties voor inrichting van de hoeken en kant-en-klare kopieerbladen maken de Basismappenserie praktisch werkbaar en flexibel inzetbaar.


Book
Basismappen voor groep 1/2 (NL) en kleuteronderwijs (Vlaanderen) : basismap 'post & co'
Authors: ---
ISBN: 9789078688075 Year: 2007 Publisher: Noordhorn Leskist

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een serie waarmee thematisch werken met kleuters echt praktisch vorm krijgt en waarvan de losse delen ook voor projectmatig gebruik zeer geschikt zijn. De inhoud van elke map is overzichtelijk ingedeeld volgens de kernactiviteiten van de basisontwikkeling: Gespreks- en taalactiviteiten, Spelactiviteiten, Reken- en wiskundeactiviteiten, Lees- en schrijfactiviteiten, Constructieve activiteiten. Vele tips, suggesties voor inrichting van de hoeken en kant-en-klare kopieerbladen maken de Basismappenserie praktisch werkbaar en flexibel inzetbaar.


Book
Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs met kleuters
Author:
ISBN: 9789401461931 Year: 2019 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijzers en opvoeders die kijken vanuit het perspectief van de kleuter, hebben een streepje voor. Aandacht hebben voor de leefwereld van de allerjongsten maakt hen sterker en meer betrokken, al vraagt dat een juiste aanpak. Ervaringsgericht werken in de basisschool met kleuters is de ideale gids voor (toekomstige) leraren in het kleuteronderwijs. Door de bevattelijke taal en de vele cases helpt dit boek onderwijzers en opvoeders op weg in de zoektocht naar wat kleuters bezighoudt. Behalve voor opleidingen presenteert het boek zich als werkinstrument om leraren actief te begeleiden rond alle aspecten van de ervaringsgerichte praktijk. Het bevat talrijke voorbeelden, tips voor betere communicatie en suggesties om de klas levendig in te richten.Bron: https://www.lannoo.be/nl/ervaringsgericht-werken-het-basisonderwijs-met-kleutersHannelore RubieHandboek Ervaringsgericht Onderwijs (EGO) met kleuters, voor (toekomstige) leerkrachten. In acht hoofdstukken wordt de basiskennis gepresenteerd. Met behulp van concepten, modellen, praktijkvoorbeelden, reflectievragen en schematische afbeeldingen maakt de lezer op gestructureerde wijze kennis met het gedachtengoed van EGO. Het tempelschema staat centraal: van fundament (ervaringsgerichte basishouding) tot aanpak (rijk milieu, vrij kleuterinitiatief en de ervaringsgerichte dialoog) tot proces en effect (emancipatie), met welbevinden en betrokkenheid als belangrijkste aanwijzers voor kwaliteit. Elk van de genoemde aspecten wordt uitgelegd en toegelicht, waarbij theorie en praktijk hand in hand gaan en er aandacht is voor de dagelijkse praktijk, een positief groepsklimaat, permanente onderwijskwaliteit, observatieschalen, opbrengsten en een zorgbrede aanpak. Met bibliografie, eindnoten en een unieke inlogcode voor digitale ecampuslearn-mogelijkheden. Rijke uitgave van de EGO-grondlegger, voor iedereen wiens onderwijshart uitgaat naar leren door zelf te ondervinden!© NBD Biblion


Book
Basismappen voor groep 1/2 (NL) en kleuteronderwijs (Vlaanderen) : basismap 'ziek zijn'
Authors: ---
ISBN: 9789078688068 Year: 2007 Publisher: Noordhorn Leskist

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inleiding Gespreks- en taalactiviteiten Spelactiviteiten Reken- en wiskundeactiviteiten Lees- en schrijfactiviteiten Constructieve activiteiten Onderzoeksactiviteiten Liedjes en versjes Kleurplaten Overige

Listing 1 - 10 of 30 << page
of 3
>>
Sort by