Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
978-90-78688-08-2
#PBIB:+110.40 --- kleuteronderwijs --- leerboeken --- thematisch werken --- 471.4 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- hoekenwerk --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- thematisch onderwijs --- 471.49 --- Belangstellingscentra --- Hoekenwerk --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Thematisch werken --- Thematisch werken (Belangstellingscentra) --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Overige onderwerpen --- Kleuteronderwijs --- Wereldoriëntatie
Choose an application
TipTop Kleuters is spelen en leren tegelijk, want kleuters oefenen er ongemerkt hun reken- en taalvaardigheid mee. Elk kind kan met TipTop Kleuters zelfstandig aan de slag en antwoorden zelf controleren. Het enige wat ze hoeven te doen, is aan de veer onder aan de kaart trekken. Verdwijnen alle balletjes? Dan zijn alle opdrachten goed. De 80 spelkaarten bevatten steeds twee opdrachten : een taal-leesopdracht en een rekenopdracht. De opdrachten zijn verdeeld over acht thema's : vakantie, feest, nieuw in de groep, speelgoed, ziek zijn, tijd, uitstapjes maken en dierentuin. TipTop Kleuters biedt opdrachten op drie niveaus : er zijn kaarten voor jonge kleuters, kleuters die al wat verder zijn én kleuters die klaar zijn voor een uitdaging.
Educatieve spellen --- Rekenen --- Taal --- Kleuteronderwijs. --- #PBIB:+110.40 --- #PBIB:+111.13 --- #PBIB:+111.53 --- Spel --- Nederlands --- 471.4 --- didactiek --- kleuteronderwijs --- wiskunde --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- Vakdidactiek : Nederlands : Kleuteronderwijs --- Vakdidactiek : Wiskunde (rekenen) : Kleuter onderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Games --- Vakantie. --- Feesten. --- Speelgoed.
Choose an application
Basisontwikkeling is een werkplan voor de onderbouw (4-8 jarigen). In hoofdstuk 1 wordt beschreven dat Ontwikkelingsgericht Onderwijs het concept achter Basisontwikkeling is. Het Ontwikkelingsgericht Onderwijs is een onderwijspedagogisch concept, geinspireerd door het Ervaringsgericht Onderwijs (Laevers) en het situatie-georienteerde onderwijs, zoals aan de orde komt in hoofdstuk 2. Andere inspiratiebronnen zijn het Ontwikkelende Onderwijs en het adaptief onderwijs. De uitgangspunten van Ontwikkelingsgericht Onderwijs worden uiteengezet. In hoofdstuk en de doelen van Basisontwikkeling aan bod. Het cirkelschema, bijgevoegd als bijlage bij het boek, laat de onderlinge samenhang en accenten op een andere manier zien. In hoofdstuk 4 worden de vijf kernactiviteiten beschreven. Dit zijn: de spelactiviteiten, de constructieve en beeldende activiteiten, de gespreksactiviteiten, de lees- en schrijfactiviteiten en de reken- en wiskundeactiviteiten. Deze activiteiten zijn verbonden aan inhouden en thema's. De rol van de leerkracht wordt in hoofdstuk 5 toegelicht, terwijl in hoofdstuk 6 het observeren, registreren en evalueren aan bod komt. HOREB (Handelingsgericht Observeren, Registeren en Evalueren) door middel van het logboek, de kinderdagboeken en het activiteitenboek worder uitgewerkt. Hoofdstuk 7 gaat in op de vraag welke organisatorische voorzieningen nodig zijn. Tenslotte wordt in hoofdstuk 8 de Basisontwikkeling Plus beschreven, een verdere verdieping en verbreding. Er wordt ingegaan op onderwijs aan kinderen die op extra ondersteuning zijn aangewezen, op de voorschoolse periode, de aansluiting met de bovenbouw en contacten met ouders.
Kleuteronderwijs --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek. --- Onderwijstechnologie. --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- kleuterdidactiek --- #PBIB:+110.40 --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- onderbouw --- basisonderwijs --- 471.4 --- Didactiek ; kleuteronderwijs --- Handboek/cursus --- kleuterschool: didactiek --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- Kleuters --- Basisonderwijs --- Basisontwikkeling --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Didactic strategies
Choose an application
Het verloop van een voormiddag bij 3-jarigen in de klas bij M. Werkers. Men vormt zich een beeld van de verschillen met de gangbare praktijk, van de klemtonen die gelegd worden, van de inbreng, van de leidster en van de sfeer die men in EGKO nastreeft. 1) Ervaringsgericht Onderwijs : de theorie achter de praktijk 2)Het dagverloop, het organisatiepatroon en de plattegrond van de klas 3) Hoe de leerkracht haar praktijk vorm geeft en beleeft 4) Kijkwijzer : drie invalshoeken om de videobeelden te duiden 5) Beschrijving en duiding van de videofragmenten 6) Opdrachten bij de drie invalshoeken 7) Suggesties voor het werken met de video. Deze video illustreert het verloop van een voormiddag in een EGKO-klas bij 3-jarigen.
Kleuteronderwijs --- Didactiek. --- kleuters --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- ervaringsleren --- #PBIB:+110.40 --- #PBIB:2003.2 --- #PBIB:gift 2003 --- 471.4 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- 471.49 ) Kleuteronderwijs - overige onderwerpen --- ervaringsgericht k.o --- ervaringsgericht kleuteronderwijs --- 471.5 --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht onderwijs: kleuters --- kleuterschool: didactiek --- kleutersschool: didactiek --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- 3-jarigen --- Ervaringsgericht onderwijs --- 3-jarige --- Lager onderwijs
Choose an application
Een serie waarmee thematisch werken met kleuters echt praktisch vorm krijgt en waarvan de losse delen ook voor projectmatig gebruik zeer geschikt zijn. De inhoud van elke map is overzichtelijk ingedeeld volgens de kernactiviteiten van de basisontwikkeling: Gespreks- en taalactiviteiten, Spelactiviteiten, Reken- en wiskundeactiviteiten, Lees- en schrijfactiviteiten, Constructieve activiteiten. Vele tips, suggesties voor inrichting van de hoeken en kant-en-klare kopieerbladen maken de Basismappenserie praktisch werkbaar en flexibel inzetbaar. Het pakket bevat een handleiding en een basismap voor volgende thema's: Boerderij, Ridders en Prinsessen, Ziek zijn, Groenten en Fruit, Paddenstoel, Post & Co en een extra map voor een eigen thema.
prinsessen (themawoord fictie) --- vakoverschrijdende thema's --- Didactics of Kindergarten --- didactiek --- ridders (themawoord fictie) --- 471.4 --- #PBIB:+110.40 --- kleuteronderwijs --- leerboeken --- thematisch werken --- ervaringsgericht onderwijs --- hoekenwerk --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- prinsessen --- ridders --- thematisch onderwijs --- 471.49 --- Belangstellingscentra --- Fantasie --- Hoekenwerk --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Prinsessen --- Ridders --- Thematisch werken --- Ridders en jonkvrouwen --- Tijd --- wereldoriëntatie --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Overige onderwerpen --- Schoolbooks - Didactic material --- Kleuteronderwijs --- Wereldoriëntatie --- Ridder --- Prinses
Choose an application
Een serie waarmee thematisch werken met kleuters echt praktisch vorm krijgt en waarvan de losse delen ook voor projectmatig gebruik zeer geschikt zijn. De inhoud van elke map is overzichtelijk ingedeeld volgens de kernactiviteiten van de basisontwikkeling: Gespreks- en taalactiviteiten, Spelactiviteiten, Reken- en wiskundeactiviteiten, Lees- en schrijfactiviteiten, Constructieve activiteiten. Vele tips, suggesties voor inrichting van de hoeken en kant-en-klare kopieerbladen maken de Basismappenserie praktisch werkbaar en flexibel inzetbaar.
groenten --- vakoverschrijdende thema's --- fruit --- Didactics of Kindergarten --- didactiek --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- #PBIB:+110.40 --- kleuteronderwijs --- leerboeken --- thematisch werken --- 471.4 --- ervaringsgericht onderwijs --- eten --- hoekenwerk --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- thematisch onderwijs --- voeding --- 471.49 --- Belangstellingscentra --- Fruit --- Gezondheid --- Groenten --- Hoekenwerk --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Thematisch werken --- Voeding --- Wereloriëntatie ; kleuters --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Overige onderwerpen --- Schoolbooks - Didactic material --- Kleuteronderwijs --- Wereldoriëntatie --- Groente
Choose an application
Een serie waarmee thematisch werken met kleuters echt praktisch vorm krijgt en waarvan de losse delen ook voor projectmatig gebruik zeer geschikt zijn. De inhoud van elke map is overzichtelijk ingedeeld volgens de kernactiviteiten van de basisontwikkeling: Gespreks- en taalactiviteiten, Spelactiviteiten, Reken- en wiskundeactiviteiten, Lees- en schrijfactiviteiten, Constructieve activiteiten. Vele tips, suggesties voor inrichting van de hoeken en kant-en-klare kopieerbladen maken de Basismappenserie praktisch werkbaar en flexibel inzetbaar.
vakoverschrijdende thema's --- Didactics of Kindergarten --- didactiek --- boerderijen --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- #PBIB:+110.40 --- kleuteronderwijs --- leerboeken --- thematisch werken --- 471.4 --- boerderijdieren --- dieren --- ervaringsgericht onderwijs --- hoekenwerk --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- thematisch onderwijs --- 471.49 --- Belangstellingscentra --- Boerderijen --- Dieren op de boerderij --- Hoekenwerk --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Thematisch werken --- Dieren --- Wereldoriëntatie ; kleuters --- Wereloriëntatie ; kleuters --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Overige onderwerpen --- (zie ook: Fauna) --- Schoolbooks - Didactic material --- Kleuteronderwijs --- Wereldoriëntatie --- Boerderij
Choose an application
Een serie waarmee thematisch werken met kleuters echt praktisch vorm krijgt en waarvan de losse delen ook voor projectmatig gebruik zeer geschikt zijn. De inhoud van elke map is overzichtelijk ingedeeld volgens de kernactiviteiten van de basisontwikkeling: Gespreks- en taalactiviteiten, Spelactiviteiten, Reken- en wiskundeactiviteiten, Lees- en schrijfactiviteiten, Constructieve activiteiten. Vele tips, suggesties voor inrichting van de hoeken en kant-en-klare kopieerbladen maken de Basismappenserie praktisch werkbaar en flexibel inzetbaar.
vakoverschrijdende thema's --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- Didactics of Kindergarten --- didactiek --- postbedrijf --- 471.4 --- #PBIB:+110.40 --- kleuteronderwijs --- leerboeken --- thematisch werken --- brieven --- ervaringsgericht onderwijs --- hoekenwerk --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- post --- thematisch onderwijs --- 471.49 --- Belangstellingscentra --- Communicatie --- Hoekenwerk --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Post --- Thematisch werken --- communicatie --- Wereldoriëntatie ; kleuterschool --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Overige onderwerpen --- Schoolbooks - Didactic material --- Kleuteronderwijs --- Wereldoriëntatie
Choose an application
Onderwijzers en opvoeders die kijken vanuit het perspectief van de kleuter, hebben een streepje voor. Aandacht hebben voor de leefwereld van de allerjongsten maakt hen sterker en meer betrokken, al vraagt dat een juiste aanpak. Ervaringsgericht werken in de basisschool met kleuters is de ideale gids voor (toekomstige) leraren in het kleuteronderwijs. Door de bevattelijke taal en de vele cases helpt dit boek onderwijzers en opvoeders op weg in de zoektocht naar wat kleuters bezighoudt. Behalve voor opleidingen presenteert het boek zich als werkinstrument om leraren actief te begeleiden rond alle aspecten van de ervaringsgerichte praktijk. Het bevat talrijke voorbeelden, tips voor betere communicatie en suggesties om de klas levendig in te richten.Bron: https://www.lannoo.be/nl/ervaringsgericht-werken-het-basisonderwijs-met-kleutersHannelore RubieHandboek Ervaringsgericht Onderwijs (EGO) met kleuters, voor (toekomstige) leerkrachten. In acht hoofdstukken wordt de basiskennis gepresenteerd. Met behulp van concepten, modellen, praktijkvoorbeelden, reflectievragen en schematische afbeeldingen maakt de lezer op gestructureerde wijze kennis met het gedachtengoed van EGO. Het tempelschema staat centraal: van fundament (ervaringsgerichte basishouding) tot aanpak (rijk milieu, vrij kleuterinitiatief en de ervaringsgerichte dialoog) tot proces en effect (emancipatie), met welbevinden en betrokkenheid als belangrijkste aanwijzers voor kwaliteit. Elk van de genoemde aspecten wordt uitgelegd en toegelicht, waarbij theorie en praktijk hand in hand gaan en er aandacht is voor de dagelijkse praktijk, een positief groepsklimaat, permanente onderwijskwaliteit, observatieschalen, opbrengsten en een zorgbrede aanpak. Met bibliografie, eindnoten en een unieke inlogcode voor digitale ecampuslearn-mogelijkheden. Rijke uitgave van de EGO-grondlegger, voor iedereen wiens onderwijshart uitgaat naar leren door zelf te ondervinden!© NBD Biblion
Didactic strategies --- Didactics of Kindergarten --- kleuters --- Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs [Leuven] --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- Ervaringsgericht werken ; kleuteronderwijs --- Ervaringsleren ; kleuteronderwijs --- #PBIB:+110.40 --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- Ervaringsleren --- Kleuteronderwijs --- ervaringsgericht onderwijs --- kleuteronderwijs --- basisonderwijs --- kleuterdidactiek --- basisvaardigheden --- ervaringsleren --- PXL-Education 2019 --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht leren --- Ervaringsgericht onderwijs --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs --- Lager onderwijs --- Centre for Experiential Education [Leuven] --- 471.4 --- didactiek --- didactiek kleuteronderwijs --- Ervaringsleren.
Choose an application
Inleiding Gespreks- en taalactiviteiten Spelactiviteiten Reken- en wiskundeactiviteiten Lees- en schrijfactiviteiten Constructieve activiteiten Onderzoeksactiviteiten Liedjes en versjes Kleurplaten Overige
Didactics of Kindergarten --- vakoverschrijdende thema's --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- didactiek --- ziektebeleving --- zieke kinderen --- #PBIB:+110.40 --- kleuteronderwijs --- leerboeken --- thematisch werken --- 471.4 --- ervaringsgericht onderwijs --- hoekenwerk --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- thematisch onderwijs --- ziek zijn --- 471.49 --- Belangstellingscentra --- Hoekenwerk --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Thematisch werken --- Ziek zijn --- Gezondheidsvoorlichting ; kleuteronderwijs --- Wereloriëntatie ; kleuters --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Overige onderwerpen --- Schoolbooks - Didactic material --- Kleuteronderwijs --- Wereldoriëntatie
Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|