Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Etudes iconographiques
Authors: ---
ISBN: 287296004X Year: 1993 Publisher: Nethen Axios

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Icones et société à Byzance
Authors: ---
ISBN: 2852260689 9782852260689 Year: 1993 Volume: *4 Publisher: Paris Gérard Monfort

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dans le présent ouvrage, Robin Cormack étudie la nature de la société byzantine à la lumière des oeuvres artistiques qui nous sont parvenues, et nous montre comment celles-ci modelaient les mentalités et les croyances d'un monde médiéval où peu d'autres influences pouvaient s'exercer. L'art qu'il prend en compte est essentiellement de caractère religieux, ce qui reflète le rôle primordial que le christianisme jouait à Constantinople. Dans ce monde fortement structuré et hiérarchisé, l'Église était l'institution morale et intellectuelle dominante et l'art participait du système par lequel elle dirigeait et contrôlait la société. Au sommet de la hiérarchie se trouvait l'empereur, considéré comme le représentant de Dieu sur la terre.Robin Cormack étudie l'Empire byzantin du VIe au XIIe siècle, période de son apogée, à travers un certain nombre d'individus qui représentent toutes les facettes de la société. L'auteur nous entraîne du raffinement citadin de Constantinople, où les empereurs se servaient de l'art pour encourager la loyauté et le soutien au régime, à la cellule d'un reclus d'une petite communauté de l'île de Chypre qui utilisait l'art pour se glorifier aux yeux de ses disciples. A cause de la nature profondément religieuse de la société, les théologiens et les mystiques y jouaient un rôle capital et il était possible à un enfant illégitime et d'humble extraction de parvenir à une position influente à la Cour grâce à ses pouvoirs apparemment surnaturels.La présente étude a pour objectif de souligner l'importance des arts dans une société en grande partie illettrée où de nombreuses influences que nous considérons aujourd'hui comme allant de soi étaient purement et simplement inexistantes. Même si Robin Cormack s'occupe exclusivement de Byzance, les méthodes qu'il utilise pourraient s'appliquer aux sociétés de toutes les époques elles ne se limitent pas à la compréhension de cette période particulière de l'histoire mais ont des implications plus vastes.


Book
Kunst und Geschichte in Südosteuropa
Author:
ISBN: 3764702451 Year: 1973 Publisher: Recklinghausen Bongers


Book
Christianity and the arts in Russia
Authors: ---
ISBN: 0521413109 Year: 1991 Publisher: Cambridge [England] New York Melbourne Cambridge University Press


Book
L'icône, image de l'invisible : éléments de théologie, esthétique et technique
Author:
ISBN: 2220023702 9782220023700 Year: 1981 Volume: 54 Publisher: Paris Bouges Desclée De Brouwer Imprimerie Tardy Quercy S.A.

Reconstructing the Reality of Images : Byzantine Material Culture and Religious Iconography (11th - 15th Centuries)
Author:
ISSN: 09285520 ISBN: 9004124624 9004473696 9789004124622 9789004473690 Year: 2003 Volume: 41 Publisher: Leiden; Boston : BRILL

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This volume examines the occurrence of secular contemporary artefacts (realia) in Middle and Late Byzantine religious painting. It explores the potential of Byzantine art as a source of information on material culture and inquires into the semiotic function of realia in religious pictorial contexts. The first part of the book comprises five case studies dedicated to imperial, official, aristocratic, and military dress, furniture, furnishings, and implements. The creative processes that led to the introduction of realia into religious iconography are discussed in the commentary. The book conveys a wealth of information especially on Byzantine dress and provides valuable new insights into the workings of Byzantine art. It is an original and thorough investigation of a fascinating, yet surprisingly little-studied subject.

The Sacred image East and West
Authors: ---
ISBN: 0252020960 9780252020964 Year: 1996 Volume: 4 Publisher: Urbana (Ill.) : University of Illinois press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

A new generation of American medieval art historians explores how sacred images were perceived during the Middle Ages in Byzantium and Europe. Focusing on the relationship between a particular type of medieval art - the sacred image - and its audience, the contributors consider the part played in this relationship by the image's context, whether on the page of a book or on the wall of a building. The book allows the reader to see the fluidity of the sacred image, showing how factors including audience, purpose, and setting affected the form it took. The essays cover a full range of images, including panel paintings, altarpieces, manuscripts, and wall paintings, and a rich variety of socioreligious settings, private, monastic, and imperial. Also examined are the differences between images produced for a single viewer and those produced for communities; images produced for private contemplation or devotion and those that functioned within a liturgical setting; and the varying ways in which sacred images affected women and men, religious and secular communities, rulers and the ruled

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by