Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Training als beroep : sociale en interculturele vaardigheid : deel 4 : meer oefeningen
Author:
ISBN: 905352908X Year: 2004 Publisher: Meppel Boom


Book
Trainen van sociaalcommunicatieve vaardigheden bij kinderen met een autismespectrumstoornis : handleiding voor ouders
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033489624 Year: 2012 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek geeft ouders stap-voor-stap richtlijnen om sociaalcommunicatieve vaardigheden aan te leren aan jonge kinderen met autisme (tot zes jaar). De technieken worden in eenvoudige maar effectieve stappen uitgelegd, zodat ouders ze gemakkelijk kunnen toepassen. De auteurs illustreren zeer helder hoe de technieken thuis kunnen worden gebruikt en geïntegreerd in de dagdagelijkse familieroutines en -activiteiten. Alle technieken in het boek zijn gestoeld op de ontwikkelings- en gedragswetenschap en zijn toegankelijk, empirisch onderbouwd en zeer gebruiksvriendelijk.


Book
Interactiewijzer : analyse en aanpak van interactieproblemen in professionele opvoedingssituaties.
Authors: ---
ISBN: 9023242289 9789023242284 Year: 2006 Publisher: Assen Dekker en Van de Vegt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

stoma heeft een grote impact op het leven van de patiënt. De doelstelling van de bachelorproef is via een ontwikkelde tool de educatie aan de stomapatiënt te optimaliseren. Deelvragen die hierbij geanalyseerd worden, zijn: -Op welke manier kunnen de zorgverleners steun geven aan de patiënt bij de psychologische verwerking? -Hoe gebeurt de educatie optimaal rond de verzorging van een colo-en ileostoma? -Welke alternatieven, met het oog op het ontslag, kunnen aangeboden worden bij de patiënt om hen beter te informeren? Dit alles wordt uitgediept in een literatuurstudie over stoma en wordt daarna via het model van bij de Vaate in een infobrochure gegoten. Naast deze infobrochure zal AZ Maria Middelares gebruik kunnen maken van een instructiekaart en kunststoma. Uit de bachelorproef is gebleken dat zowel pre- als postoperatieve educatie aan een stomapatiënt zeer belangrijk zijn, opdat deze patiënt het volledige proces beter kan verwerken. Ook wordt duidelijk dat schriftelijke voorlichting vele voordelen heeft en daarom hier ook verkozen wordt. Het is van belang dat de infobrochure nog verder geëvalueerd wordt.


Book
Nee zeggen mag : over grenzen aangeven
Authors: --- ---
ISBN: 9789085605768 Year: 2010 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De twee verhalen over Luuk en Roos bieden aanknopingspunten om situaties te herkennen waarin kinderen 'nee' mogen zeggen. Dit vergroot hun kennis en vaardigheden om eigen grenzen aan te geven.


Object
Het IK-spel : zeg het zelfbewust met de ik-boodschap
Author:
ISBN: 9789058714848 Year: 2010 Publisher: Zaltbommel Thema

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Feedback geven is een van de moeilijkste dingen die er is, vinden veel mensen. Ze zijn bang een ander te kwetsen en draaien daarom maar wat om de hete brij heen. Heel jammer, want zo verandert er niets.Er is een relatief eenvoudige maar heel effectieve manier om een ander te beïnvloeden: begin een zin met 'Ik' als je bij een ander iets wilt bereiken. Een zin als 'Ik vind het vervelend dat je voortdurend uit het raam kijkt als ik je iets vertel' komt nu eenmaal een stuk prettiger over dan 'Jij luistert ook helemaal nooit als ik tegen je praat!'.Met Het IK-spel als handig hulpmiddel leer je je zinnen te formuleren vanuit de ik-boodschap. Dit spel is vooral gericht op kinderen en jongeren, maar in feite is de ik-boodschap voor iedereen een eye-opener. Bron: https://www.bol.com/nl/p/het-ik-spel/1001004007494147/?country=BE


Multi
De communicatiekoffer : communicatiehulpmiddelen voor 5- tot 12-jarigen met bijzondere aandacht voor kinderen met autisme
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789078765943 Year: 2011 Publisher: Leuven Cego Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze communicatiekoffer en de bijhorende hulpmiddelen en -bladen zijn een welkome ondersteuning voor de leerkracht, logopedist, remedial teacher, ambulant begeleider, LGF-begeleider en ieder ander die betrokken is bij kinderen met autisme.Bron: http://www.cegopublishers.be/Pub/decommunicatiekoffer/decommunicatiekoffer_new-Wat.html


Book
Trainen van sociaalcommunicatieve vaardigheden bij kinderen met een autismespectrumstoornis : handleiding voor hulpverleners
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789033489631 Year: 2013 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Trainen van sociaalcommunicatieve vaardigheden aan kinderen met een autismespectrumstoornis. Handleiding voor hulpverleners biedt een oudertraining aan die toegankelijk en wetenschappelijk onderbouwd is. Het boek bevat stap-voor-stap richtlijnen om oudertraining te geven, individueel of in groep. De effectieve technieken om de sociaalcommunicatieve vaardigheden van jonge kinderen met autisme (tot zes jaar) te verbeteren worden in eenvoudige stappen uitgelegd zodat ouders zich de technieken snel eigen kunnen maken. De handleiding omvat ook 30 herbruikbare handouts en formulieren.


Book
Trainersboek faalangst, examenvrees en sociale vaardigheden : een praktisch handboek voor trainers in en buiten het onderwijs
Author:
ISBN: 9789020976458 Year: 2011 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt begeleiders in en buiten het onderwijs handvatten om faalangst, examenvrees en sociaal onhandig gedrag bij jongeren te signaleren en hen te begeleiden. Het is een zeer praktisch handboek boordevol tips en adviezen voor het opzetten van een training. De thematische kaarten van de oefening 'Dobbelen voor het leven' zijn in een handig katern achterin het boek opgenomen, waardoor de trainer hier direct mee aan de slag kan. Gebrek aan sociale vaardigheden en zelfvertrouwen bij jongeren kan leiden tot negatief gedrag. Speciaal voor dit boek is de oefening 'Dobbelen voor het leven' ontwikkeld. De basis van deze oefening zijn kaarten waarop diverse situaties binnen de thema's van dit boek zijn beschreven. De trainer kan deze kaarten gebruiken om alle deelnemendejongeren uitdagende situaties te laten oefenen om zo hun zelfvertrouwen en hun sociale vaardigheden op te bouwen.


Book
Samen werken, samen leren : werkboek sociale vaardigheden , theorie en oefeningen
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9024410266 9789024410262 Year: 1978 Publisher: Baarn Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit werkboek is gericht op 'taakgerichte leergroepen' in onderwijs en andere situaties. Hoe de samenwerking binnen de groep zich ontwikkelt wordt bepaald door sociale vaardigheden: hoe verloopt de discussie, hoe waarderen we ieders inbreng, hoe komen besluiten tot stand, hoe wordt het doel vastgesteld? Het boek biedt oefeningen waardoor een groep de sociale vaardigheden in het samen leren en werken kan ontwikkelen, analyseren en verbeteren. Komen aan bod: Observeren - Kommuniceren - Feedback - Evalueren - Beginsituaties in groepen - Kommuniceren in de groep - Leiderschap - Plannen maken en besluiten nemen - Normen en waarden in de groep - Ontwikkeling van de groep - Werken met oefeningen - Observatietechnieken - Logboek


Book
Over (het) leven : sociale leerverhalen voor (rand) normaal begaafde kinderen met een autismespectrumstoornis
Authors: ---
ISBN: 9058730522 9789058730527 Year: 2004 Publisher: Destelbergen SIG

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De werkbundel 'Over (het) leven' bevat een verzameling sociale leerverhalen die vanuit de praktijk tot stand gekomen is. Sociale leerverhalen vormen een onmisbare hulp bij sociale competentietrainingen van kinderen met autismespectrumstoornissen en een normale tot randnormale begaafdheid. Ze geven hen inzicht in het sociale verkeer. De sociale leerverhalen in deze bundel (bedoeld voor kinderen van ongeveer zes tot twaalf jaar) gaan over communicatie, sociale interactie, een aantal maatschappelijke thema's en gedrag in specifieke context (nl. de klas). Verder zijn een aantal quizzen en ganzenbordspelen opgenomen. Beide methodes blijken een uitstekend middel te zijn om de aangeleerde kennis en vaardigheden te toetsen en in te oefenen. De verhalen zijn uitgewerkt in twee versies: één met tekeningen (voor jonge kinderen) en één zonder (voor oudere kinderen met een hoger taalniveau). De bijhorende digitale versie van het pakket op cd-rom maakt het mogelijk de verhalen aan te passen aan de individuele noden. Deze druk van 2009 werd herzien en aangevuld met 29 sociale leerverhalen. Bij de aanvulling is meer ruimte gelaten voor de eigen inbreng van de kinderen. Heel vaak wordt gevraagd of verwezen naar de eigen belevingen en persoonlijke invullingen. Dit zorgt er enerzijds voor dat de leerverhalen nog meer worden geïndividualiseerd. Anderzijds benadrukt het de interindividuele verschillen. Door hun antwoorden naast die van de anderen te leggen, zien de kinderen dat iedereen anders denkt, beleeft of aanvoelt.

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by