Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Orkestmuzikanten --- Orkest --- Vakkennis --- Terminologie --- 20e eeuw
Choose an application
schrijven --- schrijfonderwijs --- leren --- onderwijzen --- opleiden --- praktijkkennis --- vakkennis --- pabo --- 456.1 ) * NEDERLANDSE TAAL- EN LETTERKUNDE - METHODIEK EN DIDACTIEK
Choose an application
Bio-esthetiek --- Vakkennis --- Theorie --- Onderwijsvernieuwing --- 2e graad secundair onderwijs --- Motivatie --- Bachelor in het onderwijs : secundair onderwijs --- Bio-esthetiek --- h.o.
Choose an application
Hulpverleners zijn gewend om zich uit te sloven. Doorgaans zetten ze alles op alles om het voortouw te nemen, empathisch te zijn, oplossingen aan te dragen en stappenplannen te bedenken. In de praktijk blijken deze inspanningen maar al te vaak tevergeefs, en kan het zelfs gebeuren dat ze emotioneel opgebrand raken. Cliënten zijn namelijk eigenwijs, tegendraads, ongrijpbaar en meesters in het uiten van hun weerstand tegen verandering.Psycholoog Wijnberg loopt al veertig jaar mee in de hulpverlening en heeft een vernieuwende aanpak ontwikkeld om hulpverleners weer plezier te geven in hun werk. Tegelijkertijd is het een aanpak die de cliënten aan het werk zet, zoals het hoort. Deze aanpak is, tegenstrijdig genoeg, een actieve vorm van niet-helpen, waarbij de hulpverlener op provocatieve wijze zelf zo tegendraads is dat de cliënt wel zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Uitgangspunt is dat het leven zelf al therapeutisch genoeg is, waardoor de hulpverlener zichzelf zo snel mogelijk overbodig moet maken.Bron: https://www.managementboek.nl/boek/9789463191876/niet-helpen-voor-hulpverleners-jeffrey-wijnberg
Hulpverleners --- Hulpverlening --- Therapeuten --- Provocatieve psychologie --- Toegepaste psychologie --- Psychiatry --- psychotherapie --- psychosociale hulpverlening --- cliënt-hulpverlener relatie --- Sociology of social care --- hulpverlening --- Hulpverlener --- Therapeut --- Vakkennis --- Vaardigheden
Choose an application
Coaches, trainers en therapeuten zijn opgeleid om hun cliënten naar de mond te praten. Elk probleem wordt serieus genomen en de vertrouwensrelatie moet ten koste van alles in stand worden gehouden. Lachen is uit den boze en de hulpverlener heeft de plicht om zinnige, praktische en haalbare oplossingen aan te dragen. De auteurs - beide psycholoog - zetten alle gangbare psychologische tradities op de kop met hun provocatieve stijl van coachen. Met een gefundeerde theorie, praktische toepassingen en concrete oefeningen reiken zij de hulpverlener een vernieuwende aanpak aan. De provocatieve stijl is een manier van communicatie die humor en uitdaging combineert met speelsheid, confrontatie en goed contact
Social welfare methods --- Organization theory --- Personnel management --- psychotherapie --- coaching --- Therapeuten --- Coaching --- Communicatie --- Hulpverlening --- Hulpverleners --- Therapie --- Relatie cliënt --- Provocatieve psychologie --- Therapeut --- Hulpverlener --- Vakkennis --- Vaardigheden
Choose an application
Voor revalidanten en mensen die na een periode van arbeidsongeschiktheid de stap naar arbeidsparticipatie moeten zetten, is het vaak niet zo evident om de gevolgen van hun beperkingen goed te kunnen plaatsen ten opzichte van de eisen die het werk aan hen stelt. Op de werkplek wordt, onder meer als gevolg van wetgeving met betrekking totveiligheid, gezondheid en welzijn op het werk, in toenemende mate aandacht besteed aan preventieve en ergonomische maatregelen.Therapeuten die instaan voor advies en begeleiding van hun cliënt op vlak van werkhervatting, krijgen daardoor te maken met het toepassen van deze preventieve en ergonomische principes op de werkvloer die voor hen niet even helder zijn. Het handboek Ergonomie voor therapeuten richt zich naar ergotherapeuten, kinesitherapeuten, sociaal verpleegkundigen, maatschappelijk werkers en alle begeleiders die zich willen vertrouwd maken met de elementen die op de werkvloer van belang zijn als arbeidsparticipatie (en het herstel ervan) aan de orde is.Naast een overzicht van de kennisinhouden die binnen ergonomie van belang zijn, wordt ingegaan op de wijze waarop ergonomische principes tijdens de therapiesessies kunnen benut worden. Op die manier kan voorbereiding naar werk vanuit therapie zo worden ingevuld dat overdracht naar de werkvloer vlot tot stand kan komen. Daarnaast geeft hethandboek inzichten over de wijze waarop ergonomische kennis op de werkvloer toegepast kan worden voor werkplekanalyse, advies voor werkplekaanpassing en overleg met de bedrijfsverantwoordelijken (preventieadviseur, arbeidsgeneesheer,?).Het handboek Ergonomie voor therapeuten is voor deze hulpverleners een handleiding om de ?taal? die op de werkvloer gesproken wordt, te begrijpen zodat communicatie over werkhervatting tussen bedrijf en zorgverlening vlot en adequaat kan verlopen.
#KVHB:Ergonomie --- #KVHB:Ergotherapie --- ergonomie --- ergotherapie --- Ergonomie --- Therapeut --- Ergotherapie --- Arbeidsbelasting --- ergonomie. --- Ergonomie. --- Physiotherapy. Alternative treatments --- Social medicine --- lichaamshouding --- arbeidsgeneeskunde --- departement Gezondheidszorg 11 --- PXL-Handboeken --- Therapeuten --- Werklast --- Vakkennis --- Vaardigheden --- Werkdruk
Choose an application
In deze zesde druk van Werken in een therapeutisch milieu ligt het accent op het nastreven van samenhang in de hulpverlening. Het behandelprincipe is daarbij een sleutelbegrip. Dit boek bespreekt het therapeutisch milieu als opzet en organisatie van psychiatrische en psychotherapeutische behandeling. Het geeft aan hoe hulpverleners samenhang in hun bijdragen kunnen nastreven, door vast te houden aan een gekozen behandelprincipe. De eerste delen belichten het therapeutisch milieu en de plaats van de patiënt en de behandelgroep daarin. Vervolgdelen richten zich op de praktijk van groepen, milieutherapeutisch werken en management. Door de vele praktische voorbeelden en oefeningen is Werken in een therapeutisch milieu een toegankelijk leerboek en naslagwerk. Het boek is primair bestemd voor verpleegkundigen en sociaalpedagogisch hulpverleners. Daarnaast is het bruikbaar in diverse opleidingen en als handboek voor hulpverleners en leidinggevenden binnen de Geestelijke Gezondheidszorg in Nederland en Vlaanderen.
groepsdynamica --- groepstherapie --- Psychiatry --- activiteitenbegeleiding --- sociotherapie --- geestelijke gezondheidszorg --- therapeutisch milieu --- 607.4 --- psychiatrische patiënt --- psychotherapie --- Geestelijke gezondheidszorg --- Therapie --- Sociotherapie --- PHL-Healthcare 12 --- Therapeuten --- Therapeutische gemeenschap --- Multidisciplinair team --- Teamwerk --- Therapeut --- Vakkennis --- Vaardigheden
Choose an application
De snelle opkomst van richtlijnen, protocollen, verplicht monitoren en digitale behandelingen binnen de geestelijke gezondheidszorg, zet de ambachtelijke en creatieve kant van het psychotherapeutisch werk in toenemende mate onder druk.De standaardisering en digitalisering in de ggz roept de vraag op welke rol er overblijft voor de therapeutische relatie. Voorstanders van standaardisering en digitalisering kennen aan de therapeutische relatie een beperkte, aspecifieke betekenis toe. Zij menen dat 'bewezen effectieve' therapeutische technieken de eigenlijke werkzaamheid van psychotherapie verklaren. Vanuit diverse moderne relationele therapiemodellen is de therapeutische relatie juist beschreven als een specifiek veranderingsinstrument, waaraan elke afgebakende therapeutische techniek principieel ondergeschikt is.In dit boek worden vier relationele therapiemodellen uitgewerkt: een cliëntgericht en systeemtheoretisch, een psychodynamisch, een leertheoretisch en een oplossingsgericht model. Voordat de auteur ingaat op deze vier modellen, laat hij zien wat de therapeutische relatie nu eigenlijk inhoudt, wat de rol van de patiënt en van de therapeut is in die relatie en wat de emotionele implicaties voor de therapeut kunnen zijn wanneer de patiënt onveilig is gehecht. Aan de hand van voorbeeldinterventies wordt geïllustreerd hoe de therapeutische relatie daadwerkelijk therapeutisch kan worden gemaakt. Verschillende monitorinstrumenten die de therapeut kan benutten om de therapeutische relatie te volgen worden besproken. Juist in deze tijd van managed care en technologische ontwikkelingen zijn goed gefundeerde perspectieven op de therapeutische relatie onmisbaar.
Psychotherapeutische processen. --- Psychotherapie. --- Patiënt-therapeut relatie --- 615.851 --- 607.3 --- patiënt-therapeut relatie --- Psychotherapie. Pschychoanalyse als therapie --- Individuele psychotherapie --- Geestelijke gezondheidszorg --- Psychotherapie --- Therapeuten --- Patiënten --- Gehechtheidsrelatie --- Therapeut --- Patiënt --- Hechting (psychologie) --- Rechten --- Leerling --- Vakkennis --- Vaardigheden --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Geïnspireerd door het boek De schatkist van de therapeut (M. Gundrum & N. Stinckens, red.), is dit de versie voor de professional die met kinderen en jongeren werkt. In de speeltuin van een kindertherapeut is van alles te beleven. Het werken met kinderen vergt fantasie en creativiteit, beeldspraak en samenwerking. Iedere therapeut heeft zijn eigen therapeutische speelgoed, in de vorm van materiaal en ideeën, dat door de ervaring met en door kinderen wordt aangepast of veranderd. In deze speeltuin delen collega's hun succeservaringen. Meer dan 40 collega's uit verschillende settingen (psychologen, speltherapeuten, psychomotorisch therapeuten, psychotherapeuten, coaches, zowel uit Nederland als België) beschrijven wat zij in het werken met kinderen helpend en waardevol vinden. De speeltuin van de kindertherapeut is een zandbak gevuld met creatieve interventies en bijbehorende literatuur. Toe te passen in verschillende settings en bij verschillende leeftijdsgroepen. Kinderen laten enorme veerkracht en doorzettingsvermogen zien wanneer ze op een creatieve manier aan de slag kunnen gaan met dingen die hen bezighouden. Alle beschreven interventies zijn ingebracht met 1 doel; samen met kinderen of jongeren op een fijne, betekenisvolle manier aan de slag gaan met heden, verleden en toekomst. Soms gericht op klachten, maar vooral ook gericht op krachten. Een boek vol kadootjes!
Kinderpsychiatrie. --- kinderpsychologie --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- psycho-educatie --- psychotherapie --- patiënt-therapeut relatie --- 606.4 --- therapie --- Kinderen --- jongeren --- 615.8 --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- kinderen --- speltherapie --- psychomotorische therapie --- Therapeuten --- Therapie --- Psychotherapie --- Oefeningen --- Therapeut --- Kind --- Oefening --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Vakkennis --- Vaardigheden
Choose an application
This book challenges the conventional ideas of art and beauty. What is the value of things made by an anonymous craftsman working in a set tradition for a lifetime? What is the value of handwork? Why should even the roughly lacquered rice bowl of a Japanese farmer be thought beautiful? The late Soetsu Yanagi was the first to fully explore the traditional Japanese appreciation for "objects born, not made." Mr. Yanagi sees folk art as a manifestation of the essential world from which art, philosophy, and religion arise and in which the barriers between them disappear. The implications of the author's ideas are both far-reaching and practical.Soetsu Yanagi is often mentioned in books on Japanese art, but this is the first translation in any Western language of a selection of his major writings. The late Bernard Leach, renowned British potter and friend of Mr. Yanagi for fifty years, has clearly transmitted the insights of one of Japan's most important thinkers. The seventy-six plates illustrate objects that underscore the universality of his concepts. The author's profound view of the creative process and his plea for a new artistic freedom within tradition are especially timely now when the importance of craft and the handmade object is being rediscovered.
Leach, Bernard (1887-1979) --- Kunstfilosofie ; esthetica ; 20ste eeuw --- Ambachten ; vakmanschap ; handwerk --- Kunst; esthetica; Japan; Soetsu Yanagi (1889-1961) --- Cultuurgeschiedenis ; over vakkennis of de teloorgang ervan --- Kunstbeschouwing ; Japan --- 749.01 --- Meubelkunst en design ; theorie, filosofie, esthetica
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|