Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Een goede relatie tussen leraar en leerling is essentieel voor goed onderwijs. Maar alle kinderen hebben wel eensd wat, waardoor die relatie onder druk kan komen te staan. Wie in het onderwijs werkzaam is weet dat, al was het alleen maar doordat confrontaties met de gevoelens of problemen van die kinderen niet altijd gladjes verlopen. De schoolloopbaan van kinderen hangt nauw samen met hun gevoelsleven en hun zelfbeeld. Een leraar moet hier zicht op kunnen hebben om op een goede manier met kinderen te kunnen omgaan.
Teacher education. Teacher's profession --- Primary education --- leraren-leerling relatie --- Educational psychology --- pedagogiek --- competenties --- omgangskunde --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Communicatieve vaardigheden --- Competenties --- Gedrag --- Relatie leraar - leerling --- Zelfbeeld --- communicatieve vaardigheden --- Diversiteit --- communicatievaardigheden (ler) --- Onderwijsstijlen --- (zie ook: Basiscompetenties) --- kinderen --- leraren --- onderwijspsychologie --- onderwijs --- PHL-Education 12 --- Communicatie --- Lerarenopleiding --- Beloningen --- Straffen --- Reflectie --- Lager onderwijs --- Conflicthantering --- Leraren basisonderwijs --- Klassenmanagement --- Beloning --- Straf --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijs --- Leraar basisonderwijs --- Competentie
Choose an application
Dit boek gaat over luisteren op vele manieren, naar het diepste zelf en naar anderen. Het is luisteren naar wat kinderen zeggen, voelen, denken, maar ook naar datgene wat dieper zit dan louter gedachten en emoties. Verandering in het gedrag ontstaat wanneer kinderen leren luisteren naar hun eigen binnenkant, naar wat van binnen lijfelijk voelbaar is (een gevoel - van onrust tot boosheid... - hebben over, het aanvoelen van iets). Dit veranderingsproces ('focussen') wordt verduidelijkt met tal van voorbeelden die de auteurs putten uit hun eigen ervaringen met kinderen, uit workshops, trainingen en begeleiding. Dit boek reikt een manier aan om beter om te gaan met kinderen. Het is niet bedoeld om in één keer uit te lezen, maar als leidraad die steeds weer ter hand wordt genomen om zich het proces van luisteren en focussen eigen te maken. In de hoop dat men in zichzelf een manier ontwikkelt om met nog meer voldoening met kinderen te kunnen omgaan. De auteurs maken daarbij onderscheid tussen het dagelijks omgaan met kinderen thuis en een meer gestructureerde aanpak op school en in groepssituaties.
Communicatie --- Kinderen. --- Educational sciences --- Social psychology --- luisteren --- sociale vaardigheden --- luistervaardigheid --- kinderen --- communicatie --- #KVHB:Communicatie --- #KVHB:Luisteren --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Ouderschap --- Kinderpsychologie --- 416.1 --- communicatievaardigheden --- kinderpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- psychologie --- 305.8 --- 433 --- Communicatievaardigheden --- Focussen --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Luisteren --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouders-kinderen (Ouderschap, Ouder-kindrelatie, Ouderverenigingen) --- Gesprekken met kinderen --- Gezinsopvoeding (ouder-kind relatie) --- Gezinsopvoeding --- Kinderen --- Onderwijs --- Sociale vaardigheden --- 416.23 --- communicatie (ler) --- communicatievaardigheden (ler) --- Communicatievaardigheden ; kinderen --- Methodiek --- Opvoeding --- 499.4 --- Luisteren; ba.o. --- 031975.jpg --- Communicatie: kinderen --- communicatie in de hulpverlening --- focussen --- kinder- en jeugdzorg --- kinderopvoeding --- welzijnswerk, methoden --- algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Communicatie ; algemeen --- Opvoeding in de praktijk --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- 361.2 --- 007 --- 615.88 --- 362.7 --- 37 --- 159.987 --- 361.1 --- Luisteren; ba.o --- Opvoeding en onderwijs --- Relatie ouder - kind --- Ouders --- Opvoeders --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Relatie leraar - leerling --- Communicatieve vaardigheden --- Opvoeder --- Gedrag --- Gesprek --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
De auteurs geven de lezer inzicht in communicatieve processen die zich in de klas en daaromheen afspelen. De auteurs geven de lezers inzicht in de communicatieve processen die zich in een klas en daaromheen afspelen. Omdat leraren en leerlingen op oneindig veel manieren op situaties reageren, biedt het boek geen standaardrecepten. Het biedt mogelijkheden om klassensituaties te analyseren, groepswetmatigheden te ontdekken en daar op een effectieve wijze op te reageren. (Bron: covertekst)
Communicatie --- Onderwijs. --- Initial didactic situation --- klassengesprekken --- communicatievaardigheden --- leraren-leerling relatie --- interpersonele communicatie --- Didactic strategies --- Communication --- Study and teaching --- Ethnicity --- Students --- Training --- Handbooks, manuals, etc. --- 37.015.31 --- 371.212 --- communicatie --- klasklimaat --- klasmanagement --- 454.22 --- didactiek --- onderwijs --- 305.2 --- Communicatievaardigheden --- Groepsdynamica --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Omgangsvormen (Regels en afspraken) --- 454.2 --- 499.4 --- Communicatie docent-student --- Communicatieve vaardigheden --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Klassengesprekken --- Leerlingenparticipatie --- Onderwijs --- Relatie leraar - leerling --- 484.22 --- communicatie (ler) --- communicatievaardigheden (ler) --- klasgesprekken (ler) --- Relatie leraar-leerling --- Communicatie in de klas --- communicatie (leesbaarheid) --- groepsdynamica --- leerlingenbegeleiding --- omgangskunde --- Communicatie ; onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Didactische beginsituatie --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- Psychologie van groepen --- Onderwijsstrategieën --- Mondelinge communicatie --- departement Lerarenopleiding 07 --- secundair onderwijs --- communicatieprocessen --- groepscommunicatie --- Klassenmanagement --- Didactiek --- Zelfstandig leren --- Coöperatief leren --- Groepsdynamiek --- 304 --- 305.8 --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- sociale vaardigheden --- Klassengesprek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- KUL
Choose an application
Psychologen, therapeuten, werkers in gezondheidszorg, gevangeniswezen, reclassering, maar ook in het onderwijs de kerk hebben gemeen dat ze proberen te werken aan verandering, aan groei van mensen. Zij weten uit hun praktijk dat verandering een weerbarstig thema is. De auteurs ontwikkelden hun boek om betere resultaten te verkrijgen op een terrein waar verandering niet eenvoudig is: de verslavingszorg. Motiverende gespreksvoering is een op de interactie gerichte gespreksmethode, waarvan inmiddels aangetoond is dat ze zeer succesvol is. Ze heeft in de afgelopen 10 jaar stormachtig haar intrede gedaan op tal van werkvelden. Veel hulpverleners zijn inmiddels sterk beïnvloed door het baanbrekende werk van Miller en Rollnick. Het werk heeft de respectvolle bejegening van cliënten - in de lijn van Carl Rogers - als basis. Ze is vernieuwend omdat deze gespreksmethode nadrukkelijk wel directief is: bewust gericht op verandering. De motivering van cliënten en het verminderen van weerstand zijn centrale thema?'. Deze motivatie en weerstand zijn binnen motiverende gespreksvoering niet allereerst eigenschappen van de cliënt, maar een afgeleide van de interactie tussen cliënt en hulpverlener. Dat geeft extra mogelijkheden om cliënten zo te begeleiden dat ze veranderen willen, erop vertrouwen dat ze veranderen kunnen en met het veranderwerk willen starten
Methoden en technieken --- Vergader- en gesprekstechniek, rapportage. --- Toxicology --- Ethics and addiction --- verslavingszorg --- sociale psychologie --- Social psychology --- mondelinge communicatie --- cliënt-hulpverlener relatie --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- motivatie --- 159.947 --- #KVHB:Gesprekstechniek --- #KVHB:Motivatie --- Motivatie --- Gesprekstechnieken --- 159.947 Psychologie van de wil. Wilskracht --- Psychologie van de wil. Wilskracht --- #KVHB:Veranderkunde --- 364.044 --- Hulpverlening : gespreksvoering --- Welzijnswerk : veranderingsprocessen --- Gesprekstechnieken: gezondheidszorg --- S20110175.jpg --- Weerstand ; psychoanalyse --- communicatie in de hulpverlening --- hulpverleningsrelatie --- 361.2 --- 361.05 --- 499.4 --- gesprekstechnieken --- veranderingsmanagement --- Mondelinge communicatie --- mondelinge communicatie, discussiëren, gespreks- en interviewtechnieken, spreken in het openbaar, vergadertechnieken --- Veranderingsmanagement --- gesprekstechnieken (gez) --- communicatievaardigheden (ler) --- 253*21 --- 159.9:3 --- 159.923.33*1 --- 159.98*1 --- 159.98*1 Industriële psychologie. Personeelsbeleid. Bedrijfsconsultant --- Industriële psychologie. Personeelsbeleid. Bedrijfsconsultant --- 159.923.33*1 Communicatie. Relatie --- Communicatie. Relatie --- 159.9:3 Sociale psychologie --- Sociale psychologie --- 253*21 Pastorale methodiek --- Pastorale methodiek --- Maatschappelijk werk --- Hulpverlening --- Professionalisering --- Gespreksvoering --- Veranderingsproces
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|