Narrow your search
Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Honderd jaar Levende talen (1911 - 2011) : verleden en toekomst van het taalonderwijs.
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789081028806 9081028804 Year: 2011 Publisher: Amsterdam VLLT


Book
Filosofie op school : handboek vakdidactiek filosofie
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789024431359 Year: 2021 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Filosofie is een volwassen schoolvak geworden. Het is in Nederland een eindexamenvak op de havo en het vwo, met centrale eindexamens, waar jaarlijks ongeveer 5000 leerlingen van 160 scholen aan deelnemen. De Vereniging Filosofiedocenten in het Voortgezet Onderwijs (VFVO) is een bruisende vereniging met jaarlijkse studiedagen en een vakblad (Spinoza!). Op veel scholen wordt inmiddels ook filosofie in de onderbouw gegeven en er wordt op enkele scholen geëxperimenteerd met filosofie op het vmbo. In Vlaanderen zijn onlangs nieuwe eindtermen vastgesteld en wordt filosofie ingezet in het burgerschapsonderwijs. Tijd voor een handboek vakdidactiek!Al jaren hebben docenten filosofie en studenten aan de lerarenopleiding behoefte aan zo?n handboek. Omdat er aan verschillende universiteiten vanuit uiteenlopende tradities vakdidactiek gegeven wordt, is er gekozen voor een handboek met een redactie, waarin een selectie van auteurs, vakdidactici, docenten en Cito-medewerkers vanuit hun eigen expertise een hoofdstuk hebben geschreven.Dit handboek is bedoeld als een handleiding voor beginnende docenten filosofie in het voortgezet onderwijs. Verder biedt het verdieping voor ervaren docenten, en laat het de diversiteit van het schoolvak filosofie zien, zowel in Nederland als in Vlaanderen. Een van de redenen dat filosofie vertragen is, is omdat filosofen altijd vragen ?waarom?. De vraag waarom een school filosofie zou moeten aanbieden, wordt met het lezen van dit boek beantwoord.https://www.boomfilosofie.nl/product/100-10132_Filosofie-op-school


Book
Talen die de school in komen : kansen voor een multidiverse basisschool
Author:
ISBN: 9789401473569 Year: 2021 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zie de meertaligheid van leerlingen als een kans!Talen die de school in komen gaat in het bijzonder over een andere kijk op meertaligheid. Multidiverse scholen zijn er al decennia, meestal staan ze in achterstandswijken, maar inmiddels krijgen vrijwel alle scholen te maken met leerlingen die thuis geen Nederlands spreken. Wat betekent dat voor een schoolteam? Wat vraagt het van leerlingen om onderwijs te volgen in een taal die zij niet (volledig) beheersen?Naar aanleiding van de nieuwste wetenschappelijke inzichten heeft de auteur een belangrijke boodschap: geef meertalige leerlingen de ruimte hun thuistaal te gebruiken in het onderwijs. Doe er zelfs een beroep op. Dat kan zónder dat de leraren deze talen hoeven te beheersen. Voor de meeste scholen in Nederland zal dit een verrassend nieuw inzicht zijn.https://www.lannoocampus.be/nl/talen-die-de-school-komen


Book
Is die taal van ver of van hier? : wegwijs in talensensibilisering, van kleuters tot adolescenten
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033488061 903348806X Year: 2012 Volume: *5 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

?Elke dag horen, spreken en lezen we verschillende talen en taalvariëteiten. Die meertalige realiteit weerspiegelt zich in onze scholen. Hoe leren we onze leerlingen met die taaldiversiteit omgaan en hoe kunnen we deze positief aanwenden op de klasvloer? Talensensibilisering biedt kansen. Via een internationale praktijkgerichte literatuurstudie en een bevraging van internationale en Vlaamse experts werd onderzocht wat het concept talensensibilisering inhoudt en wat de effecten zijn op leerlingen en leerkrachten. Dit onderzoek leverde een wetenschappelijk rapport op en een wegwijzer voor de Vlaamse onderwijspraktijk. Dit boekje, de wegwijzer, is bedoeld voor leerkrachten, coördinatoren en directies die op hun school talensensibiliserend willen werken of meer inzicht willen krijgen in de sterke en minder sterke kanten van hun aanpak. Een vraag-antwoordmodel biedt een conceptueel kader voor een krachtige toepassing van talensensibilisering in de klas en voor de inpassing in een talenbeleid op school. Handzame tips, inspirerende praktijkvoorbeelden en referenties naar lesmaterialen geven inzicht in de kansen van talensensibilisering. KOEN VAN GORP is coördinator voorschools, basis- en secundair onderwijs bij het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven).MIEKE DEVLIEGER en CAROLIEN FRIJNS zijn er wetenschappelijk medewerker en SVEN SIERENS is wetenschappelijk medewerker bij het Steunpunt Diversiteit & Leren (UGent).Bron: https://www.standaardboekhandel.be/p/is-die-taal-van-ver-of-van-hier-9789033488061

Keywords

Nederlands --- intercultureel onderwijs --- Sociolinguistics --- taalgemeenschappen --- meertaligheid --- taalbewustzijn --- Didactics of Dutch --- taalbeschouwing --- taalvaardigheid --- Didactic strategies --- taalstudie --- taalverwerving --- didactiek --- Intercultureel onderwijs --- Taalverwerving ; kinderen --- Meertaligheid --- Talensensibilisering --- 640 Taal --- 803.93 -06 --- 803.93-07 --- 800.7 --- 800.6 --- 737 Leerprogramma's --- #KVHB:Taalontwikkeling --- #KVHB:Meertaligheid --- #KVHB:Taalonderwijs --- #KVHB:Intercultureel onderwijs --- talen --- talenonderwijs --- talensensibilisering --- 456 --- taalonderwijs --- 474.6 --- Diversiteit --- Taal --- 454 --- Taalbeleid --- 454.6 --- Taalonderwijs --- 456.2 --- student-tutoring --- intercultureel onderwijs (ler) --- 800.6 Taalzuiverheid. Taalbeheersing --- Taalzuiverheid. Taalbeheersing --- 800.7 Taalonderwijs. Taalverwerving --- Taalonderwijs. Taalverwerving --- 803.93-07 Nederlands: taalonderwijs; taalverwerving --- Nederlands: taalonderwijs; taalverwerving --- 803.93 -06 Nederlands: taalzuiverheid; taalbeheersing --- Nederlands: taalzuiverheid; taalbeheersing --- didactiek algemeen - overige vakken --- Didactiek; algemeen --- PXL-Education 2015 --- taaldidactiek --- taaldiversiteit --- taalvarianten --- Kleuters --- Kinderen --- Adolescenten --- Taaldiversiteit --- Taalopvoeding --- Didactics --- Didactics of languages --- Primary education --- Secondary education --- Kleuter --- Kind --- Adolescent --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie


Book
Voorbij de hoge bergen : verhalen uit Axenland
Authors: --- ---
ISBN: 9028929606 9028929630 Year: 2001 Publisher: Kapellen Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek bevat 20 verhalen die ouders en leerkrachten kunnen gebruiken bij de relationele vorming van kleuters en kinderen uit het eerste en tweede leerjaar. De verhalen gaan over de dieren uit de axenroos, uit Axenland en tonen 10 karakters, 10 manieren om met anderen om te gaan.

Keywords

Didactics of Kindergarten --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- axenroos --- #PBIB:+108.22 --- Gevoelens --- 456 --- didactiek --- schoolboeken --- verhalen --- 415.3 --- 433.75 --- Axenroos --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Relationele opvoeding --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Verhalen --- basisonderwijs --- emoties --- kinderboeken --- relationele opvoeding --- sociale vaardigheden --- spelen --- 471.44 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Sociaal-emotionele opvoeding --- 433.4 ) Relationele opvoeding --- 476.2 --- CARE --- Handboek/cursus --- axen --- axendieren --- eerste graad ba.o. --- kleuters --- relaties --- relationele vorming --- sociaal-emotionele ontwikkeling --- Affiches --- Agologie --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs --- Sociale redzaamheid ; kleuteronderwijs --- Filosoferen met kinderen --- Relationele vorming : basisonderwijs --- Sociale opvoeding; ba.o. --- Verhalen : dieren --- kleuterschool: relationele opvoeding --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Kleuteronderwijs : Gevoelens en emoties --- didactiek algemeen - overige vakken --- Uitvoerende functies --- Activiteiten met het jeugdboek - kinderboeken --- Sociale en emotionele opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- Didactiek van het lager onderwijs --- eerste graad ba.o --- Sociale opvoeding; ba.o --- socio-emotionele opvoeding --- socio-emotionele ontwikkeling

Listing 1 - 5 of 5
Sort by