Listing 1 - 10 of 35 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In dit boek vind je zes grote vragen. Voor kinderen die een heleboel belangrijke vragen in hun hoofd hebben over zichzelf, het leven en de wereld. Voor volwassenen die samen met kinderen op zoek willen gaan, nadenken en een dialoog willen aangaan. Want kant-en-klare antwoorden vind je niet altijd! Moet je altijd de waarheid spreken? Mag je stelen als je uitgehongerd bent? Dit zijn enkele vragen die aan bod komen in 'Filosofie voor kinderen: wat is goed, wat is kwaad?'. Uit die vragen volgen onder andere deze antwoorden: ‘Niet als je had beloofd te zwijgen.’ en ‘Nee, want stelen is verboden.’
476.8 --- filosoferen met kinderen --- ethiek --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen
Choose an application
Filosoferen met kinderen is een nieuw verschijsel. Praktijkvoorbeelden geven aan hoe het gestimuleerd en gestructureerd kan worden. Kinderen kunnen op verschillende niveaus denken over hun wereldbeeld en hun eigen denken. Filosoferen met kinderen betekent het bespreken van vragen waarop ook de leerkracht het antwoord niet weet. De kinderen moeten zelf nadenken en ontwikkelen daarmee hun denken en hun vermogen tot zelfstandig oordelen.
476.8 --- filosoferen met kinderen --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen --- Filosoferen ; basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen ; basisonderwijs --- filosofie: didactiek --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs
Choose an application
Filosofie voor kids is een eerste kennismaking met filosofie. Voor kinderen die een heleboel belangrijke vragen in hun hoofd hebben. Over zichzelf, het leven en de wereld. Voor volwassenen die samen met kinderen op zoek willen gaan, nadenken en discussiëren. Want kant-en-klare antwoorden vind je niet altijd! In Wat is geluk? vind je 6 grote vragen. Om te jongleren met ideeën en om verder te kijken dan je neus lang is. Hoe weet je dat je gelukkig bent? Is het gemakkelijk om gelukkig te zijn? Moet je het geluk zoeken tegen elke prijs? Maakt geld gelukkig? Heb je anderen nodig om gelukkig te zijn? Waarom zijn we soms ongelukkig?
Philosophy --- toegepaste filosofie --- filosoferen met kinderen --- geluk --- 476.8 --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Geluk --- Zingeving --- zingeving --- D100959.jpg --- Filosofie ; kinderen --- C3 --- filosofie --- kinderen --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Kunst en cultuur
Choose an application
In Onderweg stilstaan zijn twee praktisch filosofen onderweg, en staan ze stil bij schijnbaar betekenisloze gebeurtenissen. Het zijn gebeurtenissen thuis, onderweg naar het werk of op reis die iedereen kan overkomen. Het zijn herkenbare gebeurtenissen.De auteurs beschrijven die gebeurtenissen in de vorm van korte verhalen, van anekdotes. Die anekdotes vormen de aanleiding om de werkelijkheid opnieuw te bekijken, aan de hand van filosofische vragen.In de anekdote zit een vraag vervat die je niet kan ontlopen. De abstractie wordt voelbaar.De auteurs verbinden het praktisch filosoferen met het leven van elke dag. De anekdotes vormen aanknopingspunten die het praktisch filosoferen laagdrempelig maken. Daarmee wordt het praktisch filosoferen niet alleen herkenbaar, toegankelijk en bruikbaar gemaakt, maar wordt de lezer ook gestimuleerd om zelf aan de slag te gaan. Anekdotes verzamelen en er filosofisch over nadenken kan in principe iedereen.In het boek gaan de anekdotes van de auteurs vergezeld van poëtische schilderijen van de kunstenaar Miko Veldkamp. Net als verhalen zijn schilderijen immers een vertrekpunt om na te denken.
Filosofie ; jongeren --- Filosofie ; kinderen --- 110 --- Filosofie --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Overige vormingsgebieden --- Filosofie ; jongeren. --- 476.8 --- filosoferen met kinderen --- jongeren --- filosofie --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Didactics --- Social ethics --- Didactics of philosophy --- Fiction --- Nederlandse literatuur --- toegepaste filosofie --- ethiek --- levensbeschouwing
Choose an application
1 --- #PBIB:+111.92 --- Filosofie --- filosoferen met kinderen --- 476.8 --- Geloven-Denken --- 1 Filosofie. Psychologie --- Filosofie. Psychologie --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Achtergrondinformatie --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- 1 Philosophy. Psychology --- Philosophy. Psychology
Choose an application
"Leuk, dat we niet allemaal hetzelfde zijn," wordt wel eens gezegd, "want dat zou maar saai worden !" Maar hoe ga je je gedragen tegenover elkaar, zodat iedereen het naar zijn zin heeft? Daarover heeft ieder zijn/haar eigen opvattingen. En die hangen weer samen met ieders levensvisie. Lessen over geestelijke stromingen helpen kinderen deze wereld van waardenen levensbeschouwingen te verkennen.
Basisonderwijs --- Enseignement primaire --- Opvoedkunde --- Pédagogie --- 476.8 --- didactiek --- filosoferen met kinderen --- geestelijke stromingen --- 478.9 --- Basisschool --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Geestelijke stromingen --- Onderwijs --- 478.6 --- Geestelijke stromingen ; basisonderwijs --- Levensbeschouwelijke opvoeding ; basisonderwijs --- geestelijke stromingen: didactiek lagere school --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs
Choose an application
In Wat is vrijheid? vind je 6 grote vragen. Om te jongleren met ideeën en om verder te kijken dan je neus lang is.
Philosophy --- toegepaste filosofie --- vrijheid --- filosoferen met kinderen --- 476.8 --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Vrijheid --- Filosoferen-kinderen --- denken --- filosofie --- geloven --- Filosofie ; kinderen --- Geloven-Denken --- 091507.jpg --- C3 --- vrijheid (x) --- kinderen --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Geestelijke stromingen --- Kunst en cultuur
Choose an application
Dit is een spel voor kleine en grote gelukzoekers. Geen gewoon gezelschapsspel dat je af en toe uit de kast haalt en in 1 keer uitspeelt. Het is een 'ervaringsspel' waarbij de spelers samen bouwen aan geluk. Kinderen en volwassenen spelen het samen. Je kunt het spel onafhankelijk van het boek spelen, maar het boek biedt wel een meerwaarde. Doel van het spel: Samen praten over geluk en stappen zetten om gelukkiger te worden. Daarvoor wordt een zo groot mogelijk warm nest gebouwd door de geluksopdrachten uit te voeren. Bij elke goed uitgevoerde opdracht mag je een stukje van het nest kleuren. Zo kun je het spel meerdere keren (ook jaren later) of in andere groepen spelen. Er zijn 100 opdrachten, verdeeld over 10 pijlers van geluk:- Doelen- Relaties- Openheid en zingeving- Opmerken en waarderen- Mezelf zijn- Geven- Emoties- Lichaam- Uitproberen- KrachtBron: http://www.degeluksvogels.com/Bron: https://www.lannoo.be/nl/de-geluksvogels
Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- emoties --- geluk --- #PBIB:+108.22 --- 472.9 --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Kleuteronderwijs : Gevoelens en emoties --- Games --- toegepaste filosofie --- Geluk --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Emoties --- Positieve psychologie --- Communicatie --- Ervaringsleren --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Coaching --- 476.8 --- educatieve spellen --- filosoferen met kinderen --- welzijn --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Spellen --- Kinderen --- Filosoferen met kinderen --- Emotie --- Verbindend werken
Choose an application
Dit is in eerste instantie een bundel verhalen die kinderen prikkelt tot nadenken over fundamentele vragen. Door de toevoeging van verwerkingsvragen en toelichtingen is dit boek teven te gebruiken als een methode die een verband legt tussen de natuurlijke kinderlijke interesse in verschillende levensvragen en het belang van het beter denken en communiceren. De karakters in de verhalen worden geboeid door het anders denken, het classificeren van de dingen, het uitvinden van woorden en het spelen met taal. Zonder er erg in te hebben treft de lezer zichzelf in gedachten aan, in verwondering. Hoe snel zijn gedachten? Wat is omkeerbaar en wat niet? Is het mogelijk om een nieuw betekenisvol woord uit te vinden? Hoe komt het dat een deel van mij iets wil en een ander deel iets anders? Wat kan wel en wat kan niet geteld worden? Kunnen we beloond worden voor het feit dat we geboren zijn? Waarom vergeten we dingen die we willen onthouden en herinneren we de dingen waar we niet om geven of die we willen vergeten?
Cognitive psychology --- filosofie --- Didactics of philosophy --- Philosophy --- filosoferen met kinderen --- Filosofie ; basisonderwijs --- Filosofie ; kinderen --- #PBIB:+111.94 --- Filosofie --- 476.8 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen --- Filosofie met kinderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- 157.9 --- 476 --- Filosoferen ; basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen ; basisonderwijs --- Verhalen : filosoferen --- filosofie: basisonderwijs --- filosofie: kinderen --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- toegepaste filosofie
Choose an application
Eerlijk delen. De waarheid spreken. Tegen je verlies kunnen. Met de gevoelens van anderen rekening houden.Welke morele waarden zijn van fundamenteel belang om een vitale, rechtvaardige en vrije samenleving mogelijk te maken? Hoe brengen we kinderen deze waarden zo bij dat ze een leven lang daar vorm aan willen blijven geven? Wat is de rol van emoties?In De morele intuïtie van kinderen verbindt Tom Kroon inzichten uit de ethiek met gegevens uit de ontwikkelingspsychologie en plaatst deze in een pedagogisch kader. Belangrijke waarden komen aan bod, zoals fatsoen en rechtvaardigheid, vrijheid en tolerantie.Naast onmisbare persoons- en burgerschapswaarden worden de daartoe noodzakelijke gezindheden (deugden) aan de orde gesteld. Aparte hoofdstukken zijn gewijd aan de ontwikkeling van het empathisch vermogen, het cultiveren van gevoelens als compassie, verontwaardiging en spijt en de betekenis van disciplineren. De auteur wijst ook op het belang van een gezond geweten voor de vrije en verantwoordelijke mens. In het slothoofdstuk komen in vogelvlucht enkele grenzen aan bod waar opvoeders door de moderne samenleving en door de specifieke aanleg van sommige kinderen op stuiten.Tom Kroon geeft tal van adviezen voor (aanstaande) (ped)agogische hulpverleners, werkers in het onderwijs, het vormingswerk en het jeugdwerk en geïnteresseerde ouders. Daarnaast verdiept hij met dit boek het (ped)agogisch inzicht.Tom Kroon is wijsgerig en historisch pedagoog. Hij gaf les in het basis-, voortgezet en hoger beroepsonderwijs. Eerder publiceerde hij de theoretische toelichting bij een methode morele vorming en stelde hij een brochure voor ouders samen (Zo zijn onze manieren). Hij maakt ook deel uit van de redactie van Pedagogiek in Praktijk Magazine (PIP).(Bron: https://www.swpbook.com/boeken/80/opvoeden/1763/de-morele-intuitie-van-kinderen)
ontwikkelingspsychologie --- ethiek --- 159.98 --- 17 --- emotionele opvoeding --- Educational sciences --- ethische opvoeding --- opvoedingstips --- relationele vorming --- socio-emotionele opvoeding --- pedagogiek --- respect --- PXL-Healthcare 2015 --- opvoedkunde --- ethische aspecten --- Morele opvoeding --- Waarden --- Normen --- Verantwoordelijkheid --- Vrijheid --- Geweten --- Opvoeding en onderwijs --- 476.8 --- filosoferen met kinderen --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Waarde (ethiek) --- Norm (standaard) --- Opvoeding --- Onderwijs --- Norm (gedragsregel)
Listing 1 - 10 of 35 | << page >> |
Sort by
|