Narrow your search

Library

Odisee (3)

Hogeschool Gent (2)

Thomas More Mechelen (2)

UCLL (2)

AP (1)

Arteveldehogeschool (1)

DB (1)

KBR (1)

KDG (1)

KU Leuven (1)

More...

Resource type

book (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2009 (1)

2006 (2)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Leraar worden. 2 : Op weg naar startbekwaamheid.
Authors: ---
ISBN: 9075142552 Year: 2006 Publisher: Heeswijk-Dinther Esstede


Book
Leraars : profiel van een beroepsgroep
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789020986877 9020986872 Year: 2009

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek komt u meer te weten over de beroepsgroep van de leraars. Van werktijden over verloning tot tevredenheid. Er wordt onder meer nagegaan welke de sociale achtergrond is van leraars, waarom ze voor het lerarenberoep kozen, hoe ze praktijk en gezin verzoenen en welke hun culturele en interesses en praktijken zijn. Op basis van zestien onderzoeken en verschillende focusgroepsgesprekken vergelijkt het boek leraars op deze en nog andere punten met andere werkende Vlamingen. Op een zeer toegangelijke wijze krijgt de lezer de analyses en de samenvattingen van de verschillende onderzoeken Leraars krijgen een bijzonder zware opdracht toebedeeld. Zij moeten jongeren niet alleen voorbereiden op een veeleisende arbeidsmarkt, maar zij moeten ook aan burgerschaps- en persoonsvorming doen, aandacht hebben voor de waarden en de attitudes van hun leerlingen, een juist evenwicht vinden tussen kennis en vaardigheden. Het aantrekken en behouden van goede en gemotiveerde leraars wordt daarom een prioritaire opdracht. De vooruitzichten zijn niet rooskleurig: de inschrijvingscijfers aan de lerarenopleidingen dalen en jonge leraars stromen vaak snel weer uit het beroep. Er dreigt een tekort aan leraars. Uit het beschikbare Vlaamse onderzoek blijkt dat een loopbaan in het onderwijs door vele jonge mensen onaantrekkelijk wordt geacht. Ook heel wat leraars kampen met gevoelens van frustratie en onmacht. Dat onderzoek, hoe boeiend ook, heeft echter één groot tekort. Het heeft enkel betrekking op leraars en laat daarom niet toe na te gaan of leraars hun beroepssituatie anders beleven dan mensen in andere beroepen. In dit boek worden leraars vergeleken met andere beroepsgroepen. Dat gebeurt op basis van zowel enquêtemateriaal als focusgroepgesprekken met leraars en ex-leraars. In Leraars wordt nagegaan welke de sociale achtergrond is van de leraars, hoe hun studies verliepen, waarom ze voor het lerarenberoep kozen, met welke verwachtingen ze aan hun taak zijn begonnen, hoe tevreden ze zijn in beroep en leven, hoeveel uur ze werken, hoe ze beroep en gezin verzoenen, hoe hun loopbanen verlopen, wat ze daarvan vinden, hoeveel ze verdienen, welke houdingen en opvattingen ze hebben, in welke mate ze deelnemen aan het verenigingsleven, welke hun culturele interesses en praktijken zijn. Op al die punten worden de leraars vergeleken met mensen in andere beroepen. (Bron: www.lannoo.be)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by