Listing 1 - 10 of 208 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Mathematics --- lerarenberoep --- wiskunde
Choose an application
Choose an application
Teaching --- lerarenberoep --- onderwijsorganisatie --- lerarenopleiding --- Flanders
Choose an application
lerarenberoep --- leraren --- onderwijskunde --- competentiemanagement --- departement Algemeen 11
Choose an application
Lesgeven in pedagogisch perspectief biedt de aanstaand leraar basisonderwijs of voortgezet onderwijs door middel van inleidende teksten en oefeningen de gelegenheid om zich meer bewust te worden van zijn pedagogische taken, verantwoordelijkheden, (morele) keuzen en houding, en van de mogelijke effecten daarvan op het gedrag en de ontwikkeling van een leerling en leerlingengroep. Er worden manieren aangereikt om te komen tot pedagogische reflectie op basis van de eigen ervaringen en er wordt gestimuleerd tot het ontwikkelen van een zo bewust mogelijk gekozen pedagogische visie als ijkpunt en inspiratiebron voor het handelen. Lesgeven in pedagogisch perspectief was na tien jaar toe aan herziening. Het boek is geschikt gemaakt voor aanstaand leraren voortgezet onderwijs én basisonderwijs. Het werkgedeelte van het boek is omvangrijker geworden. Het bevat meer thema’s en oefeningen, verdeeld over vier invalshoeken: (1) Wie ben ik als leraar?, (2) Wie is die leerling?/Wie zijn die leerlingen?, (3) Wat is de context waarbinnen ik werk? en (4) Wat betekent dit voor mijn handelen? Twee inleidende hoofdstukken vormen een voorbereiding op het werkgedeelte van het boek. Bij het boek wordt ter ondersteuning een digitale handleiding beschikbaar gesteld. Deze vindt u onder de tab 'Extra materiaal'. Werkbijeenkomst Om nog dieper in te gaan op de oefeningen uit het boek en de digitale handleiding, organiseert auteur Hildelien Verkuyl werkbijeenkomsten. Tijdens zo’n bijeenkomst kunnen opleiders met elkaar in gesprek gaan over een bij hun studenten passend traject. Ook is er ruimte voor het bespreken van opleidingsdidactische vragen als ‘Wanneer start je met het pedagogisch aspect bij een vierjarige hbo-opleiding, direct of pas in de loop van de studie? of ‘Op grond van welke criteria bepaal je of een aanstaand leraar zich voldoende heeft voorbereid op het pedagogische aspect van het leraarschap?’. Heeft u interesse in het bijwonen van een dergelijke werkbijeenkomst? Stuur dan een mail met uw naam, functie, de opleiding waaraan u lesgeeft, uw e-mailadres en telefoonnummer naar: h.verkuyl@xs4all.nl. Mocht u wensen hebben over de inhoud van de bijeenkomst of dagen hebben waarop u absoluut niet kunt, dan kunt u dit uiteraard vermelden in uw e-mail. De werkbijeenkomsten worden georganiseerd bij 10 of meer aanmeldingen. Over de locatie en de kosten wordt u uiteraard zo spoedig mogelijk geïnformeerd.
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- pedagogiek
Choose an application
Annelies Boutellier stelt in haar boek dat goed vakmanschap van de leraar staat of valt met reflectie op en bewustzijn over de eigen persoonlijkheid. Door zelfkennis zal de leraar zicht krijgen op de a-specifieke factoren van lesgeven en zal hij beter met zichzelf omgaan. Dit is van groot belang in een tijd, waarin het onderwijs maatschappelijk onder druk staat en de manier van lesgeven meer en meer verandert van docentgericht naar leerlinggericht. Een groot deel van het boek bestaat uit uitleg over de opbouw van onze persoonlijkheid. De auteur belicht uitvoerig de biografische en de systemische kant van deze ontwikkeling. De eerste gaat over de aanpassing aan de omgeving. De systemische kant heeft te maken met het feit dat we als mens leven in grotere gehelen (systemen) en dat de dynamieken in een systeem veel invloed hebben op hoe we in het leven staan. Overal worden deze inzichten onderbouwd met voorbeelden uit de praktijk en via onderzoeksvragen wordt de lezer tot reflectie gestimuleerd. Dit boek is vooral geschreven voor jonge en aankomende leraren. Om hen te ondersteunen bij de ontwikkeling van de zeven competenties van het vak leraar.
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- lerarenopleiding
Choose an application
Dit boek is geschreven door de Japanse leraar Toshira Kanamori en verscheen naar aanleiding van zijn bezoek aan Nederland. Het boek biedt een kijkje achter de schermen van zijn lespraktijk en beschrijft een context en een achtergrond van waaruit hij zijn levenslessen geeft. Kanamori toont dat volledige wederkerigheid tussen leraar en leerling zich ontwikkelt door elke dag respectvol met elkaar om te gaan. Hij hanteert ook het principe 'recht van spreken': je spreekt over het hier en nu én over je eigen ervaringen. Door kinderen ten diepste te respecteren, wordt er ruimte gemaakt voor de autonomie die nodig is voor persoonlijke ontwikkeling. Tegelijkertijd wordt ook de mogelijkheid geschapen voor een diepgaande verbondenheid. Het boek laat nadenken over de rol van het onderwijs en reikt tal van tools aan om te zorgen voor een veilig klasklimaat. Kanamori werd wereldwijd populair door de documentaire 'Children, full of life'. Deze kan geheel of in delen bekeken worden op YouTube.
Didactics --- lerarenberoep --- didactiek --- filosofie --- leraren-leerling relatie
Choose an application
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- onderwijs
Choose an application
Didactiek van de geschiedenis. --- Lerarenopleiding Lerarenberoep. --- Schoolboek.
Choose an application
Teacher education. Teacher's profession --- Teaching --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Onderwijskunde
Listing 1 - 10 of 208 | << page >> |
Sort by
|