Listing 1 - 10 of 68 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Pas afgestudeerd als onderwijzeres krijgt Eefje Pleij haar eerste job in een zwarte school in Amsterdam-West. Ze laat zich niet ontmoedigen en begint met frissen moed aan een nieuwe baan. In dit boekje neemt ze ons mee naar de dagdagelijkse realitiet van een juf in een school met hoofdzakelijk leerlingen van allochtone afkomst. Een realiteit waar steeds meer juffen en meesters in de grotere steden mee geconfronteerd worden: leerlingen die door achtergrond, opvoeding en straatleven verder van hen afstaan dan ooit in de wereld van het onderwijs het geval is geweest.
#A0412A --- 734 Multicultureel onderwijs --- Sociology of minorities --- Teaching --- Netherlands --- Migration background --- Teachers --- Education --- Book --- Experiences
Choose an application
Choose an application
Diversiteit is een onderwerp waar iedere onderwijsinstelling in Nederland mee te maken heeft: van basisschool tot middelbare school, van het mbo tot de universiteit. Meer dan 95 procent van de docenten in ons land heeft een Nederlandse achtergrond, terwijl 15% procent van alle leerlingen in het basis- en middelbaar onderwijs van niet-westerse afkomst is. In de grote steden ligt dit zelfs tussen de 40 en 60 procent. Op veel scholen leidt dit tot dilemma's: hoe kun je nu eigenlijk het beste omgaan met leerlingen met een migratieachtergrond? Wat hebben deze jongeren nodig? Wie moet zich aanpassen aan wie en wanneer? Hoe komt het dat bepaalde typen jongeren zich niet thuis voelen op school? En hoe ga je als ouder om met verhalen over diversiteit op school, vooral als dat problemen oplevert? De urgentie hoog: het studiesucces van jongeren met een migratieachtergrond is nog altijd aanzienlijk lager dan dat van hun autochtone leeftijdsgenoten en veel van hen voelen zich minder verbonden met Nederland dan hun ouders en grootouders. Wat dat zegt over de toekomst van de integratie laat zich raden. Met veel voorbeelden en anekdotes uit het onderwijs en tientallen praktische tips is Help, onze school is gekleurd! een onmisbare eyeopener voor docenten en beleidsmakers, voor ouders die meer willen weten over de dagelijkse realiteit waarin hun kind op school rondloopt, en voor iedereen die beseft dat de toekomst van Nederland daar begint: op school.
multiculturele samenleving --- intercultureel onderwijs --- 325 --- 454.6 --- Sociology of education --- Primary education --- Secondary education --- Netherlands --- 734 Multicultureel onderwijs
Choose an application
'Leraar in een kleurrijke school' laat zien wat werken in een multiculturele school in het hedendaags Nederlands onderwijs betekent; aan de orde komen het pedagogisch klimaat, de didactiek en het omgaan met ouders en schoolomgeving. Deze ervaringen zijn relevant voor het groeiend aantal scholen die hun leerlingenpopulatie van kleur zien veranderen.
multicultureel onderwijs --- Nederland --- Sociology of education --- Social welfare methods --- Migration. Refugees --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- lerarenberoep --- pedagogisch klimaat --- intermenselijke relaties --- allochtonen --- migrantenproblematiek --- didactische processen --- intercultureel onderwijs --- Netherlands --- Nederland.
Choose an application
Dit boek handelt over de levensbeschouwelijke vorming van jongeren in een interculturele context. Er wordt in dit boek op algemene vragen een antwoord gezocht: Hoe beïnvloeden normen en waarden van andere culturen het leven van elk van ons? Hoe gaan we met elkaar om en is er daarbij sprake van echt samenleven? Vele vragen spitsen zich toe op de school. Wat zou de school moeten doen om de interculturele relatie en dialoog te bevorderen? Is de school wel voldoende actief op intercultureel gebied? Langs welke ervaringen, die min of meer op school te organiseren zijn, komen jongeren tot een eigen levensbeschouwing? Geeft de school veilige kansen aan jongeren om tot een eigen verhaal te komen met respect voor het verschil tussen leerlingen? Wat kan de school doen opdat alle leerlingen zich er 'thuis' voelen? Is het waar dat jongeren anno 2005 het 'leven in deze multiculturele wereld' anders ervaren dan ouderen? Is het mogelijk dat zij een adequater antwoord geven op de uitdagingen van levensbeschouwelijke en interculturele aard? Zijn zij vaardiger in de constructieve dialoog en de actieve verdraagzaamheid met en ten opzichte van anderen? Deze stelling impliceert dat in dit boek de scholieren zelf ook aan het woord komen. (Bron: www.academiapress.be)
Intercultureel onderwijs. --- Sociale agogiek --- Jeugdwerk- en beleid. --- levensbeschouwing --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- culturele diversiteit --- onderwijsfilosofie --- multiculturele samenleving --- Aanwinstenlijst november 05 --- 734 Multicultureel onderwijs --- 073677.jpg --- Interculturele opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- Diversiteit --- Multiculturele samenleving --- Jeugd --- Inclusie --- Maatwerk --- Jongere
Choose an application
Early childhood education --- Educational sociology --- Multicultural education --- Multiculturalism --- Teaching --- Study and teaching (Early childhood) --- intercultureel onderwijs --- multicultureel onderwijs --- Cultural diversity policy --- Cultural pluralism --- Cultural pluralism policy --- Ethnic diversity policy --- Social policy --- Anti-racism --- Ethnicity --- Cultural fusion --- Government policy
Choose an application
In elke basisschool bestaan cultuurverschillen. Soms vinden ze hun oorsprong vooral in de etnische achtergronden van de leerlingen en soms bijvoorbeeld meer in hun sociale afkomst of religie. Maar in alle gevallen gaat het erom dat de leerlingen op verschillende manieren betekenis geven aan de wereld om hen heen. Goed lesgeven in zo'n multiculturele klas betekent in de eerste plaats goed kunnen omgaan met deze diversiteit in betekenisgeving. Dat betekent dat je als leerkracht in gesprekken moet zorgen voor ruimte voor de uiteenlopende inbreng van de leerlingen. Dit boek leert je hoe je dit kan aanpakken. In elke basisschoolklas bestaan cultuurverschillen. Soms vinden ze hun oorsprong vooral in de etnische achtergronden van de leerlingen, en soms bijvoorbeeld meer in sociale afkomst of religie. Maar in alle gevallen gaat het erom dat de leerlingen op verschillende manieren betekenis geven aan de wereld om hen heen. Goed lesgeven in zo'n multiculturele klas betekent in de eerste plaats goed kunnen omgaan met deze diversiteit in betekenisgeving. Dat betekent dat je als leerkracht in gesprekken moet zorgen voor ruimte voor de uiteenlopende inbreng van de leerlingen. (Bron: covertekst)
Intercultureel onderwijs --- Lerarenopleiding --- Basisonderwijs. --- Algemeen. --- intercultureel onderwijs --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- Intercultureel onderwijs ; basisonderwijs --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Multicultureel onderwijs --- #KVHB:Onderwijs; allochtonen --- 474.6 --- basisonderwijs --- diversiteit --- 328.7 --- 471.43 --- Cultuurverschillen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Multiculturele samenleving --- 364.146 --- Culturele antropologie --- Cultuur --- Diversiteit --- Etnische volkeren --- Gespreksvormen --- Godsdienst --- Hoofddoeken --- Klasgesprek --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Migrantenproblematiek --- Multicultureel --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Onderwijs --- Sociale ongelijkheid --- 454.6 --- multicultureel onderwijs (ler) --- D080721.jpg --- didactiek basisonderwijs - intercultureel onderwijs --- Sociale problemen van allochtone groepen --- Wereldoriëntatie --- (zie ook: Mondiale vorming) --- (zie ook: teleonderwijs) --- multiculturele samenleving --- Migranten --- Klassengesprekken --- Klassengesprek --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
In de onderwijswereld komt er steeds meer aandacht voor urban education, oftewel onderwijs en opvoeding in een stedelijke context. Werken in de stad vraagt om specifieke onderwijs- en opvoedingsvaardigheden. Leraren en pedagogen in opleiding moeten niet alleen startbekwaam, maar ook stadsbekwaam worden opgeleid. Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context komt tegemoet aan deze vraag. Het boek vertaalt inleidende en verdiepende theorie naar praktijkgerichte situaties in een Nederlandse context. Dit middels een samenspel van onderwijskundige en sociologische inzichten in opvoeding en onderwijs. Daarbij worden zowel de negatieve als de positieve kanten belicht van het werken op school en binnen het gezin in grote steden. In het eerste deel van Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context typeren verschillende auteurs, elk met eigen praktijkervaringen, het begrip onderwijs en opvoeding in de grote stad. Het tweede deel gaat in op de rol van de pedagogische professional en omschrijft beroepscontexten, kennis, attitudes en vaardigheden. Samenwerking in de stedelijke praktijk, met kinderen, ouders, collegas en andere organisaties, komen in het derde deel aan bod.
Educational sciences --- pedagogiek --- didactiek --- stadscultuur --- Onderwijs --- Opvoeding --- Stadssamenleving --- Diversiteit --- Relatie ouder - school --- Kinderopvang --- Taalopvoeding --- 450.9 --- stad --- Geschiedenis --- Oudercontact --- diversiteit --- Schoolkeuze --- Segregatie --- taalvaardigheid --- 303.83 --- onderwijs --- opvoeding --- Ouderbetrokkenheid --- Multicultureel onderwijs --- Didactiek --- ouderbetrokkenheid --- multiculturalisme --- Overige onderwerpen --- 37 --- onderwijs aan allochtone groepen, kinderen van kermisexploitanten, schippers en woonwagenbewoners en overige onderwerpen --- Relatie school - ouder --- Inclusie --- Maatwerk --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Stedelijk onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Steden ; sociologie
Listing 1 - 10 of 68 | << page >> |
Sort by
|