Listing 1 - 10 of 113 << page
of 12
>>
Sort by

Book
Reflectie en intervisie door verpleegkundigen : praktijkboek voor de reflectieve professional
Author:
ISBN: 9789036829335 Year: 2023 Publisher: Houten Bohn Stafleu van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek helpt verpleegkundigen zich te ontwikkelen tot onderzoekende en reflectieve professionals met zelfkennis, compassie en morele gevoeligheid. Dat doet het met een waaier aan werkvormen en modellen voor reflectie en intervisie. Het is bedoeld om direct mee aan de slag te gaan, individueel of in een groep. Het boek is geschikt voor ervaren verpleegkundigen én verpleegkundigen in opleiding. Reflectie en intervisie door verpleegkundigen: Praktijkboek voor de reflectieve professional geeft een theoretisch kader voor reflectie en intervisie. Het boek behandelt communicatietheorieën die helpen om het eigen gedrag én dat van collega’s beter te begrijpen. De speelse, direct toepasbare werkvormen maken reflectie en intervisie leuk en uitdagend. Ook andere collegiale overlegvormen komen aan bod. Elk hoofdstuk bevat digitale oefenopdrachten en praktische werkbladen. Met dit boek kunnen verpleegkundigen tijdens en na hun opleiding zelfstandig of onder begeleiding reflecteren op stage of werk. Ook kunnen ze samen met collega’s intervisie uitvoeren. Zo komt actief werken met dit boek de kwaliteit van het beroep ten goede.

Keywords

reflectie --- reflecteren --- intervisie --- verpleegkunde --- KHM


Book
Rapporteren en reflecteren in de zorg : in minder tijd met meer aandacht
Authors: ---
ISBN: 9789463403054 9463403051 Year: 2021 Publisher: Eindhoven Uitgeverij Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Rapporteren en Reflecteren in de Zorg' is een doe-boek voor begeleiders in de zorg met praktijksituaties, oefeningen en theorie. Dit boek ondersteunt je bij het schrijven van rapportages. Je leert bondig te schrijven, maar wel volledig. Objectief te schrijven, maar wel aantrekkelijk.Het unieke van de aanpak in dit boek is de verbinding tussen schrijven en reflecteren. Het is deze combinatie die maakt dat goed rapporteren een positief effect heeft op de kwaliteit van de zorg voor cliënten. De nadruk ligt op het ontwikkelen van taalgevoel en uitdrukkingsvaardigheid. Je krijgt praktische tips over hoe het rapporteren voor jou en je team beter, leuker én sneller kan. Kortom, hoe je in minder tijd en met meer aandacht kunt rapporteren.https://www.standaardboekhandel.be/p/rapporteren-en-reflecteren-in-de-zorg-9789463403054


Book
Reflecteren: de basis : op weg naar bewust en bekwaam handelen
Author:
ISBN: 9789001846176 9789001876081 9001876080 9001846173 Year: 2015 Publisher: Groningen/Houten Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studieboek op hbo-niveau voor verbetering van zelfinzicht bij beroepsbeoefenaren in diverse sectoren. Studieboek op hbo-niveau voor verbetering van zelfinzicht bij beroepsbeoefenaren in diverse sectoren.


Multi
Reflecteren met de hofnar
Authors: ---
ISBN: 9789024452651 9789024452668 Year: 2023 Publisher: [Amsterdam] Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Reflecteren is een belangrijke kerncompetentie in het onderwijs en ook in het werkveld is een goed reflecterend vermogen van medewerkers belangrijk. Met dit boek zal reflecteren nooit meer hetzelfde zijn. Je leert hoe je de metafoor van de hofnar kunt inzetten om goed te reflecteren.De hofnarmethode is een nieuw model met twee reflectiecirkels. Een voor actieve (de koningscirkel) en een voor passieve reflectie (de hofnarcirkel). Je hebt altijd een ander nodig om te reflecteren; jouw eigen hofnar. De hofnar had zestien functies aan het hof, en deze vormen de verschillende perspectieven van waaruit de hofnar op jou reflecteert. We bieden in het boek praktische handvatten om met behulp van de hofnar te reflecteren. De verschillende functies van de hofnar worden uitgelegd en er wordt een koppeling gemaakt met peer to peer feedback. Casussen en werkvormen helpen je verder de hofnar in de praktijk te brengen.https://www.standaardboekhandel.be/p/reflecteren-met-de-hofnar-9789024452651


Book
Reflecteren: de basis : op weg naar bewust en bekwaam handelen
Author:
ISBN: 9789001846176 9789001876081 9001876080 Year: 2015 Publisher: Groningen/Houten Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studieboek op hbo-niveau voor verbetering van zelfinzicht bij beroepsbeoefenaren in diverse sectoren. Studieboek op hbo-niveau voor verbetering van zelfinzicht bij beroepsbeoefenaren in diverse sectoren.


Book
Effectieve didactiek
Author:
ISBN: 9789001877118 9789001877125 9001877125 9001877117 Year: 2016 Publisher: Groningen/Houten Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elke leerkracht wil zoveel mogelijke positieve invloed hebben op de leerprestaties van zijn leerlingen. Dankzij grootschalig onderzoek naar effectieve factoren en strategieën, beschikt het onderwijs over steeds meer gereedschappen om ervoor te zorgen dat er écht geleerd wordt. Onderzoekers als John Hattie, Robert Marzano en diverse breinwetenschappers hebben die gereedschappen in kaart gebracht. Hun indrukwekkende onderzoeksresultaten zijn echter vaak abstract geformuleerd, zorgen voor verschillende beelden en invullingen en roepen allerlei vragen op: wat kan de leerkracht doen om de verwachtingen van de leerling zichtbaar te maken? Hoe ziet dat eruit in de lespraktijk van alledag? Op welke manier kan de leerkracht de mindmap inzetten? En is het noodzakelijk dat alle leerlingen deze vorm van schematiseren onder de knie krijgen? Waarom is differentiëren zo belangrijk en hoe doet de leerkracht dat zonder de grip op het leerproces te verliezen? Effectieve didactiek geeft antwoord op deze en andere vragen door samenhang aan te brengen in de uitkomsten van grootschalig onderzoek en onderzoeksuitkomsten te vertalen naar de lespraktijk. Daarbij benadert dit boek het lesgeven vanuit de fasen van het leerproces en maakt het inzichtelijk hoe deze fasen verlopen. Effectieve didactiek stelt de leerkracht in staat de fasen of beheersingsniveaus als uitgangspunt te gebruiken voor het didactisch handelen. Met behulp van dit wetenschappelijk bewezen uitgangspunt kunnen scholen en leerkrachten antwoorden vinden op vraagstukken op het gebied van motivatie, differentiatie, reflectie, lagere en hogere orde-denken, toetsen, het uitbannen van de zesjescultuur, de relatie tussen theorie en praktijk, het beklijven van kennis en het verstandig omgaan met ICT-middelen. Effectieve didactiek is geschreven voor studenten aan de pabo en lerarenopleidingen.


Book
Supervisie inzichtelijk
Authors: ---
ISBN: 9789024438044 Year: 2022 Publisher: Amsterdam Boom uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Supervisie is een leertraject onder leiding van een supervisor waarbij (aankomende) professionals, individueel of in kleine groepjes, methodisch ingaan op de persoonlijke leervragen die ze hebben ten aanzien van hun werk of stage; Het is een vorm van reflecteren op de eigen werkstijl en het eigen handelen. Voor studenten die een opleiding volgen waarbij het werken met mensen centraal staat, vormt supervisie vaak een verplicht onderdeel van hun studie. Supervisie inzichtelijk helpt studenten om supervisie als leertraject te begrijpen. In het boek worden de theorie, methodiek en de manier wan werken helder uitgelegd. Daarnaast wordt ingegaan op het belang en de mogelijkheden om de regie te nemen over het eigen supervisietraject. Het boek helpt studenten goed voorbereid en zonder vooroordelen te starten aan supervisie en een praktische strategie te ontwikkelen voor hun persoonlijke leerproces. In deze uitgave wordt onder andere antwoord gegeven op de volgende vragen: Wat is het verschil tussen supervisie, intervisie en therapie? Hoe schrijf ik een werkinbreng? Wat voor soort vragen kan ik van de supervisor verwachten? Hoe maak ik een goed reflectieverslag? Hoe bereid ik een tussenevaluatie voor?


Book
Reflective practice in nursing
Authors: ---
ISBN: 9780470658109 Year: 2013 Publisher: Hoboken : Wiley-Blackwell,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The ability to reflect on practice has become a competency demanded of every healthcare professional in recent years. It can be a daunting prospect- but this practical and accessible text guides the way, using the latest research and evidence to support the development of skills in reflective practice and provides help and advice on how to get started, how to write reflectively and how to continue to use reflective practice in everyday situations. This fifth edition of Reflective Practice in Nursing is a guide for students and practitioners alike who wish to learn more about reflective practice, as well as containing essential information for teachers and lecturers.


Book
Reviewingtechnieken : voor trainers, docenten en opleiders
Authors: ---
ISBN: 9789058711595 Year: 2009 Publisher: Zaltbommel : Thema,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Je traint, geeft workshops of doceert. Je draagt veel waardevolle kennis en vaardigheden over. Cursisten leren veel van je, komen helemaal geïnspireerd terug en zitten weer vol energie. Maar hoe lang blijft die nieuwe kennis eigenlijk hangen? Met andere woorden: beklijft het wel? Evalueren van wat je leert, is een belangrijke stap in het leerproces. Het is zelfs een cruciale factor wil de leerstof echt blijven 'hangen'. In Reviewing skills voor trainers, opleiders en docenten staat actieve reflectie centraal. Hiermee voorziet Thema in de leemte op het gebied van evaluatiemethoden en -technieken. Trainers, opleiders en docenten vinden in dit boek een complete - gevisualiseerde - toolkit om hun evaluatievaardigheden nieuw leven in te blazen. Met als resultaat: tevreden deelnemers die echt wat geleerd hebben. En tevreden opdrachtgevers omdat de investering blijvend effect heeft.


Book
Het reflecting team-intervisiemodel : focus op resultaat
Author:
ISBN: 9789024417896 Year: 2007 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mensen kunnen de kwaliteit van hun werk trachten te vergroten door met collega's en beroepsgenoten te praten over de persoonlijke en functiegebonden knelpunten die men in de werksituatie ervaart. Dit noemt men intervisie. Kenmerkend voor intervisie is dat het wederzijds stellen van vragen centraal staat en niet het aandragen van oplossingen. Voor het uitvoeren van intervisie bestaan diverse methoden en technieken. In dit inspirerende boek wordt een relatief nieuwe methode, het zogeheten 'reflecting intervisiemodel', beschreven. Daarin staat de reflectie (zelfreflectie en groepsreflectie) centraal. De auteur, docent aan een SPH-opleiding aan een hbo-instelling, presenteert deze methode (een groepsmethode) op praktische wijze door middel van een stappenplan. Enkele praktische bijlagen verhogen de bruikbaarheid van de methode, die op zeer heldere en inspirerende wijze is beschreven. Als losse bijlage is een kaartje met een samenvatting bij het boek gevoegd - Mr. P.C. van Schelven

Listing 1 - 10 of 113 << page
of 12
>>
Sort by