Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Verpleegkundigen in de geestelijke gezondheidszorg zijn verantwoordelijk voor buitengewoon veel onafhankelijke verpleegkundige activiteiten. Zij beschikken over specifieke strategieën en methodieken en verpleegkundigen functioneren als zelfstandige beroepsbeoefenaren. Ze werken naast en met artsen en andere deskundigen en hebben derhalve grote invloed op de vooruitgang van hen die aan hun zorgen zijn toevertrouwd. Het boek van Ward is een handleiding bij de uitvoering van het verpleegkundig proces in de geestelijke gezondheidszorg. Dit proces bedoelt de persoonlijkheid van de zorgvrager zodanig te stimuleren, dat zijn vermogen om problemen op te lossen wordt vergroot. Het boek biedt informatie over de systematiek en de vaardigheden die voor de opleiding van een nieuwe generatie verpleegkundigen van elementair belang zijn. De inhoud is opgebouwd in drie delen: a. De theoretische aspecten van het verpleegkundig proces, benaderingen en technieken. b. De toepassingen in de drie hoofdgebieden van de intramurale geestelijke gezondheidszorg; acute opname, blijvende verzorging en de gerontopsychiatrie. c. Verdere toepassingen, onderwijskundige en beleidsmatige aspecten, consequenties voor zorgvrager en verpleegkundige. Bestemd voor: de basisopleiding B en Hoger Beroeps Onderwijs Verpleegkundigen in de intramurale geestelijke gezondheidszorg, zwakzinnigenzorg en gerontopsychiatrie. Tevens voor vervolgopleidingen voor verpleegkundigen in de extramurale geestelijke gezondheidszorg, groepsverpleegkundigen en de activiteitensector.
Choose an application
Er wordt een methodologie geschetst voor het oplossen van praktische problemen. Telkens weer blijkt dat zeer veel studenten vastlopen als ze in de beroepspraktijk zelfstandig aan de slag moeten met het oplossen van een probleem. In dit boek worden richtlijnen gegeven voor het verkrijgen van een kijk op een probleem en voor het verkrijgen van de hypothetische oplossingen. Dit is binnen de huidige methodologische literatuur ongebruikelijk. De visie en werkwijze zijn gebaseerd op een analyse van cases uit de praktijk (zowel die van studenten als die van de adviseur en onderzoeker). Nadat deze visie en werkwijze waren ontwikkeld is echter ook nog een confrontatie met de wetenschap aangegaan. Daarbij is nagegaan in hoeverre deze visie en werkwijze hierbij aansluiten. Met als meest in het oog springende conclusie dat in dit boek sprake is van een methodologische uitwerking van de handelingstheorie. Om de theorie te verwerken worden oefeningen en cases aangedragen. Dit maakt het boek geschikt voor opleidingen op HBO en wo niveau. Het boek is geschreven voor aankomende onderzoekers en adviseurs en is ook bedoeld voor degenen die vanuit een breder wetenschappelijk oogpunt interesse hebben in methodologie en wetenschapsfilosofie.
Cognitive psychology --- Philosophy of science --- probleemoplossend denken --- 003 --- agologie (gez) --- menswetenschappen (gez) --- student (gez) --- systematisch verpleegkundig handelen (gez) --- maatschappijwetenschappen, methoden --- informatie, zoekmethode --- onderwijs, holt --- managementvaardigheden
Choose an application
Een beschrijving van alle fasen van het verpleegkundig proces om te komen tot methodisch werken.
Nursing Process. --- 613.2 --- systematisch verpleegkundig handelen (nursing process, SVH, verpleegproces) --- Process, Nursing --- Nursing Processes --- Processes, Nursing --- (zie ook: Rogers Martha-theorie) --- 613 --- gezondheidszorg (gez) --- systematisch verpleegkundig handelen (gez) --- verpleegkunde (gez) --- Nursing --- Nursing Process --- Clinical nursing --- Nurses and nursing --- Nursing process --- Care of the sick --- Medicine
Choose an application
Het centrale thema van dit boek is het zorgverlenen aan de hand van een zorgplan. De hoofdtaak van de verzorgende/verplegende is cliënten professioneel te verzorgen. Die professionaliteit wordt gekenmerkt door een bepaalde kijk op zorgverlening: zorgvisie. Deze zorgvisie stuurt het handelen van de verzorgende/verplegende. Ook is zij steeds aan verandering onderhevig. Deze veranderende zorgvisie wordt gekenmerkt door een klant- en marktgericht denken, waarbij kwaliteit een belangrijke rol speelt. De genoemde zorgvisie zal zijn weerslag vinden in het methodisch handelen. Dat kenmerkt zich door een probleemoplossende aanpak waarbij doelgerichtheid, systematiek en planning centraal staan. De effectiviteit van het methodisch werken wordt groter indien de verzorgende werkt met een zorgplan. Een juiste hantering van dit hulpmiddel kan goede diensten bewijzen zowel aan de zorgvrager als aan de zorgverlener. Onderwijsmethodisch vormen de modulaire opzet en de integratie van theorie en praktijk de centrale uitgangspunten. Kenmerkend voor het boek is de modulaire opzet. Thema's vormen een afgerond geheel van presentatie, verwerking en toetsing. Daardoor is dit leerpakket flexibel. Deze flexibiliteit wordt verhoogd door de gehanteerde opdrachten, begrippenlijsten, zelftoetsen en literatuurlijsten die de mogelijkheid bieden tot groepswerk en zelfstandig leren.Het leerboek is met name geschikt voor leerling verzorgenden en ziekenverzorgenden. Ook is dit leerboek bruikbaar voor leerling verplegenden. Tevens kunnen thema's gebruikt worden tijdens de bij- en nascholing van verzorgenden en verplegenden.
Verpleegkundigen --- Verzorgers --- 614.253.5 --- 616-083 --- 616.083.5 --- Samenwerking --- 616-083 Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- Systematisch verpleegkundig handelen (verpleegproces, svh) --- Verpleegplan --- 613.2 --- samenwerking (gez) --- systematisch verpleegkundig handelen (gez) --- verpleegplan (gez)
Choose an application
Theorie van Johnson, Roy, Riehl, Rogers, Orem, Roper, Henderson
Nursing --- Verpleegkunde --- 616.083.5 --- Henderson (theorie van) --- Orem (theorie van) --- Rogers (theorie van m.) --- Theorieën van de verpleegkunde --- 613 --- Henderson-theorie --- Orem-theorie --- Rogers Martha-theorie --- Hendersontheorie --- Oremtheorie --- theorieën van de verpleegkunde (verplegingswetenschap) --- Johnson-theorie --- Riehl-theorie --- Roper-theorie --- Roy-theorie --- systematisch verpleegkundig handelen --- theorieën van de verpleegkunde --- 613.22 Verpleegkundig onderzoek, theorieën --- verpleegkunde --- verpleegkundige diagnose --- verpleegmethoden --- verpleegplan --- zelfhulp --- 613.2 --- systematisch verpleegkundig handelen (gez) --- theorieën van de verpleegkunde (gez)
Choose an application
Inhoud: De ziekte van Parkinson. Verpleging en verzorging. Kinesitherapie en bewegingsproblemen. Ergotherapie en zelfredzaamheidstraining. Logopedie en spraak- en slikstoornissen. Dieet en voedingsproblematiek. Psychologie bij de ziekte van Parkinson.
Ziekte van Parkinson --- bejaardenzorg --- gerontologie --- verpleegkunde --- ziekte van Parkinson --- 324 --- 606.1 --- ADL --- Parkinsonziekte --- bejaarden --- dieetleer --- ergotherapie --- geriatrie --- gezondheidszorg --- logopedie --- adl (gez) --- dieet (gez) --- ergotherapie (gez) --- gerontologie (gez) --- kinesitherapie (gez) --- logopedie (gez) --- neurologie (gez) --- parkinsonziekte (gez) --- systematisch verpleegkundig handelen (gez) --- Parkinson-ziekte --- therapie --- verpleegkundige interventies --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- Neurologie --- 605.93 --- 613.64 --- dementia --- geriatrische verpleegkunde --- kinesitherapie --- neurologie --- ouderenzorg --- Parkinson (ziekte van) --- slikstoornissen --- verpleegkundige diagnose --- verpleegmethoden --- verpleegplan --- voedingsleer --- Ziekte van Parkinson.
Choose an application
Dit boek legt uit hoe bestaande modellen te ontrafelen, te vergelijken op gelijke noemers en ze uiteindelijk werkbaar te maken voor de eigen praktijk. Welke diagnose hoort bij welke verpleegkundige opvatting? Welke doelen en interventies maken deel uit van een zelfde model? Wat betekent een en ander voor het verpleegplan? En vooral niet te vergeten : wat betekent het voor de cliënt? Pas wanneer de verpleegkundige op dat soort vragen antwoord kan geven en aan de hand daarvan zijn keuzes kan maken, is hij in staat te werken volgens een verpleegkundig model. Met veel praktische tips.
616-083 --- 613 --- verpleegkunde --- verpleegkundige theorieën --- 613.22 --- Gordon methode --- Leininger-theorie --- Neuman-theorie --- Orem-theorie --- Van den Brink-Tjebbestheorie --- casestudies --- cliëntgericht werken --- gezondheidszorg --- holisme --- theorieën van de verpleegkunde --- verpleegplan --- 616.083.5 --- Systematisch verpleegkundig handelen (verpleegproces, svh) --- Theorieën van de verpleegkunde --- Verpleegplan --- Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- Verpleegkundig onderzoek - Theorieën --- 616-083 Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- 613.2 --- casestudies (gez) --- systematisch verpleegkundig handelen (gez) --- theorieën van de verpleegkunde (gez) --- verpleegplan (gez)
Choose an application
De afgelopen jaren is op verschillende fronten gewerkt aan de uitwerking van een betrekkelijk nieuw concept in het kwaliteitsdenken: planmatig handelen. Zowel vanuit een theoretisch, onderzoeksmatige invalshoek als vanuit de praktijk zijn werkwijzen ontwikkelend die het hulpverlenend handelen ten behoeve van jeugdigen en hun omgeving een meer systematisch, planmatig karakter willen geven. Dat wil zeggen dat hulpverleners op grond van gedegen diagnostiek hulp bieden; dat genomen beslissingen en gemaakte keuzen transparant zijn en naar professionele maatstaven verantwoord kunnen worden; dat aan de uitvoering van de hulp een uitgewerkt plan ten grondslag ligt en dat de voortgang van de hulpverlening nauwgezet wordt gevolgd en geëvalueerd.
Jeugdzorg --- Orthopedagogiek --- Sociale agogiek --- Methodiek. --- Handboeken en inleidingen. --- Jeugdbescherming en kinderrechten. --- planmatig werken --- jeugdhulpverlening --- registratie --- Social welfare methods --- psychodiagnostiek --- jeugdzorg --- methoden van het sociaal werk --- 159.922.7 --- #PBIB:1999.2 --- #A0003A --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- #KVHB:Jeugdbescherming --- 323 --- diagnose --- planmatig hulpverlenen --- Handelingsplanning --- Psychosociale jeugdhulpverlening --- 614.23 --- jeugdgezondheidszorg (gez) --- jeugdproblematiek (gez) --- sociale problemen (gez) --- sociale psychologie (gez) --- systematisch verpleegkundig handelen (gez) --- 364 --- Behandelingen --- Besluitvorming --- Diagnostiek --- Evaluaties --- Hulpverlening --- Instellingen --- Planning --- Samenleving --- bijzondere jeugdbijstand --- management in de welzijnsinstelling --- orthopedagogiek --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 362.74 --- 362.7 --- 361.03 --- 376 --- Jeugdhulpverlening --- Residentiële zorg --- Methodiek
Choose an application
1. Over de gemeenschappelijke basis van de psychiatrie en somatische verpleegkunde2. Patiëntentoewijzing en vakkundige verpleegpraktijk in de actuele geestelijke gezondheidszorg3. "Ich hatte viel Bekümmernis" : Over het verantwoordelijkheidscoricept bij E. Levinas4. Patiëntentoewijzing : concretisering doorheen de drie niveaus van het intramuraal psychiatrisch verpleegkundig handelen5. Criteria en methodiek voor de psychiatrisch verpleegkundige praktijkvoering op basis van patiëntentoewijzing6. Patiëntentoewijzing : implicaties voor de leidinggevende7. Een beleidsmatige benadering van patiëntentoewijzing : 'humanisering'en 'economisering' van de zorgverlening8. Intervisie als reflectie op het werkveld9.Werkt het systeem van patiëntentoewijzing de arbeidstevredenheid in dehand?10. Patiëntentoewijzing... ons zoeken naar een evenwichtige invullen op eenafdeling voor groepstherapie
Nursing --- Psychiatrie --- Verpleegkunde --- Psychiatric Nursing. --- psychiatrische verpleegkunde --- patiëntentoewijzing --- geestelijke gezondheid (geestelijke gezondheidszorg, geestesziekte) --- psychiatrie --- verpleegkunde --- organisatie (organisatorische aspecten) --- 606.84 --- Geestelijke gezondheidszorg --- Patiënten --- 616.890 --- Patiëntentoewijzing --- Psychiatrische verpleegkunde --- Adl --- Patiënt-verpleegkundige relatie --- Theorieën van de verpleegkunde --- Supervisie --- Arbeidstevredenheid --- Hoofdverpleegkundige --- Leiding --- Aansprakelijkheid (verantwoordelijkheid) --- Filosofie --- Filosofie (figuren) --- Integrerende verpleegkunde (primary nursing) --- Groepstherapie (groepstraining) --- didactisch proces (gez) --- leermethoden (gez) --- patiëntentoewijzing (gez) --- psychiatrische verpleegkunde (gez) --- systematisch verpleegkundig handelen (gez) --- Mental Health Nursing --- Nursing, Psychiatric --- Psychosocial Nursing --- Nursing, Mental Health --- Nursing, Psychosocial --- santé mentale (soins de santé mentale, maladie mentale) --- soins infirmiers --- organisation (aspects organisationnels) --- psychiatrische verpleging --- Soins de santé mentale --- Patients --- Groepstherapie --- Verpleegkundig management --- Integrerende verpleegkunde --- Psychiatrische verpleging --- Verpleegkundige theorieën en modellen --- psychiatrische patiënten --- Psychiatrische verpleging. --- Verpleegkundige theorieën en modellen. --- psychiatrische patiënten. --- Psychiatrische patiënten. --- Psychiatric Nursing
Choose an application
In dit boek is de basiszorg op systematische wijze uitgewerkt. Basisverpleegkunde behandelt de verschillende rollen van de verpleegkundige bij het verlenen van de basiszorg volgens de gezondheidspatronen van Gordon.Ieder hoofdstuk is opgebouwd volgens de fasen van het methodisch systematisch handelen van de verpleegkundige. Het verzamelen van gegevens, verpleegkundige diagnoses en verpleegproblemen, beoogde resultaten, interventies en evaluatie komen aan bod. Wanneer dit relevant is, wordt aandacht besteed aan de verschillende domeinen van het verpleegkundig handelen. Belangrijke domeinen zijn de beroepscontext, plannen van verpleegkundige zorg, preventie en GVO, coördinatie, continuïteit en kwaliteitszorg. Het boek bevat voorbeelden van evidence based verplegen en diverse best practices. Tot slot komen in een apart hoofdstuk integrale aspecten van de basiszorg aan de orde. Bij ieder hoofdstuk is een literatuurlijst opgenomen.
Nursing --- basisverpleegkunde --- Verpleegkunde --- 613.2 --- verpleegkunde --- Gordon methode --- gezondheidszorg --- verpleegkundige interventies --- 616.083.0 --- Basisverpleegkunde --- 616.052 ) Kinderverpleegkunde --- basisverpleegkunde (gez) --- didactisch proces (gez) --- kinderverpleegkunde --- pediatrie --- systematisch verpleegkundig handelen (gez) --- verpleegkundige interventies (gez) --- Basiszorg --- verpleegkunde - inleidingen --- Inleidingen - Hand- en leerboeken --- departement Gezondheidszorg 07 --- verpleegkundige handelingen --- verpleegmethoden --- verpleegtechnieken --- PXL-Handboeken --- Gezondheid --- Verpleegkunde (basis) --- Verpleegplan --- Verpleegprobleem --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Voedingshygiëne --- Stofwisseling --- Uitscheidingsstelsel --- Activiteiten Dagelijks Leven --- Slapen --- Zintuigen --- Psychomotorische ontwikkeling --- Rollenpatronen --- Seksualiteit --- Stress --- Ethiek --- 613.21 Basisverpleegkunde, procedures en interventies --- Activiteiten Dagelijks Leven (ADL) --- ademhaling --- cognitie --- evidence based nursing --- seksualiteit --- slaap --- systematisch verpleegkundig handelen --- uitscheiding --- verpleegkundige diagnose --- verpleegplan --- voedingsleer --- waardenbeleving* --- waarnemen en observeren --- zelfhulp --- ziekenhuisverpleegkunde --- Gezondheidsopvoeding --- Zintuig --- Rolpatroon --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Volwassene
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|