Narrow your search

Library

KU Leuven (260)


Resource type

dissertation (260)


Language

Dutch (260)


Year
From To Submit

2024 (26)

2023 (35)

2022 (17)

2021 (30)

2020 (40)

More...
Listing 1 - 10 of 260 << page
of 26
>>
Sort by

Dissertation
Het fenomeen van affiniteit tussen stemtype en roltype
Authors: --- ---
Year: 2023 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het voornaamste onderzoeksdoel van deze masterscriptie was om het fenomeen van de affiniteit tussen stemtype en roltype in de traditie van het operagenre te onderzoeken en om nieuwe benaderingen van dit fenomeen in hedendaagse operaproducties te verkennen. In de traditie van het operagenre is het gebruikelijk dat bepaalde stemtypes regelmatig en herhaaldelijk worden gecast in bepaalde typecasts. Een sopraanstem wordt bijvoorbeeld regelmatig gecast voor de rol van de mooie en breekbare dame, terwijl een mezzosopraanstem regelmatig wordt gecast voor de rol van de verleidelijke en gevaarlijke dame. Het herhaalde patroon van het casten van hetzelfde stemtype bij een bepaalde rol is wat ik definieer als het fenomeen van affiniteit tussen stemtype en roltype. In het inleidende hoofdstuk vertel ik over mijn motivatie om dit fenomeen te onderzoeken vanuit mijn eigen artistieke drive en ervaring. In het theoretische gedeelte van dit onderzoek bespreek ik eerst historische achtergrondinformatie zoals de ontwikkeling van het operagenre en verschillende aspecten van stemclassificatie. Het concept van performativiteit wordt hier ook genoemd. Vervolgens geef ik een overzicht van de verschillende manieren waarop het patroon van affiniteit kan voorkomen: herhaling, evolutie en switch. Vervolgens bestudeer ik de oorsprong van dit fenomeen: in hoeverre ontstaat het door instinctieve biologische factoren en in hoeverre wordt het beïnvloed door culturele en sociale factoren? Ik onderzoek de balans tussen deze verschillende factoren door enerzijds de theorie van emoties en psychobiologische experimenten te bestuderen en anderzijds teksten uit de filosofie en psychoanalyse te analyseren. Na het theoretische gedeelte analyseer ik twee casussen van hedendaagse producties waarin de traditionele affiniteitspatronen een nieuwe en actuele context krijgen door innovatieve artistieke benaderingen. De conclusie van dit onderzoek geeft aan dat er zowel culturele als natuurlijke elementen zijn die bijdragen aan het fenomeen van affiniteit tussen stemtype en roltype. Daarnaast is er aangetoond dat de balans tussen deze factoren niet vastligt maar variabel is. De hedendaagse casussen laten zien dat er tegenwoordig hedendaagse kunstenaars actief zijn die ernaar streven en erin slagen om traditionele patronen te vernieuwen door middel van eigentijdse sociale en culturele concepten.

Keywords


Dissertation
Eat Healthy, Stay brilliant: Een onderzoek naar de westerse gezondheidscultuur: analyse van gezonde voedingsverpakkingen
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door een groeiende kennis en interesse van gezonde voeding, wordt onze gezonde voedingscultuur alsmaar belangrijker. Het lijkt steeds meer op een levensstijl waarbij verschillende elementen zoals gezonde voeding, beweging, enz. van belang zijn. De consument heeft meer en meer nood aan gezond, eerlijk voedsel. Hierdoor is een nieuwe generatie van gezonde voedingsproducten ontstaan die natuurlijke, onbewerkte ingrediënten bevatten en een transparante boodschap willen overbrengen. Deze boodschap brengen ze voornamelijk over aan de hand van hun verpakkingen. Deze thesis onderzoekt onze gezonde voedingscultuur door de analyse van gezonde voedingsverpakkingen. Vormelijke elementen in onze omgeving vertellen ons namelijk enorm veel over onze gewoontes en cultuur in het algemeen op een non-verbale manier. In de literatuurstudie wordt nagegaan op welke manier onze huidige gezondheidscultuur tot stand is gekomen door te kijken naar de geschiedenis van de gezondheidscultuur gelinkt aan het lichaamsideaal. Na deze inleiding wordt de gezondheidscultuur de dag van vandaag even onder de loep genomen. Dit is echter een beknopte weergave aangezien het onderzoek hierover meer duidelijkheid zal geven. Vervolgens wordt dit aspect gelinkt aan het branden van gezonde voeding. Daarna wordt een onderzoek gevoerd waarbij drieëntwintig verpakkingen visueel geanalyseerd worden. Uit deze analyse worden enkele besluiten getrokken die als basis dienen bij het volgende onderdeel, nl. de case studies. Beide cases – Rude Health en Pipcorn – worden grondig geanalyseerd waarbij de betekenis achter de visuele elementen op de verpakking van belang is. Hierbij worden beide verpakkingen onderworpen aan een semiotische analyse. De cases worden tenslotte met elkaar vergeleken waarna een algemeen besluit volgt. Deze besluiten tonen, samen met de rest van de thesis, dat enkele belangrijke aspecten over het branden van gezonde voeding en onze gezondheidscultuur in het algemeen naar voor zijn gekomen door het analyseren van de verpakkingen. De producten hebben een symbolische waarde en maken deel uit van een grotere gezonde levensstijl. De manier waarop deze boodschap vertaald wordt, kan echter verschillen. Het verschil tussen het natuurlijke, onbewerkte aspect enerzijds en het energieke anderzijds is duidelijk merkbaar. De meeste producten schommelen hier echter tussen. Ten derde is de transparante, straightforward boodschap die de merken willen overbrengen heel duidelijk bij de vormelijke tekens op de verpakking. Tenslotte communiceren de merken op een constructieve, optimistische manier waarbij ze de consument aanspreken op een moraliserende, indirecte manier. Al deze elementen kunnen dan ook teruggekoppeld worden naar onze gezonde voedingscultuur in het algemeen.

Keywords


Dissertation
Cultuur met een grote K. Evolutie, revolutie en deemstering van de cultuurvisie der Leuvense overkoepelende studentenorganisaties 1956-2016
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderzoek wil de cultuur-theoretische debatten van de laatste vijftig jaar schetsen binnen de Leuvense studentenbeweging. In de jaren vijftig was het Katholiek Vlaams Hoogstudenten Verbond de toonaangevende studentenvereniging in Leuven. Via hun afdeling KVHV Kultuur zette zij sterk in op zowel actieve cultuur als een theoretische onderbouw. Ons Leven fungeerde als communicatiemiddel voor hun ideeën. Halverwege de jaren zestig radicaliseerden de studenten en kwamen ze in het vaarwater van het Nieuw-Linkse gedachtegoed. Binnen het KVHV was de conservatieve vleugel te sterk waat een in de geest van mei 68 opgerichte Kultuurraad bestaande uit de studentenkringen de kans gaf zich te ontplooien. Na woelige jaren strijd tussen 1967 en 1971 om de leidende positie bij de Leuvense studenten won Kultuurraad het pleit, niet in het minst omdat het gros van KVHV Kultuur overliep. In de jaren zeventig probeerden KuRa en de andere raden van de Algemene Studenten Raad de studenten warm te maken voor een nieuwe marxistische samenleving. Cultuur werd gezien als een middel in deze strijd. Strijdliederen, straattoneel en vrij denken waren voorbeelden van deze politieke cultuurbeoefening. In het blad Rerum-Wegwijs en later in VETO werden de culturele denkbeelden weergegeven. Zij het steeds meer op de praktijk en minder op de theorie gericht naarmate de jaren zeventig vorderden. In 1977 richtte KuRa het Studentencentrum ('t Stuc) op om ruimte te geven aan hun ideeën. Al bijna onmiddellijk kwam het tot spanningen tussen 't Stuc en de studenten omdat 't Stuc radicale kunst wou in plaats van een radicale maatschappij en omdat de studenten zich steeds meer terugplooiden op zichzelf. De jaren tachtig staan dan ook in het teken van eindeloze conflicten rond de vermeende 'elitaire' Stuc cultuur. Na een zwaar intern conflict depolitiseerde de studentenbeweging volledig en werd de ASR in 1986 de Leuvense Overkoepelende Kring Organisatie (LOKO). Uiteindelijk gingen KuRa en Stuc elk hun eigen weg in 1995 waarna de banden bijna volledig wegdeemsterden. KuRa zette nu in op eigen projecten of projecten in samenwerking met de kringen zoals Ithaka of het InterFacultair Theaterfestival. Vanaf de jaren negentig was er geen actief theoretisch luik meer in de KuRa werking. In 2005 verloor KuRa ook zijn tot dan toe grote autonomie toen het hervormd werd naar LOKO Cultuur. De conflicten en evoluties in de culturele werking van de studenten zijn te verklaren aan de hand van drie tegenstellingen: democratisch vs. aristocratisch, contesterend vs. constructief en naar buiten gericht vs. naar binnen gericht.

Keywords


Dissertation
Indie: de evolutie van een veelzijdig muziekbegrip
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze masterproef behandelt de evolutie van het veelzijdige muziekbegrip indie, in het bijzonder in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en België. Indie is niet alleen een genre, maar ook een productiewijze en een levenshouding. Hoewel er discussie bestaat rond de oorsprong van de term, wordt algemeen aangenomen dat hij voor het eerst geïntroduceerd werd rond 1980 in het Verenigd Koninkrijk waar de eerste hitlijsten voor onafhankelijke muziek samengesteld werden. Omdat de roots van indie in bij de punk en post-punk liggen, leeft er bij indiegemeenschap een voorliefde voor de do-it-yourself attitude die nog altijd aanwezig is. Vandaag de dag kent het genre meer commercieel succes en aandacht dan op elk ander punt in zijn geschiedenis. Hoe de term indie geëvolueerd is van de professionele organisatie die erachter zit, tot een specifieke sound en zelfs een marketingbegrip wordt verklaard in deze thesis.

Keywords


Dissertation
De road movie: KNT?
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wanneer je in Google zoekt naar “road movies for children”, krijg je amper 6650 resultaten en worden de zoekresultaten beperkt tot anderhalve pagina. Dat illustreert het feit dat een kinderfilm slechts zelden als road movie wordt omschreven, en vice versa, een road movie als kinderfilm. Toch is het motief van reizen niet vreemd voor de kinderfilm: Alice in Wonderland (1951), The BFG (1989), A Bug’s Life (1998), Ice Age (2002) en Storks (2017) zijn maar enkele voorbeelden van de vele geanimeerde kinderfilms waarin het hoofdpersonage een reis onderneemt. Deze masterproef zal dan ook de compabiliteit tussen de road movie enerzijds, en de geanimeerde kinderfilm anderzijds onderzoeken. Hiervoor wordt een literatuurstudie gedaan naar de kenmerken van de road movie en de kinderfilm. Ook het kinderpubliek wordt onder de loep genomen: aan de hand van het artikel van Erikson over de verschillende ontwikkelingsstadia van de mens, wordt de opstandigheid -het kenmerkende thema van de road movie- van het kind kort geschetst, om aan te tonen dat ook die thematiek het kinderpubliek niet vreemd is. Ook zal de animatiefilm behandeld worden, die het belang en de invloed van Walt Disney aantoont. Om te begrijpen waarom bepaalde kenmerken typisch zijn voor de genoemde genres, wordt ook de road movie en de kinderanimatiefilm historisch gekaderd. Met behulp van dit theoretisch kader zullen vervolgens dan drie geanimeerde kinderfilms geanalyseerd worden: Up (2009), Finding Nemo (2003) en Home (2015). Er wordt dan telkens onderzocht op esthetisch en inhoudelijk vlak welke kenmerken van de road movie (en de kinderfilm) aanwezig zijn in de casestudy, en welke niet. Dat zal dan tot de conclusie leiden dat de geanimeerde kinder-road movie een eigen plaats inneemt binnen het genre van de road movie, en wel degelijk compatibel is.

Keywords


Dissertation
De invloed van hashtagactivisme op de strijd tegen genderspecifiek geweld. De Nirbhayaprotesten in India
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze thesis zal de Nirbhayaprotesten in India van 2012 bespreken als een vroeg voorbeeld van hashtagactivisme. In het eerste deel zullen de verschillende feministische golven en hun karakteristieken aan bod komen, beginnende bij de eerste golf en eindigend bij het contemporaine hashtagfeminisme. De voor- en nadelen van dit hashtagfeminisme en haar specifieke manier van actievoering, het hashtagactivisme, zullen vervolgens besproken worden aan de hand van de #metoo-beweging. Het tweede deel gaat dieper in op het concept van genderspecifiek geweld, met een focus op de verschillende gangbare definities en hun implicaties. Het probleem van onder aangifte zal vervolgens meer in detail besproken worden aan de hand van Jan Jordans theorie over silencing agents: het individu, de politie, het gerecht, formele en informele steun, onderzoek en ten slotte de media. Ten laatste zullen de mogelijke gezondheidsrisico’s en de extra kosten voor zowel het slachtoffer als de maatschappij besproken worden. In het derde deel zal de vrouw gesitueerd worden in de Indiase maatschappij. Hierbij wordt de nadruk gelegd op de gevolgen van de patriarchale cultuur voor uitingen van genderspecifiek geweld. Daarnaast wordt het probleem van onder aangifte van misdaden bij de politie bekeken in het licht van de invloed van patriarchale noties als reinheid en eer. Vervolgens worden de Nirbhayaprotesten van 2012, die volgde op de groepsverkrachting van een 23-jarige studente, beschreven en geanalyseerd. De feiten vonden plaats op 16 december 2012 in New Delhi en waren dermate ernstig dat het slachtoffer op 29 december het leven liet. De manier waarop het protest de Indiase overheid onder druk zette om de legislatuur aan te passen, zullen besproken en geëvalueerd worden. Ten slotte zal bekeken worden in welke mate de gemaakte beloftes, zeven jaar later, waargemaakt zijn en veranderingen teweeggebracht hebben.

Keywords


Dissertation
Precariteit in de muziekindustrie
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The title of this thesis immediately raises two main questions. What is precarity exactly and how does it affect the music industry? Firstly, the methods of the qualitative research are explained, with an introduction of the seven interviewees (Lotte Leemans, Koen Lamberechts, Michael Bauwens, Linde Verjans, Jeroen Vanbever, Chantal Acda and Tom Kestens). Secondly, some important empirical and qualitative studies about the welfare and economic status of musicians will be discussed, with extra stress on ‘some’, since there aren’t that many studies about the music industry, let alone the well-being and job-insecurity of artists. Precarity is a condition of existence without predictability, stability or security. The term is used in a negative context as well as in a positive one, although the latter situation occurs less than the former. Ongoing critics and discussion in debates concerning the growing precarity is preceded by the explanation of derivations like precariat and precariousness. After the theoretical part of the thesis, it’s time for the case studies where the research is illustrated by observations and conclusions alternated by quotes and paraphrases. Every professional musician has his own unique experience and perspective which, once compared and combined, makes for various mixed cocktails of contradictions and similarities. The analysis is structured around three main topics: the current situation of the artist in the music industry, the problems in this industry and the possible solutions for it. It is discovered that there is a chain of reactions, starting with the digitalization of the modern world. This digitalization causes an oversupply of unexperienced musicians, which causes in its turn uncertainty and forced flexibility among artists, who take everything they can get, even if it’s for free. The artist is the source of music and he should be put in the (digital) spotlights, instead of being manipulated by labels, agencies or online platforms. Luckily, besides listing causes of precarity, the interviewees came up with a variety of solutions for the precarity in the music industry. The musicians themselves, as well as the music industry, the society and the state can help to solve the precarity amongst artists. Musicians should fight for their rights instead of getting down on their knees and pray (figuratively). Society blindly follows the opinions of music experts (without stress on expert most of the time) and social media which is not ideal. The influence of the internet positively increases promo and publicity but people should be more critical. Organizations like Poppunt, Kunstenloket and GALM should keep striving for better conditions for the artist. SABAM helps the creating artists to be paid for the use of their songs. The state should rethink their strategies with regard to subsidies. The worst they can do is lower the subsidies for the arts even more to lower the state’s budget deficit. An interesting discussion about a basic income for everyone and whether or not this has a positive effect on the music industry is a last solution to precarity. While this still sounds utopic and unrealistic, it’s already being tested in some countries (Netherlands and Finland). It’s safe to say that all is not lost. The music industry is a precarious industry but this precarity can be decreased in several ways through the contribution of the state, the society’s perspective, the music industry and the musicians themselves.

Keywords


Dissertation
Veganism: diet trend or lasting lifestyle? Een studie van veganisme als cultureel fenomeen en de representatie ervan in de Vlaamse pers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de afgelopen tien - en vooral vijf - jaar is het veganisme in de westerse wereld steeds populairder geworden. Meer en meer mensen worden veganist en het veganisme lijkt zijn geitenwollensokkenimago en vaak gemaakte associatie met hippies te zijn kwijtgeraakt. Veganisme wordt nu vaak gekarakteriseerd als een trendy en begeerlijke levensstijl. Het doel van deze masterproef is een beter begrip te geven van de huidige trend van het veganisme door het in een bredere sociale en culturele context te plaatsen. Daarnaast zal deze paper ook de representatie van het veganisme in de Vlaamse pers onderzoeken in de afgelopen vijf jaar. Deze masterproef bestaat uit drie delen. Ten eerste wordt de opkomst van het veganisme onderzocht door te kijken naar de geschiedenis van het vegetarisme en het veganisme. Enkele van de meest prominente optredens van vegetarisme in de geschiedenis worden besproken - met in de eerste plaats het vegetarisme in India - om een beter inzicht te krijgen in de lange evolutie van het vegetarisme en het veganisme. Vervolgens wordt in deze paper ingegaan op de ontwikkeling van het veganisme in de westerse wereld vanaf het bedenken van de term in 1944. Tot slot wordt beknopt uitgelegd hoe het veganisme van een gemarginaliseerd fenomeen is geëvolueerd naar de snel opkomende trend die het nu is. In het tweede deel wordt het veganisme in haar culturele en sociale context geplaatst om een beter begrip te krijgen van het fenomeen, niet alleen als dieet, maar ook als een levensstijl. Veganisme wordt besproken in het licht van de huidige postmoderne consumptiecultuur. De lezer krijgt inzicht in het proces dat komt kijken bij het overstappen op een veganistische levenstijl en de veganistische identiteit wordt beschreven. Daarbij wordt duidelijk dat de veganistische identiteit een complexe zaak is. Tot slot wordt in deze masterproef ingegaan op twee culturele en sociale obstakels waarmee veganisten worden geconfronteerd. Ten eerste moeten veganisten opboksen tegen de normatieve positie die de vleesconsumptie nog steeds inneemt in de samenleving. Al lijkt er echter langzaamaan een proces van sociale normalisatie van het veganisme plaats te vinden. Als tweede obstakel werd het fenomeen vegaphobia besproken, wat betekent dat veganisten nog heel vaak te maken krijgen met vooroordelen en negatief worden afgeschilderd waardoor mensen minder snel geneigd zijn om de levensstijl uit te proberen. In het derde deel van dit onderzoek werd de representatie van het veganisme in de Vlaamse pers in de laatste vijf jaar geanalyseerd. Ten eerste blijkt uit de studie dat het aantal verwijzingen naar veganisme de afgelopen vijf jaar duidelijk is toegenomen. Kwalitatief onderzoek toonde eveneens aan dat de pers veganisme beschrijft als een opkomend en trendy fenomeen. Ten tweede werd gekeken naar de context waarin het veganisme het meeste voorkomt. Het kwantitatief onderzoek toont aan dat veganisme het vaakst wordt vernoemd als het gaat om het effect ervan op de gezondheid. Ethische en milieukwesties komen op de tweede plaats, maar krijgen nog steeds veel aandacht. Ten slotte werd onderzocht of er de voorbije vijf jaar een evolutie kon worden waargenomen van negatieve naar positieve pers. Er werd geconcludeerd dat het positieve beeld vrijwel constant bleef, terwijl de negatieve representatie van het veganisme licht afnam. Hierdoor kan worden gesproken van een positievere representatie van veganisme in de Vlaamse pers dan vijf jaar geleden.

Keywords


Dissertation
Fans in Rouw: Een analyse van fanreacties op het overlijden van een beroemdheid of fictief personage volgens de vijf stadia theorie
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The relationship between fans and their fanobject is often subjected to criticism. ‘They lost contact with reality, they are irrational and obsessive attention-seekers and they shriek too much with high pitched voices’. When a treasured artist dies or their favorite character leaves a show, their feelings of loss and bereavement are seldom taken seriously. Ever since 1990 fan studies have tried to refute these prejudices towards being a fan or being part of a fandom by proving the positive influence it can have on an individual. It makes them part of a participatory culture with its own traditions, practices and transformative objects while validating their identity. Besides the fan-fan relations, fans also maintain relationships with their fan object. These one way, illusionary relationships with public figures, based on mass media instead of direct interaction, are called parasocial relationships. The emergence of a parasocial relation is connected to certain factors such as identification, similarity, relevance, esthetics, ethics and epistemology. They offer fans ontological security, friendship and a way to enhance their selves. Through identification they receive a confirmation of their own identity. It is only reasonable that fans are confronted witch feelings of loss when these parasocial relations come abruptly to an end. The fact that we are able to react with genuine emotions to imaginary stimuli is a fundamental part of our cognitive architecture. But how is it possible to have real fictional-emotions, while simultaneously being aware of the fictionality? This problem can be defined as the Knowledge Problem. We are able to act differently with fictional input than actual input because we are able to’bracket fictionality’. We temporarily move our physical situation to the periphery. The more we are absorbed by fiction the less we are aware of the fictionality of the content, the more real it will appear and the more intense our emotional reaction will be. Based on different case studies I examined the different reactions of the fan as bereaved. I discuss a variety of celebrity and character deaths by different causes: natural death, traumatic passing and suicide. Starting from the hypothesis that fans also experience a period of mourning, I compared the case studies to one of the most popular theories about the general psychological response to loss: the five stage theory of Kübler-Ross. With information gathered from different online platforms I was able to find evidence for the five stages: denial, yearning/bargaining, anger, depression and acceptance. The cases entail amongst others the suicide of the character Werther, the fictional death of Sherlock Holmes, the resurrection of Jon Snow and the death of David Bowie and Elvis Presley. Fans mourn the loss of their idols in a very public manner. This even seems to be a rising trend in all parts of society. Social media turns out to be the ideal platform to express your grief and to remember someone: it suggests anonymity, helps create a cultural past and most importantly it creates a space for disenfranchised grievers where they can find an empathic, like-minded community. As I followed general online tendencies and gathered information from online platforms, I did not deal with the individual mourning process of a fan. But I was able to gather proof for different mourning indicators which confirms the sincerity of the emotions of these fans.

Keywords


Dissertation
De herinnering van de Eerste Wereldoorlog na 1985 in Ieper
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit onderzoek is een studie naar de evolutie van het Ieperse herinneringsdiscours over de Eerste Wereldoorlog na 1985. De focus van dit onderzoek lag vooral op het discours van het In Flanders Field Museum, maar er was ook aandacht voor andere manieren van herinneren in Ieper. Dat is belangrijk omdat er in Ieper een meerstemmige herinnering is. Dat wil zeggen dat er verschillende vormen van herinnering mogelijk zijn. Zo is er een militaire herinnering zoals die van de Last Post Association en de herinnering van het In Flanders Fields Museum die zich eerder richt op militairen en burgers en daarnaast ook heel persoonlijk te werk gaat. Tussen die verschillende stemmen staat Ieper die optreedt als een soort onderhandelaar en de verschillende discours over het verleden zal gaan ondersteunen. De situatie zoals ze nu is, was niet altijd zo, de herinnering rond de Eerste Wereldoorlog kende heel wat evoluties. Zo was de herinnering van de Eerste Wereldoorlog niet altijd even populair onder de mensen en was het verhaal zeer militair. Onder invloed van de memory boom, de komst van paus Johannes Paulus II in 1985 en het werk van Jan Breyne en Piet Chielens kwam er heel wat verandering. Die resulteerde in dat hedendaagse meerstemmige discours. Na een analyse van vier verschillende herinneringsdiscours, waaronder een speech van de paus in Ieper, de referentietekst van Koen Koch, speeches van op Wapenstilstand 2020 en de visualiseringtekst van Piet Chielens, kon het onderzoek verschillende zaken besluiten door de woorden te bestuderen, maar ook door de context waaruit ze ontstaan zijn. Ieper als stad beantwoordt aan de opdracht van de paus om de herinnering in leven te houden en om heel actief aan vredeswerking te doen. Binnen het huidige discours is het belangrijk dat mensen die Ieper bezoeken en de oorlog herinneren ook gaan leren uit de geschiedenis, zodat we in de toekomst betere beslissingen maken. De Eerste Wereldoorlog wordt hier dus eigenlijk een voorbeeld voor het heden en de toekomst. De slachtoffers van deze oorlog worden tegenwoordig door het IFFM heel inclusief en post-nationaal herdacht. Daartegenover staat het discours van de Last Post die vooral de militairen zal herdenken. Wat daarnaast van belang is, is dat de verschillende Ieperse discours tot op een zekere hoogste de algemene herdenking volgen dat verbonden is aan de Vlaamse en bij uitbreiding Belgische identiteit. Zo gaat de herinnering van de slachtoffers over de grenzen heen, is er aandacht voor mensenrechten en het bereiken van vrede. Toch past Ieper niet helemaal in het algemene discours. Zo gaan de twee grote discours van het IFFM en de Last Post organisatie zaken zoals re-enactment en donker toerisme proberen weigeren uit de herdenking met steun van de stad.

Keywords

Listing 1 - 10 of 260 << page
of 26
>>
Sort by