Narrow your search
Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Groot worden : de ontwikkeling van baby tot adolescent : handboek voor (toekomstige) leerkrachten, opvoeders en verzorgers
Authors: --- ---
Year: 2009 Publisher: Tielt Lannoo Campus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Groot worden : de ontwikkeling van baby tot adolescent
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789401470278 Year: 2020 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Groot worden is een onmisbare handleiding voor iedereen die met kinderen samenleeft en -werkt: (toekomstige) leerkrachten, opvoeders (in de kinderopvang, jeugdbeweging, ...), verzorgers (in de verpleegkunde, kinesitherapie, logopedie) en ouders. Dit boek geeft een uitvoerig overzicht van de ontwikkeling van het kind. Het bevat zowel een eenvoudige beschrijving van theoretische modellen als authentieke voorbeelden uit onderwijssituaties en de opvoedingspraktijk.Op een logische, begrijpbare en vooral herkenbare manier geven de auteurs de grote ontwikkelingsstappen die het kind doormaakt als (ongeboren) baby, peuter, kleuter, lagereschoolkind en adolescent weer. Telkens komen verschillende ontwikkelingsdomeinen aan bod: de lichamelijke en motorische ontwikkeling, de perceptuele en tekenontwikkeling, de cognitieve en taalontwikkeling, de sociaal-emotionele en seksuele ontwikkeling, de persoonlijkheids- en morele ontwikkeling, de schoolse en spelontwikkeling.(https://www.lannoo.be/nl/groot-worden-2)


Digital
Groot worden : de ontwikkeling van baby tot adolescent: handboek voor (toekomstige) leerkrachten, opvoeders en verzorgers
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789020983579 Year: 2009 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Groot worden' is een onmisbare handleiding voor iedereen die met kinderen samenleeft en -werkt. Op een begrijpbare manier wordt het proces van 'groot worden' of de ontwikkeling van de(ongeboren) baby, de peuter, het lagereschoolkind en de adolescent beschreven. De auteurs onderzoeken het belang van de ontwikkeling van het kind voor de onderwijs- en opvoedingspraktijk en bekijken hoe met deze ontwikkeling kan worden omgegaan. Telkens komen verschillende ontwikkelingsdomeinen aan bod: de lichamelijke en motorische ontwikkeling, de perceptuele en tekenontwikkeling, de cognitieve en taalontwikkeling, de sociaal-emotionele en seksuele ontwikkeling, de persoonlijkheids- en morele ontwikkeling, de schoolse en spelontwikkeling. De samenstelling van het boek gebeurde in functie van de lerarenopleiding. Deze vernieuwde editie werd inhoudelijk bijgestuurd op basis van docenten uit meerdere disciplines.


Dissertation
Wat is arbeidsrijpheid? Een exploratief onderzoek bij jongeren bij jongeren in het Deeltijds Beroeps Secundair Onderwijs.
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door de geleidelijke invoering van het Duaal Leren stelsel in Vlaanderen, werd duidelijk dat veel werkgevers van mening zijn dat de jongeren die instromen in deze combinatie van leren en werken nog niet de juiste arbeidsgedragingen vertonen. Er wordt verondersteld dat deze jongeren nog niet klaar zijn om hun transitie van school naar werk af te ronden omdat ze nog niet rijp zijn voor de arbeidsmarkt, maar er is slechts beperkte kennis over de verschillende dimensies van het begrip arbeidsrijpheid. In bestaande literatuur is er nog slechts weinig bekend over wat het betekent om arbeidsrijp te zijn, maar enkele wetenschappelijke kaders bieden richtlijnen om te kijken naar het begrip. Terugkerende elementen hebben onder andere te maken met elementen zoals een algemene werkattitude, communicatievaardigheden, teamwork, probleemoplossend gedrag en zelfvertrouwen. Ook het onderzoek uit de masterthesis van Serafien Dhondt (2016) bood een solide basis om te beginnen aan dit onderzoek. Voor de huidige studie werden 28 studenten uit het Deeltijds Beroeps Secundair Onderwijs geïnterviewd over wat het volgens hun betekent om klaar te zijn voor de arbeidsmarkt en wat hun persoonlijke visie hierop is. De eerder geïdentificeerde elementen boden een structuur waarrond de interviews werden opgebouwd. Na afloop werden de antwoorden verwerkt in N Vivo. Dit gebeurde eerst op een deductieve manier, op basis van de eerder bevonden elementen, en daarna op een inductieve manier, aan de hand van nieuwe informatie die de interviews teweegbrachten. De resultaten van de studie tonen aan dat jongeren over sommige elementen van arbeidsrijpheid het eens zijn met de potentiële werkgevers en scholen, zoals zelfsturing, werkattitude, interactie met collega’s en initiatief, maar over sommige elementen ook niet, zoals zelfvertrouwen en een toekomstbeeld. Wat we hier mogelijk uit kunnen afleiden is dat arbeidsrijpheid een groeiproces is, waarbij sommige elementen reeds in een eerder stadium voorkomen, en andere elementen pas in een later stadium.

Keywords


Dissertation
Emoties binnen coöperatieve leeromgevingen : Ontwikkeling van de 'Vragenlijst voor Leergerelateerde Emoties binnen Coöperatieve Leeromgevingen'
Authors: --- --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Emoties oefenen een sterke invloed uit op het dagelijks leven van studenten binnen het hoger onderwijs. Er wordt steeds meer door leerlingen in coöperatieve leeromgevingen gewerkt. Ondanks deze ontwikkelingen is er nog niet veel geweten over de concrete invloed van emoties op de leerprocessen binnen een coöperatieve leeromgeving. Er bestaat tot nog toe geen theoretisch onderbouwd instrument dat de emoties binnen coöperatieve leeromgevingen meet en de mogelijkheid creëert om deze te analyseren. Om dit te kunnen onderzoeken wordt er binnen deze studie een zelfrapporteringsinstrument ontwikkeld dat de emoties die ervaren worden in kaart brengt. Het doel van deze studie is om emoties te bekijken die gerelateerd zijn aan het individuele leerproces dat plaatsvindt binnen een coöperatieve leeromgeving. De focus ligt op leeromgevingen waarbinnen studenten verplicht aan een gezamelijke leertaak werken, gegeven door een instructor (Cooper et al., 1990). Concreet wordt dit doel bereikt door de ontwikkeling van de 'Vragenlijst voor Leergerelateerde Emoties binnen Coöperatieve Leeromgevingen' (VLECL), een vragenlijst voor het bevragen van het individuele leerproces in een coöperatieve leercontext, binnen een academische setting. Er wordt hiervoor inspiratie gehaald bij de door Pekrun (2006) ontwikkelde 'Achievement Emotions Questionnaire' (AEQ) (Pekrun, Goetz, Frenzel, & Perry, 2011). De items hebben betrekking op vier verschillende subschalen van de component emotie (de affectieve, cognitieve, motivationele en fysiologische subcomponent) (Appendix 2). De vragenlijst bestaat uit 48 vraagitems. De ontwikkeling van het instrument en de psychometrische kwaliteit van de 'Vragenlijst voor Leergerelateerde Emoties binnen Coöperatieve Leeromgevingen' werden nagegaan in vijf stappen. De eerste fase betrof het ontwikkelen van de vragenlijst. Ten tweede werden gegevens verzameld via een online bevraging. In de derde fase werd een exploratieve factoranalyse (EFA) uitgevoerd in SPSS 20.0 op de eerste dataset (n = 263), om niet-significante items te verwijderen en inzicht te krijgen in de structuur onderliggend aan de data. Er bleek sprake te zijn van een onderliggende structuur met vier factoren; Leergerelateerde Negatieve Emoties (LNE) (Leergerelateerde hopeloosheid + Leergerelateerde schaamte), Leergerelateerde Positieve Emoties (LPE) (Leergerelateerd Plezier en Leergerelateerde Trots), Leergerelateerde Verveling (LVE) en Leergerelateerde Woede (LWO). Ten vierde werd er een confirmatorische factoranalyse (CFA) uitgevoerd om de structuur die gevonden werd te bevestigen. Ten vijfde werd de meetinvariantie van het instrument nagegaan op vlak van het geslacht. Er werd onderzocht of mannen en vrouwen de items en constructen binnen het instrument op dezelfde manier interpreteren. Met andere woorden werd er onderzocht of de verschillen in scores tussen mannen en vrouwen daadwerkelijk een verschil weerspiegelen in het latente construct en niet te wijten zijn aan een verschil in meting (Baeten, Kyndt, Struyven, & Dochy, 2010; Ingleton, 1995; Lively, 2008; Schutz & Pekrun, 2007). Tot slot worden de resultaten bediscussieerd, de beperkingen van het onderzoek besproken en implicaties voor verder onderzoek aangehaald. Over het algemeen kan geconcludeerd worden dat de resultaten van de huidige studie aantonen dat het hier ontwikkelde instrument betrouwbaar en valide is voor het meten van leergerelateerde emoties binnen coöperatieve leeromgevingen.

Keywords


Dissertation
De visie van werkgeversactoren op de competenties van pas afgestudeerden: Een instrumentele case study voor de STEM-sector
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aan de overgang van het hoger onderwijs naar de arbeidsmarkt werd reeds heel wat onderzoek gewijd. Onderzoek omtrent de overeenstemming tussen verworven competenties door pas afgestudeerden en de vereiste competenties van werkgevers, gebeurde vaak vanuit het perspectief van de pas afgestudeerde. Hoewel voorgaand onderzoek aantoonde dat ook het perspectief van de werkgever hierin belangrijk is, werd dit perspectief slechts beperkt onderzocht. Deze masterproef tracht een bijdrage te leveren aan het onderzoek omtrent de transitie van het hoger onderwijs naar de arbeidsmarkt, door te focussen op dit werkgeversperspectief. Door in dit onderzoek alle categorieën van werkgeversactoren op te nemen die betrokken zijn bij het wervingsproces van pas afgestudeerde professionele bachelors, slaagt het onderzoek er in om het werkgeversperspectief vollediger in kaart te brengen dan in voorgaand onderzoek het geval was. Het huidig onderzoek ging via een instrumenteel case study design na welke competenties werkgevers uit één bedrijf binnen de chemische industrie (STEM-sector) verwachten van pas afgestudeerden, wanneer zij het bedrijf betreden. Om dieper inzicht te krijgen in de verwachtingen van werkgevers, werden twintig werkgeversactoren bevraagd via semigestructureerde interviews. In totaal werden zes teamleiders, vijf eerstelijnsmanagers, drie mentoren, drie stagebegeleiders en drie recruiters in het onderzoek betrokken. Vervolgens werd onderzocht van welke competenties werkgevers merken dat pas afgestudeerden ze reeds verworven hebben bij het betreden van het bedrijf en of werkgevers tevreden zijn over de verhouding tussen verworven en vereiste competenties. Uit het onderzoek blijkt dat werkgevers vooral die competenties vereisen die ervoor zorgen dat pas afgestudeerden de competenties die ze niet of minder goed verworven hebben, kunnen ontwikkelen in het bedrijf. Hierbij worden zowel generieke, maar ook vakspecifieke competenties aangehaald, wat een aanvulling is op voorgaand onderzoek dat stelt dat enkel generieke competenties omwille van dit ontwikkelingsperspectief vereist worden. Verder toont het onderzoek aan dat vooral conceptuele competenties belangrijk zijn volgens werkgevers. Daarnaast blijkt dat werkgevers tevreden zijn over de verhouding tussen vereiste en verworven competenties. Pas afgestudeerden hebben volgens de werkgevers voldoende competenties verworven om zich snel in te kunnen werken in het bedrijf en om zich verder te ontwikkelen in de toekomst. Werkgevers verwachten ook niet dat pas afgestudeerden meteen inzetbaar zijn binnen het bedrijf. Bepaalde competenties, zoals communicatieve competenties en competenties voor teamwerk, kunnen zich volgens de werkgeversactoren immers beter ontwikkelen op het werk. Verder onderzoek zou nog een bijdrage kunnen leveren aan inzichten omtrent vereiste en verworven competenties van pas afgestudeerden door zich te focussen op bedrijven en werkgevers binnen andere sectoren.

Keywords


Dissertation
PROJECT-BASED EDUCATION ACROSS THE DISCIPLINES
Authors: --- --- ---
Year: 2019 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze masterproef onderzoekt hoe KU Leuven-studenten de rol van project-gebaseerd onderwijs op ondernemerschapscompetenties en –intenties ervaren. Daarbij wordt nagegaan of er verschillen zijn tussen studenten die disciplinair en interdisciplinair project-gebaseerd onderwijs volgden. De resultaten toonden via een kwantitatieve vragenlijst en focusgroepen aan dat studenten de rol van onderwijs in ondernemerschapscompetenties en –intenties niet als prominent ervaren. Andere mechanismen spelen volgens de studenten wel een prominente rol in ondernemerschapscompetenties en -intenties. Eerdere ervaringen zijn volgens de studenten van groot belang bij ondernemerschapscompetenties. Motivatie en interesse achten ze het belangrijkst bij ondernemerschapsintenties. Wanneer de studenten hun eigen competenties inschatten, gaven ze aan voornamelijk doorzettingsvermogen, risico’s nemen en kennis van de markt te mankeren om een succesvolle ondernemer te zijn. Bij het bespreken van de achterliggende mechanismen en het inschatten van zichzelf als ondernemer, gaven studenten die ervaring hadden met interdisciplinair project-gebaseerd onderwijs gedetailleerdere antwoorden. De studenten die geen ervaring en studenten die enkel ervaring hadden met disciplinair project-gebaseerd onderwijs bleven algemener in hun antwoorden.

Keywords


Book
Kosten, baten en financiering van duaal leren
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2020 Publisher: Brussel Idea Consult

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

773 secundair onderwijs

Keywords


Dissertation
De invloed van ondernemerschapsonderwijs op de ondernemerschapsintentie van studenten hoger onderwijs
Authors: --- --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ondernemerschapsonderwijs is een groeiend begrip. Steeds meer hogescholen en universiteiten bieden een vorm van ondernemerschapsonderwijs aan om ondernemerschap bij studenten aan te moedigen en hen daarin te begeleiden. Verschillende studies onderzoeken de effectiviteit van ondernemerschapsonderwijs door ondernemerschapsintentie te meten, aangezien dat een belangrijke voorspeller is van ondernemerschapsgedrag. De resultaten van deze studies zijn echter verdeeld en niet eenduidig. Deze masterproef brengt daarom de literatuur omtrent ondernemerschapsonderwijs in het hoger onderwijs in kaart. Aan de hand van deze masterproef wordt de volgende onderzoeksvraag onderzocht: Wat is de invloed van ondernemerschapsonderwijs op de ondernemerschapsintentie van studenten? Om deze onderzoeksvraag te beantwoorden werden eerst ondernemerschapsonderwijs en ondernemerschapsintentie verduidelijkt. De wetenschappelijke literatuur werd geselecteerd via de methode van een scoping review, een methode die gebruikt wordt om de hoeveelheid, aard en kenmerken van het bestaande onderzoek in een interessegebied in kaart te brengen. In vier verschillende databanken werd de term ‘student entrepreneurship’ ingegeven. De selectie van de artikels werd beperkt door het stellen van enkele inclusiecriteria en het uitvoeren van een kritische beoordeling (critical appraisal) van de kwaliteit van de teksten. De finale selectie bevatte 31 studies. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden, werden de kenmerken van ondernemerschapsonderwijs, ondernemerschapsintentie en de effecten van ondernemerschapsonderwijs op de ondernemerschapsintentie in kaart gebracht. Nadien werd een combinatie gemaakt tussen de verschillende kenmerken van ondernemerschapsonderwijs en de effecten en een combinatie tussen de manieren waarop ondernemerschapsintentie gemeten werd en de effecten van ondernemerschapsonderwijs op de ondernemerschapsintentie. De resultaten tonen aan dat ondernemerschapsonderwijs de ondernemerschapsintentie positief, negatief of niet beïnvloedt. Een aantal studies rapporteerde verschillende effecten. 22 studies stelden een stijging van ondernemerschapsintentie na ondernemerschapsonderwijs vast. Dat resultaat werd het vaakst gerapporteerd, gevolgd door geen effect van ondernemerschapsonderwijs (n=7) en een daling in ondernemerschapsintentie (n=6). Een opmerkelijk aantal primaire studies was echter niet duidelijk over de inhoud en onderwijsmethoden van het onderzochte ondernemerschapsonderwijs. Dat maakte het moeilijk om verbanden te ontdekken tussen kenmerken van ondernemerschapsonderwijs en ondernemerschapsintentie.

Keywords


Dissertation
Wat is arbeidsrijpheid? Een exploratief onderzoek bij werkgevers en schoolbegeleiders
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bij de instroom van jongeren naar de arbeidsmarkt via duaal leren, een combinatie van werken en leren, ervaren veel werkgevers dat jongeren nog niet de juiste arbeidsgedragingen hebben, ze zijn niet klaar om in de arbeidsmarkt te stappen, ze zijn niet “arbeidsrijp”. In de literatuur zijn weinig tot geen criteria beschikbaar over wat arbeidsrijpheid precies inhoudt. Bestaande literatuur gaat wel in op de concepten arbeidsidentiteit, aanpassingsvermogen aan een carrière en human capital. Voorliggend onderzoek tracht meer helderheid te brengen over de inhoud van arbeidsrijpheid. Binnen deze kwalitatieve studie werden 20 respondenten - 10 werkgevers en 10 schoolbegeleiders (directie en leerlingbegeleiders) - geïnterviewd over wat arbeidsrijpheid volgens hen inhoudt, wanneer volgens hen een jongere arbeidsrijp is. De analyse van de interviews gebeurde door een combinatie van inductief en deductief coderen. De resultaten van deze exploratieve studie tonen dat arbeidsrijpheid een combinatie is van acht basiselementen: algemene werkhouding, eigen input en initiatief, interactie met anderen, leren, motivatie, toekomstbeeld en wereldbeeld, zelfbeeld en zelfvertrouwen, zelfsturing en organisatie. Arbeidsrijp zijn wil dus zeggen het groeiproces doorlopen hebben van een attitude van leerling tot werknemer in de acht hoger aangehaalde domeinen.

Keywords

Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by