Narrow your search

Library

AP (2)

Arteveldehogeschool (2)

KDG (2)

KU Leuven (2)

Odisee (2)

UCLL (2)

VIVES (2)

DocAtlas (1)

Hogeschool Gent (1)

KBR (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2021 (1)

2015 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Autismespectrumstoornis : interdisciplinair basisboek
Authors: --- ---
ISBN: 9789491969072 Year: 2015 Publisher: Leusden Diagnosis

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Uniek voor het Nederlands taalgebied: een standaardwerkautismespectrumstoornis [ass]." Het hele spectrum in beeld." Aandacht voor de verschillen tussen kinderen, tieners en volwassenen met ass." De benadering is interdisciplinair: vanuit de psychologie, de (ortho)pedagogiek en de psychiatrie." Een bundeling van Nederlandse en Vlaamse expertise." Niet alleen wetenschappers aan het woord maar ook ervaringsdeskundigen.Het boek heeft alles om:" hèt leerboek te worden voor ass-hulpverleners in opleiding;" hèt naslagwerk te worden voor experts uit de psychologie, (ortho)pedagogiek en psychiatrie.Dit boek is hard nodig. Moderne statistieken stellen het vòorkomen van ass -gemiddeld- op 1% van de bevolking; Nederland telt dan 160.000 en Vlaanderen 60.000 mensen met de stoornis


Book
Autisme en probleemgedrag : naar een betere afstemming tussen kinderen met autisme en hun niet-autistische omgeving
Author:
ISBN: 9789044138122 Year: 2021 Publisher: Antwerpen Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat heeft probleemgedrag met autisme te maken? Eigenlijk niets: autisme maakt kinderen niet agressief of gevaarlijk. Veel vaker zijn kinderen met autisme zelfs slachtoffer van agressie dan dader.Geen kind met autisme kiest ervoor om probleemgedrag te stellen. Probleemgedrag is slechts de zichtbare buitenkant van de emotionele ontregeling die kinderen met autisme overvalt wanneer zintuiglijke prikkels, verwarrende informatie of beangstigende ervaringen hun verwerkingsmogelijkheden overstijgen. Sommige kinderen vallen dan anderen of zichzelf aan of vernielen huisraad. Anderen geraken in paniek, hyperventileren, ontwikkelen een depressie of lopen vast in dwangmatig gedrag.Dit ontregelde gedrag weegt op gezinnen en verzwaart het werk van leerkrachten en begeleiders. In de eerste plaats bedreigt het echter de ontwikkeling en het welzijn van het kind zelf. Wie enkel dit probleemgedrag aanpakt, vergist zich echter van vijand. Probleemgedrag is vooral een signaal dat de leef- en leeromgeving onvoldoende afgestemd is op de noden en gevoeligheden van het kind met autisme. Vanuit een goed inzicht in hoe kinderen met autisme prikkels en informatie verwerken, kan elk van hun probleemgedragingen begrepen worden als een volstrekt logische reactie op een slecht afgestemde situatie. Kinderen met autisme hebben steeds goede redenen om probleemgedrag te stellen. Ons probleem is dat wij hun redenen niet altijd begrijpen. Daar wil dit boek iets aan doen.https://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044138122

Listing 1 - 2 of 2
Sort by