Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
603.1 --- bio-ethiek --- gezondheidszorg (gez) --- genetica --- bio-ethiek (medische, biomedische ethiek, bio-ethische aspecten) --- bioéthique (éthique médicale, biomédicale, aspects bioéthiques) --- Ethics, Clinical --- Ethics, Medical --- WB 60 Bioethics. Clinical ethics. Clinical ethics committees --- Belgium --- Ethics --- Bioethics --- Medische ethiek --- Bio-ethiek --- 601.22 --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Professional ethics. Deontology --- Medical ethics --- #GBIB:CBMER --- #GGSB: Bio-ethiek --- Biomedical ethics --- Clinical ethics --- Ethics, Medical --- Health care ethics --- Medical care --- Medicine --- Bioethics --- Professional ethics --- Nursing ethics --- Social medicine --- Moral and ethical aspects --- Medical ethics. --- Bio-ethiek
Choose an application
Sinds het begin van de jaren '80 wordt de gezondheidsethiek gedomineerd door de principebenadering welke zijn theoretisch fundament vindt in de vier opeenvolgende edities van de Principles of Biomedical Ethics van de Amerikaanse bio-ethici Tom Beauchamp en James Childress. Centraal in deze benadering staan vier clusters van principes die ten grondslag liggen aan medische beslissingen: respect voor autonomie, weldoen, niet-schaden en rechtvaardigheid. In het verlengde van de principebenadering wordt in de klinische praktijk een drievoudige methodiek gehanteerd die sturing moet geven aan het medisch beslissingsproces. Deze methodiek schrijft drie stappen voor: explicitering, analyse en afweging. In een eerste stap moet de ethische dimensie van een medisch probleem worden geëxpliciteerd. Daarna volgt de analyse van het probleem in termen van de vier principes en in een derde stap worden deze principes dan tegenover elkaar afgewogen. Zowel in de V.S. als op het Europese continent leeft er heel wat onvrede over de principebenadering en het `stappenplan'. Deze worden de ene keer bestempeld als te procedureel en te sterk autonomiegericht en de andere keer als te weinig verankerd in een omvattende visie op zorg of te arbitrair. Vanuit verschillende hoeken worden dan ook alternatieve gezondheidsethische benaderingen geformuleerd. Met Ethiek in de kliniek brengt Guy Widdershoven op een heldere en toegankelijke manier een aantal van deze alternatieven in kaart. (1) In de fenomenologische benadering staat het vermogen van de mens om betekenis te geven aan zijn gesitueerdheid voorop. In tegenstelling tot de principebenadering die werkt met het negatieve vrijheidsbegrip, staat hier autonomie als positieve vrijheid centraal. Hierdoor wordt de relatie tussen patiënt en hulpverlener gewijzigd: interventies van hulpverleners dienen te kaderen in het proces van betekenisgeving. (2) De narratieve ethiek gaat ervan uit dat mensen eenheid in hun leven brengen door narrativiteit. Het opbouwen van de persoonlijke identiteit is geen kwestie van bewuste afwegingen maar gebeurt veeleer in de vorm van verhalen. Hulpverleners moeten in dit narratieve proces stappen waarin niet reflectie maar doorleefde betrokkenheid centraal staat. Artsen, verpleegkundigen, verzorgenden en familieleden moeten betrokken zijn op de verhalen van patiënten door te luisteren en ze, desgevallend, mee helpen vorm te geven. Het is deze narratieve structuur die moet bijdragen tot het bereiken van het goede. Vanuit een narratief perspectief wordt, net zoals in de fenomenologische benadering, de autonomie van de patiënt dan ook begrepen als positieve vrijheid. (3) De hermeneutiek beschouwt medische besluitvorming vanuit een dialogaal perspectief. Hierbij gaat men uit van de morele ervaring van de betrokkenen. De impliciete waardenoriëntaties die meespelen bij eenieder die in het zorgproces betrokken is, dienen te worden verhelderd en met elkaar te worden geconfronteerd. Ethische beslissingen krijgen met andere woorden vorm doorheen een kritische dialoog met de praktijk. (4) Het dialogaal model is nog prominenter aanwezig in de discoursethiek. Alleen normen die het resultaat zijn van een vrije discussie tussen alle betrokkenen kunnen hier aanspraak maken op geldigheid. Deze benadering vereist van de hulpverlener een actieve en communicatieve opstelling ten opzichte van alle betrokken partijen. Voorts onderstreept ze ook het belang van de werking van ethische commissies die, via een overlegproces met alle betrokkenen, komen tot nieuwe perspectieven op ethische kwesties. (5) In de zorgethiek tenslotte, wordt uitgegaan van praktische betrokkenheid en engagement. In plaats van autonomie als negatieve vrijheid te bepalen, hanteert men een mensbeeld dat gebaseerd is op intersubjectieve verbondenheid. Hierbij staan niet de rechten en plichten maar wel de ervaring van zorgzaamheid centraal. Van de hulpverlener wordt dan ook in de eerste plaats aandacht en responsiviteit verwacht. Terwijl we de principebenadering kunnen karakteriseren als individualistisch, rationeel en principieel, toont Widdershoven met deze vijf alternatieven ons een andersoortige ethiek die veel meer intersubjectief, deliberatief en praktisch is. Doordat ze expliciet maken wat elders impliciet blijft, overlappen de verschillende alternatieve gezondheidsethische benaderingen elkaar. In onderlinge combinatie zijn ze dan ook een mogelijke aanzet voor een stevig filosofisch gefundeerd alternatief voor het paradigma van de principebenadering. Dit is dan ook één van de belangrijkste kwaliteiten van Ethiek in de kliniek. Door het boek daarnaast rijk te stofferen met praktische voorbeelden, erkent de auteur bovendien dat gezondheidsethische problemen niet in algemene termen kunnen worden opgelost maar dat zinvolle antwoorden steeds een sterke betrokkenheid bij de alledaagse praktijk van de gezondheidszorg vereisen.
WB 60 Bioethics. Clinical ethics. Clinical ethics committees --- 174.2 --- #GBIB:CBMER --- #GGSB: Moraaltheologie (algemeen) --- 351.77 --- 061 Ethische problemen --- 670 Gezondheid --- Medische ethiek --- 603.1 --- communicatie --- ethiek --- euthanasie --- geestelijke gezondheid --- geneeskunde --- gezondheidszorg --- intimiteit --- medische ethiek --- medische technologie --- orgaandonor --- psychogeriatrie --- sterven --- 614.25 --- Bioethiek --- Moraal (ethiek) --- 174.2 Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Ethique médicale --- arts-patiëntrelatie --- ethiek (ethische aspecten) --- Concerns, rights, duties of doctors --- relation médecin-patient --- ethique (aspects ethiques) --- Medical law --- Professional ethics. Deontology --- Moraaltheologie (algemeen)
Choose an application
Professional ethics. Deontology --- Human medicine --- Ethics, Medical. --- #GBIB:CBMER --- moraalfilosofie --- bio-ethiek (medische, biomedische ethiek, bio-ethische aspecten) --- drugs --- Medical Ethics --- Medicine --- Professionalism --- Bioethics --- philosophie morale --- bioéthique (éthique médicale, biomédicale, aspects bioéthiques) --- drogues --- ethics --- Medical ethics. --- Ethics --- medical --- medical. --- Medical ethics --- Ethics, Medical --- Biomedical ethics --- Clinical ethics --- Health care ethics --- Medical care --- Professional ethics --- Nursing ethics --- Social medicine --- Moral and ethical aspects
Choose an application
Professional ethics. Deontology --- #GBIB:CBMER --- Medical care --- Medical ethics --- Philosophy --- Religious aspects --- Catholic Church --- Biomedical ethics --- Clinical ethics --- Ethics, Medical --- Health care ethics --- Medicine --- Bioethics --- Professional ethics --- Nursing ethics --- Social medicine --- Delivery of health care --- Delivery of medical care --- Health care --- Health care delivery --- Health services --- Healthcare --- Medical and health care industry --- Medical services --- Personal health services --- Public health --- Moral and ethical aspects
Choose an application
Professional ethics. Deontology --- Human medicine --- Bioethics --- #GBIB:CBMER --- Biology --- Biomedical ethics --- Life sciences --- Life sciences ethics --- Science --- Moral and ethical aspects --- Theses --- Medical ethics --- Clinical ethics --- Ethics, Medical --- Health care ethics --- Medical care --- Medicine --- Professional ethics --- Nursing ethics --- Social medicine --- Bioethics. --- Medical ethics.
Choose an application
Zorg op maat geldt als een belangrijk moreel beginsel voor zorgverleners en zorgbeleid. Het wil zeggen dat zorg gestuurd dient te worden dóór en afgestemd óp de eigen vragen en behoeften van de zorgvrager. Zorg bieden op maat vraagt van zorgverleners en management een zorg hebben om maat. Dit laatste behelst een zorgvuldige en kritische analyse van de verschillende andere maten waardoor de zorgverlening wordt beïnvloed: professionele inzichten, mens- en zorgvisies, financiële kaders, beschikbaar personeel. Als zorg op maat iets anders wil zijn dan een louter 'doen wat de klant wil', dan zal zij in al die opzichten het juiste midden, de juiste maat, moeten zien te vinden. In deze bundel wordt de gedachte uitgewerkt, dat zo'n zorg op maat vrucht is van een bepaalde houding van de zorgverlener. Die houding wordt traditioneel als 'deugd' betiteld en is erop gericht steeds per situatie en per individu de juiste maat te vinden. De bijdragen in deze bundel vormen een combinatie van managementpraktijk, medisch- en verpleegkundig professionele inzichten, filosofie, pastoraal en religie, en kunst. Juist deze veelzijdige combinatie stelt de lezer in staat zorg op maat kritisch te benaderen. De bundel is bedoeld voor zorgverleners, managers, beleidsverantwoordelijken, geestelijk verzorgers, theologen, filosofen en ethici. Hij verschijnt naar aanleiding van het congres Zorg om maat van de Katholieke Vereniging van Zorginstellingen.
#GBIB:CBMER --- maatschappelijk werk --- zorgverlening --- Health services administration --- Medical ethics --- Public health administration --- Health administration --- Health care administration --- Health sciences administration --- Medical care --- Public health --- Biomedical ethics --- Clinical ethics --- Ethics, Medical --- Health care ethics --- Medicine --- Bioethics --- Professional ethics --- Nursing ethics --- Social medicine --- Health care management --- Health services management --- Health planning --- Administration --- Moral and ethical aspects --- Management
Choose an application
De enorme vlucht van technische ontwikkelingen in de geneeskunde leidt tot vele morele vragen. Traditionele en vastliggende, 'eeuwig en absoluut' geldende morele uitgangspunten lijken te statisch te zijn om richting te geven aan de voortdurend veranderende mogelijkheden. Volgens velen leidt dat tot het failliet van die uitgangspunten. Steeds meer mensen zijn ervan overtuigd dat morele oordelen tot stand komen onder invloed van historische en culturele omstandigheden. Er wordt in de ethiek dan ook in toenemende mate een beroep gedaan op 'ervaring'. Dit lijkt noodzakelijk tot moreel relativisme te leiden: morele oordelen worden tot een kwestie van persoonlijke opinie en komen niet meer op rationele wijze tot stand. In ONGEREGELDE MORAAL zoekt de filosofe Lieke van der Scheer naar een alternatief ervaringsbegrip dat als kern kan functioneren van een ethiek die wél normatief is. Alleen zo'n ethiek heeft namelijk praktische relevantie voor het menselijk handelen in het algemeen en voor de praktijk van de gezondheidszorg in het bijzonder. Op basis van het pragmatische ervaringsbegrip van de Amerikaanse filosoof John Dewey stelt zij een normatieve ethiek voor die niet volgens vaste regels is bepaald, maar de nadruk legt op kritisch en objectief onderzoek van gedrag. Met een dergelijke ongeregelde moraal kan ook in de ethiek geleerd worden van eerdere ervaringen. Van der Scheer werkt deze stelling uit aan de hand van de vraag of nog levende anencefalen - kinderen geboren zonder (hogere) hersenen - als orgaandonor mogen dienen. Daarbij gaat zij de confrontatie met ethici als Inez de Beaufort en Heleen Dupuis niet uit de weg.
normatieve ethiek --- orgaandonatie --- Bioethics --- Medical ethics --- #GBIB:CBMER --- Biomedical ethics --- Clinical ethics --- Ethics, Medical --- Health care ethics --- Medical care --- Medicine --- Professional ethics --- Nursing ethics --- Social medicine --- Biology --- Life sciences --- Life sciences ethics --- Science --- éthique normative --- don d'organes --- Moral and ethical aspects --- Theses --- Bioethics. --- Medical ethics. --- Biomedical Ethics.
Choose an application
Medical ethics --- Medicine --- #GBIB:CBMER --- #GROL:SEMI-241.63*2 Lind 1 --- Biomedical ethics --- Clinical ethics --- Ethics, Medical --- Health care ethics --- Medical care --- Bioethics --- Professional ethics --- Nursing ethics --- Social medicine --- Health Workforce --- Philosophy --- Moral and ethical aspects --- Professional ethics. Deontology --- Medical law --- Hygiene. Public health. Protection
Choose an application
Medical ethics --- -332.8 <492> --- 332.8 <493> --- 351.778.5 <492> --- 351.778.5 <493> --- #A9503A --- Biomedical ethics --- Clinical ethics --- Ethics, Medical --- Health care ethics --- Medical care --- Medicine --- Bioethics --- Professional ethics --- Nursing ethics --- Social medicine --- Moral and ethical aspects --- Public housing --- -Public housing --- -#GBIB:CBMER --- Government housing projects --- Social housing --- Low-income housing --- History --- Sociology of environment --- Netherlands --- Belgium --- -History --- -Sociology of environment
Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|