Narrow your search
Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Datadilemma's in de zorg : Op weg naar oplossingen in het belang van de patiënt
Authors: ---
ISBN: 9036824281 Year: 2020 Publisher: Houten : Bohn Stafleu van Loghum : Imprint: Bohn Stafleu van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Digitale data vormen een onuitputtelijke energiebron. Data kunnen de zorg slimmer, zuiniger en persoonlijker maken. Dat weten onderzoekers, dokters en patiënten. Tegelijkertijd stuiten zij op grenzen en valkuilen. Technische verleidingen, juridische obstakels en ethische dilemma’s. Van wie zijn al die data die de zorg verzamelt? Wie gebruikt ze waarvoor? Gaan techbedrijven er integer mee om? Wie is verantwoordelijk voor verkeerde beslissingen, gebaseerd op data? En kan iemand patiënten verplichten om hun data te doneren? Uiteindelijk is leiderschap vereist. In dit boekje nodigen de bestuurders van Máxima MC en de Sint Maartenskliniek talrijke auteurs uit om mee te denken. Zij willen een nationale dialoog ontketenen. Het doel: het formuleren van breed gedragen richtsnoeren om de talrijke datadilemma’s in de zorg op te lossen.


Book
Ondernemen in de zorg : Kennis en kunde bij het opzetten van een paramedische praktijk
Authors: ---
ISBN: 9036816238 Year: 2016 Publisher: Houten : Bohn Stafleu van Loghum : Imprint: Bohn Stafleu van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wanneer je als paramedicus een praktijk begint, is er veel om over na te denken en veel te om over te beslissen. Hoe je klanten krijgt, bijvoorbeeld. En of je het financieel rond kunt krijgen. In deze tweede druk van Ondernemen in de zorg, die geheel is geactualiseerd, worden acht competenties besproken die je nodig hebt om als ondernemer een goede kans van slagen te hebben. De drie pijlers hiervan zijn het analyseren van de omgeving (omgevingsanalyse), het afstemmen van vraag en aanbod (marketing) en het formuleren en realiseren van financiële verwachtingen. Deze drie pijlers zijn zeer nauw met elkaar verbonden. Je kunt pas succesvol zijn als je weet wat er in de samenleving leeft, als je weet hoe de voorkeur van klanten bepaald is, en als je kans ziet voldoende klanten te krijgen die voldoende omzet opleveren. Daarnaast zijn er de competenties die randvoorwaardelijk zijn voor ondernemerschap: het werken aan kwaliteit en het toepassen van het juridisch kader horen daarbij. Evenals het kiezen en actueel houden van een rechtsvorm, het adequaat voeren van een administratie en het werken aan ethisch besef. En als basis voor het ondernemerschap geldt de persoonlijkheid van de ondernemer zelf. De onderlinge samenhang tussen de competenties is groot. Verandert er bijvoorbeeld iets in de omgeving, dan kan dat gevolgen hebben voor de financiële, juridische of administratieve situatie. Ondernemen in de zorg toont deze samenhang aan en leert de startende ondernemer op een proactieve manier met de competenties om te gaan. Henny van Lienden is docent Ondernemerschap aan de faculteit Economie en Management van de Hogeschool Utrecht. Daarnaast is hij directeur van Bureau Van Lienden dat cursussen financieel management en intern budgetteren verzorgt. Marije van der Poel is directeur van adviesbureau Van der Poel / marketingprojecten, en is gastdocent Ondernemerschap bij de faculteit Gezondheidszorg van de Hogeschool Utrecht. .


Book
Samenwerken tussen zorgorganisaties : Over contract, joint venture en fusie
Authors: --- --- ---
ISBN: 9036823498 Year: 2019 Publisher: Houten : Bohn Stafleu van Loghum : Imprint: Bohn Stafleu van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek bundelt de antwoorden op de specifieke vragen die samenwerking in de zorg met zich meebrengt. Het is een naslagwerk waarin die informatie bovendien begrijpelijk wordt toegelicht. Daarmee is het waardevol voor iedereen die zich bezighoudt met de samenwerking tussen verschillende organisaties in de zorg. Van de Raad van Toezicht tot het bestuur en van de beleidsmedewerker tot de manager en andere leidinggevenden. Samenwerken tussen zorgorganisaties legt de verschillende vormen van samenwerking uit én geeft een toelichting op de juridische, fiscale en organisatorische consequenties daarvan. Dankzij de praktische toon heeft u geen juridische of bedrijfskundige voorkennis nodig. Per vorm staat beschreven welke organen en partijen op welk moment betrokken moeten worden en waarom. Ook zijn ter illustratie verschillende voorbeeldcasussen opgenomen. En als bijlagen zijn handige checklists toegevoegd. Fenna van Dijk, Henrike Berghuis, Ernie van Dooren en Maarten van der Voort zijn werkzaam als juristen en bedrijfskundigen bij Kennedy Van der Laan, Q-Consult Zorg en het UMC Utrecht. Ze ondersteunen al jaren organisaties in de zorg bij het opzetten en uitvoeren van samenwerkingen, fusies, personele unies en overnames.


Book
Wie vraagt wordt beter! : Ware lean leiders houden hun zorgorganisatie gezond
Author:
ISBN: 9036818176 Year: 2017 Publisher: Houten : Bohn Stafleu van Loghum : Imprint: Bohn Stafleu van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat levert nu precies waarde op voor de patiënt?  Hoe haal je het maximale uit je mensen?  Waar ligt je focus?  En waarin kun je jezelf nog verbeteren?                                  Als je als leidinggevende in de zorg de lean werkwijze hanteert, kijk je elke dag wat er gebeurt op de werkvloer en wat er beter kan. Je verbindt team, patiënt en organisatie en stuurt op de best mogelijke patiëntenzorg. Volgens Kjeld Aij maak je je deze rol eigen door de juiste vragen te stellen. In dit boek lees je wat hij zelf als directeur van de divisie Acute Zorg bij VU medisch centrum tegenkwam en hoe hij anders naar het werk en de patiënt leerde kijken. Zijn persoonlijke ervaringen, opgetekend door Petra ter Veer en Annelies Kruse, maken het boek uiterst herkenbaar voor de zorgprofessional. Ook voor leidinggevenden in andere sectoren is het echter zeer de moeite waard. Wie dit gelezen heeft, beseft waar lean nu echt over gaat en is beter in staat anderen aan te sturen en te coachen. Een must read voor iedereen die op een bevlogen manier met lean aan de slag wil.  .


Book
Contractmanagement in de praktijk
Author:
ISBN: 9036803853 Year: 2013 Publisher: Houten : Bohn Stafleu van Loghum : Imprint: Bohn Stafleu van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel organisaties - zoals ziekenhuizen, overheidsinstellingen en nutsinstellingen, maar ook grote bedrijven, banken en verzekeraars, zijn voor hun facilitaire ondersteuning en automatisering van honderden contracten afhankelijk. Steeds meer diensten worden uitbesteed en veel geld wordt door contracten afgedekt. Daardoor is zowel in het bedrijfsleven als ook bij de overheid en de zorg een nieuwe functie ontstaan, namelijk die van contractmanager. De basis voor contractmanagement is het inkopen van diensten, wat een heel andere benadering vereist dan het inkopen van materialen. Hoewel contractmanagement vaak niet tot de core business van een bedrijf wordt gerekend, vertegenwoordigt het wel een aanzienlijk kapitaal en een aanzienlijk deel van de exploitatiebegroting. Hoog tijd dus dat deze weinig bekende discipline wat meer in de spotlights wordt gezet.


Book
Bestuurskracht : Vuistregels voor de inrichting van het ziekenhuisbestuur
Authors: --- ---
ISBN: 903680566X Year: 2013 Publisher: Houten : Bohn Stafleu van Loghum : Imprint: Bohn Stafleu van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aan de comfortabele bestaanszekerheid van ziekenhuizen is in de afgelopen tien jaar een einde gekomen. Met als gevolg dat ziekenhuisbestuurders in de spotlights staan. Slagen zij er in om de kwaliteit en veiligheid te garanderen, het ziekenhuis financieel gezond te houden en interne en externe partijen tevreden te stellen? Kortom, zijn zij effectief? Of een raad van bestuur effectief is, hangt samen met de inrichting en de werking van het bestuur. Met de samenstelling, de aanwezige expertise en de onderlinge samenwerking. De raad van toezicht is, vanuit zijn werkgeversrol, verantwoordelijk voor de inrichting van het bestuur. Maar een passende inrichting komt in samenspraak tot stand, met inbreng van de raad van toezicht, de raad van bestuur, de medische staf en de overlegorganen. De auteurs geven op basis van hun ervaring als bestuursadviseurs voor de zorg handvatten en vuistregels voor de inrichting van de raad van bestuur. Zowel naar inhoud als naar proces.


Book
Basics management voor medici
Authors: --- ---
ISBN: 903137718X Year: 2010 Publisher: Houten : Bohn Stafleu van Loghum : Imprint: Bohn Stafleu van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Medicus en Management Basics management voor medici.


Book
Essenties voor samenwerking in wonen en zorg : Realiseer meer en beter woonzorgvastgoed
Authors: ---
ISBN: 9031376302 Year: 2010 Publisher: Houten : Bohn Stafleu van Loghum : Imprint: Bohn Stafleu van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

‘Het duurt te lang’, ‘het kost te veel’, ‘we begrijpen elkaar niet goed’. Dit zijn veelgehoorde klachten tijdens de samenwerking tussen zorgaanbieders en vastgoedpartijen. Dat is niet alleen jammer, maar ook ernstig. Steeds meer mensen hebben aangepaste huisvesting nodig vanwege hun zorg- en ondersteuningsbehoefte. Om aan deze wensen te voldoen is het van belang dat vastgoed- en zorgondernemingen goed met elkaar samenwerken. Het samenbrengen van deze twee totaal verschillende werelden vereist de nodige kennis. 'Essenties voor samenwerking in wonen en zorg' ontrafelt de complexiteit van deze twee vakgebieden. Na een hoofdstuk over de wensen van de woonzorgvragers worden zowel de vastgoedpartijen als de zorgpartijen uitgebreid beschreven. Er ontstaat inzicht in de achtergrond, de taal, het spel, de spelers, het denken en handelen van de samenwerkingspartners uit de ‘andere wereld’. Met extra aandacht voor financiële aspecten die vaak zo bepalend zijn. Het slothoofdstuk over samenwerking geeft inzicht in samenwerkingsproblemen en biedt u instrumenten om uw eigen samenwerking integraal te verkennen, vorm te geven en te verbeteren.'Essenties voor samenwerking in wonen en zorg' is een aanrader voor toezichthouders, bestuurders en managers uit de vastgoed- en de zorgsector. Het is voor het eerst dat in één boek wonen en zorg worden beschreven vanuit de perspectieven vastgoed en zorg. Met dit boek kunt u de samenwerking met uw partners versterken, om daarmee meer, sneller en beter woonzorgvastgoed te realiseren.


Multi
Toezichtdynamica : Een exploratief kwalitatief onderzoek naar het functioneren van raden van toezicht in de gezondheidszorg
Author:
ISBN: 9036805600 9789036805599 9789036805605 9036805597 Year: 2014 Publisher: Houten : Bohn Stafleu van Loghum : Imprint: Bohn Stafleu van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een exploratief kwalitatief onderzoek naar het functioneren van Raden van Toezicht in de gezondheidszorgToezichtdynamica geeft inzicht in het functioneren van Raden van Toezicht in de Nederlandse gezondheidszorg. Het is het eerste wetenschappelijk onderzoek waarin drie Raden van Toezicht een jaar lang zijn gevolgd. De discussie over Governance heeft in het eerste decennium van de eenentwintigste eeuw vooral in het teken gestaan van de ontwikkeling van governance-codes: spelregels voor goed bestuur. In Toezichtdynamica gaat het hier vooral niet om, maar wordt gekeken naar het spelconcept: de wijze waarop Raden van Toezicht in de dagelijkse praktijk invulling geven aan hun functie en de relatie die ze hebben met de Raad van Bestuur. Marc van Ooijen is gedurende één jaar aanwezig geweest bij alle vergaderingen van drie Raden van Toezicht in de gezondheidszorg en heeft aan het eind van dat jaar alle toezichthouders en bestuurders geïnterviewd. Dat levert nieuwe inzichten op, ook omdat bijna al het bestaande onderzoek is gebaseerd op enquêtes of analyses van jaarverslagen. Zo is gebleken dat Raden van Toezicht meer dan 90% van hun tijd besteden aan het zich laten informeren. Tevens biedt dit onderzoek een verdere onderbouwing van het inzicht dat de zogenaamde 'soft-controls' nog te vaak onderbelicht worden in het toezicht. De toegevoegde waarde van dit boek zit niet alleen in de beschrijving en analyse van drie cases uit de toezichtpraktijk. Die wordt ook gevormd door de introductie en theoretische onderbouwing van een model waarmee gedrag van toezichthouders kan worden verklaard. Dit Model Gedragstypologieën Intern Toezicht is gebaseerd op twee variabelen: vertrouwen en afstand. Hiermee biedt de auteur niet alleen stof tot denken voor wetenschappers, maar zeker ook voor bestuurders en toezichthouders. In dit kader wordt vooral een pleidooi gehouden voor meer sturen op vertrouwen en aandacht voor irrationale aspecten van het toezicht houden. Marc van Ooijen is bestuurder in de gehandicaptenzorg en heeft ervaring als manager, adviseur en toezichthouder in de publieke sector.


Multi
Verhalen uit het Erasmus MC : veranderen in zorg, wetenschap en onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 903139856X 9789031398553 9789031398560 Year: 2012 Publisher: Houten : Bohn Stafleu van Loghum : Imprint: Bohn Stafleu van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Verhalen uit het Erasmus MC, veranderen in zorg, wetenschap en onderwijs is niet zomaar een titel van dit boek, maar vooral het vervolg van een beweging die vier jaar geleden werd ingezet door het Erasmus MC. Toen startte het Rotterdamse universitair medisch centrum met een nieuwe strategische visie Koers 013 met kernwoorden als verbinding, samen, dialoog en openheid. Een nieuwe visie op omgaan en samenwerking met patiënten en studenten, tussen de medewerkers onderling en met professionals en organisaties buiten het Erasmus MC. Initiatiefnemers van het eerste uur zijn Hans Büller, voorzitter van de raad van bestuur, Theo Lankamp, regisseur van Koers 013, en Hennie Koeken, strategisch communicatieadviseur. Vele kwartiermakers, ambassadeurs en andere professionals hebben zich achter het gedachtegoed geschaard en zich met hen verbonden. Het doel is helder. Met open vizier kennis en ervaringen delen en als betrokkenen met elkaar de dialoog aangaan over wat er beter kan in de patiëntenzorg, de wetenschap en het medische onderwijs, de kerntaken van een universitair medisch centrum. In dit boek vertellen patiënten, studenten, professionals en externe relaties, onder wie huisartsen en zorgverzekeraars, openhartig over hun ervaringen in en met het Erasmus MC, over wat Koers 013 met ze doet, over hun inspiraties, hun worstelingen, wat beter zou kunnen, wat goed gaat, wat niet meer mag gebeuren en hoe het in de toekomst kan zijn. Een boek vol persoonlijke verhalen en op elke bladzijde de hoop op verandering en de wil hier een bijdrage aan te leveren. Door open, eerlijke dialoog en verbinding komt de gezondheidszorg in beweging. Dit boek is het begin.

Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by