Listing 1 - 10 of 1981 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In Supervisie in onderwijs en ontwikkeling wordt supervisie opgevat als een generieke didactische methode. Deze methode kan worden toegepast op een breed scala van beroepen en functies waarin het systematische en doelbewuste contact met anderen voor de werkuitvoering essentieel is. Het boek is onderverdeeld in drie delen. In Deel I komen de kaders van supervisie aan bod. Wat kan supervisie betekenen? Welke mogelijkheden en beperkingen zijn er, en welke eisen mogen er aan supervisoren worden gesteld? Deel II omvat drie verschillende benaderingen, namelijk de vraag hoe spiritualiteit in supervisie ter sprake kan komen, hoe om te gaan met morele dilemma’s in supervisie en hoe godsbeelden hun belemmerende of bevrijdende werking in supervisie krijgen. Deel III ten slotte bestaat uit drie praktijkstudies. Aan de orde komen het belang van lichaamstaal in supervisie, een narratieve aanpak van supervisie en de mogelijkheden van oplossingsgerichte vraagtechnieken. Deel III ten slotte bestaat uit drie praktijkstudies. Aan de orde komen het belang van lichaamstaal in supervisie, een narratieve aanpak van supervisie en de mogelijkheden van oplossingsgerichte vraagtechnieken.
Social sciences. --- Social Sciences. --- Social Sciences, general.
Choose an application
In 1916 legde Mary Richmond met haar boek Social Diagnosis de basis voor maatschappelijk werk als beroep. Zestig jaar later ontwikkelde William Reid de taakgerichte hulpverlening, kortweg het TGH model. Deze uitgave Van Richmond naar Reid beschrijft de relatie tussen theorie en praktijk binnen de taakgerichte hulpverlening tegen de achtergrond van de geschiedenis van het maatschappelijk werk. Veel aandacht gaat naar het handelen van maatschappelijk werkers en de theoretische onderbouwing daarvan.TGH is een van de weinige modellen voor maatschappelijk werk met een onderzoeksgeschiedenis van enkele decennia. Reid en zijn collega Epstein legden in de jaren zeventig de theoretische en empirische basis voor het werkmodel dat de activering van cliënten centraal stelt. Aspecten als probleemoriëntatie en prioriteitenkeuze, tijdlimiet, taakontwikkeling in dialoog met de cliënt, contractering en gestructureerde aanpak kregen stapsgewijs vorm. Zowel academici als professionals uit de praktijk droegen bij aan de ontwikkeling van TGH.Vaak wordt gesteld dat het maatschappelijk werk geen systematische 'body of knowledge' of gevalideerde methodieken kent. Dit boek maakt duidelijk dat TGH wel degelijk is gebaseerd op kennis uit onderzoek en door onderzoek is gevalideerd. Van Richmond naar Reid laat zien hoe TGH geworteld is in het kennisdomein dat sinds Richmond is ontwikkeld. Aan de orde komen publicaties van de vrouwen die verder gingen in het spoor van Mary Richmond, zoals Hamilton, Robinson, Hollis en Perlman. Ook Nederlandse pioniers als Muller-Lulofs en Adriani krijgen aandacht. Een belangrijke plaats is ingeruimd voor het werk van Marie Kamphuis, die niet alleen bruggen bouwde tussen het maatschappelijk werk in de VS en Nederland maar ook het werk van Reid in Nederland introduceerde.
Social sciences. --- Social Sciences. --- Social Sciences, general.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Social Sciences --- Sociology --- Social sciences
Choose an application
Steeds meer mensen ontdekken de waarde van intervisie. Zij krijgen meer inzicht in zichzelf, doordat ze in gestructureerd overleg van kleine groepen met professionals vragen over het eigen functioneren bespreken. Dit boek helpt bij het zelfstandig starten met intervisie en het opzetten van een intervisiegroep.Kenmerkend voor intervisie is de zelfsturing. Iedere deelnemer in de groep is gelijk aan de ander en er is geen leiding. Dat vraagt veel van startende intervisiegroepen. Een handvat in de vorm van dit boek blijkt waardevol. Beide auteurs putten uit hun brede ervaring met startende en geoliede intervisiegroepen. Zij laten zien wat de kritische succesfactoren zijn en onder welke condities intervisie het best tot zijn recht komt. Met dit boek stimuleren zij de lezers om met intervisiemeer uit hun werkervaringen te halen en hun kennis en kunde met leden van hun intervisiegroep te delen.
Choose an application
De 21ste eeuw vraagt een nieuwe benadering van innovatie en leren. Het leren vindt steeds meer plaats in (geografisch verspreide) verbanden die met behulp van technologische ondersteuning kennis met elkaar delen en verder ontwikkelen. Met als resultaat meer snelheid en meer kwaliteit in de innovatie van producten, diensten en werkwijzen. Eén manier om hier concreet vorm aan te geven is het creëren van leernetwerken. Dit boek definieert leernetwerken en beschrijft de voorwaarden en mogelijkheden om leernetwerken op te starten en verder te ontwikkelen. De auteurs hebben daarbij rijkelijk geput uit hun ervaringen met opdrachtgevers en uit (eigen) onderzoek.
Choose an application
Diversiteit speelt mee in elke begeleidingsrelatie, om welke groep of persoon het ook gaat. Dat kan heel inspirerend zijn, maar kan ook leiden tot wederzijds onbegrip en conflicten. Voor het omgaan met diversiteit zijn inmiddels heel wat theorieën en methoden ontwikkeld. Maar welke werken nu echt in de praktijk?De auteur van dit boek, Marten Bos, begeleidt zeer uiteenlopende groepen: van allochtone jongeren en politieagenten tot verslaafde prostituees en jonge zakenmensen. Met enkele bestaande modellen kan hij in elke praktijksituatie goed uit de voeten. Coaching en diversiteit biedt daarom niet de zoveelste nieuwe manier van denken, maar werpt nieuw licht op algemene theorieën, aan de hand van veel praktijkvoorbeelden.De auteur legt het begrip diversiteit uit vanuit een brede visie op cultuur, als een waaier van identiteiten. Aan de hand daarvan kan de lezer eigen verhalen en die van cliënten onderzoeken op diversiteit. Het boek sluit af met oefeningen voor het werken met groepen, individuele klanten en organisaties.
Listing 1 - 10 of 1981 | << page >> |
Sort by
|