Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Theatrical science --- dance [discipline] --- drama [literature]
Choose an application
"Dit boek is een zoektocht naar de eerste twee actrices, Susanna van Lee en Ariana van den Bergh, en hun strijd om het dagelijkse bestaan." From: back cover. "Wie waren Susanna van Lee (1630?-1700) en haar collega Ariana van den Bergh (1626/28-1661), de allereerste vrouwen die probeerden in hun levensonderhoud te voorzien door te spelen, te dansen en te zingen in schouwburgen, toneeltenten en schuren?" From: page 5
Theatrical science --- Thematology --- Dutch literature --- drama [literature] --- Theatrical science. --- Thematology. --- Dutch literature. --- drama [literature]. --- drama [discipline]
Choose an application
Niemand zal ontkennen dat Joost van den Vondel de grootste toneeldichter van de Gouden Eeuw is geweest, maar de publieksprijs ging naar andere toneelschrijvers. De Spaanse comedias van topauteurs als Félix Lope de Vega y Carpio (1562-1635) en Pedro Calderón de la Barca (1600-1681) waren razend populair. Talloze dichters, vertalers, acteurs (en actrices!) rond de Amsterdamse Schouwburg hebben zich laten inspireren door het populaire barokke drama met z´n vele liefdesintriges, duels, balkonscènes, verkleedpartijen en liederen. Daarnaast maakten ze furore met hun Nederlandse bewerkingen van Spaanse toneelteksten. De vernieuwing is op gang gebracht door auteurs die het toneel van binnenuit wilden veranderen en die, buiten de gebaande paden van het traditionele vaderlandse toneel om, streefden naar visueel aantrekkelijk, emotioneel aangrijpend en inhoudelijk schokkend spektakel in de Nederlandse schouwburgen. Spaans theater in de Republiek brengt het begin, het hoogtepunt en het einde van deze beweging in beeld.
Theatrical science --- drama [literature] --- Spain --- Netherlands --- drama [discipline]
Choose an application
Net als andere theaterculturen, beschikt het theater in Nederland en Vlaanderen over een kernrepertoire: een aantal stukken dat om de zoveel tijd opnieuw wordt opgevoerd. Maar waarin het theater in de Lage Landen zich onderscheidt, is dat er in dat kernrepertoire maar weinig oorspronkelijk Nederlandse en Vlaamse toneelstukken voorkomen.0Terwijl er in het Nederlands prachtige toneelteksten zijn geschreven! Dat geldt niet alleen voor die veelgeroemde en tegenwoordig ook veel bekritiseerde 'gouden eeuw' en voor 'canonieke' schrijvers als Vondel en Bredero. Ook in de eeuwen daarna, en zeker gedurende de afgelopen decennia, heeft de Nederlandse toneelschrijfkunst veel moois opgeleverd. Toch zijn die Nederlandse toneelteksten, die ooit zo succesvol in première gingen, maar zelden in de Nederlandse theaters te zien, en maar weinig mensen kennen ze.0In 'In reprise' houden neerlandici, theaterwetenschappers en dramaturgen tweeëntwintig Nederlandse en Vlaamse toneelteksten tegen het licht; teksten van Joost van den Vondel, Pieter Langendijk, Judith Herzberg, Esther Gerritsen, Tom Lanoye, Lot Vekemans en anderen. De auteurs betogen op een aanstekelijke en enthousiaste manier dat de toneelteksten die zij centraal stellen niet alleen mooi en interessant zijn, maar ook actueel en relevant. Ze hebben ook het publiek en de theaterprofessionals van vandaag nog veel te zeggen.
Theatrical science --- Drama --- Dutch literature --- drama [literature] --- drama [discipline]
Choose an application
Reeds zeven generaties lang trekt de ziel van Ronaldo als een karavaan van verwondering doorheen Europa. Dit huldeboek vertelt het verhaal van een nomadische dynastie die doorheen de jaren duizenden toeschouwers met hun schouwspel in vervoering bracht. Beginnend bij de wortels van de circusfamilie, die zich nog voor de geboorte van het koninkrijk België situeren, ontdekken we hoe de fakkel van generatie op generatie wordt overgedragen. Met als enige doel: spelen en creëren om het artistieke vuur te laten branden. Vijftig jaar geleden doopte Johnny Ronaldo en zijn vrouw Maria hun reizende karavaan om tot Circus Ronaldo. Het betekende de start van een gezelschap dat vandaag de dag internationaal bekendstaat om hun unieke samensmelting van circus, theater en clownerie. Waar hun tent de arena vormt van hun grenzeloze verbeelding. Waar woordeloos emoties worden geraakt en verwerkt. Waar poëzie en melancholie het spectaculaire overstijgen. Waar het applaus nog steeds de hartslag vormt van hun bestaan.
Circus Ronaldo --- Theatrical science --- drama [literature] --- circuses [performances] --- drama [discipline]
Choose an application
Music --- Theatrical science --- drama [literature] --- toneelgeschiedenis --- jeugdtheater --- Antwerp --- Antwerpen --- drama [discipline]
Choose an application
Music --- zangspelen --- chaplains --- Theatrical science --- drama [literature] --- Public buildings --- political cartoons --- anno 1700-1799 --- anno 1600-1699 --- Antwerp --- drama [discipline]
Choose an application
Op 3 augustus 1561 maakten veertien Brabantse rederijkerskamers hun opwachting voor de Antwerpse Keizerspoort. Zij zouden de daaropvolgende weken deelnemen aan de slotwedstrijd van het Brabantse landjuweel, een toneelwedstrijdcyclus die al in 1515 van start was gegaan. Het Antwerps concours vormt in velerlei opzichten een mijlpaal in de toneel- en literatuurgeschiedenis van de Nederlanden. Nooit eerder konden zoveel dichters in zo'n korte tijdspanne zo'n verscheidenheid aan genres aan zoveel geïnteresseerden tegelijk presenteren. De faam van het tornooi overleefde de beroerlijke tijden en zijn eigen inrichters dankzij de gedenkbundel Spelen van sinne, die koninklijk drukker Willem Silvius in de herfst van 1562 op de markt bracht: twee rijk geïllustreerde boekdelen met de landjuweelteksten in een kwarto van 312 folio's en met de haagspelteksent in een kwarto van 66 folio's. De bundel bevat niet alleen de teksten van één van de grootste literaire manifestaties uit de Nederlandse geschiedenis, het zijn ook de eerste landjuweelteksten die ooit zijn gepubliceerd. Bovendien bevat de bundel de meest representatieve productie van de rederijkerij in al haar diversiteit: prozateksten, balladen, refreinen, liederen en 59 toneelstukken, waaronder 18 spelen van sinne. Op Europees niveau vormt de editie Silvius door haar volume en verscheidenheid aan genres een unieke bron van toneelcultuur in de volkstaal. Uit de ons omringende cultuurgebieden is een manifestatie als het Antwerpse landjuweel, een combinatie van dramatische expressievormen en stedelijke feestcultuur, op dergelijke schaal onbekend. Hoewel de Antwerpse bundel de meest representatieve verzameling landjuweelteksten vormt, was er tot voor kort nog geen moderne uitgave van de editie Silvius beschikbaar. De Antwerpse spelen van 1561, de integrale studie-editie van alle Antwerpse landjuweelteksten met inleiding, annotaties en register, brengt daar nu verandering in.
drama [literature] --- landjuweel 1561 --- Dutch literature --- Theatrical science --- political cartoons --- theater --- poetry --- anno 1500-1599 --- Antwerp --- Nederlands 882 --- Rederijkers --- Toneel --- Toneelstukken tot ca 1600 --- drama [discipline] --- Chambres de rhétorique
Choose an application
drama [literature] --- theatergeschiedenis --- Theatrical science --- anno 1900-1999 --- Antwerp --- Theorie van het theater - Geschiedenis --- Theater --- Belgium --- Antwerp (Belgium) --- History --- 1945 --- -Performing arts --- -Theater --- -Theatrical science --- -762 --- 762 --- Theorie van het theater en de film - Geschiedenis --- drama [discipline] --- Performing arts
Choose an application
Bundel opstellen over theater gebaseerd op 4 lezingen die de Engelse (toneel)regisseur Peter Brook (1925) in 1968 aan een aantal Engelse universiteiten hield. In elk van die lezingen stond een ander soort theater centraal: doods theater (het in traditie en conventies verstrikte theater); heilig theater (denk o.m. aan Artaud); rauw theater (volkstoneel; Brecht); direct theater (het theater dat Brook uiteindelijk voorstaat en dat hij in een formule van drie woorden - stuk voor stuk voorwaarden sine qua non - probeert te vangen: répétition, représentation, assistance). Het is niet zo dat dit boek de lezer een pasklare methode biedt voor het maken van een voorstelling. Brooks op vitaliteit en creativiteit gerichte aanpak sluit dat ook uit. Het is wel een uiterst inspirerend kijkje in de keuken van een nu al legendarisch theatermaker. Een terechte heruitgave dus. Het ontbreken van een informatieve inleiding is weer - voor de vierde keer in deze reeks - een gemiste kans. Nieuwe, vlotte vertaling.
82-2 "19" --- 82-2 "19" Toneel. Drama--20e eeuw. Periode 1900-1999 --- Toneel. Drama--20e eeuw. Periode 1900-1999 --- Theatrical science --- drama [literature] --- toneelgeschiedenis --- anno 1900-1999 --- theater --- drama [discipline]
Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|