Listing 1 - 10 of 207 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Instructie en kennisoverdracht raakten uit de mode, eerst in de VS en uiteindelijk ook in Nederland en Vlaanderen. De leerling kon toch alles zelf googelen? Dat kon die meestal niet. Taal en rekenen gingen achteruit. In de VS en andere Angelsaksische landen is inmiddels al meer dan een eeuw met zelf ontdekkend leren geëxperimenteerd. Het gevolg: grotere ongelijkheid. Leerlingen werden afhankelijk van de kennis en welstand van hun ouders.Volgens de recente leerpsychologie zijn voor taal en rekenen instructie, kennis en oefening nodig. Maarten Huygen volgt leraren, trainers en wetenschappers die deze inzichten toepassen. Hij doet verslag van een klas van de Alan Turingschool die door systematische voorbereiding zelfs verhaaltjes van Tsjechov kan lezen. Hij bezoekt conferenties waar leraren de nieuwste toepassingen van de leerpsychologie doornemen. De herwaardering van kennis geeft leraren hun onafhankelijke rol terug.Nog wat geleerd vandaag? is een warm pleidooi voor kennisrijk onderwijs. Het laat zien dat ?het nieuwe leren? al eeuwen oud is en zet dat in internationaal perspectief. Dit boek richt zich op iedereen die zichzelf de vraag stelt: kan een leerling ?eigenaar zijn van het leerproces? of is dat slechts schijn?Maarten Huygen was verslaggever, commentator, onderwijsredacteur en chef opinie voor NRC Handelsblad en werkte elf jaar als correspondent in de Verenigde Staten.www.boomtestonderwijs.nl/alle-uitgaven/100-15025_Nog-wat-geleerd-vandaag
Choose an application
Choose an application
Probleemgestuurd leren --- Kennisverwerving --- Onderwijsfilosofie
Choose an application
Onderwijs --- Methodiek --- Onderwijskunde --- Onderwijsfilosofie
Choose an application
Pedagogiek --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijsvernieuwing --- Innovatie
Choose an application
Onderwijs --- Methodiek --- Onderwijskunde --- Onderwijsfilosofie
Choose an application
Je kent ze wel in het onderwijs: de containerbegrippen, paraplu-begrippen, koepeltermen ... Met andere woorden, woorden die zoveel kunnen betekenen dat je ze in een context moet plaatsen om te begrijpen wat iemand ermee wil zeggen - en dan nog kan er onduidelijkheid of verwarring over ontstaan. Die onduidelijkheid of verwarring is zeer de moeite waard om te verkennen. WOORD&BOX is speciaal ontwikkeld om samen met andere onderwijsprofessionals begrippen te duiden, standpunten te definiëren en in gesprek te gaan over deze woorden.Deze box bevat meer dan 50 contextkaarten en 150 woordkaarten. De contextkaarten bevatten zinnen met invulruimte. De woordkaarten kunnen op verschillende manieren in een zin geplaatst worden. Door algemene woorden in een specifieke context te plaatsen ontstaan beelden bij de deelnemers en kun je naar begripsvorming toe werken. De verschillende spelsuggesties laten zien op welke wijze en met welke doelen de kaarten ingezet kunnen worden.Bron: https://shop.onderwijsmaakjesamen.nl/woord-box.html
Onderwijs --- Vakjargon --- Onderwijsfilosofie --- Gesprek
Choose an application
Vrijheid van onderwijs (artikel 23 Grondwet) is een thema dat op veel belangstelling kan rekenen in de pers, politiek, en veel organisaties in en rond het onderwijs. Waar onderwijs vrij is, gaat dit ten koste van zorg van de staat voor de kwaliteit van onderwijs (deugdelijkheid, toegankelijkheid, gelijke kansen). De auteurs van deze bundel doen een voorstel tot wisseling van perspectief: van vrijheid van onderwijs naar vrijheid voor onderwijs. Een perspectiefwisseling vanuit het recht van het kind dat vrij is en de vrijheid van scholen (leraren, schoolleiders, besturen) om te antwoorden op het pedagogisch appel tot persoonsvorming. Een perspectiefwisseling belicht vanuit verschillende invalshoeken: bestuurlijk, pedagogisch, levensbeschouwelijk en juridisch (onderwijsrecht, staatsrecht, internationaal recht).
Teaching --- onderwijsfilosofie --- onderwijsbeleid --- Vrijheid van onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsfilosofie
Choose an application
Educational sciences --- onderwijsfilosofie --- pedagogiek --- opvoeding
Choose an application
De Essais van Michel de Montaigne hebben in vier en een halve eeuw niets aan zeggingskracht en relevantie verloren. Dat concludeert historicus en schrijver Jeroen Lutters, die een inspirerend en toegankelijk boek schreef over Montaigne als pedagoog. Hoe word je een goede leraar? In ieder geval niet door een leerling gedachteloos informatie te laten stampen. Aan het prille begin van de moderne tijd waarschuwt Montaigne al voor een onderwijssysteem waarin leerlingen allemaal dezelfde geestdodende lesjes moeten volgen. Juist de verwondering en de creativiteit van zowel de leraar als de leerling zouden in het moderne onderwijs voorop moeten staan. Of zoals Montaigne het formuleerde: ‘Misschien kun je best geleerd zijn door alle geleerdheid die je bij een ander vindt, maar wijs kun je alleen maar zijn door de wijsheid die je uit jezelf haalt.’ De reis van Lutters langs de ideeën van Montaigne voert hem naar de torenkamer van het Château de Montaigne in het plaatsje Saint-Michel-de-Montaigne. Hier trok Montaigne zich vierhonderdvijftig jaar geleden terug uit het publieke leven om te werken aan zichzelf als een kunstenaar aan een sculptuur. In dit boek lezen we hoe wij dat allemaal kunnen doen.
Onderwijs --- Leren --- Onderwijsvisie --- Teaching --- onderwijsfilosofie
Listing 1 - 10 of 207 | << page >> |
Sort by
|