Listing 1 - 10 of 1429 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Carol Gray ontwikkelde in 1991 Sociale Verhalen (Social Stories) om kinderen en jongeren met autisme sociale situaties beter te laten begrijpen. In deze veelgeprezen methode worden gebeurtenissen en mogelijke reacties binnen een bepaalde situatie op een duidelijke manier (in een Sociaal Verhaal) uitgelegd. Ouders, leerkrachten en begeleiders passen deze aanpak al vanaf het begin met veel succes toe.Nu, twinig jaar later, heeft Carol haar standaardwerk volledig herzien en uitgebreid. In "Het Grote Sociale Verhalen-boek" vindt u maar liefst 153 voorbeeldverhalen over onderwerpen als school, fouten maken, emoties, feestjes en cadeaus, vriendschap, pesten, het begrijpen van volwassen en veranderingen. Daarnaast legt de auteur u in tien stappen uit hoe u zelf Sociale Verhalen kunt maken.
Choose an application
Spelend leren, leren spelen is een nieuwe trainingsmethode voor kinderen van 8 tot en met 12 jaar die problemen hebben in het contact met leeftijdsgenoten. Bijvoorbeeld kinderen die gepest worden of zelf pesten, kinderen zonder vrienden, kinderen die zichzelf overschreeuwen of juist teveel aan volwassenen hangen. Als ingang van werken is gekozen voor sociale cognities - waardoor kinderen bewuster worden van hun eigen wijze van reageren - en sociale vaardigheden, in plaats van een inzichtgevende behandeling. De methode is geschikt voor toepassing bij ambulante en (semi-) residentiële jeugdhulpverleningsinstellingen, centra voor kinderpsychiatrie en in het speciaal onderwijs. Inhoudsopgave : draaiboekDeel 1 Algemene informatie over de training 1 Een algemene inleiding in de training in sociale cognities en sociale vaardigheden 2 De werkwijze 3 De samenwerking met ouders 4 De samenwerking met de leerkrachten 5 De procedures van aanmelding, intake en evaluatie 6 De opzet en structuur van de training Deel 2 Het draaiboek 2A Het trainingsdraaiboek 2B Het draaiboek van de ouderavonden 2C De voorlichtingsbijeenkomst voor de leerkrachten 2D Een evaluatieformulier ten behoeve van trainers Deel 3 Lijst van literatuur en audiovisuele middelen Deel 4 Bijlagen
Sociale vaardigheden --- Sociale vaardigheden --- Buitengewoon onderwijs. --- Jeugdzorg.
Choose an application
Competentie (psychologie). --- Sociale vaardigheden. --- onderwijsbeleid. --- sociale vaardigheden.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Inhoud: 1. Wie ben ik? Wat kan ik? 2. Stage... welk beest is dat? 3. Hoe vind ik een stageplaats 4. Zich aanbieden 5. Voorbereiding van de stage 6. Stagecontract 7. Rechten en plichten van de stagair 8. Attitudes in de nieuwe situatie 9. Evaluatie Doelgroep: laatste jaren Buitengewoon Secundair Onderwijs en het Beroeps Secundair Onderwijs
Choose an application
Velen van ons gaan gebukt onder het gevoel dat het onze verantwoordelijkheid is om naasten te helpen hun problemen op te lossen. Gary en Joy Lundberg zijn ervan overtuigd dat het beter is deze last niet op je schouders te nemen. Zij laten zien hoe je in moeilijke situaties helderheid en luchtigheid kunt brengen. Door de vaste patronen van ‘klaaggesprekken' te doorgronden, leer je al snel hoe je anderen kunt helpen door begrijpend te luisteren. En door hen de ruimte te geven zélf hun problemen op te lossen, zal je eigen leven vrolijker, productiever en plezieriger worden. Veel gesprekken gaan over problemen. Wij willen problemen niet alleen oplossen, maar ook is het een vorm van aandacht krijgen. Soms is het verstandiger om de ander het probleem te gunnen, want een probleem kan ook aanleiding zijn voor verandering. Het is een kunst en een kunde om een probleem te laten bij wie het thuishoort. Het helpt wanneer er goed wordt geluisterd en niet meteen een advies of oplossing wordt aangedragen. Aandacht geven aan wat de ander vertelt, is een vaardigheid die weinig mensen van nature bezitten. Dit boek wil op praktische wijze aantonen dat het mogelijk is om dat te leren. Je hoeft alleen zes principes toe te passen zoals onder meer het afstemmen van de aandacht op de beleving van de ander, de verantwoordelijkheid laten waar deze thuishoort, bewust te zijn van emoties en de kunst van het luisteren ontwikkelen. Dat lijkt gemakkelijker dan het is. Veel voorbeelden uit opvoedings-, werk- en familiesituaties zijn verhelderend en leerzaam. Een goed boek voor een breed publiek; sterk Amerikaans bepaald, maar de goede verstaander kijkt daar wel doorheen.
Listing 1 - 10 of 1429 | << page >> |
Sort by
|