Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Maekawa, Tsuyoshi --- kunst --- 75.071 MAEK --- Gutai --- schilderkunst --- Maekawa Tsuyoshi --- twintigste eeuw --- Japan --- Exhibitions --- Art [Abstract]
Choose an application
In this book the authors investigate how iconology as a field and method, which originated within art history, relates to recent developments in the Humanities such as Anthropology and Visual Studies. The main questions are: How has iconology evolved in the past decennia, could it incorporate Anthropology and Visual Studies towards a new science of images? How have new disciplines profited from iconology and how can they in turn inspire and/or reinvent iconology? These questions are addressed within a wide historical and geographical scope, as we regard the tracing of pictorial meaning throughout time and space an essential characteristic of iconology. The selected specialists of this volume all have a specific involvement with the new tendencies in iconology today. The authors share their lectures, ideas, methods, old and current research for one common goal: the further study and exploration of the making, the meaning and the migration of images in art history.
Academic collection --- 7.04 --- 39 --- 39 Volkenkunde. Zeden en gebruiken. Culturele antropologie --- Volkenkunde. Zeden en gebruiken. Culturele antropologie --- 7.04 Iconografie. Iconologie. Onderwerpen van kunstzinnige uitbeelding --- Iconografie. Iconologie. Onderwerpen van kunstzinnige uitbeelding --- Art and anthropology. --- Art and society. --- Art --- Visual perception. --- History. --- Themes, motives. --- Philosophical anthropology --- Iconography --- Illustrations, images, etc. --- Interprétation --- Art et société --- Perception visuelle --- Art et anthropologie --- Histoire --- Symbolism in art --- Arts --- Themes, motives --- MAD-faculty 12 --- iconologie --- antropologie
Choose an application
Choose an application
As part of the city-wide Antwerp Baroque 2018 festival, artist Jan Fabre has been invited to create three new altarpieces for Antwerps St Augustines Church, now the home of the international cultural and music centre AMUZ. In fulfilling this prestigious commission Fabre is following in the illustrious footsteps of Peter Paul Rubens, Jacob Jordaens and Anthony van Dyck, who were asked to produce an altarpiece each in 1628. This handsomely illustrated book brings to life the origin, history and richness of these works of art in all their subtlety. Fabres extraordinary triptych, The Monastic Performance, The Mystic Contract and The Ecstatic Recording is truly breathtaking. Specially conceived, the works form an apotheosis of core elements from his oeuvre, including the lamb, fire, woman, spirituality, and his love of Antwerp, represented by the diamond motif. In this sumptuous Mercatorfonds publication, Barbara De Coninck, Joanna De Vos, Jenke Van den Akkerveken and Els Wuyts take an investigative trip through the iconography and meaning of the individual altarpieces. Starting from Fabres preparatory collage drawings we follow the construction and metamorphosis of the mosaics. Paul Huvennes connective essay makes a detailed comparison between Fabres contemporary interpretations and the Baroque originals, with reference to the particular history of St Augustines Church. And Joost Vander Auwera discovers surprising parallels between Fabre, Jordaens and Van Dyck.
altarpieces --- Fabre, Jan --- Kerkfabriek van Sint-Augustinus [Antwerpen]
Choose an application
Ronny Delrue (°1957) correspondeerde de afgelopen jaren met vijf kunstenaars: Martin Assig (Duitsland), Salam Atta Sabri (Irak), Roger Ballen (Zuid-Afrika), Sanjeev Maharjan (Nepal), Mithu Sen (India) en Christine Remacle (België). Aan de hand van uitwisselingen in de vorm van onder meer tekeningen, brieffragmenten en collages verkent deze publicatie niet alleen de ontmoeting tussen kunstenaars met verschillende geografische achtergronden en culturele attitudes. Ook het oeuvre van Delrue zelf wordt vanuit een frisse invalshoek benaderd. Ronny Delrue is schilder, maar op de eerste plaats een kunstenaar voor wie tekenen een kernactiviteit is. Tekenen is voor hem een manier van denken, een staat van zijn. In Correspondances #2 wordt de aandacht verschoven van het obsessieve tekenen van de kunstenaar naar de ontmoeting met de ander. Er werd bewust gekozen voor het versturen van brieven per post in plaats van snel ingescande documenten digitaal te verzenden. Correspondances #2 is een ode aan de traagheid en een hommage aan de menselijke handeling waarbij het verbeelden de taal van de ontmoeting wordt.
Assig Martin --- Sabri Salam Atta --- Maharjan Sanjeev --- correspondentie --- 7.039 --- mail art --- brieven --- 7.071 DELRUE --- Remacle Christine --- Ballen Roger --- Sen Mithu --- kunst --- 741.071 DELRUE --- eenentwintigste eeuw --- twintigste eeuw --- tekenkunst --- Delrue Ronny --- Exhibitions
Choose an application
Choose an application
Het M HKA maakt met *Dooltocht/A desperate quest to find a base for hope de eerste overzichtstentoonstelling van de Antwerpse kunstenares Els Dietvorst. De tentoonstelling brengt een samenhangend beeld van haar grote en complexe oeuvre, dat onder meer bestaat uit sociale acties, documentaires, films en video’s, lemen sculpturen, theaterteksten, inkttekeningen en installaties. Els Dietvorst is een sociaal bewogen kunstenares die haar beeldend werk inzet als middel om maatschappelijke betrokkenheid te creëren. Zij vindt hoogstpersoonlijke uitdrukkingsvormen in de uiteenlopende media die ze bespeelt. Haar werk richt zich op de vele vormen van sociale communicatie en interpersoonlijke relaties en conflicten. Dit uit zich in indrukwekkende sociaal-artistieke projecten, zoals De terugkeer van de zwaluwen (1999–2004) in de Brusselse Anneessenswijk of Koningskinderen (2003) in de jeugdgevangenis van Mol. Dietvorst heeft daarbij ook specifieke aandacht voor de positie van de buitenstaander en richt haar blik − soms gespreid over meerdere jaren − op personen en gebeurtenissen die anders onopgemerkt zouden voorbijgaan. Zo volgde zij in 2003 Luigi, een Italiaanse migrant die zijn schapen hoedt op de oevers van het kanaal Brussel-Charleroi, en maakte een authentiek portret van hem in Lied voor de prijs van een geit. Het oeuvre van Els Dietvorst draait rond samenwerking, communicatie en sociale en ecologische bewustwording. De tentoonstelling *Dooltocht/A desperate quest to find a base for hope zoekt een register om deze complexiteit in te presenteren, want hoe daadkrachtig haar kunst ook is, in wezen gaat ze om fragiliteit, transformatie en metamorfose. De specificiteit en diversiteit van haar mediagebruik hangt hiermee samen. *Dooltocht/A desperate quest to find a base for hope wil hiervan een samenhangend beeld brengen, met scherpe keuzes, eigenzinnig gepresenteerd, en met ruimte voor tijd en verbindingsmogelijkheden. *Dooltocht/A desperate quest to find a base for hope is een verderzetting van de reeks tentoonstellingen waarmee het M HKA een specifiek overzicht toont van zowel jongere (Laure Prouvost, Anne-Mie Van Kerckhoven, Otobong Nkanga), als meer historische (Chantal Akerman, Marcel Broodthaers, James Lee Byars, Joseph Beuys, Robert Filliou) kunstenaars, met een focus op het hedendaagse relevantiepotentieel van een oeuvre.
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|